Supersmoothie med kefir og rå eggeplommer



Jeg får ennå ikke barna til å drikke kefir naturell. Smaken er for sur og annerledes - men det går seg vel til etterhvert. Jeg maser ikke så mye med det. Da må man heller finne andre måter å få i dem disse fantastiske næringsstoffene. Og da er jo smoothie en glimrende måte å få i dem både kefir og mye annet godt. Vi er ikke så veldig avansert når det gjelder smoothie. Vi har våre faste favoritter. I påsken har bringebærsmoothie vært vår favoritt. Eller blåbær (ellers samme ingredienser som bringebærsmoothie). Minsten er som vanlig min beste kjøkkenassistent - og hun begynner å få teken på hva som skal til for å lage god smoothie. Og selv om hun liker hverken kefir eller eggeplommer, så skjønner hun at sluttresultatet blir aller tiders!

Vi gjør det så enkelt som dette - og hele prosessen tar bare et par minutter:

1 pakke frosne bær (bringebær eller blåbær eller en blanding)

1 godt moden banan

ca. 2 dl hjemmelaget youghurt

2-3 dl hjemmelaget kefir, helst av fersk melk, men kefir av H-melk går også.

Saften fra halv sitron evt en blanding av sitron og lime

1 stykke fersk ingefær i biter

2-3 rå eggeplommer fra lykkelige høner

stevia (her må du smake deg frem, vi drysser på til søtt nok)

En knivsodd med havsalt

Ha alle ingrediensene i en kraftig blender. Fyll på med vann til alle ingredienser er dekket. Kjør til smoothien er myk og jevn. Søt med stevia til slutt hvis nødvendig. Hadde jeg hatt myse ville jeg nok tilsatt det også. Og jeg har også prøvd med bittelitt fermenterte grønnsaker eller væsken som grønnsakene koser seg i fermenteringsprosessen - funker fint. Ungene elsker denne smoothien - og nabojentene lurer på om jeg kan gi oppskriften til mammaen deres? Vel, det spørs.... 

Hvis noen av dere har innspill på enda flere godsaker som jeg kan ha oppi her - så kjør på i kommentarfeltet.







10 kommentarer

Gry

09.04.2012 kl.23:42

Yumyum!!! Må ringe bonden min i morgen kjenner jeg. Siste liter med kefir står på benken nå...

Vibeke

10.04.2012 kl.10:43

Hurra for smoothie! Det er redningen min når det kommer til å "lure" i 5 åringen kefir, eggeplommer og myse. Og kanskje en teskje gelatin. Minsten drikker kefiren naturell, men foretrekker selvsagt en smoothie med litt ekstra godsmak. Vi kjører som regel drikkekonkurranse - om å gjøre å drikke opp raskest, da slurpes det unna uten at man får tid til å være kritisk:-)
sikkert god, sunn og mettende :D

ET LIV I BALANSE.

10.04.2012 kl.11:18

Ja smaken er nydelig. Barna har ikke sjans til å "avsløre" ingrediensene hvis jeg kjører smakstest. Jeg har to skeptikere her som tømmer et stort glass ila kort tid og vil ha mer. am

Kari

10.04.2012 kl.12:52

Glimrende!! Akkurat hva vi trenger når kefirproduksjonen kommer igang (O:

En dæsj med kanel, kardemomme eller vanilje kanskje..eller litt av hver.

ET LIV I BALANSE.

10.04.2012 kl.14:41

Hørtes digg ut. Krydder setter en ekstra spiss og er bra for magen! Anne Marit

ET BAL I LIVANSE

10.04.2012 kl.19:25

Kryddere regulerer også blodsukker og insulinresponsen på eventuelle søtsaker som has i, slik at man slipper unna med litt ekstra søtt om man vil. Man skal leve også, ikke bare overleve som det heter :-)

Anne

19.04.2012 kl.20:55

Så ut som barna koste seg :) Noen gode tips til hvordan jeg skal få barna mine til å drikke smoothie?? Er helt uaktuelt å få de til å drikke det.... Hvordan er det med rå eggeplommer - er dette helt trygt å gi til barn - og i så fall hvor små barn?

ET LIV I BALANSE.

19.04.2012 kl.22:21

Anne: Liker de ikke smoothie? Har du prøvd med deg jeg har beskrevet her? Den smaker jo nesten som saftis. Stevia er en smart ting for å gjøre det søtere. De fleste barn liker jo søtt. Eggeplomme er trygt for alle barn. Prøv å finne gode egg. Holthe Gård er noe av det beste du finner i butikker.

Anne

19.04.2012 kl.23:41

De liker ikke smoothie nei. Tror jeg har prøvd "alle" kombinasjoner av bær, frukt, grønnsaker, søtningsmidler, ulike tykkhetsgrad osv osv.... Har prøvd å fryse det ned som is også, men nei - ikke aktuelt.

Skriv en ny kommentar

ET LIV I BALANSE.

ET LIV I BALANSE.

45, Oslo

Velkommen til min mat- og livsstilsblogg. Her vil jeg dele det jeg kan av oppkrifter, råd og tips for å få et friskere, sunnere og mer balansert liv. På alle plan! Jeg er deltidsmamma til tre barn og lever og ånder for god, mettende og balanserende mat. Helse er et stort interessefelt for meg, ved siden av fotografering. Jeg freelancer som fotograf og skribent.

Follow Sense Of Life

Kategorier

Arkiv

hits