Kyllingen som ble til fire middager!!!



I løpet av påsken kokte jeg kraft av en hel økologisk kylling, grønnsaker og urter. Resultatet ble fire deilige midager. Det er utrolig at det kan komme så mye godt ut av en enkel kylling. Jeg har skrevet om hvordan du koker kyllingkraft før, men en god ting kan jo ikke gjentas for ofte. Sørg for å la det bli en vane å koke kraft regelmessig - og sørg for å få i deg kraft så ofte du kan. Hvis du fortsatt lurer på hvorfor, så les her og her. Jeg gjør litt forskjellige ting fra gang til gang, alt etter hva jeg har i kjøleskapet - og det kan bare ikke gå feil. Kraft, gelatin, smak og masse gode næringsstoffer blir det uansett. Slik gjorde jeg det denne gangen:

Kjøp inn den beste hele kyllingen du kan få, helst økologisk.

Skyll kyllingen og legg den i en stor kasserolle

Skjær opp 2 løk i store biter og 2-3 gulrøtter og legg sammen med kyllingen

Har du urter tilgjengelig så legger du også en stor kvast oppi

Jeg la også oppi en fennikel som jeg fant i kjøleskapet, aldri prøvd det før

Fyll på med vann til alle ingredienser er dekket av vannet. Kok opp og skum av. Er kyllingen av det gode slaget skal denne jobben gå raskt og effektivt. Skru ned varmen og la kyllingen stå og trekke i det varme vannet i ca en time. Ta kyllingen ut. Avkjøl og ta alt kjøttet av beina. Kyllingkjøttet tar du vare på. Det som blir igjen av bein, skinn og rester legger du tilbake i kasserollen og lar trekke videre i kraften over natta eller opptil et døgn. Ha gjerne opp en klunk med eddik for å få enda mer næring ut av beina.  Avkjøl og sil ut kraften. Kyllingkraften er ekstremt gelatinrik. Jeg fikk såpass mye kraft denne gangen at jeg delte kraften i 3 poser. To poser ble frosset ned. En pose lot jeg bare stå i kjøleskapet - og den ble til suppe dagen derpå. Kyllingkjøttet ble til salat og som tilbehør til suppen dagen derpå.

Så da sitter jeg igjen med fire middager:

1. Salat med kyllingkjøtt fra kyllingen

2. Knall grønn ertesuppe med kyllingterninger og krutonger (oppskrift kommer i neste post). 

3. Suppe som jeg ennå ikke har laget fra kraftpose nummer to 

4. Suppe som jeg ennå ikke har laget fra kraftpose nummer tre

Foto: Kyllingsalat laget av kyllingen fra kraftkokingen. Det er viktig at kyllingkjøttet bare er med i den første delen av kraftkokingen og at det bare trekker i vannet uten at det koker - da unngår du at kjøttet blir for tørt. Jeg delte kjøttet opp i mindre biter og stekte det i smør sammen med salt, pepper og urter. Ellers i salaten finner du salatblader, rødløk, tomat, agurk, fetaost, urter, pærebiter, olivenolje, litt sitron og balsamico. Lurt å også ha litt fermenterte grønnsaker ved siden av. 

 

8 kommentarer

Aline

10.04.2012 kl.23:29

Ble glad da jeg så du var tilbake, du skrev så mye fornuftlig tidligere og ser du er godt i gang igjen :-) Jeg lurte på om du fortsatt bruker supermat? Noen favoritter?

Gry

11.04.2012 kl.08:15

Der "tok" du et av mine kommende innlegg;-) Men om du sier så kan man aldri få nok av en god ting. Kjøper Holtekylling som er steindyre men når de blir til 3-4 middager så blir det ikke dyrere enn annen mat- bare i tillegg mye bedre! Jeg skal vise min vri og linke til dette når innlegget kommer!

ET LIV I BALANSE.

11.04.2012 kl.08:30

Aline: Supermatdefinisjonen har endret seg en del for meg, etter at jeg har erfart hva som virker på min kroppen. Den maten du kan lese om på bloggen her er supermat for meg - kraft, gelatin, fermentert mat osv. Jeg spiser litt gojibær innimellom, mest for kos.

Gry: Nei, dette kan man ikke nevne nok ganger får aldri nok. Så kjør på. Vi skriver jo mye om de samme temaene uansett - siden vi er på det sporet vi er. Jeg foretrekker også Holthekylling, men finner de kun på Meny - og ikke hele tiden. Enig i at det kan forsvares når det blir til 3-4 middager.

PirkePetter

11.04.2012 kl.11:51

Husk at den mest gelatinrike delen på fjærkre er føttene, samt til en viss grad kråsen. Brukes hodet også i kraften fås gelatin, fett og andre næringsstoffer fra hjernen samt øynene, som er svært rike på vitamin A

Amorine

11.04.2012 kl.21:09

Takk for ny input og masse gode ideer! Skal se om jeg greier å spore opp denne Holtekyllingen her jeg bor også :)

Kari

11.04.2012 kl.21:21

Meny har Holtekylling. Ofte lurt å bestille på forhånd. Stor fryser = 5 kyllinger i slengen (O;

Anne

19.04.2012 kl.20:49

Dette så utrolig godt ut!! Har aldri prøvd meg på kraftkoking tidligere. Hva slags dyr/fugler/sjømat er best å koke kraft av? Går det f.eks ann å koke av rekeskall og fiske"skjelett"? Hva er mest gelatinrikt, utover det Pirkepetter nevner?

Skriv en ny kommentar

ET LIV I BALANSE.

ET LIV I BALANSE.

45, Oslo

Velkommen til min mat- og livsstilsblogg. Her vil jeg dele det jeg kan av oppkrifter, råd og tips for å få et friskere, sunnere og mer balansert liv. På alle plan! Jeg er deltidsmamma til tre barn og lever og ånder for god, mettende og balanserende mat. Helse er et stort interessefelt for meg, ved siden av fotografering. Jeg freelancer som fotograf og skribent.

Follow Sense Of Life

Kategorier

Arkiv

hits