Honning - påleggsfavoritt!

Foto: Snacks av Tavlehonning med "dipp" av fersk rømme med litt vanilje og bittelitt stevia. Søtt og litt syrlig.

Minsten min elsker honning. På knekkebrød. På brødskiva. Eller på teskje. Siden jeg har andel på Øverland Gård hvor det finnes en birøktergruppe som jobber med å få frem en god bestand av bier, så pleier vi å få et stort glass med deilig rå økologisk honning hver høst. Men dette glasset varer ikke evig, så jeg er stadig på jakt etter god rå og ikke minst enzymrik honning. Jeg har endt opp med ufiltrert, upasteurisert, rå Manukahonning fra New Zealand. Den er dyr, men edel og kan brukes som søtning i te, til å rense eller hele sår og vonde halser og som pålegg. I New Zeland kaller manukahonning for "The wonder honey of the tea tree" og det sies at denne honningen har 30 ganger større aktivitet enn vanlig honning. Det som er edelt er ofte dyrt, spesielt i Norge. Jeg velger derfor å kjøpe den fra IHerb, som har overkommelig pris. Den finnes i to styrker via iherb, her og her. Dersom noen av dere vet om gode norske produsenter av rå enzymrik honning som jeg kan bestille direkte fra - så vil jeg gjerne ha navn og nummer. På siste Bondens Marked før påske fant jeg økologisk "tavlehonning" fra Røislilien bigård ved Minnesund. Det så såpass spennende ut at jeg bare måtte prøve - om ikke annet for nysgjerrighetens skyld. Spennende å spise honning som er skåret rett ut av tavlen!  Ren ferskvare! Smaker nydelig i små biter ved frokostbordet eller som snacks. Mellomsten min tygger lenge på det som blir igjen når honningen har smeltet ut i munnen - og den fungerer nærmest som en slags tyggis.

Rå honning inneholder noe som heter plante amylase. Det kommer ikke fra honningen i seg selv, men er et planteenzym - konsentrart fra pollen. Det som er fint med dette er at når du bruker honning som pålegg - eksempelvis på brød - så begynner enzymene i honningen å "for-fordøye" brødet for deg - og denne prosessen kommer i gang straks honningen er i kontakt med brød (eller annen stivelsesholdig mat). Sånn sett er det faktisk lurt å la brødskiven stå et par minutter før du begynner å spise - da blir brødet lettere fordøyelig. Og selvsagt er det lurt å tygge godt - sånn at fordøyelsen kommer skikkelig i gang også i munnen - slik at belastningen på magen blir mindre. Honning er jo søtt og inneholder kalorier, men betydelig mindre enn i sukker. (Kilde: Nourishing Traditions). Honning inneholder også en mengde vitaminer og mineraler og hjelper kroppen å ta opp kalsiumet i kroppen. 

Foto: Surdeigsbrød med manukahonning. 

 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

ET LIV I BALANSE.

ET LIV I BALANSE.

45, Oslo

Velkommen til min mat- og livsstilsblogg. Her vil jeg dele det jeg kan av oppkrifter, råd og tips for å få et friskere, sunnere og mer balansert liv. På alle plan! Jeg er deltidsmamma til tre barn og lever og ånder for god, mettende og balanserende mat. Helse er et stort interessefelt for meg, ved siden av fotografering. Jeg freelancer som fotograf og skribent.

Follow Sense Of Life

Kategorier

Arkiv

hits