180510: Tjukkmjølk til frokost - super youghurterstatning



Endelig en stor suksess her i huset. Som alle ungene liker! Youghurt liker jo de fleste barn, men jeg har alltid prøvd å være restriktiv med det - siden jeg merker at de reagerer på den. Vanlige og pasteuriserte melkeprodukter inneholder store mengder melkeproteiner (=kasein), og det er tilnærmet umulig å bryte ned i kroppen. Så ble jeg tipset om Tjukkmjølk fra Rørosmeieriet, en gammel tradisjonsrik syrnet melk fra 150 år tilbake. Som navnet sier er melken fyldig i konsistens. Den gangen fylte man tettegress i en treskål og fylte den med lunken nymelk. Så ble melken satt på et lunt sted for å stivne. Dette ble til tettekultur som ble brukt til å lage tettemelk. Og heldigvis har Rørosmeieriet tatt opp igjen denne tradisjonen og tilbyr de av oss som ikke har tid og mulighet til å lage sånt selv. Det som er synd er at Tjukkmelken også er pasteurisert.

Melkeproteinet er et problem for mange når det gjelder fordøyelse av melkeprodukter. Melkeprotein er kasein, som er dokumentert skadelig og ikke mulig å bryte ned fullstendig i kroppen vår. Laktose er nok et problem knyttet til pasteurisert melk. Det er kun upasteurisert helmelk som inneholder laktase, det enzymet som trenges for å fordøye/bryte ned laktosen. Symptomer på laktoseintoleranse kan være rumling i magen, magesmerter, oppblåsthet/gass, luft og vannholdig diaré. Og de fleste opplever dette etter konsum av matemner som inneholder laktose. Da sønnen min var tre år hadde han flere av disse symptomene - og så viste det seg at han hadde cøliaki. Cøliaki og laktoseintoleranse henger ofte sammen.

Så, melk som er upasteurisert fremmer ikke laktoseintoleranse, fordi den nettopp inneholder enzymet som trengs for å bryte ned laktosen. Men få av oss har tilgang til upasteurisert melk, så fremt du ikke har egen gård eller tar kontakt med noen som har gård. Og gjør du det siste vil du mest sannsynlig få melken mye billigere enn den du kjøper i butikken. Og hvem vet, kanskje upasteurisert melk blir tilgjengelig igjen en gang i fremtiden når flere får opp øynene og stiller spørsmålstegn ved pasteuriseringen av melk og hva det faktisk fører til?

For min egen del fungerer Tjukkmjølken bra akkurat nå. Den er syrnet/gjæret såpass lenge at mest sannsynlig er mesteparten av kaseinet/melkeproteinet brutt ned og den inneholder levende bakterier. Jeg har hørt om mange som ikke tåler vanlige melkeprodukter, som fint tåler Tjukkmjølk.

Hvorfor er Tjukkmjølk bra?
Fordi den inneholder levende melkesyrebakterier som bryter ned kaseinet i melken og tilfører liv tilbake i den. Dette skal være det eneste melkeproduktet i landet hvor kaseinet er brutt ned (gjelder ikke kefir, biola, youghurt osv som ikke har levende bakterier men en kultur skapt av bakterier for å lage et surt miljø i produktet - og kaseinet er fortsatt tilstede). Men, hadde de klassiske produktene blitt laget på tradisjonelt vis - så HADDE kaseinet vært nedbrutt og enzymene intakt. Vi blir med andre ord lurt trill rundt....  Det smaker jo surt, men er ikke syrnet på ekte vis. Med andre ord, tjukkmjølk er pasteurisert (som ikke er optimalt), men har levende melkesyrebakterier i seg som bryter ned kaseinet. I tillegg er Tjukkmjølka ikke homogenisert, et stort pluss siden det gode fettet i melka er intakt. Den bør derfor ristes før bruk for å blande inn fløtelaget som ligger på toppen i kartongen (jeg velger å tro det selv om noen kilder mener at også fettet blir ubrukelig i pasteuriseringsprosessen).

Melkesyregjæring har vært brukt i 1000-vis av år, og er en helt naturlig prosess som alltid har vært der og som starter automatisk i karbohydratrike og stivelsesrike matemner om man bare tar tiden til hjelp og sørger for at det kommer oksygen til.

Så hva bruker jeg Tjukkmjølken til?

Ungene elsker tjukkmjølk - og vil ha "Mamma-Youghurt" hver dag. Og for en gangs skyld har alle tre småttisene fått dilla på noe jeg synes er fint at de spiser. I allefall som erstatning for youghurt. Og det gleder meg at de ser ut til å tåle den fint. Det fine med melka er at jeg kan lure inn diverse andre næringsrike ingredienser som barna ikke vet om. På bildet øverst har jeg helt en god porsjon Tjukkmjølk i en dyptallerken. Så har jeg tatt en dæsj med tinte bringebær (eller blåbær) og kjørt jevnt i blender - og blandet inn i tjukkmelka sammen med vaniljepulver og stevia, litt smeltet kokosolje og en rå eggeplomme. Prøv deg frem med litt stevia i gangen til at det er søtt nok. Har du i for mye går smaken over til bittert. Bruk evt annen søtning om du ikke har stevia (ikke sukker). Klarer du å lure inn en rå eggeplomme og smeltet kokosolje i tillegg til det søte, så får du i barna enda mere næring - på en måte de liker godt.

Jeg prøver nå å finne andre måter å bruke melka på. Som erstatning for rømme og youghurt i dressinger. I smoothies fungerer den helt supert. Jeg lager min egen blanding, hvor jeg har oppi litt blåbær, kanskje en rå eggeplomme, litt cayenne, kanel, stevia, vaniljepulver, spret og tørket bokhvete eller andre spirede korn - osv.

På bildet har ungene valgt å ha oppi litt crunchy spiret (og deretter tørket) bokhvete. 



   

 

11 kommentarer

Kjersti

18.mai.2010 kl.13:59

Så spennande! Eg kjøpte tjukkmelk for nokre år sidan, fordi eg lurte på kva det var. Ok .... det fall ikkje i smak hos meg, men eg prøvde å drikke det som det var. Det var litt slimete liksom? Vurderer å prøve igjen ja - og med søtning i, samt bær. Vi brukar veldig mykje melk og melkeprodukt i vår familie. Det verkar å gå fint, men eg trur nok at vi med fordel kunne ha redusert det ein del.

ingis

18.mai.2010 kl.13:59

I dag blir det rett på butikken for å se om jeg finner tjukkmjølk. Vet du om det samme gjelder for rømmen, cottage cheese´en og de andre produktene fra Rørosmeieriet, at melkeproteinet er brutt ned? Håper dette blir en brukbar løsning for meg!

Silje Silje

18.mai.2010 kl.14:11

Dette var et interessant og lærerikt innlegg! Kanskje jeg skal prøve ut Tjukkmjølk jeg også.

Cecilia

18.mai.2010 kl.17:05

Hei. Har du noen kilde angående det at kasein ikke brytes ned i kroppen? Synes det hørtes litt rart ut, i og med at kroppsbyggere gjerne tar tilskudd av blant annet kasein.

Helene

18.mai.2010 kl.19:29

På en restaurant jeg jobbet på for noen år siden lagde vi pudding og mousse av tjukkmjølk, veldig godt :) Hva koster en kartong?

Ingelill

19.mai.2010 kl.09:27

Tjukkmjølk koster i underkant av 30 kr. Og den med bringebær er best :)

Håper og krysser alle fingre for at de kan få lage en upasteurisert variant en vakker dag. Men det er vel ikke bare bare å få unntak for det.

ET LIV I BALANSE.

19.mai.2010 kl.10:13

Jeg finner ikke den med bringebær noe sted. Har du noe tips om noen i Oslo har den? Annema

Ingelill

19.mai.2010 kl.23:50

Dessverre er det på Stord jeg har funnet den med bringebær, men på rørosmeierienes sider står det hvilke kjeder som tar inn de forskjellige produktene. Håper det er til litt hjelp. =)

Anita

20.mai.2010 kl.10:59

Jacobs på Holtet (Ekeberg), har bringebær, blåbær og vanlig.

Prøvde på barna idag, blåbær, sa det var Biola, men ingen suksess....får prøve å blande den ut litt mer kanskje.

Annema

20.mai.2010 kl.15:37

Anita: Er den tilsatt noe søtt? Hvis ikke bør du nok tilsette stevia eller noe annet søtt. Ellers blir den for smakløs og sur for barn som ikke er vant til den smaken... Annema

kitty

28.mai.2010 kl.17:50

Hei! Har du noen bra kilder til mer informasjon om de skadelige virkningene av laktose og kasein?

Skriv en ny kommentar

ET LIV I BALANSE.

ET LIV I BALANSE.

45, Oslo

Velkommen til min mat- og livsstilsblogg. Her vil jeg fortsette å dele med dere bruddstykker av min reise mot et bedre og mer balansert liv - på alle plan. Jeg er deltidsmamma til tre barn og lever og ånder for god, mettende og balanserende mat. Helse er et stort interessefelt for meg, ved siden av fotografering. Jeg freelancer som fotograf og skribent.

Follow Sense Of Life

Kategorier

Arkiv

hits