Rett-i-koppen gir kraft i bein og armer

Som jeg nevnte i forrige innlegg har jeg hatt kraft stående å trekke på ovnen i to dager. Underveis har jeg i ny og ne øset kraft i en kopp og drukket med diverse godsaker oppi. Dette for å få kroppen tilbake i balanse etter mine søvnløse ferieuker. Og drikker jeg dette før leggetid får jeg nesten alltid en god natt. I dag lagde mellomsten og jeg en ny favoritt; en stor øse med kraft tilsatt havsalt, cayennepepper og kyllingterninger fra gårsdagens middag. Kyllingen var allerede dekket med urter vi hadde tørket selv samt hjemmelaget pesto - så det ble en deilig smakfull rett-i-koppen-opplevelse. Dette er rett og slett super matpakkemat dersom du har en av disse praktiske suppetermosene tilgjengelig. Med hyppige kraftmåltider som dette får du i deg gelatin som bygger opp og styrker absolutt hele kroppen din innenfra og ut, samt fett og viktige mineraler og næringsstoffer. For de av dere som har fulgt meg og de andre kraftmammaene en stund så vet dere at hjemmelaget kraft er en av de viktigste elementene i et tradisjonelt kosthold, nettopp fordi dette er utrolig effektive byggesteiner og fordi den roer ned inflammasjoner og normaliserer fordøyelsessystemet som så utrolig mange sliter med. Ikke glem at margen også skal spises og alt det myke som kan skrapes av beina (ta vare på og kamufler i supper eller gryter senere) - da dette er noe av det mest healende du kan spise!

Ellers fortsetter vi å være i solid hvilemodus. I dag har vi blant annet tatt spa i havet (saltvann=mineraler) opptil flere ganger - kaldt og forfriskende! Vi har fått i oss en god del etterlengtede D-vitaminer fra sola. Og vi har laget syltetøy av økobringebær, -jordbær og selvplukkese blåbær. Bærene ble raskt rørt sammen med gaffel. Litt vann ble kokt opp og tilsatt pulvergelatin som ble rørt inn i syltetøyskålene. Så smakte vi til med rørsukker og litt lønnesirup. Kjempegodt, men minsten var nok litt vel raus med gelatinet (det ante meg) - for resultatet etter avkjøling ble gele! Så da ble det bær-gele med ferskfløte i stedet til dessert. Hvorfor ikke...

Det jeg egentlig prøver å få frem er at du må sørge for å få i deg kraft og pulvergelatin regelmessig. Få inn en fast rutine med kraftkoking av margbein - kyllingskrog og føtter eller fiskebein samt daglig inntak av pulvergelatin (tidsporten.no). Du kan nesten se på pulvergelatin som et tilskudd du bør ta hver dag og det kan drysses i det meste av mat. Gry har skrevet mye om dette, blant annet i sitt siste innlegg på bloggen frajordtilbord.com. Det er mye mer jeg kunne sagt, men så lenge jeg blogger fra mobilen min får det bli med dette nå - men jeg kommer til å mase mer om dette senere...jeg lover!

3 kommentarer

Nina

09.08.2012 kl.09:09

Nam :)

Guro

09.08.2012 kl.12:54

Ser og høres herlig ut:-) Helt enig i at kraft er fantastisk, føler meg alltid umiddelbart bedre når jeg har inntatt en kopp av det. Mitt problem er at jeg ikke får tak i ordentlig kylling her nordpå (har ikke tilgang til Holte kylling som jeg forstår er den som er best. Stange-kylling er vel nummer 2 men jeg leste at den blir foret med hvete og mais som ikke gjorde meg imponert..) så da går det i kjøttkraft og fiskekraft som jeg ikke synes er så godt å drikke bart. Bruker som regel å lage suppe av det ,men det blir litt tungvint å gjøre hver eneste dag. Og kraft er jo noe man burde få i seg så gjevnlig som hver dag. Jeg vet feks at at damen bak nourished kitchen drikker over 1 liter kraft hver dag!- nå tenker jeg at det er litt i høyeste laget å sikte etter.. men noen desiliter burde ha vært mulig. Ønsker meg forøvrig en slow cooker der jeg kunne hatt på kraft på kontinuerlig.

PS: Kommer du noen gang over en så fantastisk fiske-kraft oppskrift som gjør det mulig å drikke dette bart FRIVILLIG, så si i fra!:-)

ET LIV I BALANSE.

12.08.2012 kl.11:58

Guro: Jeg har ikke laget allverdens med fiskekraft, men har et "fiskeskrog" med hode og det hele i fryseren. Jeg har planer om å lage fiskekraft av dette i nær fremtid, så da skal jeg prøve meg frem. Fiskekraft skal jo være noe av det ypperste næringsmessig. Anne Marit

Skriv en ny kommentar

ET LIV I BALANSE.

ET LIV I BALANSE.

45, Oslo

Velkommen til min mat- og livsstilsblogg. Her vil jeg dele det jeg kan av oppkrifter, råd og tips for å få et friskere, sunnere og mer balansert liv. På alle plan! Jeg er deltidsmamma til tre barn og lever og ånder for god, mettende og balanserende mat. Helse er et stort interessefelt for meg, ved siden av fotografering. Jeg freelancer som fotograf og skribent.

Follow Sense Of Life

Kategorier

Arkiv

hits