Om saltmangel og gjenoppretting av balansen

File:SeaSalt.JPG

Den siste uken har  - som dere sikkert har fått med dere - vært en uke fyllt av veldig mye annet enn blogging. Programmet har vært tettpakket - alle dagene. Jeg har virkelig fått kjenne på kroppen hvordan stress kan vippe en ut av balanse igjen. Jeg faller absolutt ikke slik jeg gjorde før, men nok til at jeg synes det er ubehagelig. Og når stresset øker er det også lett å slurve unna de gode tingene jeg har etablert. Jeg har også fått erfare at det tar lang tid å bygge opp reservelagre og til å balansere mineraler og hormoner fullstendig. Men - jeg erfarer også at jeg henter meg raskt inn igjen. Det første jeg merker når stresset øker er at jeg begynner å rote med søvn igjen. Og med lite søvn blir kroppen urolig. Stressnivået øker. Binyrer begynner å slite - jeg tappes for mineraler - og hormonene begynner å lage krøll.

En ting jeg har erfart er ekstremt viktig å få i meg nok av - generelt og spesielt i løpet av stressfylte dager er salt. Ja faktisk - salt! Vi har vel alle følt på det offisielle presset om å redusere mengden salt i maten. Vi er vant til å få høre at det er farlig å spise for mye salt. Visste du forresten at det er en myte at vi spiser mer salt enn noen gang? Det stemmer ikke. Vi spiste betydelig større mengder salt før i tiden. Det finnes også dokumentasjon på at de kulturene/landene som spiser mest salt - lever lengst. Faktisk er det slik at vi spiser for lite salt - og salt er helt essensielt for oss for å leve og ha en god helse. Det er kritisk med en god balanse mellom vann og salt i kroppen.  Den generelle regelen er at mennesker trenger minimum 1 1/2 teskje salt hver dag. Og er du syk og stresset trenger du muligens enda mer - kanskje opptil 3 teskjeer hver dag. Saltmangel er også næringsmangel. Behovet varierer fra person til person, så her må du prøve deg frem selv. I dag merker jeg veldig godt hvis jeg i perioder spiser for lite salt. I løpet av kort tid får jeg tilbake binyreproblemene mine, jeg blir svimmel, tåkete og urolig, føler svakhet, får press for brystet - og orker lite. Jeg elsker badstu - og tar regelmessig IR-badstu. Her svettes det mye - og gjennom svette tappes man mye for magnesium, natrium og kalium. Jeg har faktisk flere ganger opplevd akutt mineralmangel etter en time i badstu hvor jeg har fått i meg for lite saltholdig drikke underveis og i etterkant. Dette er direkte farlig og ekstremt ubehagelig. Alle de gode mineralene jeg får i meg gjennom maten jeg spiser renner ut i svette dersom jeg ikke kompenserer godt nok. Det samme problemet kan oppstå blant de som trener hardt og dermed svetter mye. Maratonløpere som får hjertestans og de som dør av hjertestans i badstu (ikke uvanlig i Finland) får dette pga akutt mangel på magnesium, kalium og/eller natrium. Regelen er at dersom du mister mye væske (og dermed også mineraler) gjennom svette bør du i tillegg til å gjenopprette væskebalansen også sørge for å erstatte salttapet via mat og drikke. Dersom dette ikke skjer vil du oppleve at nyrene skiller ut mer væske gjennom urin - og siden salt også alltid skilles ut med urin - vil situasjonen og dehydreringen forverrer seg..... Jeg har oppskrift på en super elektrolyttdrink - kommer på bloggen snart!

Før jeg lærte det jeg nå vet erfarte jeg gjentatte ganger å finne tilbake til energien min bare ved å legge havsalt på tunga og suge på det. Har du svake binyrer (de fleste med ME og utmattelse)  mister du med stor sannsynlighet mye salt gjennom urin og da er det ekstremt viktig å sørge for å få i seg mer salt i maten du spiser.  

Det er et faktum at det er en sterk korrelasjon mellom redusert saltinntak og diabetes, hjerte/kar-lidelser og død, ustødighet, hukommelsessvikt og mye mer. Kviser og fet hud kan også være et resultat av for lite salt. Det er gjennomført forsøk som viser at når friske mennesker ble satt på en diett med lavt saltinntak - ca 1/5 teskje hver dag - utviklet de insulinresistens innen en uke. Gruppen som spiste mye salt (1, 1/2 teskje hver dag) opplevde ikke dette. Å lese dette var virkelig en tankevekker for meg. Salt forsyner kroppen med sodium og klorid - som begge er viktig for viktige prosesser som får hjerne, nervesystem og fordøyelse til å fungere normalt.

Det er viktig å velge salt som ikke er raffinert. Velg soltørket havsalt. Det er gjerne gråaktig i fargen, noe som tyder på at det har høy fuktighet og spormineraler intakt. Denne type salt inneholder mer enn 80 prosent sodium klorid, ca 14 prosent magnesium og andre makromineraler - og mer enn 80 spormineraler. Jeg bruker stort sett bare Helios sitt havsalt i store poser. Det er godt, grått og rimelig i motsetning til mye annet "moderne" havsalt. Himalayasalt er også utmerket, men neppe veldig mye bedre enn havsaltet jeg bruker (men mye dyrere). 

Ikke glem at kjøttkraft laget av dyrebein er en god kilde til sodium, klorid, magnesium, potassium og viktige spormineraler. Er du syk bør du få i deg kraft hver dag, gjennom supper eller buljong.  

Heldigvis er ikke alle uker som uken som var. Men jeg fikk i allefall satt større fokus på salt - og forstår nå i enda større grad hvor viktig det er for meg akkurat nå. Snakk om å måtte få inn ting med teskje. I skrivende øyeblikk sitter jeg og drikker fra min vannflaske - som er fylt med vann, noe store skjeer med myse og havsalt! Det fungerer utrolig godt på meg - og effekten er umiddelbar. 

Sender en takk til PP som har svart på mange av spørsmålene dere har hatt på bloggen siste uken. Jeg leser med stor interesse!  Det er godt å ha en backup som har betydelig mer kunnskap enn meg. Jeg lærer noe nytt hver eneste dag. 

 

15 kommentarer

PirkePetter

19.05.2012 kl.15:09

Sodium = natrium

Salt & Helse - info -

http://www.westonaprice.org/vitamins-and-minerals/salt-and-our-health

http://www.westonaprice.org/vitamins-and-minerals/the-salt-of-the-earth

http://hartkeisonline.com/whole-and-natural-foods/salt-the-much-maligned-health-food/

http://findarticles.com/p/articles/mi_m0ISW/is_270/ai_n26716253/

http://www.naturalnews.com/033716_sea_salt_health_benefits.html

http://www.naturalnews.com/019680.html

http://www.stat.berkeley.edu/users/rice/Stat2/salt.html

http://www.dailymail.co.uk/health/article-1383393/Salt-intake-drop-increase-chances-heart-disease.html

http://www.keefeclinic.com/kb/index.php?page=Salt_and_Good_Health

http://www.prweb.com/releases/World-Salt-Awareness-Week/Salt--Health-Hypertension/prweb8220935.htm

http://raypeat.com/articles/articles/salt.shtml

http://www.saltinstitute.org/Uses-benefits

http://www.celticseasaltblog.com/low-salt-experts-cringing-by-dr-bruce-west/

http://www.alnaturalhealth.com/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=37&Itemid=69

http://garytaubes.com/wp-content/uploads/2011/08/science-political-science-of-salt.pdf

http://www.second-opinions.co.uk/salt-and-hypertension.html

http://chriskresser.com/shaking-up-the-salt-myth-history-of-salt

http://chriskresser.com/shaking-up-the-salt-myth-the-dangers-of-salt-restriction

http://chriskresser.com/shaking-up-the-salt-myth-the-human-need-for-salt

http://www.drmirkin.com/diabetes/9349.html

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21289228

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21036373

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21307382

http://www.saltinstitute.org/Articles-references/References-on-salt-use/SI-references-on-salt-use/SI-references-on-salt-in-food/S-H-newsletter/Low-salt-diets-and-insulin-resistance

http://www.livestrong.com/article/548829-how-to-take-salt-to-increase-hydrochloric-acid-in-the-stomach/

http://www.livestrong.com/article/427629-sodium-chloride-and-digestion/

http://www.ehow.com/about_5631632_salt-cure-stomach-acid.html

http://www.livestrong.com/article/385869-adrenal-fatigue-sea-salt/

http://www.livestrong.com/article/363406-adrenal-fatigue-sodium/

http://endo.endojournals.org/content/60/5/641

http://www.drlaurarost.com/Salt_20Intake_20for_20Adrenal_20Fatigue.pdf

http://www.naturalnews.com/029165_adrenals_sea_salt.html

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16431193

http://www.livestrong.com/article/467864-sodium-muscle-cramps/

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7854827

http://summaries.cochrane.org/CD006458/nebulized-hypertonic-saline-solution-for-acute-bronchiolitis-in-infants

http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/4700408.stm

http://preventdisease.com/news/10/091510_who_said_salt_is_bad.shtml

http://www.dailymail.co.uk/health/article-1383393/Salt-intake-drop-increase-chances-heart-disease.html

http://www.saltinstitute.org/Articles-references/References-on-salt-use/SI-references-on-salt-use/SI-references-on-salt-in-food/S-H-newsletter/Aldosterone-Unlocking-our-understanding-of-cardiovascular-risk

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19895757

http://edrv.endojournals.org/content/29/2/133.full

http://jra.sagepub.com/content/7/1/15.refs

http://eurheartj.oxfordjournals.org/content/33/2/191.full

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1721384/pdf/v086p0F120.pdf

http://newsvote.bbc.co.uk/2/hi/health/7938932.stm

http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2009/03/31/Is-Salt-Natures-Antidepressant.aspx

http://ageing.oxfordjournals.org/content/34/1/77.full.pdf

http://www.healthyawareness.com/articles/about-autism/g-proteins-vitamin-a-and-acetylcholine.aspx

http://whale.to/vaccines/megson.html

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18465175

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21540421

http://www.channel3000.com/health/25628185/detail.html

http://en.wikipedia.org/wiki/Hyponatremia

http://firstaid.about.com/od/heatcoldexposur1/qt/07_hyponatremia.htm

Gry

19.05.2012 kl.16:18

Elsker salt, har alltid vært en saltbøsse- nok kroppens måte å si ifra om at den trenger nææææring. Er veldig glad i Pirkus også- for en kilde til kunnskap!!

AnneB

19.05.2012 kl.17:53

I den perioden av mitt liv jeg ikke spiste melkeprodukter (husker dere andre den tiden forresten;), da melk og gluten var det værste..) savnet jeg såååå ost. Etter at jeg kom på at det gikk ann å ha salt på alt var ikke savnet like sterkt. Men jeg fikk mange reaksjoner på saltforbruket mitt, den eneste som var positiv var legen min som sa det kunne hjelpe mot lavt blodtrykk.
jeg er veldig obs på å få i meg nok salt! viktig viktig :)

ET LIV I BALANSE.

19.05.2012 kl.19:55

Gry: Ja, jeg har nok også alltid hatt sug etter salt - så det er nok et reelt behov.

Anne B: Smil. Jeg husker knapt den perioden, men gleder meg desto mer over alt jeg kan kose meg med nå. Det er ganske så herlig! Og oppfatningen om at salt ikke er bra - hersker nok ennå. Anne M

Marianne

19.05.2012 kl.22:13

Salt er viktig ja. Om jeg får søtsug tar jeg et stort glass vann iblandet en teskje havsalt og en god skvis sitron. Kroppen suger det til seg som en svamp og vips er søtsuget borte som dugg for solen :) Deilig forfriskende er det også.

ET LIV I BALANSE.

19.05.2012 kl.23:23

Marianne: Supert søtsug-tips! Jeg har brukt siste døgn til å hydrere meg igjen. Føles godt! am

Linda

20.05.2012 kl.10:05

Det her var kjempeinteressant lesing!

Jeg elsker salt og salt mat. Har alltid gjort det, men har selvfølgelig prøvd å begrense meg. Kanskje jeg kan slutte med det :D

Jeg trener mye og hardt, så ser fram til elektrolyttdrikke oppskrifta di.

Linda

PirkePetter

20.05.2012 kl.12:44

Om jeg får hva dere bloggdamer kaller søtsug, så spiser jeg noe søtt og koser meg med det. Vel å merke så lenge det søte er hjemmelaget. Jeg har inntrykk, etter å ha lest mange innlegg i ulike blogger, at søtsug og søtsaker sees på som noe fælt, og at de fleste har ditt eller datt knep eller metode for å unngå eller kontrollere det. Jeg kan forstå dette om det er snakk om vanlig snop, sjokolade og den slags, eller brød og slikt, men man skal jo leve også, ikke bare overleve. Og ingen dør av litt hjemmelaget iskrem eller kake nå og da. Søtt er ikke fienden, moderne søtsaker og hvitt sukker er.

Kaker, kjeks, sveler, lefser, iskrem, riskrem, puddinger, pannekaker, etc basert på opprinnelige og næringsrike ingredienser som melk/surmelk/yogurt/kefir, dyrefett (talg og smult) eller kokosfett, smør, rømme, fløte, egg, m.m og søtningsmidler eller ekte sukker er bare sunt så lenge det ikke er alt man spiser.

Og sukker er ikke i nærheten av å være så ille som offentlig propaganda vil ha det til. Hvitt sukker er helseskadelig, men hovedsaklig fordi halvparten av det er rent fruktose, som blant veldig mye annet galt blokkerer hjertets tilgang til mineraler det trenger for å jobbe, samt skader leveren og forårsaker fettlever. m,m, mens ekte sukker som fremdeles har næringsstoffene inntakte er helt ok helsemessig i et ellers næringsrikt kosthold.

Og det er en myte at sukker forårsaker diabetes, mens det et helt riktig at fritt fruktose kan gjøre det. Dokumenterte årsaker til begge typer diabetes (inkl type 3, skallediabetes) er planteoljer, fiskeolje (ikke gjæret som fremdeles inneholder alle antioksidanter), transfett, mangel på bl.a vitamin A og D, og magnesium, proteinmangel, kolesterolmangel, saltmangel, kasein fra pasteurisert melk, enkelte tungmetaller, legemidler, vaksiner, og kjemikalier tilsatt mat (melblekemiddelet alloksan brukes av forskere til å gi forsøksdyr diabetes), bisfenol-A, m.m

For dem som vil kose seg med skikkelig kosemat stappfull med næring anbefales denne boken -

http://www.adlibris.com/no/product.aspx?isbn=0684833581

Det er viktig at det er den eldste utgaven fra 1931, da alle senere utgaver har fått oppskriftene forandret og man har erstattet sunne og næringsrike ingredienser med politisk korrekte som plantefett, eggerstatning, melkerstatning/pasteurisert skummet melk, etc

Marianne

21.05.2012 kl.18:33

Hm, jeg mente ikke bare søtsug, men mer å kurrere følelsen av å være "fysen". Dvs en udefinerbar lyst på "noe", og jeg har da funnet ut at dette "noe" i mange tilfeller kan være salt. Og tørste. Tidligere kunne jeg saumfare skuffer og skap på jakt etter "noe" å stille fysen med, uten å vite hva jeg egentlig hadde lyst på. Salt er ofte ikke det første som faller en inn å helle innpå før en har prøvd!

Begynner forresten å bli mange bøker på ønskelista etterhvert :)

Marita

28.05.2012 kl.20:44

Så bra at du skriv om dette! Kva med salt til barn under 1 år? Er det at ein bør unngå salt til dei også ei myte?

M

PirkePetter

28.05.2012 kl.22:43

Marita, info her (søk på ordet salt på siden) -

"Don't neglect to put a pinch of salt on the egg yolk. While many books warn against giving salt to babies, salt is actually critical for digestion as well as for brain development. Use unrefined salt to supply a variety of trace minerals."

http://www.westonaprice.org/childrens-health/nourishing-a-growing-baby

http://www.westonaprice.org/vitamins-and-minerals/the-salt-of-the-earth

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1721384/pdf/v086p0F120.pdf

Mer info her -

http://www.yourreturn.org/Articles/NaturalParenting.pdf

http://0101.nccdn.net/1_5/1df/15c/06f/TradDietsforHealthChildren.pdf

E

04.06.2012 kl.17:44

Så bra du har begynt å blogge igjen!

Denne artikkelen var spesielt nyttig å lese. Var nettopp og forsynte meg grovt i saltkaret ;) Syns søren meg at det hjalp på energinivå og fysenhet med en gang, jeg!

Gleder meg til å lese gjennom de andre blogginnleggene dine. Her var det mye nytt og interessant å sette seg inn i.

Heidi

06.06.2012 kl.19:58

PirkePetter: Har du en blogg noe sted?

Vennlig hilsen Heidi

PIrkePysa

07.06.2012 kl.03:57

Heidi, nei, jeg er bloggkaprer. Jeg har ikke tid til egen blogg, og foretrekker friheten i å kunne kommentere eller la være i andres blogger.

Skriv en ny kommentar

ET LIV I BALANSE.

ET LIV I BALANSE.

45, Oslo

Velkommen til min mat- og livsstilsblogg. Her vil jeg dele det jeg kan av oppkrifter, råd og tips for å få et friskere, sunnere og mer balansert liv. På alle plan! Jeg er deltidsmamma til tre barn og lever og ånder for god, mettende og balanserende mat. Helse er et stort interessefelt for meg, ved siden av fotografering. Jeg freelancer som fotograf og skribent.

Follow Sense Of Life

Kategorier

Arkiv

hits