150410: Mine superpannekaker - med og uten gluten

Titt og ofte kreves det pannekaker til middag fra mine små. I ett år nå har jeg eksprimentert med pannekakeoppskrifter. Og en ting kan jeg i allefall si med sikkerhet; pannekakene mine har ikke blitt mindre sunne med tiden. Tvert i mot. Og det virker som de små synes de er gode, det er iallefall aldri noen som klager. Jeg pleier alltid å lage ekstra mange pannekaker, slik at det blir nok til matpakkemat dagen derpå. Det er veldig populært. Og i tillegg lager jeg to pannekakerører. En glutenfri, og en vanlig. Det har blitt en vane og skaper ikke noe stress for min del.

Jeg har aldri skrevet ned noen oppskrift. Jeg bare dytter inn det jeg har av godsaker. Og smaker meg frem. Smaken varierer nok litt, men det blir godt hver gang. Har du lyst til å prøve mine super-pannekaker finner du oppskriften under bildet. Ha en fin-fin kveld.


Oppskrift på ekstra sunne pannekaker:
Ca 5 dl speltmel (50% siktet spelt og 50% sammalt spelt)
Deretter tilsetter jeg noen spiseskjeer andre typer mel, eks litt kokosmel, litt quinoamel og hempmel
1 dl havregryn, gjerne malt til mel
Væske: Her bruker jeg en miks av vann, rismelk med vanilje og/eller tjukkmjølk (surmelk fra Risør) til røren får en passe konsistens.
4 ss smeltet kokosolje (extra virgin)
5 egg
Litt himalayasalt
Noen dryss med vaniljepulver og kanel

Glutenfrie pannekaker
Lager mindre porsjon, men bruker omtrent de samme ingrediensene bortsett fra jeg erstatter speltmelet med en miks av ulike glutenfrie melsorter (quinoa, rismel osv)  - og jeg bruker litt mer av de andre melsortene (hempmel, kokosmel).

4 kommentarer

Heidi P

16.apr.2010 kl.07:11

Nam nam hehe så gode ut når jeg leste oppskriften. Men lurer litt på den glutenfrie jeg nå....Hvilken glutenfrie blanding er du med fornøyd med? eller lager du bare selv og aldri kjøper ferdig i butikken? Jeg synes ikke de er noe gode jeg så må nok i med noe krydderier osv hehe....

Spiser dere mye nøtter? Er det da uten salt helst?

Hva mener du om baconsvor?

Mange spørsmål hehe....

Ha super duper fin dag!!!!!!!!

ET LIV I BALANSE.

16.apr.2010 kl.09:29

Heidi. Jeg bruker den blandingen som heter "naturlig glutenfritt mel", tror den er fra Semper. Den inneholder ikke hvetestivelse og ei heller bokhvete (som han etterhvert har begynt å reagere på). Jeg prøver å bruke minimalt av dette melet, da det inneholder for mye stivelse og veldig lite næring. Men bruker det mest for å nøytralisere smaken fra de andre (quinoa, hemp, amaranth osv) - han er ganske skeptisk til mye mat ennå. Men hovedvekten av melet er altså andre mer næringsrike melsorter.

Vi spiser nøtter, stort sett bare naturell. Mest mandler egentlig. Jeg kjøper gjerne mange poser av gangen, bløtlegger over natta (for å frigjøre enzymer og gjøre dem mye mer næringsrike). Så tørker de i dehydrator på 41 grader i opptil et døgn. Da er de spiseklare. Noen ganger lager jeg egne krydderblandinger som jeg marinerer nøttene i før de tørkes, men det er ikke så ofte jeg tar meg tid til det. Baconsvor...? Ehhh. Rent animalsk fett. Tror ikke kroppen kan bruke det til så mye. Men hvis det er noe du må ha, så får du heller sørge for å dytte inn en salat i forkant - så vil den hjelpe kroppen din med å få svoret gjennom systemet (smil). Ellers er det jo sånn at så lenge vi har et sunt og balansert kosthold de fleste dager vil ikke utskeielsene nå og da ikke ha så mye å si. Men hvis baconsvor er noe som spises veldig ofte ville jeg nok tenkt meg litt om. Ha en fin dag. Smil fra annema

Christina S

17.apr.2010 kl.20:15

Hei Annema. Ja, pannekaker må vi servere en gang innimellom. Mine barn er vokst opp med at mamma lager annerledes pannekaker. Ofte rasper jeg gulerøtter ned i røren. Rasper du fint - merker kamraterne ingenting og pannekakene blir gyldne og fint. Barna mine spiser det uansett. Det jeg har begynt å gjøre i det siste er at jeg tar i tinet "frossen spinat". Det blander seg fint i røren. Når jeg har stekt pannekaken på en side, rasper jeg litt parmesan på den stekte siden og når pannekaken er ferdig legger jeg på spekeskinke (Stranda - som vi bruker i stedet for dyrere italienske alternativer). Brett pannekaken dobbel og voilà - så har vi en perfekt matpakkepannekake til i morgen! Barna er blitt like glad i de "grønne pannekakene" som i vanlige. Man kan helt sikkert bruke fersk spinat.

Jeg bruker også stort sett bare grovt speltmel og mye egg (og soyamelk). Mandler og nøtter har jeg ikke brukt i pannekaker men prøvd i vaffelrøre.

God helg, Annema!

Annema

17.apr.2010 kl.22:31

Christina: Tusen takk for at du deler dine pannekakeråd. Dette skal jeg prøve! Garantert! Annema

Skriv en ny kommentar

ET LIV I BALANSE.

ET LIV I BALANSE.

45, Oslo

Velkommen til min mat- og livsstilsblogg. Her vil jeg fortsette å dele med dere bruddstykker av min reise mot et bedre og mer balansert liv - på alle plan. Jeg er deltidsmamma til tre barn og lever og ånder for god, mettende og balanserende mat. Helse er et stort interessefelt for meg, ved siden av fotografering. Jeg freelancer som fotograf og skribent.

Follow Sense Of Life

Kategorier

Arkiv

hits