22.10 Hvordan bedre immunsystemet?

Jeg har lovt å skrive litt om hva vi kan gjøre for å styrke immunforsvaret. Jeg tror fortsatt at en basisk kropp er et bra utgangspunkt for å unngå å bli "innvadert" av virus, bakterier og andre uønskede "inntrengere". Videre er det dette med å sørge for nok hvile, søvn, lite stress, spise mindre høyglykemisk mat og sørge for å få i seg betaglukaner som stimulerer immunforsvaret slik at kroppen er bedre rustet til å møte infeksjoner. Jeg har aldri prøvd betaglukantilskudd (apotek/nettet) selv, men det kan være verdt å se nærmere på. Hvis du ønsker å forstå litt mer om betaglukaner kan du se på filmen under. Her i huset spises det havregryn absolutt hver eneste dag (i form av havregrøt eller havregryn med melk/rismelk ) - og det slimdannende stoffet i havregryn er faktisk betaglukaner. Så det fortsetter vi selvfølgelig med. Ellers gir jeg barna krillolje to ganger daglig ifm måltider. De får også KidGreenz to ganger daglig (fra helsekost eller i-Herb). Jeg har også tatt opp vanen med å drysse probiotika under pålegget deres eller røre ut i havregrøten. Probiotika får du på helsekosten - spør etter den riktige typen for ditt barn. Tarmen er en utrolig viktig del av immunforsvaret vårt, viktigere enn de fleste av oss tror - og tilskudd av probiotika er med på å redusere infeksjoner. Så var det de store dosene med vitamin C og D. Akkurat der har jeg ikke gjort noe overfor barna ennå, siden jeg faktisk ikke vet hvordan jeg skal få i dem det. Kanskje noen av dere andre har tips? 

Så var det meg. Flaks for meg at jeg akkurat nå følger David Wolfs Longevity Now Program som varer i 100 dager. Hele greia handler jo nettopp om å booste imunforsvaret skikkelig og samtidig fjerne "ubudne" gjester i kroppen, syreoverskudd, toksiner og kalsiumavleiringer. Jeg tipper det er for omfattende for de aller fleste og mest aktuelt å vurdere for den som er syk og har prøvd alt. Det er faktisk på kanten til hva jeg klarer å følge selv, men det er så usannsynlig spennende og revolusjonerende forskning rundt dette at jeg har valgt å forsøke å fullføre. Men her er i allefall noen av tipsene fra det jeg gjør: Jeg får i meg store doser naturlig vitamin C daglig. Den beste vitamin C er den som du finner naturlig i planter som deretter er tørket på lav temperatur til pulver, f.eks camu camu og amla. Camu camu smaker ikke veldig godt, men er fin å ha oppi smoothies og juice. Men kanskje er denne miksen av "superbær" (i kapselform) mer aktuelt for noen av dere. Saft fra minimum 1 sitron om dagen er en god ting. Å starte dagen med sitronvann med litt himalayasalter derfor et bra tips. Ellers tar jeg aged garlic. Det er luktfritt, gir en bra immunboost og er et av verdens mest aggressive medisinske urter. Jeg tar også probiotika (helsekost) samt et helt suverent enzymprodukt ifm måltider og jeg drikker sterke urteteer hver dag. Kokosolje har jeg nevnt mange ganger. Men visste du at monolaurin er en svært aktiv fettsyre mot virus og bakterier? Og den finnes i kokosfett! Så hvorfor ikke spise en spiseskje med Extra Virgin Cocosa hver dag (hvis du klarer) eller på annen måte få i deg mer kokosolje? Ellers er det jo ikke noe nytt at jeg spiser lite karbohydrater i tradisjonell form (brød, pasta, ris osv) og ikke minst lite sukker. Og det at jeg endelig (etter mange år som "søvnløs") sover som en gud stort sett hver natt og jeg kan fysisk kjenne hvordan hormoner og nervesystem har roet seg kraftig ned. En uthvilt og avslappet kropp er bedre rustet til å møte disse ubudne gjestene, tror jeg..... Nei, dette ble mye, nå må jeg gå og sove. I morgen skal jeg skrive om MAT. Jeg lover! Jeg har bakt foccaccia i dag, helt uten gluten og gjær og med masse gode ingredienser. Oppskrift kommer!

Har noen av dere der ute noen gode immunbooster-tips, så er det på tide å komme med det nå! Se forøvrig Nettavisens link her om sant/usant om vaksinen. Så får hver enkelt ta standpunkt for seg selv og sine. Jeg velger fortsatt å takke nei. Godnatt!

6 kommentarer

Astrid

22.okt.2009 kl.23:16

Jeg er vokst opp med grønnsaker i naturlig form, alt fra poteter, gulrøtter, kålrot, broccoli og løk. Av en eller annen grunn er det blitt dårlig med frukt - men jeg er sjelden syk. Holder meg til kostholdet jeg vokste opp med, jeg er 45 i dag og er ikke ofte dårlig :-)

Vibeke

24.okt.2009 kl.21:29

supert innlegg!

Natasja

25.okt.2009 kl.16:26

Sitronvannet ditt om morgenen- kaldt eller varmt/kokt vann?

Annema

25.okt.2009 kl.20:51

Natasja: Det er litt forskjellig. Noen ganger kaldt, noen ganger varmt eller temperert vann.

Inger

02.nov.2009 kl.21:21

Takk for en super side jeg ofte vender tilbake til for inspirasjon og tips! Når det gjelder C-vitaminer til barn vil jeg gjerne tipse om http://www.goplatinum.no. Produktet heter C From Nature. Jeg deler/bryter disse kapslene i to og drysser i havregrøten eller i drikke. BioFruit produktet smaker også nydelig, og er den beste "saften" vesla her på 2 år vet om...samtidig som hun får i seg masse næringsrik frukt.

Chanett

06.apr.2011 kl.18:02

hei =) utolig fin side du har..

men jeg blir så usikker med alt jeg leser over alt. sliter med imunforsvaret, mye svimmelhet og noe psykiske plager. har mangel på d vit i hvertfall , å dårlig form etter ca 6mnd med høy dose av kortison(da jeg ikke viste dette var veldig skadlig)..

nå trenger jeg virkelig å komme i balanse med meg selv ,livet igjen..

fikk tips om DNAOMEGA og BLÅGRØNN ALGE som optimalt osv osv..

hva tror du ?? håper virkelig på svar. vondt å gå slik. å blir redd og usikker på alt jeg leser over alt.

mvh chanett

Skriv en ny kommentar

ET LIV I BALANSE.

ET LIV I BALANSE.

45, Oslo

Velkommen til min mat- og livsstilsblogg. Her vil jeg fortsette å dele med dere bruddstykker av min reise mot et bedre og mer balansert liv - på alle plan. Jeg er deltidsmamma til tre barn og lever og ånder for god, mettende og balanserende mat. Helse er et stort interessefelt for meg, ved siden av fotografering. Jeg freelancer som fotograf og skribent.

Follow Sense Of Life

Kategorier

Arkiv

hits