210410: Kokosolje - perfekt energi for trening og langturer



Jeg har blitt "lurt" til å gå skarverennet sammen med seks venninner i helgen. Jeg er mentalt veldig ferdig med skisesongen, men dersom værgudene er greie med oss blir nok dette en flott opplevelse. Jeg har ikke tenkt så mye på selve turen, men har begynt å lage meg snacks som jeg skal ha med i sekken. Jeg har fått råd om å fokusere på mettet fett som energikilde, da det gir lang og god energi. Derfor lager jeg nå disse deilige energikulene fra boken "Supermat". De inneholder mye kokosolje (som inneholder en stor andel mettet fett) samt mange andre godsaker som gir god og langvarig energi. Jeg lagde en runde med disse energikulene sist helg med tanke på turen, men de ble spist opp i en fei. Så nå må jeg lage ny dose. Målet mitt er å få barna mine til å like disse, for de er virkelig knallgode og perfekt matpakkemat.

Jeg skrev om kokosoljens fortreffelighet for over et år siden - og siden da har den vært en fast følgesvenn på kjøkkenet mitt. Jeg bruker nesten bare kokosolje når jeg steker mat (kjøttboller, pannekaker, speilegg osv) - evt blandet inn med litt rent smør for å få litt mindre kokossmak. Jeg kjenner faktisk ikke kokossmaken lenger og barna klager heller ikke. Jeg prøver også å bruke kokosolje på samme måte som andre bruker smør - og barna har etterhvert begynt å like kokosolje på pannekaker, brød osv. Jeg har jobbet meg opp til å spise ca 3 spiseskjeer hver dag, og for å klare det blander jeg blant annet inn i te, kakao, smoothies, supper osv. Den kan også smøres på huden og brukes som massasjeolje. Mat for huden. Kokosoljen er en fantastisk energikilde for kroppen. Den smelter ved kroppstemperatur og glir rett inn i cellene våre og "kaster ut" det dårlige fettet, samtidig som også annet avfall/søppel forsvinner ut med det dårlige fettet. Enkelt forklart er dette grunnen til at man blir slankere av å spise mye kokosolje. Vær bare obs på at dersom du ikke har spist kokosolje før bør du begynne forsiktig, da all "utskiftningen" på cellenivå kan føre til det som kalles healing crisis. Les mer om det her.   Jeg kan hatt mange sånne perioder i min egen prosess - "verre før man blir bedre". Visste du forresten at kokosolje er naturens rikeste kilde til laurinsyre? Laurinsyre omdannes til monolaurin i kroppen og kan uskadeliggjøre virus, bakterier, sopp og parasitter. Bruk derfor kokosolje til å smøre på bleieutslett, fotsopp, kviser og pøs på med oljen innvortes dersom du får infeksjoner. Visste du forresten at kokosoljen er en super kilde til kalsium, og at det mettede fettet er akkurat hva som trengs for at kalsiumet skal kunne benyttes av kroppen?  Denne siden oppsummerer på en enkel måte mye av det som er bra med oljen. Men skal du ha den aller beste oljen til den beste prisen her i Norge - bør du kjøpe "virgin premium kvalitet" kokosolje hos Tidsporten (kr 120,- per 500 ml). Her får du også veldig bra service og kvalifiserte svar dersom du har spørsmål om produktene. Og du kan kjøpe inn i store kvanta og spare mye penger på det. Det gleder meg forresten stort at Tidsporten har tatt inn mange av mine favorittprodukter fra Gojiking (manukahonning, bipollen, gojibær osv) - til veldig konkurransedyktige priser! Det betyr at jeg kan få mine favorittvarer raskere levert på døra. Hurra!

OPPSKRIFT PÅ "LONG SLOW ENERGIKULER":
3 dl gojibær - kjøres først alene i foodprocessor. Tilsett deretter:
1 dl rå cashewnøtter
4 ss aktivert byggpulver (Activated Barley) og kjør videre i foodprocessor. Tilsett til slutt:
4 ss extra virgin kokosolje (myk, men ikke smeltet)
1 ss agave eller annen søtning (eks manukahonning, akasiehonning eller annet)
2 ss kokospalmesukker (evt annet søtt, kan evt sløyfes dersom du ikke er noen "søtmunn")

Kjør i foodprocessor til alt er malt og godt blandet. Lag små kuler med hendene og sett i kjøleskap eller fryser.

19 kommentarer

Heidi P

21.apr.2010 kl.13:01

wow ypperlig for meg disse her da jeg også driver å oppdager kokosen. Elsker lukta og smaken av kokos men jeg også merker dette med at jeg føler meg verre når jeg spiser mye av den...har akkurat begynt da...Men eksemen min er mye bedre hehe

ET LIV I BALANSE.

21.apr.2010 kl.13:18

At eksemen din er bedre er et godt tegn. Prøv deg frem og juster ned dersom ubehaget blir for stort. Jeg har økt på en del selv i det siste, og merker det på energien som er nedadgående. I tillegg er jeg supertørst og må drikke mye vann. Men jeg vet hvorfor, så det er ikke noe problem for meg. Annema

Ingelill

22.apr.2010 kl.06:48

Spennende oppskrift, må prøves.

Steker du i virgin kokosolje? Selv bruker jeg den som heter pure fra cocsa, den skal visst tåle høyere temperaturer.

Anja

22.apr.2010 kl.08:49

Hei!

Flott innlegg om kokos. Vi startet med kokos for noen uker siden og det var ikke vanskelig å innføre! Mannen min er vant til mye kokos, "røtter" og grønt ra hjemlandet - og barna syntes all mat som er "jungelstyle" er kjempespennende!

Selv syntes jeg det lille hintet av kokos er herlig!

Vi prøvde ditt gulrot/nøtte-kjøtt i går og det var fantastisk!

Vet du om et sted man kan få kjøpt mye nøtter for en rimelig penge?

Annema

22.apr.2010 kl.09:51

Ja, jeg steker i virginolje. Den tåler høy temperatur. Evt blander jeg inn ekte meierismør eller sætersmør. Det setter god smak på maten. Virginoljen jeg bruker setter selvsagt litt kokossmak på maten, men det har jeg blitt vant til (merker det knapt) - og det er ingen her i huset som klager heller. Dersom du ikke ønsker å bruke virginolje pga smaken vil jeg anbefale deg å bruke rent smør (ikke planteoljer eller margarin) eller shortening palmeolje. Godt smør smaker jo fantastisk og shortening palmeolje smaker ingenting. Vær oppmerksom på at det må være shortenings palmeolje, det vil si uherdet palmeolje som inneholder kun de mettede fettsyrene. Herdet palmeolje er direkte skadelig og finnes desverre i veldig mange produkter i butikkene. Står det palmeolje på produktet er det nokså sikkert herdet og dermed skadelig palmeolje. Pure cocosa er ikke laget av virginolje, er mest sannsynlig en billigere olje, den er ikke kaldpresset, er varmebehandlet for å fjerne aroma og smak - og mange mener dermed at oljen er ødelagt ved at enumettede og flerumettede fettsyrer er blitt herdet i prosessen. Så, ønsker du en best mulig olje ville jeg gått for virginoljen fra Cocosa - eller enda bedre, renere (og billigere); nemlig virginoljen du får kjøpt fra tidsporten.no - eller shortening palmeolje fra tidsporten.no - eller rett og slett rent og ordentlig smør fra dyr som har fått masse grønt gress(rørossmør, brimismør, kvitseidsmør eller meierismør/sætersmør fra Tine...i den rekkefølgen...tror ikke Tines dyr får så mye grønt gress...latter). Dette er et omfattende område som jeg prøver å sette meg bedre inn i. Jeg skal lage en artikkel om det når jeg har bedre oversikt. Jeg har selv gjort mye feil opp gjennom, men har det siste året havnet på en sti som jeg nå føler er den riktige.

Pia

22.apr.2010 kl.09:59

Det så godt ut! Ypperlig for barn å ha med turdag på skolen!

Lykke til på Skarverennet Annema!

Sigrun

22.apr.2010 kl.10:21

Jeg har blitt veldig glad i å lage diverse raw food kuler. Ofte hiver jeg ting oppi food processoren på slump - det blir godt hver gang. Men jeg syns det tok så lang tid å stå å rulle kuler, så da fant jeg ut at det ikke trenger å være kuler. Nå tar jeg "deigen" og presser utover i en paiform eller liten stekeplate med slikkepotten, inn i kjøleskapet, og når den skal serveres så skjærer jeg den opp i ruter. Jeg syns fortsatt kulene er stiligere, men det går så mye raskere å lage "snitter", og da lager jeg det mye oftere! Nam nam!!

Annema

22.apr.2010 kl.11:03

Anja: så bra, ikke noe problem for dere høres det ut som. Her går det unna med kokosolje, så jeg må nok begynne å handle inn i større kvanta. Når det gjelder nøtter, så handler jeg ofte på innvandrerbutikker som har rå nøtter i løsvekt. Jeg ser også at tidsporten.no selger nøtter som kilovare - og de er i allefall garantert rå. Selv sørger jeg alltid for å sette i gang spireprosessen på nøtter, det vil si bløtlegger over natta før vi spiser dem. Men ikke alltid like lett å få til.

Pia: Tusen takk! Kulene er med!

Sigrun: Ja, det skjønner jeg. Det blir litt sånn at man kvier seg hvis man har dårlig tid. Sånn sett et veldig bra forslag fra deg. Annema

Heidi P

22.apr.2010 kl.12:26

Energien er helt tom her igjen også....vet ikke om det har med kokosen, men noe hormonelt skjer etter at jeg la om kostholdet har hetetokter og svetter og mensen mye lengre enn før...så helt klart noe som skjer her om dagen....magen litt i opprør også...blir spennende å se framover håper at det går mot bedring...men elsker cocosaen med smak jeg prøvde den i te i går...like godt der hehe...

Junien

22.apr.2010 kl.13:16

Jeg skjønner at det er noe jeg ikke skjønner nå ... men er dette den samme ingrediensen som i sjokoladeoppskriften? Den bruker jeg til mye varmt og romtemperert, men den funker dårlig i (kalde) smoothies, da den jo stivner under 24 grader eller deromkring.

Enten drikker jeg smoothien kaldere enn oppskriftene omkring tilsier, eller så er det (mest sannsynlig) en olje jeg ikke har åpnet meg for (ennå):D. KJempeglad hvis noen rettleder meg litt her!

Ingelill

22.apr.2010 kl.13:26

Da skal jeg prøve å steke i virginolje når jeg er tom+ meierismør. Har tenkt litt på dette med Pure cocosa sin bearbeidingsprosess, er nok ikke den optimale nei.

Og Tine sine kyr får gress i lange baner om sommeren =) Men der har vi bearbeidinga igjen, tror nok melka får hard medfart på meieriet før den blir smør. Men meierismør er det eneste jeg har i huset, margarin er bannlyst.

Brimi-smøret er fantastisk, bare dumt man ikke får tak i det overalt.

Takk for masse nyttig info =)

Annema

22.apr.2010 kl.14:53

Heidi: Vanskelig å si, du får se an litt og justere ned tempoet hvis det blir for tøft for kroppen å kvitte seg med alt som skal ut.

Junien: Ja, jeg bruker alltid virginolje, også i sjokolade. Da smelter jeg den i vannbad før jeg blander med kakao osv (ja, dette kan du sikkert). Jeg pleier ikke ha den i smoothies, siden den nettop stivner som du sier. I dette tilfellet brukte jeg romtemperert/myk kokosolje, men du kunne sikkert også brukt smeltet. Jeg har alltid kokosoljen stående i skapet, ikke i kjøleskapet (da blir den så hard). Var det oppklarende?

Ingelill: Prøv også røros-smør eller Kvitseidsmør hvis du får tak i. Nam. Meny-butikkene og Ica pleier å ha. Evt push på i nærbutikken din. Still krav. Smil fra Annema

Ingelill

22.apr.2010 kl.17:09

Får stå på kravene, og mase litt på butikkene. Kvitseidsmør , spiste ett som hadde blitt harskt av varme, etter den gangen har jeg ikke spist det gitt. Men røros har jeg sett, skal prøves.

Så såvidt innom "farmen" på tv2 igår, der kinna de smør, ble litt inspirert. Kanskje jeg prøver å lage selv en gang . Men alt ser jo så lett ut på tv =)

Beate

22.apr.2010 kl.22:07

"Long slow" smaker fantastisk. Jeg lagde det og tok det med på jobb for å gi det ut som smaksprøve til kundene. Det falt veldig i smak :)

Selv har jeg brukt kokosolje lenge nå for energi på trening. Jeg bruker det også når jeg konkurrerer, nettopp fordi det gir langvarig energi uten å fylle magen særlig. Er ikke noe særlig å være på konkurranse med full mage.

Lilja

23.apr.2010 kl.12:06

Hei Annema
Dette såg godt ut.
Hvordan vil du beskrive kvalitetsforskjellen på Aman Prana sin kokosolje og tidsporten sin?

Annema

23.apr.2010 kl.13:47

Beate: Så fin blogg du har. Mye inspirasjon å hente der for min del. Jeg prøver også å finne min måte å leve på, en slags miks av tradisjonell ren mat laget fra bunnen av, mest mulig økologisk - og masse supermat i blandet det hele.

Lilja: Vet du, det kan jeg ikke - og jeg rekker ikke sjekke det ut nå. Men jeg anbefaler deg å se på laurinsyreinnholdet og andelen mettede fettsyrer (MCT) i begge oljene. Hvis du går inn på www.virgin-coconut-oil.de så vil du komme til næringsanalysen til Dr. Görgs kokosolje - og deretter se om Aman Prana har tilsvarende analyse (det bør de ha) og sammenligne. Dr. Görgs olje har over 59% laurinsyreinnhold og 95,18% totalt innhold av mettede fettsyrer (av den gode sorten). Jeg skal prøve å finne ut hva Aman Prana har - hvis ikke noen andre rekker å gjøre det før meg? Også bør man jo selvsagt se på selve utvinningsprosessen, om det er økologisk osv. God helg. Annema

Junien

25.apr.2010 kl.00:21

Ja, dette var informativt, og takk for svar:) Nå er det GO for grønnsaksmuffinsene over. Bakte hauger av muffinsene med qionoa og blåbær/eplebiter i går, og det ser ikke ut til at det blir særlig til overskuddslager ... Og fint er det:)

Annema

25.apr.2010 kl.17:31

Juni: Så bra! Kom gjerne med flere tilbakemeldinger om hva som slår an og ikke. Annema

May Lise Guttormsen

02.mai.2010 kl.15:33

SUNNHETSTIPS
Hell litt olje og smør utover brødskiva og bruk myk avokado som smør....
Godt å få smurt kroppen innvendig.

Skriv en ny kommentar

ET LIV I BALANSE.

ET LIV I BALANSE.

45, Oslo

Velkommen til min mat- og livsstilsblogg. Her vil jeg fortsette å dele med dere bruddstykker av min reise mot et bedre og mer balansert liv - på alle plan. Jeg er deltidsmamma til tre barn og lever og ånder for god, mettende og balanserende mat. Helse er et stort interessefelt for meg, ved siden av fotografering. Jeg freelancer som fotograf og skribent.

Follow Sense Of Life

Kategorier

Arkiv

hits