Havregrøt til frokost? Husk å bløtlegge!

Dette innlegget er en liten hyllest til min læreremme storesøster. Hun elsker å spise havregrøt til frokost, men hun har tidligere glemt en vesentlig ting; å bløtlegge havregrynene kvelden før. Og tar jeg ikke helt feil så er dette noe de aller fleste glemmer eller ikke vet om. I tradisjonelt kosthold var bløtlegging av gryn en selvfølge, fordi man av erfaring visste at uten bløtlegging utviklet man helseproblemer over tid. Det samme prinsippet gjelder for alle typer korn. For din del krever det en bitteliten jobb å få inn dette som rutine. Femåringen min elsker havregrøt til frokost, og jeg innrømmer at jeg ofte glemte dette selv. Men etterhvert begynte hun å minne meg på det når hun gikk og la seg. Så nå er det rutine for oss også. I tillegg til bløtleggingen må du tilsette noe surt. Resultatet av denne prosessen er et måltid som er betydelig lettere for deg å fordøye, i tillegg til at næringsopptaket blir større. Ha følgende ingredienser i en skål. 

2, 5 dl økologisk havregryn (eller så mye havregryn du spiser til et måltid)

2,5 dl vann 

1 ts havsalt

2 ss noe syrlig som for eksempel sitron, eplecidereddik, myse eller youghurt/kefir. Syren bryter ned antinæringsstoffene i havregryene og gjør dem fordøyelige - bryter ned glutenet - og ikke minst sørger for at mineralene frigjøres slik at kroppen tar dem lettere opp og gjør deg mett. Sitron gir en frisk hint av noe syrlig, mens eddik og youghurt/kefir gir enn litt surere grøt. Dette er en vanesak. Etter litt prøving synes jeg selv det fungerer best med myse - og det er det minsten liker best også. Prøv deg frem hva som passer deg best.  

Dette tar ca 1 minutt. La stå på kjøkkenbenken til morgenen etterpå. Kok opp med litt mer vann og server med det du måtte ønske av kanel, litt søtt, bær eller annet. Er du fortsatt i tvil om hva du skal gjøre - så se på denne videoen.

 

24 kommentarer

gladerebarn

06.04.2012 kl.11:52

For et flott innlegg - HEEELT etter min smak. Jeg elsker å lese fremgangsmåter på detaljnivå uten alt for mye videværdig snikk snakk. Det er der det gjerne skorter i hverdagen. Man vet mye om hva som er sunt, men ikke helt hvordan man tilbereder. Takk! Gleder meg til flere slike innlegg!

Svanemor

07.04.2012 kl.18:21

Så spennende! Har sittet å sett på masse The Healthy Home Economist videoer i dag. Hadde ingen anelse om at det er lurt å bløtlegge havregrøten før jeg leste det her, så det gjorde jeg i natt:) Så gøy å lære nye ting!:)

ET LIV I BALANSE.

07.04.2012 kl.23:32

Takk for hyggelig tilbakemelding. Det er mye gammel kunnskap som er glemt i den moderne verden vi lever i. Spennende å fiske frem kunnskapen igjen, bit for bit. Anne M

PirkePetter

08.04.2012 kl.14:37

Da jeg var barn husker jeg det sto på havrepakkene at innholdet skulle bløtlegges over natta før konsum. Jeg tror denne informasjonen forsvant fra pakkene da navnet skiftet til Bjørns, som de heter i dag.

Havregrøt alene er ikke spesielt næringsrikt, og gir blodsukkerproblemer med påfølgende hypoglykemi og stresshormonrespons om den ikke balanseres med næringsrike matemner som f.eks melk/surmelk/kefir/yogurt, etc eller eggeplomme, evt gelatin om grøten skal spises søt. Å bruke organiske syrer som Anne Marit nevner er en god ting for å balansere virkningen på blodsukkeret, men organiske syrer bidrar ikke med andre næringsstoffer som er veldig viktige ved kornkonsum. Og da især vitaminene A, D og C, samt kalsium og magnesium - alle brukes opp i større grad ved kornkonsum/karbohydratkonsum enn ved et protein og fettbasert kosthold.

Havregrøt basert på eldre havresorter, sammen med rikelig med smør, melk/melkeprodukt, gelatin/kraft eller annen animalsk mat gir et fullverdig måltid næringsmessig sett som er spesielt viktig for barn i vekst. Og da forutsetter jeg at havren er bløtlagt og/eller gjæret eller spiret, slik at alle næringsstoffer er frigjort fra sine bindinger og også slik at antinæringsstoffer ikke stopper proteinfordøyelsen eller opptaket av andre næringsstoffer, og/eller forårsaker betennelser og skader i tarmen, som også reduserer næringsopptaket. Havregrøt i seg selv har aldri vært en del av det tradisjonelle kostholdet i noen kulturer verden over, men alltid som del av et måltid som inkluderte melk/melkeprodukter eller animalske matemner av noe slag. Og gjerne kryderurter også, som f.eks kardemomme, kanel, kløver, etc som også balanserer både blodsukkeret og insulinresponsen på flere måter.

Litt mer perspektiv og viderverdig sniksnakk angående havre og helse, eller havremåltid alene og helse -

http://www.curetoothdecay.com/support-with-tooth-decay/support-oats-tooth-decay.htm

http://kellythekitchenkop.com/2011/10/the-great-grain-controversy-q-a-with-ramiel-nagel-author-of-curing-tooth-decay.html

http://www.westonaprice.org/food-features/living-with-phytic-acid

Kari

08.04.2012 kl.19:55

Takk! Der kom info om havregrøt (O: Junior har akkurat begynt å like havregrøt.

Smart med video! Kikket på flere - spesielt Ghee. Hun mener man bør bruke usaltet smør fra gressmatede dyr. Røros smør er saltet og jeg er usikker på om det gressmatede dyr..(?)

ET LIV I BALANSE.

08.04.2012 kl.20:52

Ja det stemmer. Jeg kjøper nå primært usaltet upasteurisert smør (så fremt jeg får tak i) fra gresspisende dyr - også salter jeg selv ved behov med havsalt. Du får tak i det fra Tidsporten.no, men jeg tror ikke han leverer mer før til høsten. Evt kan du sjekke med noen lokale smørproduserende bønder om de kan levere deg usaltet smør. Jeg vet ikke om Røros, men det er vel økologisk og forhåpentligvis får kyrne en god del høy. Anne Marit

S. Mørblid

08.04.2012 kl.21:52

Rørosssmør er fra økorømme, men det betyr svært lite da økologisk kraftfor består av de samme matemnene som er helseskadelige i vanlig kraftor. Soya, raps, korn, mais, etc mao, og selv om disse ikke er besprøytet i økologisk kraftfor skader de dyra på samme måte, og konsumentene på samme måte. Særlig soyastoffer er å finne i både øko så vel som vanlig melk..

I Norge er kyr bare på beite om sommeren, slik at det er da man bør kjøpe melk til separering eller fløte, rømme eller smør fra bønder. Industrikyr er aldri på beite, men kalles gjerne "frittgående" om de får gå fritt inni fjøsene.

Kun melk fra kyr på naturbeite er kjemikalie og soyafri, og også den mest næringsrike. Da forutsatt at beitemarkene ikke er basert på moderne hybridgresstyper og/eller dyrket med kjemisk gjødsel. Alle naboene mine er sauebønder, og har sauer på markene, som er besprøytet med sprøytegifter for å drepe det de i sin ignoranse og uvitenhet (fra indoktrineringen i landbruksskolen, som videre sponses av industrien som selger kjemisk gjødsel og sprøytegifter) kaller ugress, og slik at bare rent gress gjenstår. Disse markene gjødsles kun med kjemisk gjødsel, så selv om dyrene kun er på beite er det ikke dermed sagt at denne formen for beite er bra for verken dyra eller for konsumenter av produkter fra dyra.

Det WAPF folka mener med dyr på beite/gresspisende dyr, er dyr som kun går på beite, ikke får annet for, og som også kun går på naturbeiter som ikke er besprøytet eller gjødslet med NPK. Slike beiter er det bare i utmarksområder, slik at de fleste dyr på beite i landet ikke nødvendigvis gir spesielt helsosamme produkter. Skjønt det er allikevel et hav av forskjell på disse og dyr som bare har fått silo, høy og kraftfor. Man må mao velge mellom ilden eller asken så og si, om man ikke finner produkter fra dyr på naturbeite.

Jeg har ellers kommentert havregrøten din Anne Marit, men innlegget ble stoppet i bloggtollen da de mistenkte innsmuglede linker

ET LIV I BALANSE.

08.04.2012 kl.23:33

Ja det er ikke lett for oss uten gård å passe på at det vi spiser ikke inneholder kjemikalier. Jeg tror ikke bonden jeg får melk fra har kyrne på naturbeite - men jeg er nokså sikker på at de går fritt over et ganske stort område om våren og sommeren. For øyeblikket går de inn og ut av fjøsen og spiser høy, og de er ikke så mange. Så forhåpentligvis er melken tusen ganger bedre enn det jeg kan få andre steder. I tillegg er den fersk. Jeg jeg vet at hønene hans får øko-for, men de går også mye ute over et større område - så forhåpentligvis har de vett (?) til å forsyne seg av naturen også. Kommentaren din er nå godkjent av tollen. annem

Kari

09.04.2012 kl.12:46

Så hvis jeg trenger å lage Ghee så bruker jeg smør fra hvor..? Røros er vel bedre enn vanlig meierismør? Hvilke bønder i Norge har smør, fløte osv fra kun gressmatede dyr evt hvordan kan jeg finne ut av det?

PirkePetter

09.04.2012 kl.15:19

@ Kari - blås i øko og beitende (gressmatende?) dyr, og bare finn deg en melkebonde som vil selge deg melk eller andre melkeprodukter. Melk, smør, ost, etc fra kraftforbaserte dyr er ikke optimalt, men mye bedre enn ingenting, og om du surner melka naturlig først vil melkesyrebakteriene avgifte en del av det som kommer fra kraftforet.

Klaret smør/ghee lages fra usaltet smør.

ET LIV I BALANSE.

09.04.2012 kl.19:28

Etter å ha bløtlagt havregryn over natta slik jeg beskriver koker jeg den opp med litt usaltet smør (tidsporten.no eller fra en bonde nær deg?), litt ferskmelk, bittelitt havsalt og serverer den med litt rørsukker og kanel. Minsten heller i tillegg oppi ferskmelk selv - fordi hun liker å spise grøten med ferskmelk flytende rundt....vaner vet du. Enig, man kan ikke tenke på alle momenter fra dag en. Det viktigste er å komme i gang med å få i seg gårdsmat, den beste man kan finne. Kari, du skal få kefirkorn fra meg - så er du i gang. Skal også lære deg et par andre enkle grep for å komme i gang. Bare finn en dag. Ghee har jeg ikke begynt med selv ennå, så ikke tenk på det. Anne M

ET LIV I BALANSE.

09.04.2012 kl.19:32

Glemte å si at det siste jeg gjør før jeg serverer grøten er å røre inn litt gelatinpulver. Det ser ut som sukker og smaker ingenting, så hun merker ikke til noe. Super måte å få i henne (den mest kresne av alle barna) mye god næring. Kommer snart et smoothieinnlegg som forklarer litt av de samme prinsippene. Anne ma

Amorine

11.04.2012 kl.20:27

Spennende, dette skal jeg prøve til frokost i morgen! Men litt pussig igrunnen, for akkurat nå lager jeg musli (oppskrift fra siden din fra et par år siden...), som nå står i ovnen og blir sprøtt. Men etter å ha lest dette, er jeg usikker på om havregryn på denne ikke måten bra? Oppskriften inneholder jo en del havregryn, som blir kjapt bløtlagt, og deretter står det en stund i ovnen. Er ikke muslien så bra allikevel?

PirkePetter

11.04.2012 kl.20:57

Amorine

Om du leser kommentaren min lenger oppe om havregryn/korn som enkeltmåltid får du svaret ditt.

ET LIV I BALANSE.

11.04.2012 kl.21:49

Utfra det jeg har lært om havregryn nå så bør den nok bløtlegges lengre enn det jeg antydet den gangen. Og på den måten jeg beskriver i innlegget her. Men du må ikke forkaste müslien din av den grunn. Ett skritt av gangen. Jeg fant forøvrig havregryn fra Helios i dag - den ser ut til å være laget av den gamle sorten. Anne M

Amorine

14.04.2012 kl.10:01

Ok, takk. Da er havregryn fra Helios, speltflak mm(også frø). lagt til bløt, så får vi se om jeg greier å lage müsli ut av det :) Har en liten frøken som er stor tilhenger av frokostblandinger fremfor brødskiver, så jeg må finne frem et bedre alternativ en de vi kjøper på boks.... Takk for tips og inspirasjon!

Anne

19.04.2012 kl.09:45

Her kan vi ikke ha melkeprodukter. Lurer på om det går ann å tilsette et par ss kokosyoghurt (hjemmelaget) som syrningsingrediens til havregrynene?

ET LIV I BALANSE.

19.04.2012 kl.11:01

Anne: Ja det kan du sikkert. Det viktigste er at det blir noe surt oppi. Sitron kan du også bruke. Anne M

Elin

30.04.2012 kl.14:37

Utrulig interessant blogg du har! Eg eter sjølv ein del havregyn, men mest i frokostblanding. Etter det eg leser her høres det ut som ein alltid bør blautlegga havregryn før ein eter dei. Er det riktig forstått? Så då bør eg på ein måte legga havregryna til blaut kvelden før og heller få ein frokostblandingsmos til frokost :)

ET LIV I BALANSE.

30.04.2012 kl.23:27

Elin: Ja det stemmer. Dette for å frigjøre antinæringsstoffer som kroppen ikke har godt av - og for å gjøre næringen i havregryn mer tilgjengelig for kroppen vår. Jeg koker havregrøt til minsten her og setter i vann og litt salt på kvelden og koker raskt opp på morgenen med litt smør eller ferskmelk. De gangene jeg glemmer det så får hun på vanlige måten, men det blir ikke like fordøyelig og næringsrikt. Anne M

Barnematbloggen

25.05.2012 kl.08:17

Her har vi prøvd ut dette idag :) La grynene i vann i går med sitron og litt salt.

Ble servert idag tidlig med rosiner og banan! :) Nam, nam :D

ET LIV I BALANSE.

25.05.2012 kl.23:08

Barnematbloggen: Flotters!

under opplæring

04.11.2012 kl.16:58

hei

er det ok hvis jeg glemmer og bløtlegge de dagen før og gjøre det to-tre timer før jeg lager grøt?????? Og skal jeg skylle det i en sil før jeg koker grøt så jeg får vekk det vannet det har lagt i?

PirkePetter

20.11.2012 kl.01:55

http://www.thehealthyhomeeconomist.com/video-how-to-cook-oatmeal-the-right-way/

Skriv en ny kommentar

ET LIV I BALANSE.

ET LIV I BALANSE.

45, Oslo

Velkommen til min mat- og livsstilsblogg. Her vil jeg dele det jeg kan av oppkrifter, råd og tips for å få et friskere, sunnere og mer balansert liv. På alle plan! Jeg er deltidsmamma til tre barn og lever og ånder for god, mettende og balanserende mat. Helse er et stort interessefelt for meg, ved siden av fotografering. Jeg freelancer som fotograf og skribent.

Follow Sense Of Life

Kategorier

Arkiv

hits