260210: Browniesforsøk nummer 2

Takk for tips fra dere. Kom gjerne med flere. Målet må jo være å få frem en sjokokake som er glutenfri, smaker godt og er noen hakk sunnere enn tradisjonelle kaker full av hvitt sukker, hvitt mel og smør.

Vel, jeg gir meg ikke så lett. Så da ble det et nytt forsøk på glutenfrie brownies her i går. Man må jo ha noe å gjøre mellom skiturene her på fjellet. Denne gangen synes jeg at kaken ble hakket mer vellykket. Hadde den stått litt kortere tid i ovnen hadde den nok blitt enda bedre og bløtere i midten. Jeg brukte litt andre ingredienser denne gangen - og jeg tror faktisk jeg begynner å nærme meg brownies nå dere! Du kommer neppe nærmere enn dette uten å bruke sukker og smør. Men det er viktig å bruke smakssansene dine når du blander sammen ingrediensene. Småjentene mine står i allefall i kø for å slikke bollen, og det er jo et bra kvalitetsstempel.



Her er hva jeg hadde oppi denne gangen:

2 dl mel. Jeg brukte en blanding av fullkornsrismel (fra helsekost) og kokosmel (fra Røtter). Kokosmel kan du lage selv ved å kjøre kokos i en kraftig blender til det blir helt pulverisert.
ca. 1 dl malte mandler (mal mandler til mel med kraftig blender).
1,25 dl kakaopulver (rått eller vanlig).
1 teskje bakepulver
Bittelitt havsalt eller himalayasalt
2 teskjeer vaniljepulver (og gjerne litt mer...)
1,25 dl kokosolje og smør (jeg brukte mest extra virgin kokosolje)
2 eggehviter eller 1 egg
1 - 1,5 dl agave. I tillegg strødde jeg bittelitt sukrin og stevia oppi. Viktig å smake deg frem så det ikke blir for søtt og ei heller for lite søtt. Det skal smake brownies.... Men når det gjelder stevia må du være veldig forsiktig. Blir det for mye stevia bikker det over til å bli bittert. Så jeg er ekstremt forsiktig.
ca 1 dl kokosmelk. Bruk så mye at det blir ganske bløt browniesmasse. Ikke for kompakt, da blir det fort tørt i ovnen.
1/2 - 1 plate mørk sjokolade hakket i biter
En stor neve hakkede valnøtter. Jo mer jo bedre spør du meg.

Rør alt godt sammen. Så er det bare å la kaken stå i ovnen på 170 grader i 20-30 minutter, avhengig av ovnen din. Pass på at den er litt bløt i midten. Nyyyt - med litt bedre samvittighet enn vanlig.

7 kommentarer

Amfitriti

27.feb.2010 kl.11:01

Høres kjempegod ut, tror jeg skal prøve denne selv:-)

Mariell

27.feb.2010 kl.18:30

Har du prøvd Amazing Black Bean Brownie fra 101cookbooks.com? Ser at du er fan av den siden du også, så tenkte kanskje du hadde fått med deg denne geniale oppskriften. Den er kjempegod, lavkarbo, bruker agave til søtning og best av alt -inneholder ikke mel!! Om du ikke forteller til noen at det er svarte bønner i den, vil ingen kjenne det eller tro at det er en av hovedingrediensene. Prøv den! :o) Du finner den her: http://www.101cookbooks.com/archives/amazing-black-bean-brownies-recipe.html
å denne vil jeg prøve!:) når du sier at man må være forsiktig med stevia, hva er mye og hva er lite? er f.eks en teskje mye eller lite? har ikke prøvd stevia før så er derfor litt nysgjerrig..:)

Annema

27.feb.2010 kl.23:27

Takk for tips Mariell. Det må jeg sjekke ut. Men jeg er ganske fornøyd med den oppskriften jeg la ut nå sist. Alle her i heimen liker den godt. Og den blir nesten bedre når den får stått en stund. Har gått og mumset på den i flere dager nå.

Get Juicing: en teskje er veeeeldig mye. Her er det snakk om et par dråper (dersom du bruker flytende stevia). Du må nesten prøve deg frem med en dråpe av gangen eller bittelitt pulver dersom du bruker vanlig stevia. Annema

KJ

28.feb.2010 kl.18:24

Bare nysgjerrig: er det en grunn til at du regner kokosolje som "sunnere" enn smør? Hvorfor setter du smør i samme klasse som hvitt mel og sukker?

ET LIV I BALANSE.

01.mar.2010 kl.10:56

Hei. Ja, det er en grunn til det. Kokosolje øker forbrenningen og inneholder færre kalorier enn de lange mettede fettsyrene i animalsk fett. Kokosolje er i tillegg immunstyrkende og bra for skjoldbruskkjertelen og en super energikilde. Ellers skjønner jeg ikke helt spørsmålet ditt om hvorfor jeg setter smør i samme klasse som hvitt mel og sukker? Animalsk fett er en ting, hvitt mel og hvitt sukker noe annet. Min oppfatning er at vi bør spise minimalt med animalsk fett for å oppnå optimal helse, men ikke alle er enige i det. I tillegg er hvitt sukker er fullstendig uten næring og gir blodsukkerstigninger som er direkte skadelig for kroppene våre over tid. Men det finnes heldigvis alternativer til hvitt sukker. Hvitt mel har samme virkning på blodsukkeret vårt og kan med fordel erstattes med grovere melsorter og alternative melsorter som jeg har skrevet mye om her. Jeg har et barn som har cøliaki og som blir syk av hvitt mel - så for oss er det ikke noe annen vei utenom enn å unngå det helt. Og da er det godt at det finnes flere gode og mer næringsrike alternativer også her. Annema

Maria

07.mar.2010 kl.17:18

Du er bare rå! Har ikke mer å si.

Skriv en ny kommentar

ET LIV I BALANSE.

ET LIV I BALANSE.

45, Oslo

Velkommen til min mat- og livsstilsblogg. Her vil jeg fortsette å dele med dere bruddstykker av min reise mot et bedre og mer balansert liv - på alle plan. Jeg er deltidsmamma til tre barn og lever og ånder for god, mettende og balanserende mat. Helse er et stort interessefelt for meg, ved siden av fotografering. Jeg freelancer som fotograf og skribent.

Follow Sense Of Life

Kategorier

Arkiv

hits