141009: What about the proteins?

Når man spiser råkost/raw-food, helt eller delvis, så dukker stort sett alltid spørsmålet om proteiner opp. Og det er jo helt naturlig med tanke på det er fostret opp med; at vi må spise kjøtt og fisk for å få i oss proteiner. Utfra det WHO (World Health Organization) sier bør 5% av vårt daglige kaloriinntak bestå av proteiner for at vi skal være sunne. I gjennomsnitt består 5% av kaloriene i frukt av proteiner. I grønnsaker 25-50%. I spirede frø, bønner og korn inneholder fra 10-25% av kaloriene proteiner. Så hvis du spiser variert blant levende planter får du i deg mer enn nok proteiner. Det fine med disse proteinkildene er at de er lettere for kroppen å ta opp, sammenlignet med kokte og varmebehandlede proteinkilder som for eksempel dyrekjøtt. Og det er vel ikke noe å legge skjul på at kjøttinntaket vårt ligger langt over det som er nødvendig. Og det er heller ikke noe nytt at det anbefales å spise mindre rødt kjøtt for å unngå helseproblemer. Det blåses med jevne mellomrom opp i media. Det er også andre miljømessige grunner til at flere røster nå går ut og anbefaler oss å redusere på kjøttinntaket. For min egen del har jeg ingen frykt for at jeg får i meg for lite proteiner. Min erfaring er at jeg trenger mest proteiner på starten av dagen og frem til over lunsj. Da sørger jeg for å få i meg nok med proteinkildene som er tilgjengelig for meg; spirer, spirulina, nøtter, frø, hemp, gojibær og enzymrik frukt og grønt. Når det gjelder kjøtt og fisk er dette en prosess. Og jeg stresser ikke med det. En nedtrapping har kommet helt naturlig og jeg spiser fortsatt kylling og fisk når jeg får lyst på det. Men jeg spiser nesten aldri rødt kjøtt lenger (har rett og slett ikke lyst på det).

Her er hva David Wolfe sier om proteinkilder:

Mange sterke karer lever godt på et 100% råkostbasert kosthold. Disse er kanskje ekstreme og har muligens gode gener for å bygge muskler, men det er uansett interessant og morsomt å se nærmere på. Tim Orden oppdaget kraften i det å spise et kosthold basert på råkost og bestemte seg for finne ut om det var mulig å bli atlet sent i livet og bare spise råkost. Han startet nettstedet  RunRaw.com og snakker her om hvorfor han ikke trenger "tradisjonelle" proteiner i sitt kosthold. Personlig kunne jeg ikke levd som ham. Jeg trenger noe mer enn frukt og grønt. Jeg trenger spirer, nøtter, frø osv.

Igor Boutenko er også et godt eksempel på at man fint kan bli stor og sterk ved å nyte godt av naturens mange proteinkilder. Så får det være opp til hver enkelt å finne sitt ståsted på dette området.
rfp754085

 

17 kommentarer

Ingis

14.okt.2009 kl.18:30

Hei! Selv om jeg ikke kommenterer her så ofte, vil jeg bare rose deg for den gode jobben du gjør! Når man iblant mister inspirasjonen på matveien er det bare å gå inn på siden din, og man motiveres på nytt av alle dine gode oppskrifter og matkombinasjoner! Sunne, gode oppskrifter kombinert med fristende bilder av bra kvalitet - jeg er i alle fall solgt :)

Når det er sagt har jeg et spørsmål til deg, eller andre lesere selvfølgelig. Siden jeg er en av dem med sensitiv mage, leter jeg stadig opp tips til hvordan fordøyelsen kan forbedres. Har fått med meg ditt forslag om å ikke kombinere stivelse sammen med annen mat i samme måltid. En annen ting jeg har hørt, er å ikke drikke til måltidene, men heller en god stund før eller etter! Jeg ville tenkt at det er motsatt - at det er viktig å drikke godt til måltidene, for å hjelpe å "glatte ut" maten, men jeg vet ikke. Er dette noe du har hørt om?

Gaia

14.okt.2009 kl.18:45

Ingis: Det jeg har lært - og som jeg vet praktiseres ved Hippocrates - er å ikke drikke til maten. Ved å drikke med maten "skyller" du på en måte maten gjennom systemet - og næringsopptaket reduseres. Næringsopptaket skjer jo hele veien og begynner allerede i munnen. Jeg har også hatt og har fortsatt litt utfordringer med å få magen til å fungere optimalt. For min del er det nokså sikkert at kroppen jobber med å justere seg til all den nye typen mat. Kanskje kan det være en ide for deg å ta enzymtilskudd. Enzymer hjelper kroppen med å fordøye maten og sørger for et større næringsopptak. Du kan ta ganske mye enzymer i løpet av dagen, gjerne før og etter måltider. Sunfood har et supert enzymtilskudd som heter beauty enzymes. Du får kjøpt det via en svensk nettbutikk: http://www.rawfoodshop.se/beauty-enzymes-sunfood-p-692.html

Det kan i allefall være verdt å sjekke ut. Jeg har begynt på dette nylig. Ellers gjelder regelen om enkelhet. Ikke kombiner for mange matvaregrupper i et og samme måltid. Og nok vann i løpet av dagen. Bare spør hvis det er noe mer du lurer på. Og takk for hyggelig melding. Hilsen Annema

Eirin

14.okt.2009 kl.19:49

For ikke å snakke om de lidelsene dyrene påføres i vår industrialiserte kjøttproduksjon, uverdig og grusom behandling av dyr for at vi skal kunne produsere kjøtt til en lavest mulig kostnad.

Supert med vegetariske oppskrifter! :)

Annema

14.okt.2009 kl.21:23

Ingis: Av en eller annen grunn ble jeg hetende GAIA her oppe (satt på skolen og svarte deg). Det var altså fra meg. Annema

Ingis

15.okt.2009 kl.12:22

Når du sier det på den måten hørtes det jo plutselig mye mere logisk ut, ja! Dette må jeg nesten prøve ut.. hvis jeg klarer å la være å drikke til maten da!

Enzymer er nå bestilt inn, samme med den fiberblandinga du tipset om for en stund siden. Satser på at det kan hjelpe litt i allefall! Man prøver alt for å få kroppen på rett kjøl igjen! :)

Bjørg

15.okt.2009 kl.12:23

Siden din er både flott og inspirerende, men jeg har allikevel en liten kommentar til det du skriver om proteiner. I følge Norske anbefalinger for ernæring og fysisk aktivitet bør "protein utgjøre 10-20 prosent av energiinntaket. Anbefalt nivå for befolkningens kosthold og til planlegging er 15 energiprosent". Det er spesielt viktig å ta hensyn til proteinnivå i forhold til barn i vekstperiode. Et proteininntak på 5 enerigprosent vil derfor for de aller fleste være for lavt.

Annema

15.okt.2009 kl.12:33

Bjørg: Jeg kjenner ikke til de norske anbefalingene - men mest sannsynlig er det vel ingen av oss som er i faresonen for å få i oss for lite proteiner? Det er vel heller motsatt. Jeg sier jo heller ikke at vi skal spise mindre proteiner - siden vi alle trenger byggesteiner. Det jeg prøvde å si er at du vil få i deg langt over de anbefalingene jeg henviste til ved å spise slik jeg gjør - og at proteinkilden ikke nødvendigvis må være kjøtt og fisk selv om norske myndigheter sier det. Og spiser du som nordmenn flest vil du også være langt innenfor. Annema

Balanse

15.okt.2009 kl.12:57

Kjempenyttig lesing, takk!

Sigrun

15.okt.2009 kl.13:11

Ingis: når man drikker til maten blir fordøyelsessaftene i magen fortynnet, og man bruker mye lengre tid på å fordøye maten, evt at den ikke fordøyes så bra. Så drikk mellom måltider. Et annet triks for at fordøyelsen skal fungere bedre, er å få i seg bitterstoffer 15-20 min før et måltid. Dvs noen blader rucola, litt grapefrukt, eller noe annet som smaker bittert, f.eks Bitterstern (dråper) fra helsekosten. Bitterstoffene stimulerer den hjernenerven som setter i gang hele fordøyelsen, fra spyttsekresjon, utskilling av magesyre, galle, bevegelse i tarmene mm.

Når det gjelder sensitive mager (jeg regner med at det egentlig er tarmene du mener?) så kan jeg anbefale noe jeg kaller "slimhinnekuren". Den består av Silicea, Betakaroten og C-vitamin, pluss gunstige magebakterier (NDS Probiotika fra www.helsekostsentralen.no er veldig bra). Dette skal tas i 6 uker, og vil bygge opp og styrke slimhinnene i tarmen (og alle andre slimhinner i kroppen) slik at de blir "tøffere" og tåler mer. Det kan samtidig være lurt å kutte ut matvarer du reagerer på - de vanligste er hvete og melk. Begge disse kan bidra til å gjøre slimhinnen irritert og sår, og det kan bl.a gi dårligere næringsopptak. Nå kan det hende at du ikke spiser disse matvarene, men jeg skriver litt om det likevel. Kanskje noen andre har nytte av det.

Det kan være verdt å prøve noen uker uten hvete og melk. Men da må utelukkelsen være 100%! Alle varedeklarasjoner må sjekkes! Det kan ta ganske lang tid å få matvarer man reagerer på ut av systemet, så minimum 4 uker utelukkelse, gjerne 6-8. Etter dette introduserer du en og en av det du har utelukket, med noen dagers mellomrom. Når det gjelder melk, så kan det være lurt å skille mellom melkeprotein og melkesukker (jeg er av den oppfatning at vi ikke bør spise melkeprodukter i det hele tatt, men det er opp til hver og en å avgjøre for seg selv). For å finne ut om du reagerer på melkesukker, så tester du ved å spise brunost, og for å teste ut melkeprotein så spiser du gulost. For å sjekke ut hvetemelet så tar du rett og slett og rører ut 1 ss hvetemel i vann og drikker dette.

Slimhinnekuren er som følger:

Silicea 2ss i litt vann

Betakaroten 9 mg

C-vitamin 200 mg

NDS Probiotika 1 ts

Ta denne dosen morgen og kveld i 6 uker.

Fra Helsekostsentralen får du også kjøpt en veldig fin fiber som heter Ulmus rubra. Den sveller veldig i vann, så den må drikkes med en gang den er ristet ut i vann (funker best å gjøre det i et syltetøyglass m lokk). Denne fiberen er også mat for de gode magebakteriene, og "slimet" det danner når det kommer i kontakt med vann, legger seg som en beskyttende hinne over såre slimhinner i mage og tarm.

Og et siste tips: Kamille-te. Fantastisk for magen, og resten av deg også. Les om alle de gode egenskapene her: http://www.rolv.no/urtemedisin/medisinplanter/chamo_rec.htm

Uansett hva du gjør - Lykke til!

Sigrun

Følsomme mager

15.okt.2009 kl.14:46

Et tips til, ang. følsomme mager/tarmer, er rett og slett å leve 100% raw! Spiser man kun rå grønnsaker, spirer osv vil rett og slett alle mageproblemer bli en saga blott etter en liten overgangsperiode (-og for ikke å snakke om hvor bra man vil føle seg, både fysisk og psykisk).

Raw food ut til det norske folk NÅ! ;)

Trine

15.okt.2009 kl.17:35

Hei Annema! Hva gjør du for å få nok B12 i kostholdet ditt, siden du ikke spiser mat som er av de beste B12-kildene våre?

Går du jevnlig til legesjekk el for å vite at du har nok av B12 og andre viktige næringsstoffer?

Ingis

15.okt.2009 kl.19:03

Tusen takk for gode tips og forklaringer fra Sigrun og "Følsomme mager", det hjelper på! Det hører vel med til historien at jeg har Morbus crohn (kronisk betennelse i tarmen), så det er vel en av grunnene til min dårlige mage, men jeg har stor tro på at kosthold og livsstil kan være med på å "kurere" meg. Jeg lever sånn halvveis uten gluten og melkeprodukter, og jeg er klar over en rekke andre syndere som gjør meg dårlig. Likevel synes jeg det er vanskelig å legge om kostholdet helt, særlig siden jeg er en ikke akkurat rik student. Sunn mat er dyrt, det er også alt utstyret man trenger, som blendere osv.. men jeg får ta det litt etter litt! 100% raw food blir nok litt for vanskelig å få til i første omgang for meg, men jeg synes det er gode prinsipper som jeg prøver å inkludere i kostholdet. Takk igjen for tips, og det er virkelig ikke meningen å spamme kommentarfeltet ditt Annema :)

Annema

15.okt.2009 kl.22:16

Trine: Jeg er bevisst problemstillingen og tar for sikkerhets skyld B12-tilskudd hver dag. Sist jeg tok blodprøve hadde jeg kraftig mangel på magnesium (ikke B12) - og den gangen (sist vinter) var jeg i elendig forfatning. Akkurat nå har kroppen min det så bra at jeg ikke trenger å teste det. Men det hadde vært interessant å sett om nivåene mine har endret seg siden sist. Så en eller annen gang vil jeg nok sjekke ut. Annema

Annema

15.okt.2009 kl.22:17

Ingis: Ingen fare. Jo flere kommentarer og jo mer dere deler med meg og andre - jo mer spennende blir denne bloggen. Så bare stå på du. Annema

Inga Lill

16.okt.2009 kl.22:39

Hei! Det er ikke noen selvfølge at det å gå over til 100% rå mat aotomatisk gir velfungerende mage-tarmsystem. Hvis systemet har vært i ubalanse lenge tar det nok tid før det kommer seg til hektene og fungerer normalt igjen. Det er mange ting som spiller inn her. Jeg har spist 100% rå levende mat i over 9mnd nå, og har erfart dette selv. Tror nok man må gjøre en innsats for å få alt på stell. Vil helt sikkert variere fra person til person. Min plan er å bli flinkere med matkombinering, få skyllet ut overskuddet av dårlige bakterier og pøse på med probiotika. Eksperimenterer litt med det nå. Leser også om hvilke ferskpressede grønnsaksjuser som er bra for magen. Drikker allerede mye ferskpresset jus (en utmerket måte å få i seg mye grønnsaker på), men nå blir det mer terapeutisk bruk :-)
Inga Lill

Annema

20.okt.2009 kl.10:42

Inga-Lill: Det er jeg veldig enig med deg i. Jeg jobber fortsatt med å finne en balanse som fungerer for meg. Det er ikke bare å snu til raw food og tro at alt løses over natta. Det tar lang tid å bygge opp det man har brukt år på å bryte ned. Jeg tør påstå at jeg har gjort en stor innsats det siste halve året. Jeg har lært utrolig mye. Kroppen har renset ut masse masse og jeg begynner å merke nå at kroppen sakte er i ferd med å bygge seg opp - lag for lag. Magen er mer stabil enn før og jeg har mer å gå på energimessig. Og jeg henter meg raskere inn igjen enn før når jeg er sliten. Jeg har erfart at å spise enkelt og ikke overspise er det som fungerer aller best for magen og fordøyelsen. I helgen var jeg på workshop og jobbet mye og intenst. Jeg gikk tom for mat en av dagene og kastet meg over baguettene som ble servert. Resultatet ble magesmerter i halvannet døgn etterpå. Ellers håper jeg å finne en god "deal" på en bra juicer en eller annen gang før jul og gleder meg til å komme i gang med å juice.

kitty

30.nov.2009 kl.11:02

Hei Annema

Hvor har du sett anbefalingen på 5 % ? Jeg finner at WHO anbefaler 0,45g protein per kilo kroppsvekt, og det er den absolutt laveste anbefalingen dersom man sammenlikner med FDA og andre hvor det anbefales fra 0,8g per kilo kroppsvekt eller fra minimum 1 - 1,2g og oppover dersom man trener. Når man så husker at f.eks. 100g kylling inneholder bare 24g protein, er jeg ikke sikker på at alle få i seg så alt for mye protein? Tenk på alle som lever på brød, ris og pasta ...

Skriv en ny kommentar

ET LIV I BALANSE.

ET LIV I BALANSE.

45, Oslo

Velkommen til min mat- og livsstilsblogg. Her vil jeg fortsette å dele med dere bruddstykker av min reise mot et bedre og mer balansert liv - på alle plan. Jeg er deltidsmamma til tre barn og lever og ånder for god, mettende og balanserende mat. Helse er et stort interessefelt for meg, ved siden av fotografering. Jeg freelancer som fotograf og skribent.

Follow Sense Of Life

Kategorier

Arkiv

hits