Opprydning i mat-arkivet og litt om hverdagen

Roen har senket seg merker jeg. Ferie-ro. Jeg koser meg i nuet med gode bøker og lange late dager. I dag fikk jeg til og med et par timer i sola. Etter å lest noen sider i boka mi bare sovnet jeg. Døset av i sola helt til pus kom malende og vekket meg. Ferietid er også tiden for å rydde opp i saker og ting. Kvitte seg med alt som skaper støy. Jeg har til og med fått ryddet litt på Mac-en min. Og funnet masse bilder som jeg hadde tanker om å blogge om - men som bare har blitt liggende. Jeg ligger med andre ord litt etter. Så da blir dette innlegget en liten oppsummering med noen av disse bildene. Jeg vet jo at flere av dere har etterlyst litt mer informasjon av hva jeg egentlig spiser i hverdagen. Ja, hva spiser jeg egentlig? Når det gjelder frokost er jeg ganske så kjedelig. Det første jeg gjør når jeg våkner er å ta adaptogenene mine sammen med fiskeleverolje før jeg hopper i dusjen. Deretter drikker jeg et stort glass med kefir mens jeg lager matpakker til de små. Og så lager jeg min egen frokost. De siste to årene har jeg spist egg til frokost hver bidige dag - med noen få unntak. 2-3 egg stekt i ekte smør med bløte plommer, et dryss med havsalt, en klatt med smør og helst litt nitrittfritt fenalår eller bacon fra Haugen Gårdsmat eller Grøstad Gris ved siden av. Mulig det er bare meg, men jeg elsker kombinasjonen egg og fenalår! Bacon er ikke så værst det heller. Det er faktisk ikke før nå i det siste at jeg har gått litt lei av stekt egg til frokost. Kokt egg smaker ikke helt det samme for meg av en eller annen grunn, så i det siste har det blitt eggerøre med upasteurisert fløte, salt og masse hakkede urter oppi. Mellomste jenta mi elsker eggerøre og vil helst ha det til frokost hver dag. Men det er godt med litt forandring. Det er bare sånn at magen min og jeg trives aller best å begynne dagen med kefir og egg. De gangene jeg har prøvd noe annet merker jeg det på magen - og da går jeg fort tilbake til gode gamle vaner. Forøvrig drikker jeg et stort glass med kefir også på ettermiddagen eller kvelden. Og er jeg sulten og ikke gidder å ta meg noe mat, så tar jeg heller et glass kefir. 

Etter frokost tar jeg frem glasset med fermenterte grønnsaker (eksempelvis surkål) fra kjøleskapet og jafser i meg et par spiseskjeer før jeg haster videre. Jeg har ennå ikke fått barna til å like fermenterte grønnsaker, så det er i hovedsak jeg som spiser det her i heimen. Barna har ulike preferanser, så for dem går det i havregrøt (av bløtlagte gryn fra kvelden før), eggerøre eller cornflakes av bokhvete med ferskmelk. Akkurat nå er det Gry sine polarbrød som er litt i vinden...med urter...smør og nyrørt syltetøy.

Så var det matpakken min. Den er heller ikke så veldig "variabel". Den består stort sett alltid av knekkebrød med upasteurisert smør fra Tidsporten, masse urter jeg har plukket selv og tørket i ovnen, upasteurisert ost fra Tidsporten og spekemat. Er det noe jeg ikke klarer meg uten her i livet er det egg, kefir, smør, ost, fløte, ferskmelk til ungene mine, fermenterte grønnsaker og skikkelig spekemat laget på gode råvarer og uten tilsatt nitritt (=dritt). Hadde bare spekemat vært tilsatt havsalt i stedet for koksalt så hadde jeg jublet enda høyere. I dag kunne jeg glad og fornøyd fiske opp en tykk konvolutt fra postkassa. Den var full av spekemat fra Haugen Gårdsmat. Ble sendt i går. Fremme i dag. Sommeren er reddet; chilipølse og reinsdyrpølse i bøtter og spann!   

 

Urter og krydder er noe jeg bruker mer og mer av og setter større og større pris på. Jeg er titt og ofte på Øverland Gård for å plukke urter. Ungene er med. Vi legger dagens fangst utover en tørr og ren langpanne og setter ovnen på laveste temperatur (50 grader for min ovn) og lar det tørke i ovnen over natta. Når alt er tørt knuser jeg det med hendene og har det på glass. Jeg må lage mye av gangen, for det går virkelig unna med urter om dagen. Alle tre ungene har fått skikkelig sansen for urter i det siste. Det siste nå er at vi drysser urter oppå smøret når vi spiser knekkebrødet (som på bildet over).  

En annen ting jeg ABSOLUTT ikke klarer meg uten er te! Jeg har alltid med meg te i veska mi - alltid. Og det første jeg gjør når jeg kommer på jobb er å lage meg en stor kopp te. Før gikk det mest i yogi-teer, men nå har jeg fått nye favoritter. Disse to Tulsi-teene fra Organic India er favoritter for øyeblikket; Tulsi eller Holy Basil (Hellig Basilikum) er et adaptogen som er høyt skattet i India. Det kan ikke sammenlignes med vanlig basilikum slik vi er vant til det. Tulsi er kjent for sine beroligende egenskaper og det både gir energi og reduserer stress. Den balanserer på lik linje med andre adaptogener. For meg er denne teen en perfekt start på arbeidsdagen. Sweet Rose er kanskje den som smaker aller best!

Jeg kan fortsatt føle stress kroppen i perioder - og da begynner jeg raskt å rote med søvn igjen. Da må det kraftigere lut til enn disse teposene. Da blander jeg gjerne en pose Tulsi-te med en teskje Reinrot-te for å få enda bedre effekt. Og jeg øker inntaket av andre adaptogener (primært ashwaganda og rhodiola). Her har jeg faktisk funnet en adaptogenblanding som heter Adrenal Health (fra Gaia Herbs) som fungerer helt ypperlig til å balansere. Den er en alt-i-en-løsning og inneholder både Holy Basil, ashwaganda, rhodiola og andre adaptogener. Den er alltid med i veska den også - og den tar jeg også alltid før jeg legger meg (2-3 kapsler litt avhengig av hvordan kroppen føles). Akkurat nå er jeg såpass balansert at jeg nesten ikke trenger adaptogener i løpet av dagen. Litt tilbake til reinrot-teen. Jeg er nå i gang med mitt tredje glass med reinrot-te - og det er virkelig en fantastisk adaptogen. Rett fra naturen her i vårt eget land. Min erfaring så langt er at reinrot-te fungerer aller best på dagtid, men jeg har også opplevd at kroppen faller fint til ro etter å ha drukket teen før leggetid. Sånn er det med adaptogener; man må prøve seg frem for å finne det som fungerer best for en selv. Generelt vil jeg si at adaptogener er fantastiske naturmidler som jeg ikke kan få roset nok. Jeg er helt avhengig av min daglige dose adaptogener. Det går ikke en dag uten for min del - og jeg er nokså sikker på at adaptogenene er en viktig årsak til at jeg i dag føler meg så bra som jeg gjør, at jeg sover  så dypt og godt  - og har rmassevis av overskudd i hverdagen. Dette er nok ikke siste gangen jeg skriver om adaptogener. 

Apropos matpakke og te. På dette bildet er matpakken ferdig pakket - og jeg har laget en kopp med lakrisrot-te før jeg fyker ut av døra. Jeg elsker lakrisrot-te og drakk mye av det i de periodene jeg slet med stoffskiftet og slitne binyrer. Nå drikker jeg ikke like mye, men det hender at jeg lager en kopp etter frokost - som her - og har med på trikken eller i bilen. I den lille mat-termosen til høyre har jeg varm suppe fra gårsdagens middag; spicy thaisuppe. En gammel favoritt som jeg aldri blir lei av. De gangene jeg lager denne suppen lager jeg såpass mye at jeg har nok til et par lunsjer i etterkant. 



Så var det vannkefir. Mine vannkefirkorn overlevde krisen i våres og er nå godt i gang med produksjonen igjen. Det tok litt tid før det smakte ordentlig godt igjen synes jeg- men nå er vi back-on-track. Jeg kjører alltid en andregangsfermentering ved å tilsette bringebær, blåbær eller jordbær for å få litt ekstra smak. På bildene under har jeg faktisk også prøvd med gojibær. Det er bare fantasien som setter grenser for hva som kan fermenteres. 

  

Jeg har tidligere nevnt for dere at jeg kjøper Kullamust i Sverige de gangene jeg handler der; eplejuice tilsatt juice fra bringebær. Ved å blande oppi litt vannkefir blir juicen litt mer sprudlende og ikke så søt. Og lettere fordøyelig. La gjerne stå over natten på benken eller i kjøleskapet. På bildet under helt til høyre har jeg faktisk prøvd å tilsette myse OG vannkefir i Kullamusten og lot det stå et døgn på benken. Og det også fungerte helt supert.   

Som en liten oppsummering kan jeg si at jeg daglig prøver å få i meg mye kefir (melkekefir), egg, salt, upasteurisert smør, ost, spekemat og fermenterte grønnsaker. Og ikke minst adaptogener. Da er jeg reddet! Det bør helst ikke gå for lenge mellom hver gang jeg får i meg kraft og gelatin. Det holder kroppen rolig og har en "underbar" effekt på meg. Så det blir mye suppe her i huset. De ukene jeg er alene er jeg ikke så ivrig på middagsfronten. Det kan fort bli bare en rask omelett, pølser fra fryseren, et kyllingbryst over en salat eller en suppe som varer i flere dager. Poser med kraft må jeg alltid ha tilgjengelig i fryseren. Når barna er her blir det litt mer middagsforberedelser med eksempelvis suppe, pannekaker, hjemmelagde kjøttboller eller hamburger. 

Men nå er det natta dere. Sweet dreams..... 

 

 







 

20 kommentarer

Ingelill

22.07.2012 kl.10:52

Kjekt å lese, mange inspirerende elementer, gjør meg så glad å se hvor godt slik mat kan gjøre for en næringstrengende kropp.

Adaptogener er noe jeg ikke har vært så mye i kontakt med, har googlet litt, men skulle gjerne likt å vite om det finnes gode nettsider eller oppslagsverk rundt adaptogener og deres egenskaper?
guri det er lenge siden jeg har drukket tulsi te :D takk for påminnelsen!

ET LIV I BALANSE.

22.07.2012 kl.13:22

Ingelill: Adaptogener får altfor lite fokus - og jeg skulle ønske jeg oppdaget disse tidligere. De har gjort underverker for min kropp og helse, uten tvil - sammen med maten jeg spiser. Jeg er en helt annen enn den jeg var for ett år siden og for et halvt år siden. Det tar tid å balansere, men det er verdt det. Her er noen linker hvor du kan lese mer:

http://www.rolv.no/urtemedisin/diverse/adaptogen.htm

Ønsker du full oversikt vil jeg anbefale boken Adaptogens; Herbs for strength, Stamina and Stress Relief. Jeg har den selv. Veldig oversiktilig og mye lærerikt. Fåes kjøpt på nett både i Norge og via Amazon.

Anne Marit

PirkePetter

22.07.2012 kl.13:27

Ingelill; kan anbefales -

http://www.adlibris.com/no/product.aspx?isbn=1594771588

http://www.adlibris.com/no/product.aspx?isbn=1420827332

http://www.adlibris.com/no/product.aspx?isbn=1887089160

http://www.adlibris.com/no/product.aspx?isbn=1425708889

Den øverste er den med info om flest adaptogener, mens de andre inneholder færre, men mer info om de enkelte adaptogener som inkluderes.

På nettet er det mye info. Et eksempel -

http://www.rolv.no/urtemedisin/medisinplanter/leuz_car.htm

http://herbal-powers.com/rhaponticum.html

http://www.anti-aging-guide.com/Leuzea.html

http://www.anti-aging-guide.com/Leuzea_scient.html

http://therootofthematter.net/cgi-bin/itsmy/go.exe?page=45&domain=12&webdir=therootofthematter

http://www.keyherbs.org/leuzea_carthamoides_rhaponticum--02.htm

http://leuzea.ru/leuzea_adaptogen.htm

Marianne

22.07.2012 kl.13:46

Fint innlegg AM! Og nydelige bider som alltid. Her propper vi oss med herrrrrrrlig og uanstendige mengder med upasteurisert rømme om dagen. Skal prøve å lage selv av fløte i dag!

M

Ingelill

22.07.2012 kl.14:05

Tusen takk for svar, skal se om jeg ikke får bestilt meg den nevnte boken, mavefølelsen sier meg at den er og blir å komme til nytte.

Marianne---> Er det mulig å få vite hvor du får tak i masse herrrrlig rømme? Det hørtes da uanstedig godt ut. Også nå som ripsen begynner å modnes, kombinasjon til å dåne av. :-)

marte

22.07.2012 kl.15:52

Er kaffe fyfy? :)

Guro

22.07.2012 kl.16:15

Så spennende:-) Fenalår er jo bare rågodt! Kunne ikke se at Haugens Gårdsmat hadde noe salg over nett, så hvordan klarte du å bestille?

ET LIV I BALANSE.

22.07.2012 kl.16:16

Marianne: Ja hvor får du tak i disse uanstendige mengdene med rømme da? Har du vært budeie du også? Hørte at Ingerlise & co har vært budeier i det siste!!! Herlig.

ET LIV I BALANSE.

22.07.2012 kl.16:26

marte: Godt spørsmål. De lærde strides vel litt om det. Noen mener kaffens antioksydanter beskytter mot både kreft, Alzheimer, hjertesykdom med mere - mens andre mener kaffe øker blodtrykket og hjerterytme og øker stresset i kroppen. Økt stress er ingen god ting - og det å drikke kaffe når man er stresset er vel ikke akkurat det beste man kan gjøre. Jeg har aldri vært noen stor kaffedrikker, men var en periode hektet på kaffe latte - og drakk det flere ganger i uka. Nå har jeg sluttet helt fordi jeg faktisk kjenner at stresset øker og kroppen blir urolig av det. Jeg blir gira av det, rett og slett. Da holder jeg meg heller unna og drikker en ekstra kopp te i stedet.

Marianne

22.07.2012 kl.22:06

Flott innlegg Anne Marit. Setter stor pris på at du tar deg tid til å skrive innlegg også i ferien din!!

Lurte bare på om du fortsatt spiser innmat/lever, eller om du har gått bort fra det?

Jeg har nettopp laget min første ladning med vannkefir. Herlig!!! Jeg er "bitt av basillen" når det gjelder tradisjonelt kosthold. Det gjør såååå godt for kropp og sjel. Mitt neste skritt blir å prøve ut adaptogener:-)

Mvh Marianne

ET LIV I BALANSE.

22.07.2012 kl.23:25

Marianne: Innmat...hm...er ikke så flink til det gitt. Men jeg kjøper spekemat med innmat i. Og jeg har et speket hjerte i kjøleskapet som jeg ikke har begynt på ennå. Og lever i fryseren...Terskelen er litt høy fortsatt. Men det kommer gradvis. Anne M

Marianne

23.07.2012 kl.10:22

Du er flink nok!!! Og jeg er sikker på at du begynner med innmat når tiden er inne - for deg. Som min "guru" sa: everything is exactly the way it`s supposed to be...

Jeg er uansett evig takknemlig for hvordan du og de andre kraftmødrene har vist veien. Som jeg har fortalt deg tidligere, gikk jeg til anskaffelse av Nourishing traditions for mange år tilbake, men det er først nå - etter inspirasjon fra dere - at jeg har begynt å følge flere av prinsippene. Og nå begynner jeg endelig å få troen på at jeg kan få god helse igjen. Tusen takk!

Mvh Marianne

AnneMarit

23.07.2012 kl.11:13

Så godt å høre. Dette tar tid og det er ingen vits å rushe det frem eller prøve å lære alt på en gang. Jeg begynner virkelig å merke en stabil forandring i min egen kropp nå. Det har vært noen tøffe helbredskriser underveis, og da er det lett å miste troen, men for hver gang har jeg kommet styrket ut - det føles som å klatre opp en stige hvor helsen blir bedre for hvert trinn. Kroppen reparerer virkelig seg selv - og renser seg selv - bare den får riktig næring - hver dag! Noen spurte meg hva drømmen min er. Og da måtte jeg tenke meg om. For akkurat nå er drømmen min å fortsette p være der jeg er nå. Drømmen min har i mange år vært å bli hel og frisk, få sove godt og kunne leve et vanlig liv med trening, jobb og overskudd. Her ønsker jeg å være en stund, samtidig som jeg klatrer videre oppover helsestigen. Og etterhvert vil jeg sikkert få nye drømmer... Det er viktig for meg å dele mine erfaringer med tradisjonsmat og jeg setter også pris på at dere deler! Takk! Am

Anne

23.07.2012 kl.13:45

Dette var en bra innlegg! Hvor lenge har du spist på denne måten? Vi er bare i startgropa, og jeg regner med at man må et et godt kosthold over en periode for å se resultater. Men jeg blir litt utålmodig..... Har du noen erfaring med ustabilt blodsukker - om det forsterker eller forverrer symptomer? Ene gutten vår er ofte sint, og begynner å se en tydelig sammenheng mellom sinne-anfall og sukker/måltidshyppighet.

PirkePetter

23.07.2012 kl.19:15

Anne, les om hypoglykemi og atferdsreaksjoner her, så får du svar på spørsmålet ditt -

http://gryhammer.blogspot.com/2012/07/darlige-matvaner-er-ogsa-omsorgssvikt.html?showComment=1342489662481#c7012838793161070845

Blodsukkersvingninger i seg selv fremmer kroniske stressreaksjoner i kroppen med høy aktivitet av hormoner som bl.a kortisol og adrenalin. Sistnevnte frigjør glukose fra glykogenlagre når blodsukkeret faller, slik at blodsukkernivåene i blodet blir stabile igjen etter at det har fallt (hypoglykemi). Kronisk stress fremmer bl.a sinne og irritabilitet som en av flere måter personen forsvarer seg mot ting han eller hun ikke takler eller orker å tenke på/forholde seg til. Sinne er som du sikkert vet en forsvarsreaksjon.

Mange vitaminer og mineraler er involvert i blodsukkerregulering, hvor magnesium og vitamin A og D er viktigst. Måltider med mindre karbohydrater og mer protein og mettet fett, og/eller kryddere og/eller organiske syrer som eddik, melkesyre/surmelk, melkesyregjæret mat og drikke, sitronsyre, etc er regulerende på blodsukkernivåene. Også salt, fortrinnsvis uraffinert og uten aluminiumsbaserte antiklumpemidler, deltar i reguleringen av blodsukkerbalansen.

Dette fordi fett senker utslippet av mageinnholdet (sukkere) til tynntarmen slik at blodsukkeret ikke blir negativt påvirket. Eddik og andre organiske syrer inaktiverer enzymer som fordøyer sukkere/karbohydrater, og kryddere oppregulerer insulinsensitiviteten i kroppens celler og forhindrer også abnorm stigning av blodsukkernivået. Proteiner gjør det samme, og salt inneholder natrium og magnesium som både regulerer blodsukkeret så vel som øker insulinsensitiviteten i kroppens celler. For lite salt i kosten er en vanligere årsak til f.eks diabetes enn sukker/karbohydrater, og sistnevnte er kun delårsak gjennom å tappe kroppen for bl.a magnesium og vitamin D. Mangel på magnesium og vitamin D er den egentlige årsaken til diabetes type 1 og 2.

Litt mer info i kommentarfeltene her -

http://senseoflife.blogg.no/1333559503_havregrt_til_frokost_.html

ET LIV I BALANSE.

24.07.2012 kl.10:52

Super oversikt PP! Jeg slet mye med blodsukkersvingninger i mine dårlige dager. Jeg gikk alltid med mat i veska. Den tid er forbi. Det tar tid å få resultater, men det får som sagt trinnvis. Kroppen jobber dypere og dypere jo mer næring du gir den. Hvor raskt resultatene kommer avhenger av hvor dedikert man klarer å være og hvilken tilstand den enkelte kropp er i.

Haugen gårdsmat; send dem Mail og spør om de kan sende! De er ofte på Bondens marked i Oslo og Bergen. Am

Anne

24.07.2012 kl.23:50

Takk for svar begge to!. Har ikke fått lest alle linkene ennå, men skal ta de litt etter hvert.

marte

01.08.2012 kl.21:17

så du anbefaler smør til steking? spiller det noen rolle om man bruker pasteurisert eller upasteurisert smør til steking siden den uansett blir .. pasteurisert?

Keros

11.08.2012 kl.12:07

For et flott innlegg! Jeg suger til meg alt dere Wicked Mums skriver om, men det er noe med å sette av kunnskapen ut i (hverdags)livet. Håper på flere slike innlegg fra flere av kraftmødrene;)

Skriv en ny kommentar

ET LIV I BALANSE.

ET LIV I BALANSE.

45, Oslo

Velkommen til min mat- og livsstilsblogg. Her vil jeg dele det jeg kan av oppkrifter, råd og tips for å få et friskere, sunnere og mer balansert liv. På alle plan! Jeg er deltidsmamma til tre barn og lever og ånder for god, mettende og balanserende mat. Helse er et stort interessefelt for meg, ved siden av fotografering. Jeg freelancer som fotograf og skribent.

Follow Sense Of Life

Kategorier

Arkiv

hits