Godis: Gelatinrike seigmenn og fruktremser



Inspirert av Mariannehar vi her i huset ftt skikkelig dilla p hjemmelagde seigmenn og fruktremser. Vi lager vre egne varianter av disse - og hele gjengen er engasjert i produksjonen. Hos oss er ikke disse skjnne seigmennene forbeholdt lrdagsgodt. De er s stappet med gelatin at disse gr unna i hverdagen - helt til det er tomt og vi m lage nytt. For de av dere som enn ikke har ftt ynene opp for de mange helsefordelene ved gelatin - s vil jeg anbefale dere underske dette nrmere. Som nevnt noen ganger fr bygger gelatin muskler, gjr hele metabolismen sterkere (se derfor ikke bort fra at jevnlig opptak kan fre til vektnedgang), bygger opp ledd, gjr hr og negler sterkere, gir en protein-boost hvis du spiser den sammen med proteinrike mltider, godt for huden (supert for unng strekkmerker for gravide) - og ikke minst hjelper den fordyelsen.

Vr nye helt - seigmannen - havner innimellom oppi barnas matboks - som en liten "godbit" etter lunsjen. Ungene er spass store n at de skjnner at dette ikke er godteri i ren forstand - de vet at dette er sunt (selv om de strever litt med forklare dette for sine medelever). Jeg har lagt merke til at eldstemann (som har cliaki) har blitt markant sterkere og mer utholden i det siste. Han trener mer enn noen gang og har ftt en helt annen mental holdning til det han driver med. Jeg skal ikke gi seigmannen hele ren for dette alts! Men en kombinasjon av daglig inntak av fersk melk i snart et halvt r, gelatinrike supper laget av hjemmelaget kraft (kokt p kraftbein av vilt, storfe eller kyllingftter og krs) og n "seigmenn" stinn av gelatin har garantert gjort sitt for hans fysiske og mentale helse! Sukkerinntaket er ogs redusert en god del den siste tiden. De holder stort sett sin egen beslutning om godteristopp - og vil mer enn gjerne ha alternativer som dette. Vi har stet med stevia og litt rrrsukker. Honning fungerer ogs fint - men det falt ikke like godt i smak hos eldstemann her. Forelpig har vi kun testet blbr- og bringebrvarianten - men har planer om prve appelsin og andre smakstilsetninger etterhvert. I dag havnet litt br oppi ogs - ganske morsomt spise seigmenn nr de har en hel blbr nederst i foten....

Oppskrift p sunne seigmenn:

1 dl sitronsaft (fra presset sitron)

2 - 3 spiseskjeer gelatin

En "knype" havsalt (for mineraler)

1 dl saft fra tinte br (vi brukte bringebr og blbr her)

St med et dryss stevia og 1 teskje rrrsukker

Press saft fra sitroner til du fr ca angitt mengde. Varm opp sammen med gelatin til gelatinet har smeltet helt. Ta av varmen. Ha i litt havsalt, hell over saft fra tinte br og bland sammen. Dryss over litt stevia og rrrsukker. Smak til det fles stt og godt. Rr godt. Hell over i sjokoladeformer slik at du fr gelefigurer som p bildene. Har du ikke figurformer kan du bare helle over i en form og skjre firkanter selv. Sett i kjleskapet. Det stivner fort og herligheten er ferdig. Nam-nam. Smaken blir mildere nr den stivner.

S var det fruktremsene! Her er det Gry som er inspirasjonskilden.Det er r og dag siden jeg lagde fruktremser sist og jeg har lenge gledet meg til prve dette igjen. Det var en stor hit blant barna den gangen - og det er det n ogs. Disse havner ogs som godbit i matboksen enkelte dager.Jeg er s heldig at jeg har ftt lnt en venninnes dehydrator for en periode - og den muligheten har jeg tenkt utnytte.

Oppskrift fruktremser av blbr og bringebr:

1 pakke frosne br (vi brukte en blanding av kologiske bringebr og selvplukkede blbr), ca 400 gram

1 moden banan

2 spiseskjeer linfr som har ligget i blt i ca to timer

Kjres i blender til jevn masse. Hell over p paraflexx-underlag. Bruk en slikkepott til fordele jevnt utover. Sett inn i dehydrator og la st p 41 grader i 8-12 timer. Kan lnne seg snu de siste timene slik at den blir trr p begge sider. Dersom du ikke har dehydrator har jeg hrt at det er fullt mulig f til i stekeovn ogs p temperatur mellom 40-50 grader. Er det noen som har erfaring med dette? Du kan ogs helle blandingen gjennom en sil etter du har kjrt blandingen i blender for fjerne fr og redusere mengden antinringsstoffer.

Snn! Da er det lrdagskvelden. Seigmannen, fruktremser og popcorn poppet i kokosolje og saltet med havsalt eller kryddersalt skal p bordet. Koooos deg!


36 kommentarer

Anne

08.09.2012 kl.21:10

Dette s veldig godt ut!! Vi har ogs testet ut bde gele-seigmenn og vanlig gele (til skl) med stevia, og begge deler slo godt ann, srlig hos eldstemann som ikke fr noe sukker.

Marianne

08.09.2012 kl.21:44

Nydelig bilder AM! Det kommer godt med :)

Heidi

08.09.2012 kl.21:49

Disse oppskriftene m testes ut! Hvor har dere forresten ftt tak i seigmann-formene? Jeg har kun sett former med hjerter, firkanter, dinosaurer o.l.

Vennlig hilsen Heidi

08.09.2012 kl.22:52

De ser jo s vannvittig gode ut, fr hive meg rundt og lage snart. :-)

Anne marit

08.09.2012 kl.23:05

Jeg husker ikke. Har hatt formene i noen r og er fra min tid som sjokoladelager. Sk p sjokoladeformer. Formene er myke (silikon?). Am

Inspirert

08.09.2012 kl.23:53

Dette gledar eg meg til prve! Tusen takk for kjempefint innlegg!

Heidi: Eg har snne former, eller iallfall veldig like : ) Dei er fr Dr Oetker. Kjpte dei p Jernia fr jul til lage julekalender med heimelaga sjokolade. Dei e s fine : ) Dersom du spr fint s kan det jo hende dei kan vere snille og hente fram fr lageret? Tips: dei blei solgt til halv pris etter jul. Lykke til : )

Lovelyliller.com

09.09.2012 kl.01:05

mmm s deilig :D

Toove

09.09.2012 kl.06:49

Her er ogs endel oppskrifter p lokum (turkish delight) man kan lage hjemme:

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=6098132

Ingerlise

09.09.2012 kl.08:13

Namsen, s helt herlig AM, og vakre bilder!

ICA Maxi har silikonformer - hjerter/stjerner oa- til en fin pris(rundt 20 kr pr brett tror jeg). Det var ICA-merket, s kan helt sikkert tas inn til alle ICA hvis man spr pent :-)

Ane

09.09.2012 kl.12:29

Det gr veldig fint lage fruktremsene i ovn:)

Heidi

09.09.2012 kl.14:42

Bruk agar heller. Gelantin er det motsatte av bra, for ikke nevne utrolig ekkelt. Gelantin er verken ekte eller rent.

Bente

09.09.2012 kl.15:06

Heidi: Hva mener du med at gelatin er motsatt av bra, verken ekte eller rent?? N blir jeg helt forvirret. Det er skrevet mye her inne om at gelatin er "supermat" og jeg har begynt med 1 ss morgen og kveld. Kjper gelatin p Rimi da jeg skjnte p PirkePetter at gelatin er gelatin (vre seg Rimi sin eller Tidsporten sin). Nr du skriver at gelatin verken er ekte eller rent br du ikke vise til dokumentasjon p denne pstanden? Vennlig hilsen Bente

Heidi-HD

09.09.2012 kl.15:06

Den var ikke fra meg...

Gelatin er supersunt, og slett ikke ekkelt.

Vennlig hilsen (nok en) Heidi

Bente

09.09.2012 kl.15:09

OK Heidi-HD :). Da venter jeg p svar fra "den andre" Heidi :). Bente

Heidi-HD

09.09.2012 kl.15:13

Heidi og Bente:

Her er litt info om gelatin. NB! Les ogs PirkePetters kommentarer:

http://senseoflife.blogg.no/1330526787_spis_kraft_hver_dag.html

For unng forvirring fr jeg legge til noen bokstaver i nicket mitt... ;)) Vil ndig misforstes som en person som synes Gelatin er ekkelt og det motsatte av bra... *s*

Vennlig hilsen Heidi

Cecilie

09.09.2012 kl.21:49

Ane:Hvordan steker du fruktremsene i ovn? Det skal testes her ogs:-)

Heidi-HD

09.09.2012 kl.22:22

Cecilie: Stek p laveste varme (50, maks 60 grader) over natta, med dra litt p gltt. Jeg har prvd det, og det ville ha funka helt fint om det ikke var for at min ovn er altfor moderne (i negativ betydning). Har jeg dra p gltt skrur den seg automatisk av etter en viss tid, som en "sikkerhetsinnretning" (under en time tror jeg), og ellers skrur den seg automatisk av etter ca. 6 timer - ogs pga "sikkerhet". Det er ndvendig ha dra p gltt for at fukt skal slippe ut og trkeprosessen skal bli effektiv.

Vennlig hilsen Heidi

Ane

09.09.2012 kl.22:50

Cecilie:er som Heidi sier lurt ha dra p gltt for slippe ut fuktigheten.min ovn kan stilles ned til 40 grader.jeg har satt brettet inn om kvelden og latt st med dra lukket til morgenen etter uten at det forandret resultatet,s prv deg litt frem:))

ET LIV I BALANSE.

09.09.2012 kl.23:17

Jeg har brukt ovn-metoden ved trking av urter - og det fungerer fint. Jeg bruker ofte en tresleiv i pningen slik at fuktighet slipper ut. Jeg sliter litt med samme problem som deg Heidi nr jeg koker kraft. Ovnen slukker seg selv etter noen timer. Det er sikkert mulig endre p - men har ikke funnet ut av det enn.

Ellers m jeg bare si takk til dere alle for at dere deler, spr og svarer! Det har blitt ordentlig kjekt og ganske s interessant komme innom bloggen min i lpet av dagen. Fortsett snn!

God natt!

Anne Marit

Heidi-HD

10.09.2012 kl.00:24

Anne Marit: Til kraft har jeg rett og slett kjpt meg en enkel kokeplate av "gammeldags" type (snn som man hadde i kjelleren fr, nr man skulle brenne.... heheh... jeg er oppvokst p VELDIG bygda ;)). Kosta ca. 300 kr, og er helt super. Den skrur seg aldri av (som ogs mine moderne kokeplater gjr), og man slipper ogs ta opp en hel kokeplate i nesten 3 dgn hver gang man koker kraft.

Jeg m ogs si at bloggen din er helt super! Det er herlig lese innleggene dine, og ikke minst alle kommentarene de genererer. Supert kunne "treffe" andre som har disse tankene om mat som jeg n har ftt - takket vre kraftmammabloggene!

Takk igjen, Anne Marit! God natt til deg ogs :)

Vennlig hilsen Heidi

Ingelill

10.09.2012 kl.04:38

Fruktremsene dine er s vakre :)

ET LIV I BALANSE.

10.09.2012 kl.08:22

Heidi: Hm, kanskje det er en god ide ja. Problemet er at jeg har s mye "greier" og maskiner at jeg ikke vet hvor jeg skal gjre av alt etterhvert. Det m da vre mulig programmere disse moderne ovnene slik at de ikke slr seg av hele tiden. Noen som veit? Anne M

Linn

10.09.2012 kl.21:57

Har du ikke bruksanvisningen? Hvis ikke s ligger mange bruksanvisninger p internett :)

Mette

11.09.2012 kl.10:05

Hei Anne Marit! Da har jeg endelig ftt tak i Stevia og er godt i gang med produksjon av disse sunne seigmenn :-) P min handlerunde fant jeg ogs Kokossukker. Har noen erfaring med dette stningsmiddelet? God p smak og skal visst nok vre et bedre alternativ enn rrsukker.

ET LIV I BALANSE.

11.09.2012 kl.21:45

Linn: Joda, jeg er bare litt lat....m nok lete den frem.

Mette: S kjekt hre. Jeg har kjpt kokossukker p iHerb og bruker det for variere litt - ofte sammen med br og flte. Det er veldig godt - og jeg tror dette er et godt alternativ ja! Anne Marit

Henriette

14.09.2012 kl.15:16

Jeg leste nettopp at man ikke kan bygge muskler av gelatin fordi det har 0 i biologisk verdi, men er bra for mye annet. Hva tenker du om dette?

http://www.iform.no/pub/art.php?id=303

http://www.gelatin.co.za/gelatine-consumer.html

PirkePetter

14.09.2012 kl.21:23

Dem som har konkludert med at gelatin ikke har biologisk verdi tar feil, da det er snakk om animalske aminosyrer i ganske store mengder i forhold til annen animalsk mat, og som lett tas opp og utnyttes av kroppen. Gelatin har derfor like hy biologisk verdi som egg, melkeprotein og annen animalsk mat.

Det som imidlertid gjr at man anser gelatin for ikke vre fullverdig protein er fordi gelatin ikke inneholder alle essensielle aminosyrer, og har svrt lite av andre. Gelatin mangler tryptofan, og har lite metionin og tyrosin, men til gjengjeld svrt hye niver av de andre aminosyrene. Og da inkludert lysin, som normalt mangler eller finnes i utilstrekkelige mengder i korn, fr, ntter og belgfrukter, slik at gelatin ker det totale proteinnivet i mltidene og srger for at proteinene i disse matemnene blir tatt opp og utnyttet i kroppen. Hadde du lest videre, etter utsagnet om null biologisk verdi i den andre artikkelen du linker til ville du ha visst dette.

Nr det gjelder muskler og gelatin s er det riktig at gelatin m brues sammen med andre proteinkilder for gi alle ndvendige aminosyrer, men gelatin har dokumentert virkning p bl.a veksthormon og testosteron i seg selv, og da via mindre doser enn nr man bruker fullverdig protein for oppn samme virkning.

Og, som Anne Marit ogs skriver i innlegget: "Som nevnt noen ganger fr bygger gelatin muskler, gjr hele metabolismen sterkere (se derfor ikke bort fra at jevnlig opptak kan fre til vektnedgang), bygger opp ledd, gjr hr og negler sterkere, gir en protein-boost hvis du spiser den sammen med proteinrike mltider"

Legg merke til siste setning.

Henriette

15.09.2012 kl.08:30

Takk for svar! Ja, jeg leste videre og s at det ker proteinnivet i mltidene og jeg fikk ogs med meg det Anne Marit skrev, men jeg ble usikker p om det kan tas p samme mte som annet proteinpulver i en shake f.eks etter trening (jeg bruker ikke gjre dette, men tenkte kanskje det er lurt?), og dermed tilfre protein til kroppen p samme mte.

PirkePetter

17.09.2012 kl.19:16

Proteinpulvere, selv dem uten aspartam og slikt er helseskadelige og tapper bl.a kroppen din for fettlselige vitaminer som deltar i proteinstoffskiftet. Ogs en rekke B vitaminer forbrukes av samme grunn. Det er derfor alltid best f i seg proteiner fra matemner som inneholder alle faktorer kroppen trenger i fordyelsen av proteiner, hvor isr mettet fett og fettlselige vitaminer er viktige.

Camilla

22.10.2012 kl.19:05

Hei! Er det noen som har erfaring med en gelatin som ikke er laget av svinehud, men som har alle de supre egenskapene som blir nevnt her? Lager kraft selv, men er ute etter et annet alternativ i tillegg..

PirkePetter

23.10.2012 kl.18:45

Etter ptrykk fra meg fr Christer i Tidsporten snart inn gelatin basert p storfe eller fisk. Produktene heter Peptan - http://www.peptan.com/

Heidi-HD

26.10.2012 kl.08:58

Gelatin fra fisk!!??? HURRA!!!!!!

Godt ptrykk PP!

Heidi

31.10.2012 kl.11:07

Hei! Jeg har en 8 mnd gammel datter som har melke og egg allergi. Kan gelatin hjelpe mot dette? Br jeg da isfall tilsette gelatin i kostn hennes? Har allerede kokt grnnsaksmoser p kraft fra kylling s kanskje det er nok i seg selv?

Syntes generelt det er vanskelig vite hva som er den optimale babymaten, men til n fr hun hjemmelaget grt av hirse og havre ( tilsatt aprikos, svisker, blbr eller bringebr), grnnsakspurer, fisk, avokado og brd ( av bltlagt korn). Er det noe jeg br tilfre eller ikke gi s mye av? Og hva med tran? Br jeg heller gi fiskerleverolje?

Er helt i startgropen med dette "nye" kostholdet og har i frste omgang begynt med en ss gelatin dag og kveld ( har slitt med diare flere ganger daglig i mange r og tenkte derfor en hy dose er bra), lagd kraft og betil fiskeleverolje og kokosolje. Er det vanlig med en forverring av mage symptomene den frste tiden? Som en slags renselse kanskje?

Dette ble langt! Men har s mye sprsml og setter veldig stor pris p innspill!

Hilsen Mali

Henriette

04.11.2012 kl.14:35

Sitat PirkePetter: "Det er derfor alltid best f i seg proteiner fra matemner som inneholder alle faktorer kroppen trenger i fordyelsen av proteiner, hvor isr mettet fett og fettlselige vitaminer er viktige."

S da er det snakk om spise kjtt og proteinholdige matvarer etter trening, eller kan man lage seg en drikk med f.eks gelatin, cocosa og andre ting, som vil fungere utmerket?

Det er spesielt Herbalife fantastene som snakker s hytidelig om proteindrikkene deres knyttet til trening, og forteller meg at dette er det beste produktet man kan ta om man er skeptisk til proteinpulver (noe med ferdig spaltet protein). Og om jeg er skeptisk til pulver utvinnet av melk kan jeg jo ta soyaprotein...... (hun jeg snakket med er ernringsfysiolog).

Tina

23.02.2013 kl.11:09

Og... hvilken gelatin bruker du? Ser at dere har skrevet i kommentarene at det er det samme hvilken, at den p "rimi" er like god som andre? ... Hilsen fra Tina:)

Tina

27.02.2013 kl.17:01

Ser no at den frste kommentaren min ikkje kom med:P Ville si at eg har hrt mye positivt om gelatin den siste tiden, skulle prve oppskriften din i helgen (som var);) Finner ogs mye annet som eg interesserer meg for p bloggen din, s vil legge meg til som flger, s kan eg lese mer om alt du har skrevet etterkvart;)

"seigemennene" ble gode og falt i smak for liten og stor her i huset:)

Hilsen fra Tina

Skriv en ny kommentar

ET LIV I BALANSE.

ET LIV I BALANSE.

46, Oslo

Velkommen til min mat- og livsstilsblogg. Her vil jeg dele det jeg kan av oppkrifter, rd og tips for f et friskere, sunnere og mer balansert liv. P alle plan! Jeg er deltidsmamma til tre barn og lever og nder for god, mettende og balanserende mat. Helse er et stort interessefelt for meg, ved siden av fotografering. Jeg freelancer som fotograf og skribent.

Follow Sense Of Life

Kategorier

Arkiv

hits