210410: Kokosolje - perfekt energi for trening og langturer



Jeg har blitt "lurt" til g skarverennet sammen med seks venninner i helgen. Jeg er mentalt veldig ferdig med skisesongen, men dersom vrgudene er greie med oss blir nok dette en flott opplevelse. Jeg har ikke tenkt s mye p selve turen, men har begynt lage meg snacks som jeg skal ha med i sekken. Jeg har ftt rd om fokusere p mettet fett som energikilde, da det gir lang og god energi. Derfor lager jeg n disse deilige energikulene fra boken "Supermat". De inneholder mye kokosolje (som inneholder en stor andel mettet fett) samt mange andre godsaker som gir god og langvarig energi. Jeg lagde en runde med disse energikulene sist helg med tanke p turen, men de ble spist opp i en fei. S n m jeg lage ny dose. Mlet mitt er f barna mine til like disse, for de er virkelig knallgode og perfekt matpakkemat.

Jeg skrev om kokosoljens fortreffelighet for over et r siden - og siden da har den vrt en fast flgesvenn p kjkkenet mitt. Jeg bruker nesten bare kokosolje nr jeg steker mat (kjttboller, pannekaker, speilegg osv) - evt blandet inn med litt rent smr for f litt mindre kokossmak. Jeg kjenner faktisk ikke kokossmaken lenger og barna klager heller ikke. Jeg prver ogs bruke kokosolje p samme mte som andre bruker smr - og barna har etterhvert begynt like kokosolje p pannekaker, brd osv. Jeg har jobbet meg opp til spise ca 3 spiseskjeer hver dag, og for klare det blander jeg blant annet inn i te, kakao, smoothies, supper osv. Den kan ogs smres p huden og brukes som massasjeolje. Mat for huden. Kokosoljen er en fantastisk energikilde for kroppen. Den smelter ved kroppstemperatur og glir rett inn i cellene vre og "kaster ut" det drlige fettet, samtidig som ogs annet avfall/sppel forsvinner ut med det drlige fettet. Enkelt forklart er dette grunnen til at man blir slankere av spise mye kokosolje. Vr bare obs p at dersom du ikke har spist kokosolje fr br du begynne forsiktig, da all "utskiftningen" p celleniv kan fre til det som kalles healing crisis. Les mer om det her. Jeg kan hatt mange snne perioder i min egen prosess - "verre fr man blir bedre". Visste du forresten at kokosolje er naturens rikeste kilde til laurinsyre? Laurinsyre omdannes til monolaurin i kroppen og kan uskadeliggjre virus, bakterier, sopp og parasitter. Bruk derfor kokosolje til smre p bleieutslett, fotsopp, kviser og ps p med oljen innvortes dersom du fr infeksjoner. Visste du forresten at kokosoljen er en super kilde til kalsium, og at det mettede fettet er akkurat hva som trengs for at kalsiumet skal kunne benyttes av kroppen? Denne siden oppsummerer p en enkel mte mye av det som er bra med oljen. Men skal du ha den aller beste oljen til den beste prisen her i Norge - br du kjpe "virgin premium kvalitet" kokosolje hos Tidsporten (kr 120,- per 500 ml). Her fr du ogs veldig bra service og kvalifiserte svar dersom du har sprsml om produktene. Og du kan kjpe inn i store kvanta og spare mye penger p det. Det gleder meg forresten stort at Tidsporten har tatt inn mange av mine favorittprodukter fra Gojiking (manukahonning, bipollen, gojibr osv) - til veldig konkurransedyktige priser! Det betyr at jeg kan f mine favorittvarer raskere levert p dra. Hurra!

OPPSKRIFT P "LONG SLOW ENERGIKULER":
3 dl gojibr - kjres frst alene i foodprocessor. Tilsett deretter:
1 dl r cashewntter
4 ss aktivert byggpulver (Activated Barley) og kjr videre i foodprocessor. Tilsett til slutt:
4 ss extra virgin kokosolje (myk, men ikke smeltet)
1 ss agave eller annen stning (eks manukahonning, akasiehonning eller annet)
2 ss kokospalmesukker (evt annet stt, kan evt slyfes dersom du ikke er noen "stmunn")

Kjr i foodprocessor til alt er malt og godt blandet. Lag sm kuler med hendene og sett i kjleskap eller fryser.

19 kommentarer

Heidi P

21.apr.2010 kl.13:01

wow ypperlig for meg disse her da jeg ogs driver oppdager kokosen. Elsker lukta og smaken av kokos men jeg ogs merker dette med at jeg fler meg verre nr jeg spiser mye av den...har akkurat begynt da...Men eksemen min er mye bedre hehe

ET LIV I BALANSE.

21.apr.2010 kl.13:18

At eksemen din er bedre er et godt tegn. Prv deg frem og juster ned dersom ubehaget blir for stort. Jeg har kt p en del selv i det siste, og merker det p energien som er nedadgende. I tillegg er jeg supertrst og m drikke mye vann. Men jeg vet hvorfor, s det er ikke noe problem for meg. Annema

Ingelill

22.apr.2010 kl.06:48

Spennende oppskrift, m prves.

Steker du i virgin kokosolje? Selv bruker jeg den som heter pure fra cocsa, den skal visst tle hyere temperaturer.

Anja

22.apr.2010 kl.08:49

Hei!

Flott innlegg om kokos. Vi startet med kokos for noen uker siden og det var ikke vanskelig innfre! Mannen min er vant til mye kokos, "rtter" og grnt ra hjemlandet - og barna syntes all mat som er "jungelstyle" er kjempespennende!

Selv syntes jeg det lille hintet av kokos er herlig!

Vi prvde ditt gulrot/ntte-kjtt i gr og det var fantastisk!

Vet du om et sted man kan f kjpt mye ntter for en rimelig penge?

Annema

22.apr.2010 kl.09:51

Ja, jeg steker i virginolje. Den tler hy temperatur. Evt blander jeg inn ekte meierismr eller stersmr. Det setter god smak p maten. Virginoljen jeg bruker setter selvsagt litt kokossmak p maten, men det har jeg blitt vant til (merker det knapt) - og det er ingen her i huset som klager heller. Dersom du ikke nsker bruke virginolje pga smaken vil jeg anbefale deg bruke rent smr (ikke planteoljer eller margarin) eller shortening palmeolje. Godt smr smaker jo fantastisk og shortening palmeolje smaker ingenting. Vr oppmerksom p at det m vre shortenings palmeolje, det vil si uherdet palmeolje som inneholder kun de mettede fettsyrene. Herdet palmeolje er direkte skadelig og finnes desverre i veldig mange produkter i butikkene. Str det palmeolje p produktet er det noks sikkert herdet og dermed skadelig palmeolje. Pure cocosa er ikke laget av virginolje, er mest sannsynlig en billigere olje, den er ikke kaldpresset, er varmebehandlet for fjerne aroma og smak - og mange mener dermed at oljen er delagt ved at enumettede og flerumettede fettsyrer er blitt herdet i prosessen. S, nsker du en best mulig olje ville jeg gtt for virginoljen fra Cocosa - eller enda bedre, renere (og billigere); nemlig virginoljen du fr kjpt fra tidsporten.no - eller shortening palmeolje fra tidsporten.no - eller rett og slett rent og ordentlig smr fra dyr som har ftt masse grnt gress(rrossmr, brimismr, kvitseidsmr eller meierismr/stersmr fra Tine...i den rekkeflgen...tror ikke Tines dyr fr s mye grnt gress...latter). Dette er et omfattende omrde som jeg prver sette meg bedre inn i. Jeg skal lage en artikkel om det nr jeg har bedre oversikt. Jeg har selv gjort mye feil opp gjennom, men har det siste ret havnet p en sti som jeg n fler er den riktige.

Pia

22.apr.2010 kl.09:59

Det s godt ut! Ypperlig for barn ha med turdag p skolen!

Lykke til p Skarverennet Annema!

Sigrun

22.apr.2010 kl.10:21

Jeg har blitt veldig glad i lage diverse raw food kuler. Ofte hiver jeg ting oppi food processoren p slump - det blir godt hver gang. Men jeg syns det tok s lang tid st rulle kuler, s da fant jeg ut at det ikke trenger vre kuler. N tar jeg "deigen" og presser utover i en paiform eller liten stekeplate med slikkepotten, inn i kjleskapet, og nr den skal serveres s skjrer jeg den opp i ruter. Jeg syns fortsatt kulene er stiligere, men det gr s mye raskere lage "snitter", og da lager jeg det mye oftere! Nam nam!!

Annema

22.apr.2010 kl.11:03

Anja: s bra, ikke noe problem for dere hres det ut som. Her gr det unna med kokosolje, s jeg m nok begynne handle inn i strre kvanta. Nr det gjelder ntter, s handler jeg ofte p innvandrerbutikker som har r ntter i lsvekt. Jeg ser ogs at tidsporten.no selger ntter som kilovare - og de er i allefall garantert r. Selv srger jeg alltid for sette i gang spireprosessen p ntter, det vil si bltlegger over natta fr vi spiser dem. Men ikke alltid like lett f til.

Pia: Tusen takk! Kulene er med!

Sigrun: Ja, det skjnner jeg. Det blir litt snn at man kvier seg hvis man har drlig tid. Snn sett et veldig bra forslag fra deg. Annema

Heidi P

22.apr.2010 kl.12:26

Energien er helt tom her igjen ogs....vet ikke om det har med kokosen, men noe hormonelt skjer etter at jeg la om kostholdet har hetetokter og svetter og mensen mye lengre enn fr...s helt klart noe som skjer her om dagen....magen litt i opprr ogs...blir spennende se framover hper at det gr mot bedring...men elsker cocosaen med smak jeg prvde den i te i gr...like godt der hehe...

Junien

22.apr.2010 kl.13:16

Jeg skjnner at det er noe jeg ikke skjnner n ... men er dette den samme ingrediensen som i sjokoladeoppskriften? Den bruker jeg til mye varmt og romtemperert, men den funker drlig i (kalde) smoothies, da den jo stivner under 24 grader eller deromkring.

Enten drikker jeg smoothien kaldere enn oppskriftene omkring tilsier, eller s er det (mest sannsynlig) en olje jeg ikke har pnet meg for (enn):D. KJempeglad hvis noen rettleder meg litt her!

Ingelill

22.apr.2010 kl.13:26

Da skal jeg prve steke i virginolje nr jeg er tom+ meierismr. Har tenkt litt p dette med Pure cocosa sin bearbeidingsprosess, er nok ikke den optimale nei.

Og Tine sine kyr fr gress i lange baner om sommeren =) Men der har vi bearbeidinga igjen, tror nok melka fr hard medfart p meieriet fr den blir smr. Men meierismr er det eneste jeg har i huset, margarin er bannlyst.

Brimi-smret er fantastisk, bare dumt man ikke fr tak i det overalt.

Takk for masse nyttig info =)

Annema

22.apr.2010 kl.14:53

Heidi: Vanskelig si, du fr se an litt og justere ned tempoet hvis det blir for tft for kroppen kvitte seg med alt som skal ut.

Junien: Ja, jeg bruker alltid virginolje, ogs i sjokolade. Da smelter jeg den i vannbad fr jeg blander med kakao osv (ja, dette kan du sikkert). Jeg pleier ikke ha den i smoothies, siden den nettop stivner som du sier. I dette tilfellet brukte jeg romtemperert/myk kokosolje, men du kunne sikkert ogs brukt smeltet. Jeg har alltid kokosoljen stende i skapet, ikke i kjleskapet (da blir den s hard). Var det oppklarende?

Ingelill: Prv ogs rros-smr eller Kvitseidsmr hvis du fr tak i. Nam. Meny-butikkene og Ica pleier ha. Evt push p i nrbutikken din. Still krav. Smil fra Annema

Ingelill

22.apr.2010 kl.17:09

Fr st p kravene, og mase litt p butikkene. Kvitseidsmr , spiste ett som hadde blitt harskt av varme, etter den gangen har jeg ikke spist det gitt. Men rros har jeg sett, skal prves.

S svidt innom "farmen" p tv2 igr, der kinna de smr, ble litt inspirert. Kanskje jeg prver lage selv en gang . Men alt ser jo s lett ut p tv =)

Beate

22.apr.2010 kl.22:07

"Long slow" smaker fantastisk. Jeg lagde det og tok det med p jobb for gi det ut som smaksprve til kundene. Det falt veldig i smak :)

Selv har jeg brukt kokosolje lenge n for energi p trening. Jeg bruker det ogs nr jeg konkurrerer, nettopp fordi det gir langvarig energi uten fylle magen srlig. Er ikke noe srlig vre p konkurranse med full mage.

Lilja

23.apr.2010 kl.12:06

Hei Annema
Dette sg godt ut.
Hvordan vil du beskrive kvalitetsforskjellen p Aman Prana sin kokosolje og tidsporten sin?

Annema

23.apr.2010 kl.13:47

Beate: S fin blogg du har. Mye inspirasjon hente der for min del. Jeg prver ogs finne min mte leve p, en slags miks av tradisjonell ren mat laget fra bunnen av, mest mulig kologisk - og masse supermat i blandet det hele.

Lilja: Vet du, det kan jeg ikke - og jeg rekker ikke sjekke det ut n. Men jeg anbefaler deg se p laurinsyreinnholdet og andelen mettede fettsyrer (MCT) i begge oljene. Hvis du gr inn p www.virgin-coconut-oil.de s vil du komme til nringsanalysen til Dr. Grgs kokosolje - og deretter se om Aman Prana har tilsvarende analyse (det br de ha) og sammenligne. Dr. Grgs olje har over 59% laurinsyreinnhold og 95,18% totalt innhold av mettede fettsyrer (av den gode sorten). Jeg skal prve finne ut hva Aman Prana har - hvis ikke noen andre rekker gjre det fr meg? Ogs br man jo selvsagt se p selve utvinningsprosessen, om det er kologisk osv. God helg. Annema

Junien

25.apr.2010 kl.00:21

Ja, dette var informativt, og takk for svar:) N er det GO for grnnsaksmuffinsene over. Bakte hauger av muffinsene med qionoa og blbr/eplebiter i gr, og det ser ikke ut til at det blir srlig til overskuddslager ... Og fint er det:)

Annema

25.apr.2010 kl.17:31

Juni: S bra! Kom gjerne med flere tilbakemeldinger om hva som slr an og ikke. Annema

May Lise Guttormsen

02.mai.2010 kl.15:33

SUNNHETSTIPS
Hell litt olje og smr utover brdskiva og bruk myk avokado som smr....
Godt f smurt kroppen innvendig.

Skriv en ny kommentar

ET LIV I BALANSE.

ET LIV I BALANSE.

45, Oslo

Velkommen til min mat- og livsstilsblogg. Her vil jeg fortsette dele med dere bruddstykker av min reise mot et bedre og mer balansert liv - p alle plan. Jeg er deltidsmamma til tre barn og lever og nder for god, mettende og balanserende mat. Helse er et stort interessefelt for meg, ved siden av fotografering. Jeg freelancer som fotograf og skribent.

Follow Sense Of Life

Kategorier

Arkiv

hits