290410: Hjemmelaget gojisyltetøy og sjokopålegg

I forrige uke prøvde jeg å lage pålegg av superfoods. Det ble ganske godt gitt! Jeg hentet inspirasjon fra Sanabona og fra boken Supermat, men tilsatte litt annet småtteri til smaken ble slik jeg vil ha den. Barna er som vanlig skeptiske til det som er nytt, men mitt mest eksprimentelle og vågale barn elsket sjokopålegget - og har ønsket seg mer i etterkant. Sjokopålegget måtte jeg la stå på benken, siden det ble for hardt å smøre når det stod i kjøleskapet. Gojisyltetøyet spiste jeg opp selv - passet meg midt i blinken i frokostblandingen min og som smakstilsetning til Tjukkmjølka mi.

Oppskriftene finner du som vanlig under bildene.




Oppskrift gojisyltetøy:
ca 1/2 pose tinte bringebær
50 gram gojibær (de beste bærene finner du hos Sanabona og Tidsporten, evt Gojiking) evt litt physalisbær
3 ss agave eller honning. Smak deg frem hvor søtt du ønsker syltetøyet. Jeg pleier å supplere med stevia til slutt når jeg ønsker en søtere smak uten å tilsette sukker.
Litt sitronsaft
Litt himalayasalt

La gojibærene ligge i bløt inntil en time til de er myke. Kjør deretter alle ingrediensene i en blender. Og husk at du alltid må smake deg frem til du får den smaken du liker best, siden råvarer alltid smaker ulikt.

Oppskrift sjokopålegg:
2 ss kakaopulver (helst rått) evt kakao og litt lucuma
2 ss honning, jeg brukte Manukahonning fra Tidsporten.
Suppler evt med agave, stevia eller annet søtt.
2 ss pure kokosolje, smeltet eller mykt og romtemperert
1 ss aktivated barley (kan sløyfes)
bittelitt himalayasalt

Rør alt godt sammen. Også her må du smake deg frem med søtt, salt osv.

14 kommentarer

GRØNT VANN

29.apr.2010 kl.13:28

Prøvde meg også på det sjokoladepålegget fra Supermat boka, og det forsvant ganske raskt gitt! Har du prøvd supersconsene fra boka også? Jeg hadde ingen stor suksess med disse... ble tunge og fæle. Smaken var jo ok, men å kalle det muffins ville være å ta hardt i. hehe :)

lovelyliller.com

29.apr.2010 kl.14:21

geniale oppskrifter! hvorfor har ikek jeg tenkt på det før?! :p legg de gjerne på forumet på www.rawinorge.ning.com slik at alle får tak i de. mmm..gojisyltetøy! :D ha en fin dag

Heidi P

29.apr.2010 kl.14:22

Så kjempe godt ut nam nam .....

Ser du lager mye fra den boka. Hvis man skal velge mellom david sandoval sin bok eller denne supermat boka hvem hadde du valgt? hehe.

mykstart

29.apr.2010 kl.14:37

Både syltetøyet og pålegget er kjempegodt!

Skal lage dette hjemme her til mine, som kommer til å få sjokk. Har aldri hatt vanlig sjokopåålegg i huset her.

For oss som har frysern full av bær i flere varianter hadde det vært veldig kjekt om du skrev hvor mye en pose er. Er det 500 gr eller 250?

Sikkert flere som har litt bær i frysern som kan lufte seg litt.

:-)

Annema

29.apr.2010 kl.20:08

Jeg er på farten, men 1 pose er ca 400 gram. Så jeg brukte ca 200 gram, men det har ikke så mye å si hvor mye du bruker. Prøv deg frem.

Når det gjelder sandoval så har jeg ikke lest boken hans ennå. Annema

Maiken

29.apr.2010 kl.23:06

Takk for flotte tips! Jeg har akkurat begynt å eksperimentere med syltetøy selv; blander sammen halvtinte bringebær og jordbær sammen med vaniljepulver og sukrin. Har i hele blåbær til slutt.For å gjøre det hele mindre flytende, har jeg ca.1 ss chia-frø oppi. Det tykner det hele, og datteren min på 4 tror det er frø fra bærene! Smaker kjempegodt! Skal prøve goji-bær også -super idé!

Annema

29.apr.2010 kl.23:12

Maiken: Takk for supre tips! Skal prøves!

Heidi P

30.apr.2010 kl.10:53

God morgen!

Har et spm til deg angående fett jeg. Vi har brukt meierismør i huset her en stund nå men jeg må bytte dette ut fordi det er melk i det har du noen tips til et smør jeg kan kjøpe da?

Annema

30.apr.2010 kl.15:50

Egentlig ikke. Jeg ville brukt kokosolje. Det kan jo hende du kan introdusere ordentlig smør etter en stund med avhold, men da ville jeg introdusert noen av de typene jeg har nevnt (kvitseid, røros, brimi osv). Annema

Karen

30.apr.2010 kl.17:48

For en spennende blogg :)

Jeg har alltid tenkt at jeg vil inføre slikt i min hverdag, men det er alltid tre problemer som dukker opp i hodet mitt, og som hindrer meg:

1. Det er vanskelig å få tak i produktene.

2. Det er dyrt.

3. Det er vanskelig å få til når man er flere under samme tak, og bare jeg synes det er "noe vits"

Hvordan fungerer det hos dere? Er det bare du som spiser den type taco for eksempel? Må du lage flere typer middager?

Klem fra Karen

Beate

30.apr.2010 kl.19:11

Det så kjempegodt ut! :D

Hvordan smakte gojibærsyltetøyet? Jeg skulle jo lage det etter jeg hadde lest supermatboken, men jeg var fri for gojibær og venter eeenda på at de skal komme i posten ;)

Heidi P

30.apr.2010 kl.19:44

Da må jeg bare kommentere til hun karen. Fordi i dag har jeg vært ute å handla og vært på jakt etter fiberhusk og tjukkmelk.

Ingen butikker i omerådet har det her så jeg dro litt lenger unna neida....jeg som hadde gleda meg til å prøve denne tjukkmelka til frokost i morgen og bake mitt eget knekkebrød.....men men får ta det vi har her hjemme kjøpte meg i steden qiunoa som jeg skal koke gleder meg til å smake det.....:-)

ET LIV I BALANSE.

30.apr.2010 kl.22:43

Karen: Det tar helt klart tid, men for min del har det vært verdt det. Det siste året har vært en spennende reise i matens verden - og jeg har lært ufattelig mye. Ikke alltid like lett å få lagd råkost når man samtidig har en stor familie som ønsker mer vanlig mat. Graden av åpenhet og interesse for min mat i familien varierer fra person til person. Jeg har aldri pushet, bare gitt alle muligheten til å smake når jeg lager mat. Minstemann er ganske kresen, en annen smaker på alt, og den tredje er midt på treet. Tenåringene er åpne og interessert. Taco er den letteste måten å blande inn råkost - det står jo mange skåler med ingredienser på bordet uansett.

I dag er jeg litt mer avslappet ift maten enn bare for noen måneder siden - og føler at jeg holder på å finne en balansert måte å spise på som passer meg. Fortsatt masse grønnsaker, frøt, spirer og nøtter - og ikke minst supermat - men også en del kjøtt, egg, fugl og fisk. Og mer fett enn før (som kokosolje osv). Balanse er viktig - og hver og en må finne sin vei. For noen kreves det at man går nokså grundig til verks, familie eller ei - for andre er det kanskje nok å få i seg litt supermat i hverdagen uten at man må snu hele kostholdet. Ellers forstår jeg problemstillingen med at det er vanskelig å få tak i ting - og at det er dyrt. Da må man bare prioritere og ta en ting av gangen. Og på nettet finnes det aller meste av det du trenger. Annema

Heidi P

01.mai.2010 kl.11:56

jeg fikk tak i tjukkmelk i siste butikken jeg var på kvelden hehe...måtte bare skrive det...

Skriv en ny kommentar

ET LIV I BALANSE.

ET LIV I BALANSE.

45, Oslo

Velkommen til min mat- og livsstilsblogg. Her vil jeg fortsette å dele med dere bruddstykker av min reise mot et bedre og mer balansert liv - på alle plan. Jeg er deltidsmamma til tre barn og lever og ånder for god, mettende og balanserende mat. Helse er et stort interessefelt for meg, ved siden av fotografering. Jeg freelancer som fotograf og skribent.

Follow Sense Of Life

Kategorier

Arkiv

hits