Bring back raw milk, butter and cheeze!

Jeg vet at det er mange av dere der ute som er sugne p mer info og enda mer konkret "hva-spiser-man" om det tradisjonelle kostholdet. Det kommer, bde her og hos de andre wicked-mums. Det er bare komme med sprsml og nsker - ikke brenn inne med det du lurer p! Jo flere som spr og kommenterer, jo mer lrer vi alle sammen. Og det jeg ikke kan svare p er det alltids noen andre som kan svare p.

Her er en helt fersk artikkel fra Daily Mail som forkynner samme budskap som oss - og denne type artikler tror jeg vi kommer til se mer og mer av (takk for tips, May) etterhvert som folk vkner opp og begynner skjnne at vi m hente frem glemt kunnskap. Norge henger litt etter her, synes jeg. Jeg leste A-Magasinet i helgen om Alzheimer og at unge mennesker og smbarnsforeldre helt ned i 30-40 rsalderen utvikler Alzheimer. Flere hundre mennesker i ret, bare i Norge. Det er jo helt forferdelig! Det ble ikke nevnt ett ord om rsaken til denne utviklingen, bare at snn er det. Det er frustrerende at ikke noen kan snakke hyere om at kosthold har en avgjrende rolle ifm utviklingen av degenerative sykdommer. Her er resultatene fraet studie publisert av European Journal of Internal Medicine som viser en klar sammenheng mellom hy-karbokosthold og utvikling av Alzheimer. Det henvises til samme studie i denne artikkelenom The Paleo Diet.

Ellers er jeg n i gang med sette meg inn i flere mter lage laktofermenterte drikkevarer p, drikkevarer som er et godt alternativ til vann og sukkerholdige drikker. Noen av drikkene er virkelig helsefremmende, s gled deg. Det kommer nok frst oppskrift p en bringebr- og appelsindrikk i dag. Og forhpentligvis p helsebringende Kvass i morgen. Og vet du ikke hva Kvass er, s fr du vite det da.

Spread the word: Butter is a nutritional goldmine says our expert

Foto: Daily Mail, "Bring back raw milk, butter and cheeze".

21 kommentarer

Linn

14.05.2012 kl.20:44

Jeg er veldig sugen p mer info! Jeg har noen sprsml angende fersk melk. Jeg har proteinintoleranse, vet du om det kan g bra med fersk melk likevel? Vil det evnt lage kefir gjre at jeg tler melken bedre?

Ingerlise

14.05.2012 kl.21:03

Det er fabelaktig og inspirerende med tips og forslag til hva man kan puttes i magen, s langt koser bde den og ganen seg stort og helt med denne type mat og forslagene du kommer med!

Jeg lurer litt p denne kefiren, kanskje noen har opplevd det samme?

Min kefir blir litt klumpete i konsistensen, litt geleaktig, den er ikke smooth men har sm hvite klumper, i tillegg smaker den mer ost, ost er absolutt godt, men ikke drikke nr kroppen roper kefir ;-)

Vet du hva som kan vre galt, mulig den bare trenger mer tid til tilpasse seg nye omgivelser?

takk og smil

PirkeTrynet

14.05.2012 kl.21:45

Ingerlise, kefir skal ha en slik konsistens som du beskriver, som om den er full av bittesm korn eller granulater. At den er geleaktig kan tyde p at kornene enda ikke produserer skikkelig kefir. Om du nylig har ftt kornene kan dette vre forklaringen, ogs p den osteaktige smaken. Kefirkorn som gjenaktiveres etter reise eller skifte av oppholdssted skal ha en ca ukes periode hvor man gir dem litt melk opptil 2-3 ganger til dagen, skifter melka og kaster den, fr man gir dem mer melk og lar den st og gjre i 2-4 dager for kefir. Nr melken ikke lenger lukter vondt eller er geleaktig er kornene klare

Linn, vil du ha skikkelig info om det du kaller proteinintoleranse, et oppdiktet "juksebegrep", sjekk mine kommentarer under diverse teite nick her -

http://fleksitarianerliv.blogspot.com/2012/04/jeg-skal-lre-barnehagen-min-lage.html

http://fleksitarianerliv.blogspot.com/2012/03/surdeigsbrd-med-brennesle.html

Om du tler kasein i fersk melk avhenger av om du har tilstrekkelig med magesyreproduksjon, samt om du drikker den ren, eller konsumerer den sammen med matemner (korn, fr, ntter, bnner) som blokkerer magesyreproduksjonen og pepsinaktiviteten i magesekken slik at kaseinet ikke fr pbegynt nedbrytingen som m til for det viderefordyes av enzymer i tynntarmen. I begge tilfeller brytes ikke kaseinet tilstrekkelig ned og nr tynntarmen i molekylmessig inntakt form, hvor det som gluten kleber seg til tarmslimhinnene og forrsaker betennelser. Gluten og kasein i molekylmessig inntakt form forrsaker de samme skader i tarmen, og begge er rsaker til bl.a cliaki.

I alle former for surnet melk er kaseinet brutt ned til harmlse mindre peptider og frie aminosyrer, slik du ikke vil ha problemer med kefir.

Anne Marit, andre rsaker til alzheimers/demens er msg, aspartam, statiner samt kolesterolmangel, proteinmangel/mangel p aminosyrer som arginin, aspartinsyre, glutaminsyre, glycin, karnosin, ornitin, taurin og tyrosin, mangel p mettet fett/kort og mellomkjedede fettsyrer, konsum av planteoljer og/eller transfett, mangel p vitamin A, D og/eller B12, magnesium, samt konsum av soyaprodukter fra soyabnner som ikke har vrt gjret i minimum 2 r, m.m.

ET LIV I BALANSE.

14.05.2012 kl.22:19

INgerlise: Ja, du m regne med et par uker med tilpasning til ferskmelken, spesielt om du har ftt den av noen som har laget kefir p H-melk (butikkmelk)? Men den skal som PP sier vre litt klumpete. Min kefir ble stende ekstra lenge siste gang og hadde delt seg skikkelig i myse og ostemasse, men nr den blandet seg sammen igjen ved siling ble den skikkelig god og tykk. Syrlig med litt kullsyre.

Linn: Mye av det som PP nevner str vel ogs her: http://liveneshage.blogspot.com/2012/02/kumelk-kan-kaseinmelkeprotein-og.html

Jeg fikk en liten reaksjon da jeg begynte pse p med fersk melk, og er noks sikker p at det skyldtes for lite magesyre. Dette er helt borte n.

Takk for info! Anne M

Linn

14.05.2012 kl.22:29

Takk for masse nytttig info!:)

Ingerlise

15.05.2012 kl.09:31

Tusen takk, begge to, da skal de p tilvenning en stund n.

Herlig, Anne Marit, det hrtes veldig godt ut, topp at det bare er mikse det sammen igjen:-)

Marianne

15.05.2012 kl.22:14

Hei igjen!

Takk for fint innlegg:-) Det er s utrolig inspirerende flge bloggen din - med entusiastiske kommentarer. Veldig lrerikt.

Mulig du har skrevet om det fr, men.... Lurte p hva du vet/tenker om geitemelksprodukter versus kumelk(sprodukter)?

Har ogs et par sprsml utenom dette temaet:

- steriliserer du glassene du bruker til sauerkraut?

- ang. fett. Hva tenker du om avocado?

Mvh Marianne

HalvPirk

16.05.2012 kl.00:22

Jeg kan ikke snakke for Anne Marit, men her har du perspektiv p avocado -

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1776821

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2010146

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1676360

There are indications that monounsaturated fats in excess and as the major type of fat can be a problem. Overabundance of oleic acid (the type of monounsaturated fatty acid in olive and canola oil) creates imbalances on the cellular level that can inhibit prostaglandin production.27 In one study, higher monounsaturated fat consumption was associated with an increased risk of breast cancer.28

Even the dogma that monounsaturated fatty acids are good for the heart is at risk. According to a 1998 report, mice fed a diet containing monounsaturated fats were more likely to develop atherosclerosis than mice fed a diet containing saturated fat.29 In fact, the mice fed monounsaturated fats were even more prone to heart disease than those fed polyunsaturated fatty acids -

http://www.westonaprice.org/know-your-fats/the-great-con-ola

http://www.medicinenet.com/script/main/art.asp?articlekey=50711

En og flerumettet fett blokkerer opptak av vitamin D -

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/096007609290094Y

Selv har jeg aldri sterilisert noe jeg har brukt til gjre melkeprodukter eller grnnsaker eller frukt og br med, og mener det er helt undvendig. Alminnelig hygiene gr helt fint, og de tradisjonelle mtene, som hadde skremt vannet av mange moderne entusiaster med bakteriefobi, gjre ulike produkter p har ogs funket fint i tusener av r for de aller fleste folkeslag.

Guro

16.05.2012 kl.00:55

Spennende artikkel ang rmelk og kreft; http://www.forskning.no/artikler/2009/desember/238403

PirkePetter

16.05.2012 kl.13:57

Mye sludder i den artikkelen, som ikke er om rmelk (nevnes knapt i artikkelen, og handler heller ikke om gjre bruk av rmelk), og ingen nevner at laktoferrin, som finnes i all melk, og srlig konsentrert i myse, omdannes til laktoferrisin i magesekken (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9920391), slik at enhver som drikker upasteurisert melk eller myse fr langt strre helseutbytte enn skulle gjre bruk av en syntetisk etterlikning, og til og med en halv etterlikning, som det som omtales i artikkelen. Artikkelen er much ado about nothing

Ei heller nevner noen at laktoferrin i seg selv er gjennomdokumentert stoppe svulstutvikling, noe som har vrt kjent i mer enn 20 r. S hvorfor gidde bry seg med p gjenoppdage hjulet p nytt, via nye "oppdagelser" av det samme som har vrt kjent s lenge?

Og, om kreft er poenget, hvorfor ikke bruke melkesyre (mye i surnede melkeprodukter og melkesyregjret mat og drikke - jrf Otto Warburg og Johannes Kuhl, m.fl), eller smrsyre (mye i melkefett/smr, mindre i melkesyregjret mat og drikke), som dokumentert snur svulstceller tilbake til normale celler, og dermed stopper enhver form for svulstutvikling? Smrsyre fr ogs svulstceller til beg selvmord/apoptose i flere forsk, og i andre pvirker smrsyre svulstcellers gener slik at de reverserer sin utvikling til bake til normale celler. LItt info -

http://www.mwt.net/~drbrewer/FreeButyAcid_Can.htm

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/030698778590043X

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3251809/

http://meridianvalleylab.com/other-tests/analytical-chemistry-department/butyrate-determination-and-colon-cancer/

http://bloodjournal.hematologylibrary.org/content/95/7/2391.full.html

http://journals.cambridge.org/download.php?file=%2FPNS%2FPNS55_03%2FS0029665196000353a.pdf&code=a1f0c78a2b5898cb533e435a6523a1b7

http://www.ajcn.org/content/80/3/550.full

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2950926/

ET LIV I BALANSE.

17.05.2012 kl.00:18

Til alle dere lesere som venter svar og innlegg fra meg: Denne uken har vrt et "race" for min del. Ny jobb, alene med barna, avslutninger her - og der, fotballkamper, treninger og 17. mai i barnehagen. Har ikke hatt sjans til skrive. I morgen er det 17. mai. Jeg nsker dere alle en riktig fin 17. mai feiring. I morgen lukker jeg ynene og vi skeier ut. Jeg lover komme tilbake til dere p fredag. Da girer vi helt ned her hjemme - det skal bli godt. Barna har planleggingsdag. Jeg lover ogs svare de av dere som har sprsml. Ellers ser det ut til at bloggen min lever sitt eget liv, det er godt se! Hilsen Anne Marit

PirkePetter

17.05.2012 kl.17:44

Litt info om mellomkjedede fettsyrer (mye i kokos og palmeolje, samt smr) og alzheimer's og demens -

http://healthimpactnews.com/2012/update-coconut-oil-reverses-dementia-in-100-year-old-woman/

http://www.livestrong.com/article/437105-alzheimers-coconut-oil/

http://healthimpactnews.com/2012/cbn-reports-on-coconut-oil-for-alzheimers/

http://healthimpactnews.com/2012/coconut-oil-and-alzheimer%e2%80%99s-disease-the-news-is-spreading/

http://www.naturalnews.com/030373_coconut_oil_Alzheimers_disease.html

http://www.cocoscience.com/pdf/coconut_oil_and_alzheimer.pdf

http://www.coastcoconutfarms.com/download/Article_on_Coconut_Oil_and_Alzheimers.pdf

http://www.coconutresearchcenter.org/Success%20Stories-Coconut%20Research%20Center.pdf

http://www.theindependentbd.com/stethoscope/80764-how-a-doctor-reversed-her-husbands-alzheimers-disease-in-37-days.pdf

http://www.cbn.com/media/player/index.aspx?s=/mp4/LJO190v1_WS

http://alzheimersweekly.com/content/coconut-oil-alzheimers

I og med at mellomkjedede fettsyrer kan brukes som energi av hjerneceller istdenfor glukose vil slike fettsyrer ogs vre bra ved andre tilstander som skyldes eller involverer nedsatt energiproduksjon og/eller insulininsensitivitet (hvor cellene ikke fr glukose), deriblant autisme/aspergers, epilepsi og ADHD, samt depresjon, hvor det allerede foreligger en del forskning og brukererfaringer.

Mellom og kortkjedede fettsyrer normaliserer ogs energiproduksjonen i tarmceller, nervecellene i tarmen inkludert, og normaliserer dermed neurotransmitteraktiviteten i tarmen, slik at denne ikke pvirker neurotransmitteraktiviteten i hjernen negativt. Mangel p energi i hjerne eller tarmcellers mitokondrier/kraftverk er imidlertid ikke den eneste rsaken eller delrsaken involvert i slike tilstander, slik at selv om mettet fett/kokosolje og smr/melkefett vil bde kunne helbrede eller i alle tilfeller bedre tilstandene dramatisk, s er det ikke ndvendigvis noe som funker for alle. Uansett er det vel verdt prve, da mettet fett har s mange positive helsevirkninger at den eneste bivirkningen m vre fle seg stadig bedre.

Linda

17.05.2012 kl.18:58

Hei

Jeg synes det er kjempespennende lese om fersk melk.

Jeg skulle gjerne nsket prve, men ikke s lett faktisk. Jeg bor i en del av landet hvor kologisk melkeproduksjon er ikkeeksisterende. Jeg har nok mulighet til kunne fikse en avtale med en "vanlig melkeprodusent", men jeg vet liksom ikke om det er noen vits?

Hva er nest beste alternativ? Generelt kutte melk helt og satse p f tak i upasteurisert ost og smr? Hvordan er det med Rrosmeieriet sin tjukkmelk? Det str at den er lavpasteurisert og ikke homogenisert. Lavpasteurisering er vel fortsatt for mye?

TredjedelsPirk

18.05.2012 kl.11:31

Nest beste alternativ er vanlig melk. Bde kokyr som vanlige kyr fr nyaktig det samme foret, men hvor dette i frstnevnte ikke skal inneholder sprytegiftrester. I begge tilfeller er soya den substansen som er mest skadelig for mennesker, slik at selv om r/fersk melk er sunt, s anbefales slik melk alltid surnet slik at melkesyrebakterier fr brutt ned i det minste en del av de problematiske substansene fra soya som er finne i melka.

Bde kofor s vel som vanlig for er like helseskadelig for kyrne, da de samme matemner brukes, og som er dokumenterte som helseskadelige ikke bare for kyr, men for alle dyr srlig soya har vrt testet p. En av de vanligste skadevirkningene er tarmskader, isr i enmagede dyr, men veterinrer dikter da bare opp parasitter som rsak og anbefaler ormekurer eller vaksiner eller avliving, eller omskriver f.eks bldninger i tarmen hos griser til vre "allergi" man kan redusere gjennom tilmle nyaktig mengde soya i foret som er akkurat nok til at grisene ikke fr penbare skader av det, og slik at produsenten kan slippe unna eventuelle reaksjoner fra dyrevernsmyndigheter.

Linda

18.05.2012 kl.14:24

Tusen takk PirkePetter :) Det er s utrolig bra at du tar deg tid til svare s ordentlig i andre sine blogger.

For f det inn med tskje.

Uansett s er syrnet fersk melk best, ko eller ikke?!

Hva kan jeg evt gjre hvis jeg ikke fr tak i fersk melk? Syrne kjpemelk selv? Og la vre og drikke type ekstra lett med humbug D vitamin?

Jeg gir meg ikke med den Rros tjukkmelka (jeg liker den;). Er det feil bakterier i den?

gladerebarn

18.05.2012 kl.14:33

Pirkus: Teller hjemmelaget yoghurt og viili ogs som syrnet melk? Eller er det bare kefir og surmelk som ordner opp med soyasubstansene?

Pirk & Fjas

18.05.2012 kl.18:23

Linda - ko er selvflgelig foretrekke for slippe rester av ulike kjemikalier. Butikkmelk er dessverre hinsides redning, selv om du surner den selv. Bor du i Noreg det ganske land finner du en melkebonde i rimelig nrhet. Jeg har aldri hrt om noen som ikke har gjort det av alle dem jeg har anbefalt r melk til. Det er ikke bakterier av betydning i tykkmelk da den baseres p enzymer fra tettegressplanten, ikke melkesyrebakterier

Alle de glade barna - hjemmelaget yogurt og viili er syrnede melkeprodukter. Soyabnner trenger en melkesyregjringseriode p minimum 2 r for nytralisere alle skadestoffer, og jeg kjenner ikke til forskning som viser hvordan soyasubstanser pvirkes i flermagede dyr. Det eneste jeg vet med sikkerhet er at man finner soyasubstanser i kumelk (og i egg fra hns som fr soya i foret), og jeg antar, og understreker antar, at bakterienzymer vil i det minste bryte ned deler av disse substansene ved surning av melk. Her har jeg imidlertid ingen forskning sttte meg til, men jeg regner med at soyasubstanser i det minste delvis fordyes i flermagede dyr, slik at disse enklere kan viderefordyes av bakterienenzymer.

Uansett beskytter surnede melkeprodukter mot de fleste av soyas negative helsevirkninger, slik at jeg selv anser det som ok, ikke optimalt, men ok, drikke surnede melkeprodukter fra kyr p kraftfor.

Bde mellom og kortkjedede fettsyrer (mye av frstnevnte i kokos og palmekjerneolje, og mye av sistnevte i melkefett/flte/rmme/smr) beskytter ogs tarmcellene mot substanser og kjemikalier som normalt ville skade dem, gluten og kasein inkludert.

Plusser man p med et kosthold som inneholder mer protein enn vanlig, for aminosyrer som beskytter bl.a mage, tarm og lever mot skadevirkninger av bl.a soya og ulike kjemikalier, og/eller kraft eller gelatin, som fungerer p samme mte, s skal man vre dobbelt beskyttet mot eventuelle negative virkninger av soyasubstansene. Da inkludert at slike slipper inn i blodet via tarmlekkasje.

Lila

18.05.2012 kl.22:26

Kunne ikke vrt mer enig! Gleder meg til oppskriftene p sunne drikker:)

Gula

02.06.2012 kl.17:36

Protein i myse ker opptaket at vitamin A i tarmen -

http://agris.fao.org/agris-search/search/display.do?f=1989%2FUS%2FUS89208.xml%3BUS8932165

Grna

04.06.2012 kl.00:19

Health Benefits And Risks From Drinking Raw Milk -

http://www.karlloren.com/aajonus/p15.htm

Fioleta

13.06.2012 kl.01:59

Melkesyrebakterier avgifter bisfenol-A -

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed?term=probiotic%20bisphenol%20A

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17021871

Skriv en ny kommentar

ET LIV I BALANSE.

ET LIV I BALANSE.

45, Oslo

Velkommen til min mat- og livsstilsblogg. Her vil jeg dele det jeg kan av oppkrifter, rd og tips for f et friskere, sunnere og mer balansert liv. P alle plan! Jeg er deltidsmamma til tre barn og lever og nder for god, mettende og balanserende mat. Helse er et stort interessefelt for meg, ved siden av fotografering. Jeg freelancer som fotograf og skribent.

Follow Sense Of Life

Kategorier

Arkiv

hits