141009: What about the proteins?

Nr man spiser rkost/raw-food, helt eller delvis, s dukker stort sett alltid sprsmlet om proteiner opp. Og det er jo helt naturlig med tanke p det er fostret opp med; at vi m spise kjtt og fisk for f i oss proteiner. Utfra det WHO (World Health Organization) sier br 5% av vrt daglige kaloriinntak best av proteiner for at vi skal vre sunne. I gjennomsnitt bestr 5% av kaloriene i frukt av proteiner. I grnnsaker 25-50%. I spirede fr, bnner og korn inneholder fra 10-25% av kaloriene proteiner. S hvis du spiser variert blant levende planter fr du i deg mer enn nok proteiner. Det fine med disse proteinkildene er at de er lettere for kroppen ta opp, sammenlignet med kokte og varmebehandlede proteinkilder som for eksempel dyrekjtt. Og det er vel ikke noe legge skjul p at kjttinntaket vrt ligger langt over det som er ndvendig. Og det er heller ikke noe nytt at det anbefales spise mindre rdt kjtt for unng helseproblemer. Det blses med jevne mellomrom opp i media. Det er ogs andre miljmessige grunner til at flere rster n gr ut og anbefaler oss redusere p kjttinntaket. For min egen del har jeg ingen frykt for at jeg fr i meg for lite proteiner. Min erfaring er at jeg trenger mest proteiner p starten av dagen og frem til over lunsj. Da srger jeg for f i meg nok med proteinkildene som er tilgjengelig for meg; spirer, spirulina, ntter, fr, hemp, gojibr og enzymrik frukt og grnt. Nr det gjelder kjtt og fisk er dette en prosess. Og jeg stresser ikke med det. En nedtrapping har kommet helt naturlig og jeg spiser fortsatt kylling og fisk nr jeg fr lyst p det. Men jeg spiser nesten aldri rdt kjtt lenger (har rett og slett ikke lyst p det).

Her er hva David Wolfe sier om proteinkilder:

Mange sterke karer lever godt p et 100% rkostbasert kosthold. Disse er kanskje ekstreme og har muligens gode gener for bygge muskler, men det er uansett interessant og morsomt se nrmere p. Tim Orden oppdaget kraften i det spise et kosthold basert p rkost og bestemte seg for finne ut om det var mulig bli atlet sent i livet og bare spise rkost. Han startet nettstedet RunRaw.com og snakker her om hvorfor han ikke trenger "tradisjonelle" proteiner i sitt kosthold. Personlig kunne jeg ikke levd som ham. Jeg trenger noe mer enn frukt og grnt. Jeg trenger spirer, ntter, fr osv.

Igor Boutenko er ogs et godt eksempel p at man fint kan bli stor og sterk ved nyte godt av naturens mange proteinkilder. S fr det vre opp til hver enkelt finne sitt ststed p dette omrdet.
rfp754085

17 kommentarer

Ingis

14.okt.2009 kl.18:30

Hei! Selv om jeg ikke kommenterer her s ofte, vil jeg bare rose deg for den gode jobben du gjr! Nr man iblant mister inspirasjonen p matveien er det bare g inn p siden din, og man motiveres p nytt av alle dine gode oppskrifter og matkombinasjoner! Sunne, gode oppskrifter kombinert med fristende bilder av bra kvalitet - jeg er i alle fall solgt :)

Nr det er sagt har jeg et sprsml til deg, eller andre lesere selvflgelig. Siden jeg er en av dem med sensitiv mage, leter jeg stadig opp tips til hvordan fordyelsen kan forbedres. Har ftt med meg ditt forslag om ikke kombinere stivelse sammen med annen mat i samme mltid. En annen ting jeg har hrt, er ikke drikke til mltidene, men heller en god stund fr eller etter! Jeg ville tenkt at det er motsatt - at det er viktig drikke godt til mltidene, for hjelpe "glatte ut" maten, men jeg vet ikke. Er dette noe du har hrt om?

Gaia

14.okt.2009 kl.18:45

Ingis: Det jeg har lrt - og som jeg vet praktiseres ved Hippocrates - er ikke drikke til maten. Ved drikke med maten "skyller" du p en mte maten gjennom systemet - og nringsopptaket reduseres. Nringsopptaket skjer jo hele veien og begynner allerede i munnen. Jeg har ogs hatt og har fortsatt litt utfordringer med f magen til fungere optimalt. For min del er det noks sikkert at kroppen jobber med justere seg til all den nye typen mat. Kanskje kan det vre en ide for deg ta enzymtilskudd. Enzymer hjelper kroppen med fordye maten og srger for et strre nringsopptak. Du kan ta ganske mye enzymer i lpet av dagen, gjerne fr og etter mltider. Sunfood har et supert enzymtilskudd som heter beauty enzymes. Du fr kjpt det via en svensk nettbutikk: http://www.rawfoodshop.se/beauty-enzymes-sunfood-p-692.html

Det kan i allefall vre verdt sjekke ut. Jeg har begynt p dette nylig. Ellers gjelder regelen om enkelhet. Ikke kombiner for mange matvaregrupper i et og samme mltid. Og nok vann i lpet av dagen. Bare spr hvis det er noe mer du lurer p. Og takk for hyggelig melding. Hilsen Annema

Eirin

14.okt.2009 kl.19:49

For ikke snakke om de lidelsene dyrene pfres i vr industrialiserte kjttproduksjon, uverdig og grusom behandling av dyr for at vi skal kunne produsere kjtt til en lavest mulig kostnad.

Supert med vegetariske oppskrifter! :)

Annema

14.okt.2009 kl.21:23

Ingis: Av en eller annen grunn ble jeg hetende GAIA her oppe (satt p skolen og svarte deg). Det var alts fra meg. Annema

Ingis

15.okt.2009 kl.12:22

Nr du sier det p den mten hrtes det jo plutselig mye mere logisk ut, ja! Dette m jeg nesten prve ut.. hvis jeg klarer la vre drikke til maten da!

Enzymer er n bestilt inn, samme med den fiberblandinga du tipset om for en stund siden. Satser p at det kan hjelpe litt i allefall! Man prver alt for f kroppen p rett kjl igjen! :)

Bjrg

15.okt.2009 kl.12:23

Siden din er bde flott og inspirerende, men jeg har allikevel en liten kommentar til det du skriver om proteiner. I flge Norske anbefalinger for ernring og fysisk aktivitet br "protein utgjre 10-20 prosent av energiinntaket. Anbefalt niv for befolkningens kosthold og til planlegging er 15 energiprosent". Det er spesielt viktig ta hensyn til proteinniv i forhold til barn i vekstperiode. Et proteininntak p 5 enerigprosent vil derfor for de aller fleste vre for lavt.

Annema

15.okt.2009 kl.12:33

Bjrg: Jeg kjenner ikke til de norske anbefalingene - men mest sannsynlig er det vel ingen av oss som er i faresonen for f i oss for lite proteiner? Det er vel heller motsatt. Jeg sier jo heller ikke at vi skal spise mindre proteiner - siden vi alle trenger byggesteiner. Det jeg prvde si er at du vil f i deg langt over de anbefalingene jeg henviste til ved spise slik jeg gjr - og at proteinkilden ikke ndvendigvis m vre kjtt og fisk selv om norske myndigheter sier det. Og spiser du som nordmenn flest vil du ogs vre langt innenfor. Annema

Balanse

15.okt.2009 kl.12:57

Kjempenyttig lesing, takk!

Sigrun

15.okt.2009 kl.13:11

Ingis: nr man drikker til maten blir fordyelsessaftene i magen fortynnet, og man bruker mye lengre tid p fordye maten, evt at den ikke fordyes s bra. S drikk mellom mltider. Et annet triks for at fordyelsen skal fungere bedre, er f i seg bitterstoffer 15-20 min fr et mltid. Dvs noen blader rucola, litt grapefrukt, eller noe annet som smaker bittert, f.eks Bitterstern (drper) fra helsekosten. Bitterstoffene stimulerer den hjernenerven som setter i gang hele fordyelsen, fra spyttsekresjon, utskilling av magesyre, galle, bevegelse i tarmene mm.

Nr det gjelder sensitive mager (jeg regner med at det egentlig er tarmene du mener?) s kan jeg anbefale noe jeg kaller "slimhinnekuren". Den bestr av Silicea, Betakaroten og C-vitamin, pluss gunstige magebakterier (NDS Probiotika fra www.helsekostsentralen.no er veldig bra). Dette skal tas i 6 uker, og vil bygge opp og styrke slimhinnene i tarmen (og alle andre slimhinner i kroppen) slik at de blir "tffere" og tler mer. Det kan samtidig vre lurt kutte ut matvarer du reagerer p - de vanligste er hvete og melk. Begge disse kan bidra til gjre slimhinnen irritert og sr, og det kan bl.a gi drligere nringsopptak. N kan det hende at du ikke spiser disse matvarene, men jeg skriver litt om det likevel. Kanskje noen andre har nytte av det.

Det kan vre verdt prve noen uker uten hvete og melk. Men da m utelukkelsen vre 100%! Alle varedeklarasjoner m sjekkes! Det kan ta ganske lang tid f matvarer man reagerer p ut av systemet, s minimum 4 uker utelukkelse, gjerne 6-8. Etter dette introduserer du en og en av det du har utelukket, med noen dagers mellomrom. Nr det gjelder melk, s kan det vre lurt skille mellom melkeprotein og melkesukker (jeg er av den oppfatning at vi ikke br spise melkeprodukter i det hele tatt, men det er opp til hver og en avgjre for seg selv). For finne ut om du reagerer p melkesukker, s tester du ved spise brunost, og for teste ut melkeprotein s spiser du gulost. For sjekke ut hvetemelet s tar du rett og slett og rrer ut 1 ss hvetemel i vann og drikker dette.

Slimhinnekuren er som flger:

Silicea 2ss i litt vann

Betakaroten 9 mg

C-vitamin 200 mg

NDS Probiotika 1 ts

Ta denne dosen morgen og kveld i 6 uker.

Fra Helsekostsentralen fr du ogs kjpt en veldig fin fiber som heter Ulmus rubra. Den sveller veldig i vann, s den m drikkes med en gang den er ristet ut i vann (funker best gjre det i et syltetyglass m lokk). Denne fiberen er ogs mat for de gode magebakteriene, og "slimet" det danner nr det kommer i kontakt med vann, legger seg som en beskyttende hinne over sre slimhinner i mage og tarm.

Og et siste tips: Kamille-te. Fantastisk for magen, og resten av deg ogs. Les om alle de gode egenskapene her: http://www.rolv.no/urtemedisin/medisinplanter/chamo_rec.htm

Uansett hva du gjr - Lykke til!

Sigrun

Flsomme mager

15.okt.2009 kl.14:46

Et tips til, ang. flsomme mager/tarmer, er rett og slett leve 100% raw! Spiser man kun r grnnsaker, spirer osv vil rett og slett alle mageproblemer bli en saga blott etter en liten overgangsperiode (-og for ikke snakke om hvor bra man vil fle seg, bde fysisk og psykisk).

Raw food ut til det norske folk N! ;)

Trine

15.okt.2009 kl.17:35

Hei Annema! Hva gjr du for f nok B12 i kostholdet ditt, siden du ikke spiser mat som er av de beste B12-kildene vre?

Gr du jevnlig til legesjekk el for vite at du har nok av B12 og andre viktige nringsstoffer?

Ingis

15.okt.2009 kl.19:03

Tusen takk for gode tips og forklaringer fra Sigrun og "Flsomme mager", det hjelper p! Det hrer vel med til historien at jeg har Morbus crohn (kronisk betennelse i tarmen), s det er vel en av grunnene til min drlige mage, men jeg har stor tro p at kosthold og livsstil kan vre med p "kurere" meg. Jeg lever snn halvveis uten gluten og melkeprodukter, og jeg er klar over en rekke andre syndere som gjr meg drlig. Likevel synes jeg det er vanskelig legge om kostholdet helt, srlig siden jeg er en ikke akkurat rik student. Sunn mat er dyrt, det er ogs alt utstyret man trenger, som blendere osv.. men jeg fr ta det litt etter litt! 100% raw food blir nok litt for vanskelig f til i frste omgang for meg, men jeg synes det er gode prinsipper som jeg prver inkludere i kostholdet. Takk igjen for tips, og det er virkelig ikke meningen spamme kommentarfeltet ditt Annema :)

Annema

15.okt.2009 kl.22:16

Trine: Jeg er bevisst problemstillingen og tar for sikkerhets skyld B12-tilskudd hver dag. Sist jeg tok blodprve hadde jeg kraftig mangel p magnesium (ikke B12) - og den gangen (sist vinter) var jeg i elendig forfatning. Akkurat n har kroppen min det s bra at jeg ikke trenger teste det. Men det hadde vrt interessant sett om nivene mine har endret seg siden sist. S en eller annen gang vil jeg nok sjekke ut. Annema

Annema

15.okt.2009 kl.22:17

Ingis: Ingen fare. Jo flere kommentarer og jo mer dere deler med meg og andre - jo mer spennende blir denne bloggen. S bare st p du. Annema

Inga Lill

16.okt.2009 kl.22:39

Hei! Det er ikke noen selvflge at det g over til 100% r mat aotomatisk gir velfungerende mage-tarmsystem. Hvis systemet har vrt i ubalanse lenge tar det nok tid fr det kommer seg til hektene og fungerer normalt igjen. Det er mange ting som spiller inn her. Jeg har spist 100% r levende mat i over 9mnd n, og har erfart dette selv. Tror nok man m gjre en innsats for f alt p stell. Vil helt sikkert variere fra person til person. Min plan er bli flinkere med matkombinering, f skyllet ut overskuddet av drlige bakterier og pse p med probiotika. Eksperimenterer litt med det n. Leser ogs om hvilke ferskpressede grnnsaksjuser som er bra for magen. Drikker allerede mye ferskpresset jus (en utmerket mte f i seg mye grnnsaker p), men n blir det mer terapeutisk bruk :-)
Inga Lill

Annema

20.okt.2009 kl.10:42

Inga-Lill: Det er jeg veldig enig med deg i. Jeg jobber fortsatt med finne en balanse som fungerer for meg. Det er ikke bare snu til raw food og tro at alt lses over natta. Det tar lang tid bygge opp det man har brukt r p bryte ned. Jeg tr pst at jeg har gjort en stor innsats det siste halve ret. Jeg har lrt utrolig mye. Kroppen har renset ut masse masse og jeg begynner merke n at kroppen sakte er i ferd med bygge seg opp - lag for lag. Magen er mer stabil enn fr og jeg har mer g p energimessig. Og jeg henter meg raskere inn igjen enn fr nr jeg er sliten. Jeg har erfart at spise enkelt og ikke overspise er det som fungerer aller best for magen og fordyelsen. I helgen var jeg p workshop og jobbet mye og intenst. Jeg gikk tom for mat en av dagene og kastet meg over baguettene som ble servert. Resultatet ble magesmerter i halvannet dgn etterp. Ellers hper jeg finne en god "deal" p en bra juicer en eller annen gang fr jul og gleder meg til komme i gang med juice.

kitty

30.nov.2009 kl.11:02

Hei Annema

Hvor har du sett anbefalingen p 5 % ? Jeg finner at WHO anbefaler 0,45g protein per kilo kroppsvekt, og det er den absolutt laveste anbefalingen dersom man sammenlikner med FDA og andre hvor det anbefales fra 0,8g per kilo kroppsvekt eller fra minimum 1 - 1,2g og oppover dersom man trener. Nr man s husker at f.eks. 100g kylling inneholder bare 24g protein, er jeg ikke sikker p at alle f i seg s alt for mye protein? Tenk p alle som lever p brd, ris og pasta ...

Skriv en ny kommentar

ET LIV I BALANSE.

ET LIV I BALANSE.

45, Oslo

Velkommen til min mat- og livsstilsblogg. Her vil jeg fortsette dele med dere bruddstykker av min reise mot et bedre og mer balansert liv - p alle plan. Jeg er deltidsmamma til tre barn og lever og nder for god, mettende og balanserende mat. Helse er et stort interessefelt for meg, ved siden av fotografering. Jeg freelancer som fotograf og skribent.

Follow Sense Of Life

Kategorier

Arkiv

hits