121009: Dagens grønne

I dag ble det litt travelt på morgenen her. Vi forsov oss. Men er man effektiv nok så går det fint. Litt stress, men alle rakk det de skulle av skole, jobb og tannlegebesøk. På slike dager gjelder regelen "keep-it-simple"! For min egen del rakk jeg å raske med meg et par bananer i veska og smelle sammen en irrgrønn smoothie. Jeg har hørt at mango og bladpersille skal være en super kombinasjon, så da prøvde jeg det (bestemte meg for det i går, så jeg slapp å tenke så mye før jeg satte i gang). Mango sørger for det søte og persille er en "snill" variant av det grønne innslaget pga en nokså nøytral smak (samme som spinat). Èn stykk moden mango og blader fra en passe stor bunt med bladpersille, en knivspiss himalayasalt - og vann. 30 sekunder på full speed i min Blendtec, men kanskje lengre i en vanlig blender for å klare å gjøre den helt smooth. Jeg valgte en tykk smoothie-variant. Ønsker du mer tyntflytende kjører du på med mer vann. Ikke glem å "spise" smoothie når du lager det, bruk gjerne skje - og ikke hell alt rett ned i magen. Fordøyelsen starter allerede i  munnhulen og næringsstoffer suges opp. Ha en dag alle sammen!
pus
Resultatet ble en super-fresh smaksopplevelse og en fantastisk farge. IRR-IRR-GRØNN? That´s pure nature!
pus1
Mon tro om pus har lyst til å smake?

8 kommentarer

Nina

12.okt.2009 kl.22:06

Hei,

Jeg oppdaget din blogg ved en tilfeldighet da jeg googlet opp Flavio Passos som holdt et raw food seminar i Oslo som jeg deltok på. Jeg er veldig imponert over bloggen din og det er kjempe nyttig å følge med på hva du lager.

Jeg har et spørsmål: jeg var på Young seminaret 4 oktober og jeg har bestemt meg for at både jeg og min mann går og tar en blodanalyse. Spesielt mannen min er plaget med trøtthet/mageubehag som vi ønsker å komme i bunns i. Men jeg vil veldig gjerne gå til noen som andre har hatt god erfaring med. Har du noen terapeuter å anbefale? Jeg har hørt om "Blodanalyse" og "PHforlivet". Har du noen erfaring med disse? Ser fra bloggen din at du har tatt en slik blodanalyse og antakelig fått noe veiledning utifra resultate så jeg håper du kan anbefale oss noen som vi kan ta kontakt med for å bestille time.

Nina

hens

12.okt.2009 kl.22:18

Bildene du tar er fantastiske!

Annema

12.okt.2009 kl.23:13

Nina: Jeg har tatt blodanalyse flere ganger. I vinter tok jeg hos en som driver hjemmefra, sjekk ut nettsiden hans papaya.no. I sommer gjorde Geir Rune Lislegaard i livingfoodnorway testen, det var virkelig imponerende. Ekstra spennende at en fra Hippocrates Institute i USA analyserte testen. Jeg ville kontaktet ham (sjekk nettsiden hans). Ellers tror jeg også at ph-for-livet er veldig flinke folk. Lykke til, du er inne på en spennende vei som jeg tror dere vil få mye glede av.

Hens: Tusen takk - ingenting gleder meg mer enn å høre sånt!

Lise

13.okt.2009 kl.07:42

Hei

Kjempebra blogg! Jeg prøvde å lage mandelmelken i går og den var kjempegod ;-) Kommer ikke til å savne vanlig melk igjen. Men vil det ikke bli et problem med å få seg nok kalsium hvis du kutter ut kumelka? Hvor får du kalsiumet ditt fra?

Annema

13.okt.2009 kl.14:38

Lise: Så bra. Jeg kommer med svar på kalsiumspørsmålet ditt i kveld. Har også til gode å skrive litt om proteiner. Dette er typiske spørsmål ifm det å leve raw.

vaniljepulver?

14.okt.2009 kl.09:40

Hva slags vaniljepulver bruker du? Jeg antar at det ikke er vaniljesukker fra dagligvarebutikken :-)

Annema

14.okt.2009 kl.10:30

Nei, jeg kjøper rent vaniljepulver på helsekosten. Smaker nydelig og som det skal; vanilje... Annema

Annema

14.okt.2009 kl.10:59

Så var det kalsium! Kalsium er et mineral på lik linje med magnesium - og dermed en byggestein for kroppen vår. Kalsium er spesielt viktig for tenner og skjelett. Og det finnes dårlig og bra kalsium. Kalsium fra melkeprodukter er jo den tradisjonelle kilden som vi alle kjenner til. Problemet er bare at vi ikke har enzymer til å fordøye dem. Men det finnes andre gode kalsiumkilder, som for eksempel grønne blader, gulrøtter, spirede linser, mandler, paranøtter, sjøgrønnsaker, sesamfrø, solsikkefrø, fiken osv. MEN, det er ting som nevnes for lite. Og det er at det må være balanse mellom kalsium og magnesium i kroppen vår for å få balanse i opptaket. Magnesium hjelper til med opptaket av kalsium i kroppen vår og faktisk er det undersøkelser som viser at magnesium biologisk transmuteres til kalsium i beina våre. Desverre er det veldig mange av oss som har kraftige mangler på magnesium i kroppen vår (jeg var en av dem). Dette er et studium i seg selv, som jeg kunne skrevet en avhandling om, men det jeg vil frem til er at det er magnesiumtilskudd mange av oss bør ta - og ikke kalsiumtilskudd! Mange får faktisk i seg ALFOR mye kalsium ved å ta tilskudd og da vil du kunne oppleve innflammasjoner og såkalte "calcifications" eller avleiringer av kalk/kalsium rundt omkring i kroppen. Jeg har selv opplevd dette etter to kraftige nyresteinsanfall i tjueårene, flere innflammasjoner og jeg vet at jeg har kalsiumavleiringer i rygg og skuldre (det kjennes...). Jeg spiste helt feil og ubalansert i mange mange år - og oppnådde en skjevhet mellom kalsium og magnesium. Dette ble et litt rotete svar, men hvis du er opptatt av temaet oppfordrer jeg deg til å søke litt på nettet rundt dette temaet. På Youtube vil du finne mange videoer av David Wolfe som snakker om nettopp kalsium og magnesium. Lykke til. Annema

Skriv en ny kommentar

ET LIV I BALANSE.

ET LIV I BALANSE.

45, Oslo

Velkommen til min mat- og livsstilsblogg. Her vil jeg fortsette å dele med dere bruddstykker av min reise mot et bedre og mer balansert liv - på alle plan. Jeg er deltidsmamma til tre barn og lever og ånder for god, mettende og balanserende mat. Helse er et stort interessefelt for meg, ved siden av fotografering. Jeg freelancer som fotograf og skribent.

Follow Sense Of Life

Kategorier

Arkiv

hits