260410: Long-slow-energy-turblanding

Her er litt mer om turmaten jeg hadde med på skituren. Energikulene med kokosolje har jeg allerede nevnt. De gikk ned på høykant under turen. Og det gjorde denne blandingen også. En salig blanding av nøtter (bløtlagt og tørket i dehydrator), cashewnøtter, gojibær, hampnøtter, litt kakaonibs og rå Incan Berries. Tørkede Incan Berries har jeg tidligere kjøpt hos Gojiking, men nå har også Sanabona fått inn disse - bare enda bedre og saftigere i smaken. Disse bærene er søte og syrlige og kommer fra Sør-Amerika. Det tok en stund før jeg skjønte at Incan Berries var det samme som physalis - men altså tørkede. De smaker helt annerledes når de er tørket, mer konsentrert søt og surt. Veldig gode og visstnok fullpakket med næring. Høyt innhold av bioflavinoider, fosfor, vitamin a, C, B1, B2 og B6 og består i tillegg av 16% protein! Yummi, yummi!

I tillegg hadde jeg også (av alle ting) med meg biter av tørrsaltet fenalår fra Bjorli Fjellmat! Tørket etter gamle tradisjoner. Det gjorde seg faktisk veldig godt med noe salt å tygge på underveis.

11 kommentarer

Helene ;*

27.apr.2010 kl.11:01

Hei :)

Utrolig fin blogg du har, blir nokk ikke siste gangen jeg titter innom! ;-)

Hanne

27.apr.2010 kl.12:45

Hei

Det var deilig å finne en blogg som var skrevet til meg :) Er godt i gang med suprmat, men trenger stadig påfyll. Har du noen tips om mat som er spseielt bra med tanke på PMS og kraftig mens? Nekter å fylle på med hormoner fra legen..

ET LIV I BALANSE.

27.apr.2010 kl.18:23

Helene: Velkommen tilbake!

Hanne: Så hyggelig! Jeg skal sjekke ut det, mener jeg har noe å anbefale deg ja. Kommer tilbake. Annema

ET LIV I BALANSE.

27.apr.2010 kl.21:41

Hanne: Mange mener at PMS er kostholdsrelatert, og da er det naturlig å tenke i retning av et kosthold helt uten sukker, melk og gluten. Hvis jeg var deg ville jeg nok søkt på nettet om sammenhengen mellom PMS og kosthold, og begynt å orientere meg i den retningen. Dersom du bruker prevensjon kan det påvirke menstruasjonen pga hormoner som tilføres. Har du ubalanse i tarmen kan det også påvirke floraen i skjeden din og gi deg plager. Alt henger sammen.

I tillegg finnes det flere adoptogener innen kinesisk urtemedisin som skal hjelpe mot pms, det ville jeg prøvd, f.eks. Dong Quai:

http://tidsporten.no/ds_product_info.php/cPath/64/products_id/487

Håper dette hjalp deg litt på veien. Hilsen annema

Heidi P

28.apr.2010 kl.06:40

Har du handla noe her før? Vet du noe om produktene dems?

http://www.kinsarvik.no/Kampanje.aspx?vis=2&id=12885

Heidi P

28.apr.2010 kl.06:44

Hanne:

Jeg begynte på lavkarbo kosthold uten noe som helst sukker og gjær og mel for tre uker siden. Jeg har også vært plaget med hetetokter. Den er litt bedre, men tror melka må bort også fordijeg har en del kløe enda og er snart bare den igjen....jeg tenker ofte hva skal jeg spise så prøver å sette meg inn i det og leser mye og lærer masse på denne bloggen. Prøv deg fram sikker på at du blir bedre :-)

Annema

28.apr.2010 kl.08:27

Heidi: Ja, jeg har handlet et par ganger hos Kinsarvik - og det gikk helt fint. De har jo produkter fra mange ulike merker. Men etterhvert har jeg fått mine favoritter som jeg handler oss, mye fordi jeg får så god hjelp og personlig service fra disse (eks. Sanabona, Tidsporten, Supernature osv) - og det betyr veldig mye.

Det høres ut som du er på god vei, men jeg tror nok du må kutte ut melk også. Du må prøve tjukkmelka fra Rørosmeieriene, den er veldig annerledes med naturlige bakterier og uhomogenisert. Jeg blander den inn i alt som tidligere krevde melk (pannekaker, grøt osv) sammen med rismelk m/vanilje og vann. Ungene merker ingen forskjell. Ikke glem å få i deg masse kokosolje hver dag (pure, virginolje). Annema

Heidi P

28.apr.2010 kl.10:30

Tusen takk for så fine svar Anne ma. Jeg lærer masse av bloggen her. Jeg får nok ikke i meg nok fett blir jo også kjempe dyrt synes jeg så må ta litt hver måned...

Jeg var jo hos ernæringsfysiologen i oslo og skal spise lavkarbo trodde jeg hadde insulinresistens mye kjøtt, fisk og fett...og mye grønnsaker. Men jeg også tror melka skaper mye dritt hos meg...eksemen mye bedre men reagerer når jeg spiser proteinbrød og melketing... Hvor kjøper du denne tjukkmelka? rørosrømme er det noe som heter det også? rismelk har jeg brukt mye og soyamelk. Tenkte å høre med deg skjønner du hvor lenge har du brukt på å legge om kosten? Noen dager føler jeg at jeg bare har lyst å gi opp men tar meg sammen hehe....har gått ned 7 kg da er jo bonus hehe...mye vann.

Annema

28.apr.2010 kl.14:47

Hei.

Jeg begynte med omlegging for over ett år siden - og prøver meg frem hele tiden. Litt frem og tilbake. Akkurat nå har jeg innført litt mer fisk, kjøtt og fett enn jeg gjorde en periode - og det føles faktisk veldig bra for meg nå. Tjukkmjølk er fra Rørosmeieriet og finnes i alle meny, ultra, coop osv. Sjekk nettsiden deres, der finner du butikkoversikt. Rømmen er fra samme sted. Jeg bruker litt rismelk med vanilje, men ikke soyamelk. Det bør du bare kutte ut med en gang. Det påvirker hormoner og er ikke bra i det hele tatt. Ikke få dårlig samvittighet om du ikke klarer å gjennomføre, det bare gjør det verre for deg selv. Du skal leve også - og vi må åpne for kos sålenge vi ikke blir verre av det. Jeg skeier ut mest i helger og ferier, så tar jeg meg fint inn igjen etterpå. Annema

Beate

29.apr.2010 kl.08:34

Jeg ser i et innlegg lengre ned at du har kjøp maca fra gojiking. Selv har jeg ikke gjort det enda, for jeg har hørt at en del ikke får dette gjennom tollen.

Har du bestilt det flere ganger derifra?

Annema

29.apr.2010 kl.09:10

Beate: Jeg har bare bestilt en gang - og da gikk det fint gjennom. Men jeg vet at det kan bli stoppet. Send meg en mail på annemarit@me.com, så skal du få en annen leverandør av meg. Annema

Skriv en ny kommentar

ET LIV I BALANSE.

ET LIV I BALANSE.

45, Oslo

Velkommen til min mat- og livsstilsblogg. Her vil jeg fortsette å dele med dere bruddstykker av min reise mot et bedre og mer balansert liv - på alle plan. Jeg er deltidsmamma til tre barn og lever og ånder for god, mettende og balanserende mat. Helse er et stort interessefelt for meg, ved siden av fotografering. Jeg freelancer som fotograf og skribent.

Follow Sense Of Life

Kategorier

Arkiv

hits