Om saltmangel og gjenoppretting av balansen

File:SeaSalt.JPG

Den siste uken har - som dere sikkert har ftt med dere- vrt en uke fyllt av veldig mye annetenn blogging. Programmet har vrt tettpakket - alle dagene. Jeg har virkelig ftt kjenne p kroppen hvordan stress kan vippe en ut av balanse igjen. Jeg faller absolutt ikke slik jeg gjorde fr, men nok til at jeg synes det er ubehagelig. Og nr stresset ker er det ogs lett slurve unna de gode tingene jeg har etablert. Jeg har ogs ftt erfare at det tar lang tid bygge opp reservelagre og til balansere mineraler og hormoner fullstendig. Men - jeg erfarer ogs at jeg henter meg raskt inn igjen. Det frste jeg merker nr stresset ker er at jeg begynner rote med svn igjen. Og med lite svn blir kroppen urolig. Stressnivet ker. Binyrer begynner slite - jeg tappes for mineraler - og hormonene begynner lage krll.

En ting jeg har erfart er ekstremt viktig f i meg nok av - generelt og spesielt i lpet av stressfylte dager er salt. Ja faktisk - salt! Vi har vel alle flt p det offisielle presset om redusere mengden salt i maten. Vi er vant til f hre at det er farlig spise for mye salt. Visste du forresten at det er en myte at vi spiser mer salt enn noen gang? Det stemmer ikke. Vi spiste betydelig strre mengder salt fr i tiden. Det finnes ogs dokumentasjon p at de kulturene/landene som spiser mest salt - lever lengst. Faktisk er det slik at vi spiser for lite salt - og salt er helt essensielt for oss for leve og ha en god helse. Det er kritisk med en god balanse mellom vann og salt i kroppen. Den generelle regelen er at mennesker trenger minimum 1 1/2 teskje salt hver dag. Og er du syk og stresset trenger du muligens enda mer - kanskje opptil 3 teskjeer hver dag. Saltmangel er ogs nringsmangel. Behovet varierer fra person til person, s her m du prve deg frem selv. I dag merker jeg veldig godt hvis jeg i perioder spiser for lite salt. I lpet av kort tid fr jeg tilbake binyreproblemene mine, jeg blir svimmel, tkete og urolig, fler svakhet, fr press for brystet - og orker lite. Jeg elsker badstu - og tar regelmessig IR-badstu. Her svettes det mye - og gjennom svette tappes man mye for magnesium, natrium og kalium. Jeg har faktisk flere ganger opplevd akutt mineralmangel etter en time i badstu hvor jeg har ftt i meg for lite saltholdig drikke underveis og i etterkant. Dette er direkte farlig og ekstremt ubehagelig. Alle de gode mineralene jeg fr i meg gjennom maten jeg spiser renner ut i svette dersom jeg ikke kompenserer godt nok. Det samme problemet kan oppst blant de som trener hardt og dermed svetter mye. Maratonlpere som fr hjertestans og de som dr av hjertestans i badstu (ikke uvanlig i Finland) fr dette pga akutt mangel p magnesium, kalium og/eller natrium. Regelen er at dersom du mister mye vske (og dermed ogs mineraler) gjennom svette br du i tillegg til gjenopprette vskebalansen ogs srge for erstatte salttapet via mat og drikke. Dersom dette ikke skjer vil du oppleve at nyrene skiller ut mer vske gjennom urin - og siden salt ogs alltid skilles ut med urin - vil situasjonen og dehydreringen forverrer seg..... Jeg har oppskrift p en super elektrolyttdrink - kommer p bloggen snart!

Fr jeg lrte det jeg n vet erfarte jeg gjentatte ganger finne tilbake til energien min bare ved legge havsalt p tunga og suge p det. Har du svake binyrer(de fleste med ME og utmattelse)mister du med stor sannsynlighet mye salt gjennom urin og da er det ekstremt viktig srge for f i seg mer salt i maten du spiser.

Det er et faktum at det er en sterk korrelasjon mellom redusert saltinntak og diabetes, hjerte/kar-lidelser og dd, ustdighet, hukommelsessvikt og mye mer. Kviser og fet hud kan ogs vre et resultat av for lite salt. Det er gjennomfrt forsk som viser at nr friske mennesker ble satt p en diett med lavt saltinntak - ca 1/5 teskje hver dag - utviklet de insulinresistens innen en uke. Gruppen som spiste mye salt (1, 1/2 teskje hver dag) opplevde ikke dette. lese dette var virkelig en tankevekker for meg. Salt forsyner kroppen med sodium og klorid - som begge er viktig for viktige prosesser som fr hjerne, nervesystem og fordyelse til fungere normalt.

Det er viktig velge salt som ikke er raffinert. Velg soltrket havsalt. Det er gjerne graktig i fargen, noe som tyder p at det har hy fuktighet og spormineraler intakt. Denne type salt inneholder mer enn 80 prosent sodium klorid, ca 14 prosent magnesium og andre makromineraler - og mer enn 80 spormineraler. Jeg bruker stort sett bare Helios sitt havsalt i store poser. Det er godt, grtt og rimelig i motsetning til mye annet "moderne" havsalt. Himalayasalt er ogs utmerket, men neppe veldig mye bedre enn havsaltet jeg bruker (men mye dyrere).

Ikke glem at kjttkraft laget av dyrebein er en god kilde til sodium, klorid, magnesium, potassium og viktige spormineraler. Er du syk br du f i deg kraft hver dag, gjennom supper eller buljong.

Heldigvis er ikke alle uker som uken som var. Men jeg fikk i allefall satt strre fokus p salt - og forstr n i enda strre grad hvor viktig det er for meg akkurat n. Snakk om mtte f inn ting med teskje. I skrivende yeblikk sitter jeg og drikker fra min vannflaske - som er fylt med vann, noe store skjeer med myse og havsalt! Det fungerer utrolig godt p meg - og effekten er umiddelbar.

Sender en takk til PP som har svart p mange av sprsmlene dere har hatt p bloggen siste uken. Jeg leser med stor interesse! Det er godt ha en backup som har betydelig mer kunnskap enn meg. Jeg lrer noe nytt hver eneste dag.

15 kommentarer

PirkePetter

19.05.2012 kl.15:09

Sodium = natrium

Salt & Helse - info -

http://www.westonaprice.org/vitamins-and-minerals/salt-and-our-health

http://www.westonaprice.org/vitamins-and-minerals/the-salt-of-the-earth

http://hartkeisonline.com/whole-and-natural-foods/salt-the-much-maligned-health-food/

http://findarticles.com/p/articles/mi_m0ISW/is_270/ai_n26716253/

http://www.naturalnews.com/033716_sea_salt_health_benefits.html

http://www.naturalnews.com/019680.html

http://www.stat.berkeley.edu/users/rice/Stat2/salt.html

http://www.dailymail.co.uk/health/article-1383393/Salt-intake-drop-increase-chances-heart-disease.html

http://www.keefeclinic.com/kb/index.php?page=Salt_and_Good_Health

http://www.prweb.com/releases/World-Salt-Awareness-Week/Salt--Health-Hypertension/prweb8220935.htm

http://raypeat.com/articles/articles/salt.shtml

http://www.saltinstitute.org/Uses-benefits

http://www.celticseasaltblog.com/low-salt-experts-cringing-by-dr-bruce-west/

http://www.alnaturalhealth.com/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=37&Itemid=69

http://garytaubes.com/wp-content/uploads/2011/08/science-political-science-of-salt.pdf

http://www.second-opinions.co.uk/salt-and-hypertension.html

http://chriskresser.com/shaking-up-the-salt-myth-history-of-salt

http://chriskresser.com/shaking-up-the-salt-myth-the-dangers-of-salt-restriction

http://chriskresser.com/shaking-up-the-salt-myth-the-human-need-for-salt

http://www.drmirkin.com/diabetes/9349.html

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21289228

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21036373

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21307382

http://www.saltinstitute.org/Articles-references/References-on-salt-use/SI-references-on-salt-use/SI-references-on-salt-in-food/S-H-newsletter/Low-salt-diets-and-insulin-resistance

http://www.livestrong.com/article/548829-how-to-take-salt-to-increase-hydrochloric-acid-in-the-stomach/

http://www.livestrong.com/article/427629-sodium-chloride-and-digestion/

http://www.ehow.com/about_5631632_salt-cure-stomach-acid.html

http://www.livestrong.com/article/385869-adrenal-fatigue-sea-salt/

http://www.livestrong.com/article/363406-adrenal-fatigue-sodium/

http://endo.endojournals.org/content/60/5/641

http://www.drlaurarost.com/Salt_20Intake_20for_20Adrenal_20Fatigue.pdf

http://www.naturalnews.com/029165_adrenals_sea_salt.html

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16431193

http://www.livestrong.com/article/467864-sodium-muscle-cramps/

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7854827

http://summaries.cochrane.org/CD006458/nebulized-hypertonic-saline-solution-for-acute-bronchiolitis-in-infants

http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/4700408.stm

http://preventdisease.com/news/10/091510_who_said_salt_is_bad.shtml

http://www.dailymail.co.uk/health/article-1383393/Salt-intake-drop-increase-chances-heart-disease.html

http://www.saltinstitute.org/Articles-references/References-on-salt-use/SI-references-on-salt-use/SI-references-on-salt-in-food/S-H-newsletter/Aldosterone-Unlocking-our-understanding-of-cardiovascular-risk

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19895757

http://edrv.endojournals.org/content/29/2/133.full

http://jra.sagepub.com/content/7/1/15.refs

http://eurheartj.oxfordjournals.org/content/33/2/191.full

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1721384/pdf/v086p0F120.pdf

http://newsvote.bbc.co.uk/2/hi/health/7938932.stm

http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2009/03/31/Is-Salt-Natures-Antidepressant.aspx

http://ageing.oxfordjournals.org/content/34/1/77.full.pdf

http://www.healthyawareness.com/articles/about-autism/g-proteins-vitamin-a-and-acetylcholine.aspx

http://whale.to/vaccines/megson.html

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18465175

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21540421

http://www.channel3000.com/health/25628185/detail.html

http://en.wikipedia.org/wiki/Hyponatremia

http://firstaid.about.com/od/heatcoldexposur1/qt/07_hyponatremia.htm

Gry

19.05.2012 kl.16:18

Elsker salt, har alltid vrt en saltbsse- nok kroppens mte si ifra om at den trenger nring. Er veldig glad i Pirkus ogs- for en kilde til kunnskap!!

AnneB

19.05.2012 kl.17:53

I den perioden av mitt liv jeg ikke spiste melkeprodukter (husker dere andre den tiden forresten;), da melk og gluten var det vrste..) savnet jeg s ost. Etter at jeg kom p at det gikk ann ha salt p alt var ikke savnet like sterkt. Men jeg fikk mange reaksjoner p saltforbruket mitt, den eneste som var positiv var legen min som sa det kunne hjelpe mot lavt blodtrykk.
jeg er veldig obs p f i meg nok salt! viktig viktig :)

ET LIV I BALANSE.

19.05.2012 kl.19:55

Gry: Ja, jeg har nok ogs alltid hatt sug etter salt - s det er nok et reelt behov.

Anne B: Smil. Jeg husker knapt den perioden, men gleder meg desto mer over alt jeg kan kose meg med n. Det er ganske s herlig! Og oppfatningen om at salt ikke er bra - hersker nok enn. Anne M

Marianne

19.05.2012 kl.22:13

Salt er viktig ja. Om jeg fr stsug tar jeg et stort glass vann iblandet en teskje havsalt og en god skvis sitron. Kroppen suger det til seg som en svamp og vips er stsuget borte som dugg for solen :) Deilig forfriskende er det ogs.

ET LIV I BALANSE.

19.05.2012 kl.23:23

Marianne: Supert stsug-tips! Jeg har brukt siste dgn til hydrere meg igjen. Fles godt! am

Linda

20.05.2012 kl.10:05

Det her var kjempeinteressant lesing!

Jeg elsker salt og salt mat. Har alltid gjort det, men har selvflgelig prvd begrense meg. Kanskje jeg kan slutte med det :D

Jeg trener mye og hardt, s ser fram til elektrolyttdrikke oppskrifta di.

Linda

PirkePetter

20.05.2012 kl.12:44

Om jeg fr hva dere bloggdamer kaller stsug, s spiser jeg noe stt og koser meg med det. Vel merke s lenge det ste er hjemmelaget. Jeg har inntrykk, etter ha lest mange innlegg i ulike blogger, at stsug og stsaker sees p som noe flt, og at de fleste har ditt eller datt knep eller metode for unng eller kontrollere det. Jeg kan forst dette om det er snakk om vanlig snop, sjokolade og den slags, eller brd og slikt, men man skal jo leve ogs, ikke bare overleve. Og ingen dr av litt hjemmelaget iskrem eller kake n og da. Stt er ikke fienden, moderne stsaker og hvitt sukker er.

Kaker, kjeks, sveler, lefser, iskrem, riskrem, puddinger, pannekaker, etc basert p opprinnelige og nringsrike ingredienser som melk/surmelk/yogurt/kefir, dyrefett (talg og smult) eller kokosfett, smr, rmme, flte, egg, m.m og stningsmidler eller ekte sukker er bare sunt s lenge det ikke er alt man spiser.

Og sukker er ikke i nrheten av vre s ille som offentlig propaganda vil ha det til. Hvitt sukker er helseskadelig, men hovedsaklig fordi halvparten av det er rent fruktose, som blant veldig mye annet galt blokkerer hjertets tilgang til mineraler det trenger for jobbe, samt skader leveren og forrsaker fettlever. m,m, mens ekte sukker som fremdeles har nringsstoffene inntakte er helt ok helsemessig i et ellers nringsrikt kosthold.

Og det er en myte at sukker forrsaker diabetes, mens det et helt riktig at fritt fruktose kan gjre det. Dokumenterte rsaker til begge typer diabetes (inkl type 3, skallediabetes) er planteoljer, fiskeolje (ikke gjret som fremdeles inneholder alle antioksidanter), transfett, mangel p bl.a vitamin A og D, og magnesium, proteinmangel, kolesterolmangel, saltmangel, kasein fra pasteurisert melk, enkelte tungmetaller, legemidler, vaksiner, og kjemikalier tilsatt mat (melblekemiddelet alloksan brukes av forskere til gi forsksdyr diabetes), bisfenol-A, m.m

For dem som vil kose seg med skikkelig kosemat stappfull med nring anbefales denne boken -

http://www.adlibris.com/no/product.aspx?isbn=0684833581

Det er viktig at det er den eldste utgaven fra 1931, da alle senere utgaver har ftt oppskriftene forandret og man har erstattet sunne og nringsrike ingredienser med politisk korrekte som plantefett, eggerstatning, melkerstatning/pasteurisert skummet melk, etc

Marianne

21.05.2012 kl.18:33

Hm, jeg mente ikke bare stsug, men mer kurrere flelsen av vre "fysen". Dvs en udefinerbar lyst p "noe", og jeg har da funnet ut at dette "noe" i mange tilfeller kan vre salt. Og trste. Tidligere kunne jeg saumfare skuffer og skap p jakt etter "noe" stille fysen med, uten vite hva jeg egentlig hadde lyst p. Salt er ofte ikke det frste som faller en inn helle innp fr en har prvd!

Begynner forresten bli mange bker p nskelista etterhvert :)

Marita

28.05.2012 kl.20:44

S bra at du skriv om dette! Kva med salt til barn under 1 r? Er det at ein br unng salt til dei ogs ei myte?

M

PirkePetter

28.05.2012 kl.22:43

Marita, info her (sk p ordet salt p siden) -

"Don't neglect to put a pinch of salt on the egg yolk. While many books warn against giving salt to babies, salt is actually critical for digestion as well as for brain development. Use unrefined salt to supply a variety of trace minerals."

http://www.westonaprice.org/childrens-health/nourishing-a-growing-baby

http://www.westonaprice.org/vitamins-and-minerals/the-salt-of-the-earth

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1721384/pdf/v086p0F120.pdf

Mer info her -

http://www.yourreturn.org/Articles/NaturalParenting.pdf

http://0101.nccdn.net/1_5/1df/15c/06f/TradDietsforHealthChildren.pdf

E

04.06.2012 kl.17:44

S bra du har begynt blogge igjen!

Denne artikkelen var spesielt nyttig lese. Var nettopp og forsynte meg grovt i saltkaret ;) Syns sren meg at det hjalp p energiniv og fysenhet med en gang, jeg!

Gleder meg til lese gjennom de andre blogginnleggene dine. Her var det mye nytt og interessant sette seg inn i.

Heidi

06.06.2012 kl.19:58

PirkePetter: Har du en blogg noe sted?

Vennlig hilsen Heidi

PIrkePysa

07.06.2012 kl.03:57

Heidi, nei, jeg er bloggkaprer. Jeg har ikke tid til egen blogg, og foretrekker friheten i kunne kommentere eller la vre i andres blogger.

Skriv en ny kommentar

ET LIV I BALANSE.

ET LIV I BALANSE.

45, Oslo

Velkommen til min mat- og livsstilsblogg. Her vil jeg dele det jeg kan av oppkrifter, rd og tips for f et friskere, sunnere og mer balansert liv. P alle plan! Jeg er deltidsmamma til tre barn og lever og nder for god, mettende og balanserende mat. Helse er et stort interessefelt for meg, ved siden av fotografering. Jeg freelancer som fotograf og skribent.

Follow Sense Of Life

Kategorier

Arkiv

hits