160909: Green smoothiegirl!

Heisann dere! Det gr litt fort i svingene om dagen. Har noen sm utfordringer med venne meg til mitt nye liv som student og freelancer. Det gr litt utover bloggen, som dere sikkert har merket. Men, det gr seg nok til etterhvert.

Jeg har med min nye blender kommet godt i gang med starte dagen med en grnn smoothie. Aller frst tar jeg mine grnne tilskudd (hvetegress, spirulina og chlorella). S lager jeg en stooor grnn smoothie som jeg bruker litt tid p drikke utover formiddagen. Jeg lar den gjerne rulle litt i munnen fr jeg svelger, da suges en del av nringen opp allerede i munnhulen. Jeg kan love dere at denne drikken vil holde deg god og mett i mange timer! Og nsker du gjre N GOD TING for kroppen din hver dag - s begynn drikke grnn smoothie hver dag. Det vil gi deg mange helsefordeler: Du fr i deg mer enzymer, vitaminer, mineraler og antioksidanter enn du normalt ville gjort. Smoothien gir immunforsvaret ditt en skikkelig "boost" og renser de indre organene for toksiner og avfallsstoffer. Og siden smoothien er flytende er nringsstoffene lett fordyelig for kroppen. De blir nrmest sugd opp i systemet. Frukten gjr at jeg fr i meg en betydelig strre andel grnnkl og andre mrkegrnne blader enn jeg normalt ville gjort. Og slik den er n smaker den faktisk veldig godt, men etterhvert som jeg blir vant til dette tipper jeg at fruktandelen min vil g ned. Prv deg frem med det du selv liker. Det skal smake godt! Og varier hvilke blader og frukter du bruker.

smoothieHer er ingrediensene til dagens smoothie. Den inneholder et par never med fersk norsk grnnkl. Jeg tar bort den tykke stilken i midten av bladene, men resten av bladene bruker jeg. Det bugner av grnnkl i grnnsaksbutikkene n. Jeg har tenkt hamstre inn noen kilo og legge i fryseren. Grnnkl er ogs noe du fint kan plante ut i hagen selv til vren. Vokser som bare det. Og fr du ikke tak i grnnkl kan du lete etter andre grnne blader. Jo grnnere, jo bedre og mer nringsrike og klorofyllrike er de: spinat, grnne urter, savoykl osv. For klare blende grnnkl trenger du en kraftig blender. Dersom blenderen din ikke greier bryte ned fibrene i klen kan du sile ut fibrene til slutt med en sil eller nttepose. Da blir det mer som en juice, men det er uansett en super-duper start p dagen. Som du er av bildet har jeg ogs hatt i litt sitron, bittelitt himalayasalt, gojibr, spirer, en appelsin, et eple og to modne prer. Jeg skjrer bort appelsinskall og tar bort steiner, men bruker ellers hele appelsinen. P eplet skjrer jeg bort endestykkene (der hvor gift fra spryting samler seg) og kjernehus, men beholder resten av eplet med skall og det hele. Det samme gjr jeg med prene. Skallet og undersiden av skallet er jo den mest nringsrike delen av frukten, s ikke utelat den! Men har du en liten blender skjnner jeg at det er mest hensiktsmessig ta skallet av. Husk vaske ingrediensene fr du kjrer i blender. I tillegg til det som er p bildet har jeg oppi en god ss med olje. Jeg bruker oljen fra AmanPrana, men vanlig linfrolje er ogs supert. Til sist har jeg oppi et par spiseskjeer med malte linfr. Da fr du i deg en god dose proteiner som gjr at metthetsflelsen holder lenger. Og du trenger proteiner p morgenen for f kroppsmaskineriet i gang. Som du ser av bildet over har jeg ogs oppi litt urter. Jeg synes sitronmelisse eller mint gir en fresh smak p smoothien. I tillegg er det veldig beroligende for kroppen. Her m du prve deg frem selv. IKKE GLEM VANN, forresten!!! Og srg for skaffe deg en stor beholder for ha smoothien din oppi. Fin ta med seg i bilen nr du lper avgrde p jobb eller annet. Og fr du ikke tid til lage grnn smoothie til frokost kan du lage en mindre variant p ettermiddag eller kveld i stedet. Et annet tips er kutte opp alt du trenger og ha oppi blenderen kvelden fr - og sett i kjleskapet. Da er alt klart til neste morgen.

NB! Jeg fr ikke barna til drikke akkurat denne. Men jeg har planer om lage en grnn smoothie som barna kan like. Grnt er jo en ganske kul farge - og det liker barn. Cluet er kamuflere den grnne smaken mest mulig i starten med deilige frukter og br.
smoothie smoothie1 smoothie3

Denne
videoen gir deg en fin innfring i grnne smoothier. Jeg foreslr at du flger hans prinsipper med "keep it simple" og ikke blande altfor mange ting i smoothien og srg for variere hvilke blader og frukter/br du bruker. Se ogs hvordan GreenSmoothieGirl lager sin grnne smoothie som ikke er grnn lengre pga brmiksen hun har oppi. So simple!

19 kommentarer

Anita

17.sep.2009 kl.12:16

Putt en neve med frosne bringebr oppi, s er barna dine med

ogs :-)

Annema

17.sep.2009 kl.12:40

Eller blbr!

Malin

17.sep.2009 kl.12:50

Dette m jeg prve. Synes det virker som en stor porsjon, klarer du f i deg allt dette?

Anne

17.sep.2009 kl.13:48

Herlig farge p smoothien :) Skal flge med p disse grnne smoothiene dine, synes det er utfordrende lage grnnsakssmoothie uten at det smaker, kremt, sunt (og mindre godt). Gleder meg til hre hva du putter oppi den barnevennlige grnne smoothien :) Vet du forresten hvor stor mengde knuste linfr det er trygt spise daglig? Har lest at linfr kan vre giftig p grunn av stoffer som omdannes til blsyre, og da spesielt knuste linfr (http://matportalen.no/artikler/2005/3/er_det_sant_at_linfro_inneholder_blaasyre). I flge linken er det trygt spise 1-2 ss med hele linfr om dagen for en voksen person, men det str ikke noe om knuste.

Annema

17.sep.2009 kl.14:17

Malin: Det gr helt fint. Bruker litt tid p den - og den holder meg mett utrolig lenge.

Anne: Smil. Jeg har ftt den kommentaren fr, om knuste linfr. Husker ikke helt hva vi konkludertemed i den diskusjonen, men jeg spiser nok ikke mer enn 1-2 ss hver dag - og knapt det. Du kan jo ogs bruke linfrolje. Hele linfr gjr vel ikke s veldig mye nytte, s fremt de ikke er bltlagt p forhnd? De gr vel bare rett gjennom systemet? Annema

Birgit

17.sep.2009 kl.16:05

Tusen takk for tipset. Har lett lenge etter en oppskrift p en grnn smothie. Drikker daglig smoothien fra Thorbjrg Hafsteinsdottir, men bra ha noe variere med. Takk nok en gang :)

Strikkelaura

17.sep.2009 kl.17:55

Dette innlegget traff meg. Siden jeg drikker smoothie hver morgen fr jeg drar ut. I morges hadde jeg drlig tid, har leie bil om dagen. Det var noe galt med den, s jeg lovet komme innom slik at de kunne f se p den. Jeg lp ut dra med smoothien i hnda i en termokopp i dag morges. Bilen hadde ingen koppeholder, hva skjer? Jodda, hele smoothien velter ut over gulvet i bilen jeg skulle levere. Hahaha!!

S jeg m kjpe med strre kopp og med LOKK!

Skal prve denne versjonen neste gang, ser veldig god ut.

Hvor mye hvetegress drikker du? Jeg leste at etter 5 dager kunne man ta 1 ts morgen og ettermiddag, etter 11 dager kunne man ta 2 ts morgen og ettermiddag. For meg er det vanskelig og ta de hver eneste ettermiddag siden jeg sjeldent er hjemme p den tiden.

Purly greens har jeg forresten ikke funnet p nett enda (fra pure planet).

N skal jeg lage sjokoladepudding (raw) ;-)

Amorine

17.sep.2009 kl.22:27

Du kan f kjpt billig Purly greens av meg... ;)

Annema, hvor mye av dette putter du i en smoothie? Jeg har n prvd lage grnn smoothie, med denne Purly Greens i to ganger. Begge gangene ble det en tjukk masse som smakte usj. Skjnner ikke hvordan du fr det ned. Jeg skulle s gjerne ha ftt i meg denne sunne drikken, men alt jeg fr ned er en svelg eller to, resten gr i vasken. Hva er trikset? Jeg har blandet med eplejuice og litt mango.

Strikkelaura

17.sep.2009 kl.22:35

Yes jeg kjper med glede!! ;-) Glasset mitt er snart tomt, og jeg kjpte det for litt over 1 uke siden...sukk.

Annema

18.sep.2009 kl.09:38

Birgit: Hper du liker den.

Strikkelaura: Ooops. Snt er ufattelig kjedelig nr det skjer. Men ogs en god historie i etterkant! Jeg har forelpig kun tatt 1 ts hvetegresspulver av gangen. Jeg tar det forsiktig, siden jeg tar s mye annet. Prver meg frem. Jeg tar det forelpig kun en gang per dag, mest fordi ettermiddagene er s hektiske at jeg glemmer det. Hper sjokopuddingen ble god!

Amorine: Jeg pleier ikke ha Purely Greens i smoothie (ref. tidligere svar). Jeg blander bare ut 1 ts med greens eller hvetegress i et lite glass vann. Og heller p litt eplejuice eller eple/mangojuice til det smaker greitt. Ikke noe problem. Dropp i allefall ha den i smoothie og prv lage deg en liten drikk med pulver, vann og juice. Hvis du synes det smaker usj s vil jeg anbefale deg begynne med litt mindre grnt pulver i starten og ke p etterhvert som smakssansene dine blir vant til det.....

Strikkelaura

18.sep.2009 kl.13:59

Ville bare tipse om at Rtter har det store glasset (275g?) med greens fra PP til 399kr (500kr andre plasser).

God helg ;-)

(Muligens jeg er rar, synes hvetegress er godt. Og jeg drikker det rent...)

Annema

18.sep.2009 kl.18:48

Strikkelaura. Smil. Jeg var innom Rtter i dag. De har et fantastisk utvalg, m vre byens beste. Og det er s fint at de har flere alternative merker - og prisforskjellene er store. Ikke alltid at de store kjente merkene er de billigste, tvert i mot. Jeg er nok ogs litt rar, begynner like alt det grnne mer og mer. I dag lagde jeg smoothie av spinat, skogsbr og litt annen frukt. Supergodt. Annema

Tine

18.sep.2009 kl.21:29

M man ha blender, eller kan man bare bruke stavmikser?

Mari

18.sep.2009 kl.22:13

Et lite sprsml som du kanskje kan svare p...

Jeg var innom helsekosten da jeg nsket kjpe noe rensende tilskudd av et eller annet slag. Ble da anbefalt Chlorella, og jeg kjpte et slikt glass. Mitt sprsml er da, har det noe for seg "bare" ta dette tilskuddet? Ser jo du tar litt annet ogs. Og hvilken effekt vil jeg kunne forvente?

Veldig fin blogg!

19.sep.2009 kl.16:45

Hei! Jeg lurer p - kan du gi meg et tips om noe jeg kan bruke som et energi-kick innimellom. Jeg er fulltidsjobbende med fulltidsstudier ved siden av + mann/barn, hjem, ulike verv, trening osv osv.... Noen ganger kjenner jeg at energien min er helt borte. Hva kan jeg gjre da? For meg er det helt utelukket legge om kostholdet slik du har gjort - bde fordi jeg er alt for glad i et variert kosthold og fordi jeg bor slik til at det er umulig f tak i rvarer. S jeg trenger noe som man enkelt kan lage av ingredienser fra vanlige dagligvarebutikker. Har du et tips??

Tias

26.sep.2009 kl.22:16

S spennende ut, jeg pleier ogs starte dagen med en smoothie, men jeg blir s fort sulten igjen. Kanskje linfr ikke var s dumt! Men, hva er cluet med salt?

Annema

28.sep.2009 kl.21:44

Cluet er bruke bittebittelitt salt for f en god smaksbalanse, men det er ikke ndvendig. Dessuten bruker jeg kun himalayasalt som er et mineralsalt med gode mineraler. Kan ikke sammenlignes med vanlig salt, men skal selvsagt brukes med mte.... Annema

Tias

29.sep.2009 kl.23:44

Nemlig. Okay, takk for svar :-)

Edle Nyborg-Christensen

03.apr.2012 kl.00:34

Skal prve noen av smoothiene din

Skriv en ny kommentar

ET LIV I BALANSE.

ET LIV I BALANSE.

45, Oslo

Velkommen til min mat- og livsstilsblogg. Her vil jeg dele det jeg kan av oppkrifter, rd og tips for f et friskere, sunnere og mer balansert liv. P alle plan! Jeg er deltidsmamma til tre barn og lever og nder for god, mettende og balanserende mat. Helse er et stort interessefelt for meg, ved siden av fotografering. Jeg freelancer som fotograf og skribent.

Follow Sense Of Life

Kategorier

Arkiv

hits