Opprydning i mat-arkivet og litt om hverdagen

Roen har senket seg merker jeg. Ferie-ro. Jeg koser meg i nuet med gode bker og lange late dager. I dag fikk jeg til og med et par timer i sola. Etter lest noen sider i boka mi bare sovnet jeg. Dset av i sola helt til pus kom malende og vekket meg. Ferietid er ogs tiden for rydde opp i saker og ting. Kvitte seg med alt som skaper sty. Jeg har til og med ftt ryddet litt p Mac-en min. Og funnet masse bilder som jeg hadde tanker om blogge om - men som bare har blitt liggende. Jeg ligger med andre ord litt etter. S da blir dette innlegget en liten oppsummering med noen av disse bildene. Jeg vet jo at flere av dere har etterlyst litt mer informasjon av hva jeg egentlig spiser i hverdagen. Ja, hva spiser jeg egentlig? Nr det gjelder frokost er jeg ganske s kjedelig. Det frste jeg gjr nr jeg vkner er ta adaptogenene mine sammen med fiskeleverolje fr jeg hopper i dusjen. Deretter drikker jeg et stort glass med kefir mens jeg lager matpakker til de sm. Og s lager jeg min egen frokost. De siste to rene har jeg spist egg til frokost hver bidige dag - med noen f unntak. 2-3 egg stekt i ekte smr med blte plommer, et dryss med havsalt, en klatt med smr og helst litt nitrittfritt fenalr eller bacon fra Haugen Grdsmat eller Grstad Gris ved siden av. Mulig det er bare meg, men jeg elsker kombinasjonen egg og fenalr! Bacon er ikke s vrst det heller. Det er faktisk ikke fr n i det siste at jeg har gtt litt lei av stekt egg til frokost. Kokt egg smaker ikke helt det samme for meg av en eller annen grunn, s i det siste har det blitt eggerre med upasteurisert flte, salt og masse hakkede urter oppi. Mellomste jenta mi elsker eggerre og vil helst ha det til frokost hver dag. Men det er godt med litt forandring. Det er bare snn at magen min og jeg trives aller best begynne dagen med kefir og egg. De gangene jeg har prvd noe annet merker jeg det p magen - og da gr jeg fort tilbake til gode gamle vaner. Forvrig drikker jeg et stort glass med kefir ogs p ettermiddagen eller kvelden. Og er jeg sulten og ikke gidder ta meg noe mat, s tar jeg heller et glass kefir.

Etter frokost tar jeg frem glasset med fermenterte grnnsaker (eksempelvis surkl) fra kjleskapet og jafser i meg et par spiseskjeer fr jeg haster videre. Jeg har enn ikke ftt barna til like fermenterte grnnsaker, s det er i hovedsak jeg som spiser det her i heimen. Barna har ulike preferanser, s for dem gr det i havregrt (av bltlagte gryn fra kvelden fr), eggerre eller cornflakes av bokhvete med ferskmelk. Akkurat n er det Gry sine polarbrd som er litt i vinden...med urter...smr og nyrrt syltety.

S var det matpakken min. Den er heller ikke s veldig "variabel". Den bestr stort sett alltid av knekkebrd med upasteurisert smr fra Tidsporten, masse urter jeg har plukket selv og trket i ovnen, upasteurisert ost fra Tidsporten og spekemat. Er det noe jeg ikke klarer meg uten her i livet er det egg, kefir, smr, ost, flte, ferskmelk til ungene mine, fermenterte grnnsaker og skikkelig spekemat laget p gode rvarer og uten tilsatt nitritt (=dritt). Hadde bare spekemat vrt tilsatt havsalt i stedet for koksalt s hadde jeg jublet enda hyere. I dag kunne jeg glad og fornyd fiske opp en tykk konvolutt fra postkassa. Den var full av spekemat fra Haugen Grdsmat. Ble sendt i gr. Fremme i dag. Sommeren er reddet; chiliplse og reinsdyrplse i btter og spann!

Urter og krydder er noe jeg bruker mer og mer av og setter strre og strre pris p. Jeg er titt og ofte p verland Grd for plukke urter. Ungene er med. Vi legger dagens fangst utover en trr og ren langpanne og setter ovnen p laveste temperatur (50 grader for min ovn) og lar det trke i ovnen over natta. Nr alt er trt knuser jeg det med hendene og har det p glass. Jeg m lage mye av gangen, for det gr virkelig unna med urter om dagen. Alle tre ungene har ftt skikkelig sansen for urter i det siste. Det siste n er at vi drysser urter opp smret nr vi spiser knekkebrdet (som p bildet over).

En annen ting jeg ABSOLUTT ikke klarer meg uten er te! Jeg har alltid med meg te i veska mi - alltid. Og det frste jeg gjr nr jeg kommer p jobb er lage meg en stor kopp te. Fr gikk det mest i yogi-teer, men n har jeg ftt nye favoritter. Disse to Tulsi-teene fra Organic India er favoritter for yeblikket; Tulsi eller Holy Basil (Hellig Basilikum) er et adaptogen som er hyt skattet i India. Det kan ikke sammenlignes med vanlig basilikum slik vi er vant til det. Tulsi er kjent for sine beroligende egenskaper og det bde gir energi og reduserer stress. Den balanserer p lik linje med andre adaptogener. For meg er denne teen en perfekt start p arbeidsdagen. Sweet Rose er kanskje den som smaker aller best!

Jeg kan fortsatt fle stress kroppen i perioder - og da begynner jeg raskt rote med svn igjen. Da m det kraftigere lut til enn disse teposene. Da blander jeg gjerne en pose Tulsi-te med en teskje Reinrot-te for f enda bedre effekt. Og jeg ker inntaket av andre adaptogener (primrt ashwaganda og rhodiola). Her har jeg faktisk funnet en adaptogenblanding som heter Adrenal Health (fra Gaia Herbs) som fungerer helt ypperlig til balansere. Den er en alt-i-en-lsning og inneholder bde Holy Basil, ashwaganda, rhodiola og andre adaptogener. Den er alltid med i veska den ogs - og den tar jeg ogs alltid fr jeg legger meg (2-3 kapsler litt avhengig av hvordan kroppen fles). Akkurat n er jeg spass balansert at jeg nesten ikke trenger adaptogener i lpet av dagen. Litt tilbake til reinrot-teen. Jeg er n i gang med mitt tredje glass med reinrot-te - og det er virkelig en fantastisk adaptogen. Rett fra naturen her i vrt eget land. Min erfaring s langt er at reinrot-te fungerer aller best p dagtid, men jeg har ogs opplevd at kroppen faller fint til ro etter ha drukket teen fr leggetid. Snn er det med adaptogener; man m prve seg frem for finne det som fungerer best for en selv. Generelt vil jeg si at adaptogener er fantastiske naturmidler som jeg ikke kan f roset nok. Jeg er helt avhengig av min daglige dose adaptogener. Det gr ikke en dag uten for min del - og jeg er noks sikker p at adaptogenene er en viktig rsak til at jeg i dag fler meg s bra som jeg gjr, at jeg sover s dypt og godt - og har rmassevis av overskudd i hverdagen. Dette er nok ikke siste gangen jeg skriver om adaptogener.

Apropos matpakke og te. P dette bildet er matpakken ferdig pakket - og jeg har laget en kopp med lakrisrot-te fr jeg fyker ut av dra. Jeg elsker lakrisrot-te og drakk mye av det i de periodene jeg slet med stoffskiftet og slitne binyrer. N drikker jeg ikke like mye, men det hender at jeg lager en kopp etter frokost - som her - og har med p trikken eller i bilen. I den lille mat-termosen til hyre har jeg varm suppe fra grsdagens middag; spicy thaisuppe. En gammel favoritt som jeg aldri blir lei av. De gangene jeg lager denne suppen lager jeg spass mye at jeg har nok til et par lunsjer i etterkant.



S var det vannkefir. Mine vannkefirkorn overlevde krisen i vres og er n godt i gang med produksjonen igjen. Det tok litt tid fr det smakte ordentlig godt igjen synes jeg- men n er vi back-on-track. Jeg kjrer alltid en andregangsfermentering ved tilsette bringebr, blbr eller jordbr for f litt ekstra smak. P bildene under har jeg faktisk ogs prvd med gojibr. Det er bare fantasien som setter grenser for hva som kan fermenteres.

Jeg har tidligere nevnt for dere at jeg kjper Kullamust i Sverige de gangene jeg handler der; eplejuice tilsatt juice fra bringebr. Ved blande oppi litt vannkefir blir juicen litt mer sprudlende og ikke s st. Og lettere fordyelig. La gjerne st over natten p benken eller i kjleskapet. P bildet under helt til hyre har jeg faktisk prvd tilsette myse OG vannkefir i Kullamusten og lot det st et dgn p benken. Og det ogs fungerte helt supert.

Som en liten oppsummering kan jeg si at jeg daglig prver f i meg mye kefir (melkekefir), egg, salt, upasteurisert smr, ost, spekemat og fermenterte grnnsaker. Og ikke minst adaptogener. Da er jeg reddet! Det br helst ikke g for lenge mellom hver gang jeg fr i meg kraft og gelatin. Det holder kroppen rolig og har en "underbar" effekt p meg. S det blir mye suppe her i huset. De ukene jeg er alene er jeg ikke s ivrig p middagsfronten. Det kan fort bli bare en rask omelett, plser fra fryseren, et kyllingbryst over en salat eller en suppe som varer i flere dager. Poser med kraft m jeg alltid ha tilgjengelig i fryseren. Nr barna er her blir det litt mer middagsforberedelser med eksempelvis suppe, pannekaker, hjemmelagde kjttboller eller hamburger.

Men n er det natta dere. Sweet dreams.....







20 kommentarer

Ingelill

22.07.2012 kl.10:52

Kjekt lese, mange inspirerende elementer, gjr meg s glad se hvor godt slik mat kan gjre for en nringstrengende kropp.

Adaptogener er noe jeg ikke har vrt s mye i kontakt med, har googlet litt, men skulle gjerne likt vite om det finnes gode nettsider eller oppslagsverk rundt adaptogener og deres egenskaper?
guri det er lenge siden jeg har drukket tulsi te :D takk for pminnelsen!

ET LIV I BALANSE.

22.07.2012 kl.13:22

Ingelill: Adaptogener fr altfor lite fokus - og jeg skulle nske jeg oppdaget disse tidligere. De har gjort underverker for min kropp og helse, uten tvil - sammen med maten jeg spiser. Jeg er en helt annen enn den jeg var for ett r siden og for et halvt r siden. Det tar tid balansere, men det er verdt det. Her er noen linker hvor du kan lese mer:

http://www.rolv.no/urtemedisin/diverse/adaptogen.htm

nsker du full oversikt vil jeg anbefale boken Adaptogens; Herbs for strength, Stamina and Stress Relief. Jeg har den selv. Veldig oversiktilig og mye lrerikt. Fes kjpt p nett bde i Norge og via Amazon.

Anne Marit

PirkePetter

22.07.2012 kl.13:27

Ingelill; kan anbefales -

http://www.adlibris.com/no/product.aspx?isbn=1594771588

http://www.adlibris.com/no/product.aspx?isbn=1420827332

http://www.adlibris.com/no/product.aspx?isbn=1887089160

http://www.adlibris.com/no/product.aspx?isbn=1425708889

Den verste er den med info om flest adaptogener, mens de andre inneholder frre, men mer info om de enkelte adaptogener som inkluderes.

P nettet er det mye info. Et eksempel -

http://www.rolv.no/urtemedisin/medisinplanter/leuz_car.htm

http://herbal-powers.com/rhaponticum.html

http://www.anti-aging-guide.com/Leuzea.html

http://www.anti-aging-guide.com/Leuzea_scient.html

http://therootofthematter.net/cgi-bin/itsmy/go.exe?page=45&domain=12&webdir=therootofthematter

http://www.keyherbs.org/leuzea_carthamoides_rhaponticum--02.htm

http://leuzea.ru/leuzea_adaptogen.htm

Marianne

22.07.2012 kl.13:46

Fint innlegg AM! Og nydelige bider som alltid. Her propper vi oss med herrrrrrrlig og uanstendige mengder med upasteurisert rmme om dagen. Skal prve lage selv av flte i dag!

M

Ingelill

22.07.2012 kl.14:05

Tusen takk for svar, skal se om jeg ikke fr bestilt meg den nevnte boken, maveflelsen sier meg at den er og blir komme til nytte.

Marianne---> Er det mulig f vite hvor du fr tak i masse herrrrlig rmme? Det hrtes da uanstedig godt ut. Ogs n som ripsen begynner modnes, kombinasjon til dne av. :-)

marte

22.07.2012 kl.15:52

Er kaffe fyfy? :)

Guro

22.07.2012 kl.16:15

S spennende:-) Fenalr er jo bare rgodt! Kunne ikke se at Haugens Grdsmat hadde noe salg over nett, s hvordan klarte du bestille?

ET LIV I BALANSE.

22.07.2012 kl.16:16

Marianne: Ja hvor fr du tak i disse uanstendige mengdene med rmme da? Har du vrt budeie du ogs? Hrte at Ingerlise & co har vrt budeier i det siste!!! Herlig.

ET LIV I BALANSE.

22.07.2012 kl.16:26

marte: Godt sprsml. De lrde strides vel litt om det. Noen mener kaffens antioksydanter beskytter mot bde kreft, Alzheimer, hjertesykdom med mere - mens andre mener kaffe ker blodtrykket og hjerterytme og ker stresset i kroppen. kt stress er ingen god ting - og det drikke kaffe nr man er stresset er vel ikke akkurat det beste man kan gjre. Jeg har aldri vrt noen stor kaffedrikker, men var en periode hektet p kaffe latte - og drakk det flere ganger i uka. N har jeg sluttet helt fordi jeg faktisk kjenner at stresset ker og kroppen blir urolig av det. Jeg blir gira av det, rett og slett. Da holder jeg meg heller unna og drikker en ekstra kopp te i stedet.

Marianne

22.07.2012 kl.22:06

Flott innlegg Anne Marit. Setter stor pris p at du tar deg tid til skrive innlegg ogs i ferien din!!

Lurte bare p om du fortsatt spiser innmat/lever, eller om du har gtt bort fra det?

Jeg har nettopp laget min frste ladning med vannkefir. Herlig!!! Jeg er "bitt av basillen" nr det gjelder tradisjonelt kosthold. Det gjr s godt for kropp og sjel. Mitt neste skritt blir prve ut adaptogener:-)

Mvh Marianne

ET LIV I BALANSE.

22.07.2012 kl.23:25

Marianne: Innmat...hm...er ikke s flink til det gitt. Men jeg kjper spekemat med innmat i. Og jeg har et speket hjerte i kjleskapet som jeg ikke har begynt p enn. Og lever i fryseren...Terskelen er litt hy fortsatt. Men det kommer gradvis. Anne M

Marianne

23.07.2012 kl.10:22

Du er flink nok!!! Og jeg er sikker p at du begynner med innmat nr tiden er inne - for deg. Som min "guru" sa: everything is exactly the way it`s supposed to be...

Jeg er uansett evig takknemlig for hvordan du og de andre kraftmdrene har vist veien. Som jeg har fortalt deg tidligere, gikk jeg til anskaffelse av Nourishing traditions for mange r tilbake, men det er frst n - etter inspirasjon fra dere - at jeg har begynt flge flere av prinsippene. Og n begynner jeg endelig f troen p at jeg kan f god helse igjen. Tusen takk!

Mvh Marianne

AnneMarit

23.07.2012 kl.11:13

S godt hre. Dette tar tid og det er ingen vits rushe det frem eller prve lre alt p en gang. Jeg begynner virkelig merke en stabil forandring i min egen kropp n. Det har vrt noen tffe helbredskriser underveis, og da er det lett miste troen, men for hver gang har jeg kommet styrket ut - det fles som klatre opp en stige hvor helsen blir bedre for hvert trinn. Kroppen reparerer virkelig seg selv - og renser seg selv - bare den fr riktig nring - hver dag! Noen spurte meg hva drmmen min er. Og da mtte jeg tenke meg om. For akkurat n er drmmen min fortsette p vre der jeg er n. Drmmen min har i mange r vrt bli hel og frisk, f sove godt og kunne leve et vanlig liv med trening, jobb og overskudd. Her nsker jeg vre en stund, samtidig som jeg klatrer videre oppover helsestigen. Og etterhvert vil jeg sikkert f nye drmmer... Det er viktig for meg dele mine erfaringer med tradisjonsmat og jeg setter ogs pris p at dere deler! Takk! Am

Anne

23.07.2012 kl.13:45

Dette var en bra innlegg! Hvor lenge har du spist p denne mten? Vi er bare i startgropa, og jeg regner med at man m et et godt kosthold over en periode for se resultater. Men jeg blir litt utlmodig..... Har du noen erfaring med ustabilt blodsukker - om det forsterker eller forverrer symptomer? Ene gutten vr er ofte sint, og begynner se en tydelig sammenheng mellom sinne-anfall og sukker/mltidshyppighet.

PirkePetter

23.07.2012 kl.19:15

Anne, les om hypoglykemi og atferdsreaksjoner her, s fr du svar p sprsmlet ditt -

http://gryhammer.blogspot.com/2012/07/darlige-matvaner-er-ogsa-omsorgssvikt.html?showComment=1342489662481#c7012838793161070845

Blodsukkersvingninger i seg selv fremmer kroniske stressreaksjoner i kroppen med hy aktivitet av hormoner som bl.a kortisol og adrenalin. Sistnevnte frigjr glukose fra glykogenlagre nr blodsukkeret faller, slik at blodsukkernivene i blodet blir stabile igjen etter at det har fallt (hypoglykemi). Kronisk stress fremmer bl.a sinne og irritabilitet som en av flere mter personen forsvarer seg mot ting han eller hun ikke takler eller orker tenke p/forholde seg til. Sinne er som du sikkert vet en forsvarsreaksjon.

Mange vitaminer og mineraler er involvert i blodsukkerregulering, hvor magnesium og vitamin A og D er viktigst. Mltider med mindre karbohydrater og mer protein og mettet fett, og/eller kryddere og/eller organiske syrer som eddik, melkesyre/surmelk, melkesyregjret mat og drikke, sitronsyre, etc er regulerende p blodsukkernivene. Ogs salt, fortrinnsvis uraffinert og uten aluminiumsbaserte antiklumpemidler, deltar i reguleringen av blodsukkerbalansen.

Dette fordi fett senker utslippet av mageinnholdet (sukkere) til tynntarmen slik at blodsukkeret ikke blir negativt pvirket. Eddik og andre organiske syrer inaktiverer enzymer som fordyer sukkere/karbohydrater, og kryddere oppregulerer insulinsensitiviteten i kroppens celler og forhindrer ogs abnorm stigning av blodsukkernivet. Proteiner gjr det samme, og salt inneholder natrium og magnesium som bde regulerer blodsukkeret s vel som ker insulinsensitiviteten i kroppens celler. For lite salt i kosten er en vanligere rsak til f.eks diabetes enn sukker/karbohydrater, og sistnevnte er kun delrsak gjennom tappe kroppen for bl.a magnesium og vitamin D. Mangel p magnesium og vitamin D er den egentlige rsaken til diabetes type 1 og 2.

Litt mer info i kommentarfeltene her -

http://senseoflife.blogg.no/1333559503_havregrt_til_frokost_.html

ET LIV I BALANSE.

24.07.2012 kl.10:52

Super oversikt PP! Jeg slet mye med blodsukkersvingninger i mine drlige dager. Jeg gikk alltid med mat i veska. Den tid er forbi. Det tar tid f resultater, men det fr som sagt trinnvis. Kroppen jobber dypere og dypere jo mer nring du gir den. Hvor raskt resultatene kommer avhenger av hvor dedikert man klarer vre og hvilken tilstand den enkelte kropp er i.

Haugen grdsmat; send dem Mail og spr om de kan sende! De er ofte p Bondens marked i Oslo og Bergen. Am

Anne

24.07.2012 kl.23:50

Takk for svar begge to!. Har ikke ftt lest alle linkene enn, men skal ta de litt etter hvert.

marte

01.08.2012 kl.21:17

s du anbefaler smr til steking? spiller det noen rolle om man bruker pasteurisert eller upasteurisert smr til steking siden den uansett blir .. pasteurisert?

Keros

11.08.2012 kl.12:07

For et flott innlegg! Jeg suger til meg alt dere Wicked Mums skriver om, men det er noe med sette av kunnskapen ut i (hverdags)livet. Hper p flere slike innlegg fra flere av kraftmdrene;)

Skriv en ny kommentar

ET LIV I BALANSE.

ET LIV I BALANSE.

45, Oslo

Velkommen til min mat- og livsstilsblogg. Her vil jeg dele det jeg kan av oppkrifter, rd og tips for f et friskere, sunnere og mer balansert liv. P alle plan! Jeg er deltidsmamma til tre barn og lever og nder for god, mettende og balanserende mat. Helse er et stort interessefelt for meg, ved siden av fotografering. Jeg freelancer som fotograf og skribent.

Follow Sense Of Life

Kategorier

Arkiv

hits