"Feel good" med lett brusende vannkefir - "Mammabrus"

 

Foto: Foreløpige vannkefirfavoritter. Rød eventyrkefir; en neve frosne bringebær, sitron og ingefær er blandet inn i fase to. Gul solo-kefir: Juice av fersk appelsin, gulrot, ingefær og sitron helles over i vannkefiren i fase to. Glassflasker av denne typen får du kjøpt billig på Jernia, men har også sett små flasker av denne typen på Ica. De små er supre i skolesekken.

 

Her kommer en liten hilsen fra kjøkkenbenken til mine vannkefirs forfedre, eller kanskje skal jeg si "formødre". Vi er ikke akkurat ferdig utlært på vannkefir, men jeg deler likevel våre erfaringer så langt. Foreløpig ser det ut til at mine nye kefirbabyer trives ganske så bra. Det fylles i allefall opp flaske på flaske her med ferdig vannkefir, og det går unna. Foreløpig får jeg faktisk ikke laget nok, men de ukene barna ikke er her så lager jeg et lite lager til dem. Foreløpig favoritt er bringebærsmak. Mellomsten elsker denne nye delikatessen i heimen og har med seg en liten flaske på skolen daglig. Det er litt stas at det "poffer" når hun åpner flasken i lunsjpausen - og barna er fascinert over at dette virkelig kan være sunt når det faktisk ser ut som brus. På samme måte som annen fermentert/gjæret/syrnet mat vil hjelpe deg til å oppnå en optimal helse, styrker regelmessig inntak av vannkefir immunforsvaret og hjelper til med å holde sykdom unna. Du får i deg mange ulike bakterier av den gode sorten i tillegg til noe vitaminer, mineraler og enzymer. Vannkefir hjelper deg også med fordøyelsen - og kan være fint å drikke før eller etter et godt måltid. Vannkefir skal også være leverrensende - og med en renere lever vil også hud, øyne og ledd påvirkes i positiv retning. Jeg har også lest om folk som har opplevd at brune leverflekker i huden har blitt mye mindre synlig etter å ha drukket vannkefir regelmessig - eller at hudplager som psoriasis, akne og eksem har blitt mindre plagsomt. Andre opplever at vannkefir påvirker menssyklusen i positiv retning.

Det beste av alt er at det smaker så friskt og godt!  Lar du ferdig vannkefir stå en stund i kjøleskapet i en lukket flaske vil den bli lett brusende på grunn av kullsyren som dannes under fermenteringen. Da jeg åpnet flasken i dag tidlig var det som å åpne en flaske champagne. Jeg var ikke helt forberedt på det. Det kom et stort smell og det stod en gul stråle ut av flaska. Det er ikke alltid slik, men vær forsiktig, ikke fyll flaskene helt opp - og stå ved vasken når du åpner etter at den har stått en stund lukket i kjøleskapet.

Så var det den morsomste delen! Hvordan lager man vannkefir? Forklaring under bildet.



Foto:
Et forsøk på å forklare prosessen. Fase to kan du lett hoppe over rent ernæringsmessig, men det er denne delen barna synes er morsomst - å sette smak og farge på vannkefiren.

 

Det er flere Wicked Mums som har delt sine erfaringer om vannkefir, bare se her og her. Men aller først må du få tak i noen som kan gi deg kefirkorn, evt må du bestille fra internett. Her og her er noen sider som både forklarer prosessen og som selger vannkefirkorn. Kanskje noen bedre tips fra mine lesere? Etterhvert som mine korn får formert seg litt mer vil jeg også kunne gi bort til de som ønsker.

Smaken er som baken - og det er ulike måter å lage god vannkefir på, så også her må du prøve deg frem. Her er min måte:

FASE 1: 

 * ca. 1 liter springvann i et Norgesglass

* ca. 3/4 dl vannkefirkorn. Har du mindre korn reduserer du vann- og sukkermengden 

* ca. 3/4 dl rårørsukker, lønnesirup, Maple Syrup eller annen søtning av god kvalitet. Jeg bruker denne eller økologisk rårørsukker (helsekost, Meny, iherb).  

* En tykk sitronskive fra økologisk sitron (Meny har øko-sitron).

* Evt litt frukt eller tørket frukt, som eplebåter, mangobiter, dadler, fiken, rosiner eller annet. Ingefær er også godt og setter smak. Frukten flyter opp til overflaten etterhvert som det dannes kullsyre i glasset. Jeg har prøvd ulike varianter, men her må man bare prøve seg frem. Noen ganger hopper jeg over tørket frukt og lar kefirkornene kun gjære i rårørsukker eller lønnesirup. 

Dette er strengt tatt det du trenger for å komme i gang - og for å få vannkefirkornene til å formere seg. Bland godt, sørg for god luftlomme øverst i glasset (pga kullsyren som dannes), lukk lokket og la stå på kjøkkenbenken i 1-2 døgn. Vannkefiren er ferdig når den er svakt brusende og søtsmaken er betydelig redusert (dvs alt sukkeret er spist opp). Føler du at det fortsatt er for søtt og for lite brusende kan du la stå flere dager. Smak underveis. Når du anser den som ferdig siler du kefirkornene i en finmasket sil (ikke metall!) eller nøttepose og setter i gang en ny runde - med nytt vann og nytt sukker. Den ferdige vannkefiren kan nå drikkes naturell eller helles over i flaske og settes i kjøleskapet - hvor gjæringen fortsetter, men langsommere. Det vil utvikle seg mer kullsyre mens flasken står i kjøleskapet. 

FASE 2: Denne delen kan du hoppe over, men er morsom å eksprimentere med for å sette farge og mer smak på drikken. Her er noen tips som du kan vurdere å prøve.  

* Bær og fruktsmak: Etter at vannkefiren er ferdig fermentert og silt i fase 1 kan du tilsette noe som tilfører mer smak og farge. Eksempelvis frosne bringebær og et par sitronskiver og kanskje noen ingefærbiter - skru på lokket - og la den stå et 1-2 dager til på kjøkkenbenken. Da vil du få en herlig rødfarge og en friskere smak. Barna elsker denne, men vil helst ha den bittelitt søtere så vi tilsetter litt stevia når de drikker.

* Ønsker du fin gulfarge og appelsinsmak kan du juice et par appelsiner og helle over i den ferdige vannkefiren - lukke lokket og la stå 1-2 dager på kjøkkenbenken. Jeg har også prøvd med juicet appelsin, gulrot, ingefær og sitron. Det ble også godt!

Det finnes massevis av videoer omkring temaet vannkefir på youtube. Jeg har kikket på mange - men kommer igjen tilbake til Healthy Home Economist. Som du hører Sarah fortelle i videoen kan du også slå sammen fase en og to, dvs. tilsette juice eller bær eller annet i fase èn. Kom gjerne med dine erfaringer og innspill. 

NB! Dersom du ønsker å bestille varer fra iHerb (som jeg bruker flittig) må du gjerne benytte deg av min rabattkode LEB546  - og du får 5% rabatt på din første ordre. Husk å holde deg innenfor 34 dollar-grensen for å unngå toll når varene ankommer Norge. Jeg kommer med mine IHerb-favoritter snart. 

38 kommentarer

gladerebarn

23.04.2012 kl.17:05

Glimrende, fristende innlegg med flott oppskrift og mye inspirasjon! Jeg har kefirkorn å dele ut, og legger antagelig ut om det på bloggen i morgen. Jeg linker til deg, regner med det er ok:-)

ET LIV I BALANSE.

23.04.2012 kl.17:22

Ja bare link i vei. Vokser kornene dine hurtig? Jeg synes mine vokser litt sakte, men så husker jeg ikke helt hvor mye jeg fikk. Har fortsatt ikke mer enn hva vi trenger selv, men håper det blir fart på sakene etterhvert. Utrolig godt er det! Anne M

gladerebarn

23.04.2012 kl.17:47

Ja mine vokser ganske raskt. Hvertfall nå. Men jeg har lest rundt omkring etter tips for å gi de best mulige vekstvilkår. Mulig det har noe å si. Ellers tror jeg det tok litt tid før de satte igang med formering. Mine er forresten ganske små, men etter hva andre sier, så er det ganske vanlig mot sommerstid, og små er generelt mer effektive enn større korn. Gir du de litt ekstra boost med mineraler innimellom? Mine øker betydelig med en desj Dolomit kalkpulver.
så spennende!! :D

ET LIV I BALANSE.

23.04.2012 kl.18:06

Jeg har ikke prøvd med kalkpulver. Kanskje prøve det etterhvert. Mine har derimot vokst litt i størrelse, enkeltkornene er større enn da jeg fikk de. Har også lest at lønnesirup gir bedre vekstvilkår enn sukker. Anne M

gladerebarn

23.04.2012 kl.18:49

Lønnesirup skal jeg prøve.Takk! Gry anbefalte en mineralblanding fra iherb. Den er sikkert like bra som kalkpulver.

ET LIV I BALANSE.

23.04.2012 kl.19:04

Jeg leste et sted på nettet at kalkpulveret du anbefaler inneholder bly - og at det derfor ikke selges enkelte steder. Det var en diskusjon omkring dette, men jeg finner ikke tilbake til linken. Verdt å sjekke ut. Anne M

23.04.2012 kl.19:37

Kjære venninnen min!

Bøyer meg i støvet for deg og dere andre i "Wicked Mums". Nå har jeg smuglest bloggene deres i noen dager og er blitt overbevist. Fantastiske innlegg og temaer med interessante og til tider aldeles festlige kommentarer.. Jeg har ikke kommet særlig lenger enn at jeg spiser en teskje fermentert fiskeleverolje hver morgen (hehe). Har slitt med en vond skulder i nesten ett år nå og jammen tror jeg ikke at den er blitt fin igjen bare etter noen dager med denne vidunderoljen. Utover dette har jeg i det siste også fått i meg og resten av familien relativt store mengder Tjukkmjølk fra Røros Meierier så nå føler jeg meg klar for å gå igang med kefir-, surkål- og ikke minst vannkefirproduksjon. Du må derfor huske å si ifra til meg når du har kefirkorn som kan hentes. Vannkefir kommer helt klart til å bli poppis hos mine to små også.

Mette :)

ET LIV I BALANSE.

23.04.2012 kl.20:17

Mette: Så bra! Oljen er fantastisk. Supert hvis du klarer å barna til å spise den også. Jeg begynte også med Tjukkmjølk og drikker fortsatt tjukkmjølk innimellom fordi den er så god. En god start. Du står øverst på listen for både melke- og vannkefir. Anne Marit

Gry

23.04.2012 kl.21:35

Jeg er hekta for livet på dette sprudleeventyret:) Fint innlegg!

PirkePetter

23.04.2012 kl.21:57

@ Kristine, en dæsj med dolomittpulver funker på den måten at du reduserer ph betydelig, slik at væsken blir mindre sur. Dermed kan bakterier og sopp holde på lenger med gjæringa, forutsatt at det er mer igjen å gjære. Mer enn en dæsj kan imidlertid ta livet av dem, om væsken blir for basisk.

@ Anne Marit, ut fra ingrediensene i oppskriften din så inneholder vannkefiren ikke aminosyrer av betydning, og disse er uansett ikke fullverdig protein. Og mineralnivået er forsvinnende lite, slik at vannkefir hovedsaklig er en kilde til bakterier og sopp utover litt vitaminer og enzymer, samt organiske syrer. Innholdet av enzymer og organiske syrer gjør vannkefiren til en god hjelp til å fordøye måltider, slik at selv om vannkefiren i seg selv er svært lite næringsrik så bidrar den til økt næringsopptak brukt sammen med måltider.

ET LIV I BALANSE.

23.04.2012 kl.23:23

Gry: Ja, jeg kan ikke se for meg at vi noen gang slutter med dette. Mellomsten lurte på om hun kunne servere vannkefir i bursdagen sin. Ja, hvorfor ikke!

PirkePetter: Takk for avklaring omkring innhold!

Anne

23.04.2012 kl.23:31

Er det probiotika i vannkefir? Mener jeg har lest det et annet sted, men ser at du ikke skriver noe om det.

ET LIV I BALANSE.

23.04.2012 kl.23:44

Ja, vannkefir er probiotisk - på lik linje med all annen fermentert mat og drikke. am

ET LIV I BALANSE.

24.04.2012 kl.00:05

PirkePetter: Jeg har forresten lest et sted at man kan tilsette 1/2 rent eggeskall i fase en av vannkefirprosessen. Da oppnår man sikkert samme kalkeffekten som du snakker om? anne m

PirkePetter

24.04.2012 kl.02:14

Anne Marit, eggeskall er hovedsaklig kalsiumkarbonat, mens dolomittkalk er en kombinasjon av kalsium og magnesum, som begge er basedannende. Slik at dolomittkalk nok gir en sterkere basevirkning. Jeg ville nok selv ha satset på eggeskallet da grensen mellom liv og død for bakterier og sopp som melkesyregjærer er hårfin, og hovedsaklig ph-bestemt.

Famileoghelse

24.04.2012 kl.04:49

Vannkefiren din så fristende ut! Jeg har også det samme problemet med at kornene vokser sakte. Jeg forsøkte forresten å lage vannkefir med juice i "fase 1". Det fungerte ikke særlig bra.. Kefirkornene bare forsvant...Drikken virket igrunnet nokså gjæret og grumsete.Turte ikke å drikke den.Tror forresten jeg skal forsøke eggeskal ved neste "kefirsats". ;)

ET LIV I BALANSE.

24.04.2012 kl.09:24

Jeg har også 1/2 eggeskall i glasset jeg har stående her nå, så får vi se om det hjelper på veksten. Min erfaring er at kefirkornene blir misfarget og "forurenset" hvis jeg har for mye oppi glasset under fase èn. Derfor kjører jeg bare sukker i fase 1 og har alt det andre oppi fase 2, inkl juice, frukt, sitrin, tørket frukt osv. Anne M

IdaE

24.04.2012 kl.17:42

PirkePetter: når du skriver "en dæsj med dolomittpulver funker på den måten at du reduserer ph betydelig, slik at væsken blir mindre sur" mener du vel at den fungerer ved å øke ph? Reduksjon i ph-verdi betyr at syrekonsentrasjonen øker. Tilsetter man mineraler som kalk og magnesium vil disse ha en basedannende effekt og dermde øke ph.

PirkePetter

24.04.2012 kl.18:13

IdaE, det er helt riktig som du sier. Jeg har antakelig tenkt en ting og skrevet noe annet, og skylder på alzheimer light :-)

Vibeke

25.04.2012 kl.13:49

Åh, det så utrolig friskt og godt ut! Jeg har i skrivende stund min første krukke stående på kjøkkenhylla, den bobler tydelig mens jeg går rundt og tripper som et lite barn - jeg vil så gjerne smake! Men den skal få stå til i morgen. Da skal vinglasset frem og føttene skal slenges på bordet - endelig fritid og smaketid!

Tine

27.04.2012 kl.13:49

Oj, så spennende! Dette har jeg lyst til å prøve:-) Jeg har sett litt på ulike videoer og har lagt merke til at noen anbefaler at man bare legger et tørkle over glasset i fase en? Mens du legger et lokk over. Hva er best? PS: Den første linken du henviste til ang. nettsteder som selger kefir-korn, sender bare til USA.

Tine

27.04.2012 kl.13:51

Lurte forresten på om kokus-sukker kan brukes som sukker?

ET LIV I BALANSE.

27.04.2012 kl.13:52

Tine: Ja det tror jeg. Har ikke prøvd det, men venter på en pakke fra iherb med kokossukker og maple syrup. Kommer til å prøve begge deler. anne m

ET LIV I BALANSE.

27.04.2012 kl.13:53

Tine: Fermenteringen går raskere om du lukker lokket. Tar bare 2-3 dager. Men jeg har også prøvd å la lokket være helt av og sette et glass med bunnen ned for å følge mer med - og for å presse nedover i glasset daglig. Da tar det opptil 2 uker før jeg setter inn i kjøleskapet, men da lukter det desto "friskere" i rommet under prosessen. Har du prøvd kefirlady.com? am

Tine

27.04.2012 kl.22:37

Takk for info. Har akkurat bestilt meg kefir-korn fra en side:-) Dette blir spennende!

Ingelill

06.05.2012 kl.15:29

Jeg rett og slett ELSKER at du har begynt å blogge igjen. Oppdaget det ikke før for noen dager siden. Og siden har jeg bare lest og lest og latt meg inspirere til tusen. Nå blir det kefirproduksjon bare jeg får tak i korn. Må si det en gang til ; Utrolig godt å se deg blogge igjen. =)

ET LIV I BALANSE.

07.05.2012 kl.10:14

Ingelill: Åh, så koselig å høre! 2011 var et krevende år, så det føles godt for meg også å ha energi og overskudd til blogg og til livet. Kjekt at du fant meg igjen. Jeg kommer til å legge ut info på bloggen når jeg har kefirkorn - eller når noen av de som har fått fra meg har noe å gi bort. Anne Marit

Heidi

06.08.2012 kl.11:27

Hei!

Da har jeg holdt på med vannkefir en måneds tid. Jeg gjør det på denne måten:

Fase 1 (vann, sukker, økorosiner, kefirkorn) får stå et døgn med glasshette (glasshette = klede).

Fase 2 får stå litt under et døgn, da jeg liker å sile av til middag og drikke med en gang.

I Fase 2 har jeg prøvd med forskjellige bær og frukter.

Spørsmål: Kan man bruke nær sagt hva som helst i Fase 2? Jeg tenker frisk frukt, tørket frukt, friske eller frosne bær, friske eller tørkede urter, hele kryddere osv?

Da jeg prøvde med friske epler syntes jeg det ble veldig godt, men eplene ble litt brune oppi kefiren. Gjør det noe?

Da jeg prøvde med kiwi merket jeg at kiwiene luktet skikkelig surt/gjær/helt forferdelig da jeg skulle sile dem av, men selve kefiren smakte veldig godt. Gjør det noe at frukt og/eller bærene "stinker" når du skal sile dem av?

Er det noe som helst man bør passe på i Fase 2 hvor man smakstilsetter, dvs. er det noe man IKKE skal bruke og/eller kombinasjoner man bør la vær å bruke (altså: er det noen frukter og/eller bær, urter, kryddere som på noe måte kan reagere negativt i forhold til hverandre?).

Videre har jeg aldri fått min kefir til å "bruse". Fase 1 står med glasshette (=klede), Fase 2 med lokk (men jeg har ikke syltestrikker, så lokket blir ikke helt tett). Jeg synes drikken blir litt sur med ørlite smak av gjæring hvis jeg lagrer i kjøleskap. Derfor drikker vi stort sett opp alt med en gang, evt. blir ca. en halv liter stående til neste dag i kjøleskap. "Må" kefiren bruse, eller er det helt ok å gjøre sånn som jeg gjør det?

I Fase 1 bruker jeg økorosiner, som jeg selvsagt plukker ut under avsiling. Det blir imidlertid alltid noen "rosinsmuler" igjen i kornene som jeg ikke får vekk. Har dette noe å si? Jeg tenker på om disse smulene av rosinrester eventuelt vil mugne og ødelegge kornene osv.

Kornene mine vokser med litt over 1 ss i døgnet. Denne overskuddsskjeen spiser jeg bare. Er det noen anbefalt mengde man bør spise i døgnet hvis man skal spise kornene?

Har i tillegg et litersglass med overskuddskorn stående i kjøleskapet. Blander ca. 4 ss sukker og litt rosiner til 1 liter vann, og har på det jeg har til overs av korn (ca. 10 ss). Er dette for lite sukker til en så stor mengde korn?

En dag i uka blander jeg kornene fra kjøleskapet med kornene fra benken, gir nytt vann til kjøleskapet osv. Trener kjøleskapkornene noe ytterligere "stell" enn dette? F.eks eggeskall, salt osv?

Jeg beklager hvis dette var mange spørsmål. Jeg har lest en del om vannkefir på nettet, printet ut artikler osv., men har foreløbig ikke funnet svar på disse tingene jeg spør om her.

Vennlig hilsen Heidi

Anne

06.08.2012 kl.22:13

Jeg ser alle andre klarer å få kornene til formere seg. Men mine vil ikke. Har prøvd med ulike typer sukker, lønnesirup, salt, bakepulver, sitron, rosiner, hatt de i kjøleskap for spa-opphold. Men de vil bare ikke vokse. Noen gode tips?? Skulle gjerne fått de til å vokse en del så vi får produsert mer, for det går med en del vannkefir hver dag.

IdaE

08.08.2012 kl.22:18

Mine korn ville heller ikke vokse, helt til jeg fulgte tipset til gladerebarn: melasse! Ca 1ss melasse per liter vannkefir *simsalabim* og mengden er fordoblet. Sjekk innlegget hennes her: http://gladerebarn.blogg.no/1335162738_har_du_lyst__prve_van.html#comment

=)

IdaE

Heidi

09.08.2012 kl.11:17

Mine korn vokste litt i starten, men etter at jeg kuttet sitron vokser de med minst en spiseskje i døgnet. Hadde i litt sitron i forrige runde bare for å se, og da hadde de vokst med mindre enn en spiseskje... Jeg har forøvrig også forsøkt melasse, og mine korn vokste ikke noe spesielt mer av det. Men jeg vet mange sier som IdaE at det har simsalabim-effekt.

Håper du får det til, Anne. Hvis du ikke har hatt kornene så lenge, så kan det hende de trenger litt tid på å "komme seg" hos sin nye eier. Ellers har jeg også fått med meg at det KAN bli for mye mineraler og "dill" også. Hva med å kjøre noen veldig enkle runder hvor du kun har sukker, vann og litt rosiner?

Vennlig hilsen Heidi

Anne

09.08.2012 kl.13:04

Takk for det IdaE! Det må jeg prøve :)

Anne

09.08.2012 kl.18:36

Jeg har hatt de flere mnd, så de bør ha kommet seg nå. Har prøvd ut alle kombinasjoner av både kun sukker og vann og med alt det andre stasjet. Men de er vanskelige. Har vokst med 1-2 ss totalt siden jeg fikk de. Bruker kun vanlig springvann da, ikke filtrert vann. Mulig det kan være årsaken?

Heidi

09.08.2012 kl.21:34

Jeg bruker springvann.

Vennlig hilsen Heidi

Anne

10.08.2012 kl.21:15

Hvor mye vann, sukker og korn bruker du i fase 1 Heidi? Hva slags sukker bruker du? Får det virkelig ikke til jeg - er litt frustrerende...

ET LIV I BALANSE.

12.08.2012 kl.11:57

Anne: Jeg har også slitt med å få vannkefirkornene til å vokse. Det skjedde derimot noe positivt da jeg begynte å tilsette mineraler i form av minteraltilskuddet Fulvic Mineral Complex fra iHerb. Anne M

ET LIV I BALANSE.

12.08.2012 kl.12:00

Heidi: Kunsten er nok å få miljøet til å bli så balansert som mulig. Har slitt litt med det samme som dere. Prøv å tilsette mineraltilskudd Fulvic Mineral Acid fra iHerb har fungert for flere andre. Eller sett dem i dvale i kjøleskapet en stund - så får de hvilt ut litt før du prøver igjen. Anne M

Skriv en ny kommentar

ET LIV I BALANSE.

ET LIV I BALANSE.

45, Oslo

Velkommen til min mat- og livsstilsblogg. Her vil jeg dele det jeg kan av oppkrifter, råd og tips for å få et friskere, sunnere og mer balansert liv. På alle plan! Jeg er deltidsmamma til tre barn og lever og ånder for god, mettende og balanserende mat. Helse er et stort interessefelt for meg, ved siden av fotografering. Jeg freelancer som fotograf og skribent.

Follow Sense Of Life

Kategorier

Arkiv

hits