160909: Green smoothiegirl!

Heisann dere! Det går litt fort i svingene om dagen. Har noen små utfordringer med å venne meg til mitt nye liv som student og freelancer. Det går litt utover bloggen, som dere sikkert har merket. Men, det går seg nok til etterhvert.

Jeg har med min nye blender kommet godt i gang med å starte dagen med en grønn smoothie. Aller først tar jeg mine grønne tilskudd (hvetegress, spirulina og chlorella). Så lager jeg en stooor grønn smoothie som jeg bruker litt tid på å drikke utover formiddagen. Jeg lar den gjerne rulle litt i munnen før jeg svelger, da suges en del av næringen opp allerede i munnhulen. Jeg kan love dere at denne drikken vil holde deg god og mett i mange timer! Og ønsker du å gjøre ÈN GOD TING for kroppen din hver dag - så begynn å drikke grønn smoothie hver dag. Det vil gi deg mange helsefordeler: Du får i deg mer enzymer, vitaminer, mineraler og antioksidanter enn du normalt ville gjort. Smoothien gir immunforsvaret ditt en skikkelig "boost" og renser de indre organene for toksiner og avfallsstoffer. Og siden smoothien er flytende er næringsstoffene lett fordøyelig for kroppen. De blir nærmest sugd opp i systemet. Frukten gjør at jeg får i meg en betydelig større andel grønnkål og andre mørkegrønne blader enn jeg normalt ville gjort. Og slik den er nå smaker den faktisk veldig godt, men etterhvert som jeg blir vant til dette tipper jeg at fruktandelen min vil gå ned. Prøv deg frem med det du selv liker. Det skal smake godt! Og varier hvilke blader og frukter du bruker.

smoothieHer er ingrediensene til dagens smoothie. Den inneholder et par never med fersk norsk grønnkål. Jeg tar bort den tykke stilken i midten av bladene, men resten av bladene bruker jeg. Det bugner av grønnkål i grønnsaksbutikkene nå. Jeg har tenkt å hamstre inn noen kilo og legge i fryseren. Grønnkål er også noe du fint kan plante ut i hagen selv til våren. Vokser som bare det. Og får du ikke tak i grønnkål kan du lete etter andre grønne blader. Jo grønnere, jo bedre og mer næringsrike og klorofyllrike er de: spinat, grønne urter, savoykål osv. For å klare å blende grønnkål trenger du en kraftig blender. Dersom blenderen din ikke greier å bryte ned fibrene i kålen kan du sile ut fibrene til slutt med en sil eller nøttepose. Da blir det mer som en juice, men det er uansett en super-duper start på dagen. Som du er av bildet har jeg også hatt i litt sitron, bittelitt himalayasalt, gojibær, spirer, en appelsin, et eple og to modne pærer. Jeg skjærer bort appelsinskall og tar bort steiner, men bruker ellers hele appelsinen. På eplet skjærer jeg bort endestykkene (der hvor gift fra sprøyting samler seg) og kjernehus, men beholder resten av eplet med skall og det hele. Det samme gjør jeg med pærene. Skallet og undersiden av skallet er jo den mest næringsrike delen av frukten, så ikke utelat den! Men har du en liten blender skjønner jeg at det er mest hensiktsmessig å ta skallet av. Husk å vaske ingrediensene før du kjører i blender. I tillegg til det som er på bildet har jeg oppi en god ss med olje. Jeg bruker oljen fra AmanPrana, men vanlig linfrøolje er også supert. Til sist har jeg oppi et par spiseskjeer med malte linfrø. Da får du i deg en god dose proteiner som gjør at metthetsfølelsen holder lenger. Og du trenger proteiner på morgenen for å få kroppsmaskineriet i gang. Som du ser av bildet over har jeg også oppi litt urter. Jeg synes sitronmelisse eller mint gir en fresh smak på smoothien. I tillegg er det veldig beroligende for kroppen. Her må du prøve deg frem selv. IKKE GLEM VANN, forresten!!! Og sørg for å skaffe deg en stor beholder for å ha smoothien din oppi. Fin å ta med seg i bilen når du løper avgårde på jobb eller annet. Og får du ikke tid til å lage grønn smoothie til frokost kan du lage en mindre variant på ettermiddag eller kveld i stedet. Et annet tips er å kutte opp alt du trenger og ha oppi blenderen kvelden før - og sett i kjøleskapet. Da er alt klart til neste morgen.

NB! Jeg får ikke barna til å drikke akkurat denne. Men jeg har planer om å lage en grønn smoothie som barna kan like. Grønt er jo en ganske kul farge - og det liker barn. Cluet er å kamuflere den grønne smaken mest mulig i starten med deilige frukter og bær.
smoothie smoothie1 smoothie3

Denne
videoen gir deg en fin innføring i grønne smoothier. Jeg foreslår at du følger hans prinsipper med å "keep it simple" og ikke blande altfor mange ting i smoothien og sørg for å variere hvilke blader og frukter/bær du bruker. Se også hvordan GreenSmoothieGirl lager sin grønne smoothie som ikke er grønn lengre pga bærmiksen hun har oppi. So simple!

19 kommentarer

Anita

17.sep.2009 kl.12:16

Putt en neve med frosne bringebær oppi, så er barna dine med

også :-)

Annema

17.sep.2009 kl.12:40

Eller blåbær!

Malin

17.sep.2009 kl.12:50

Dette må jeg prøve. Synes det virker som en stor porsjon, klarer du å få i deg allt dette?

Anne

17.sep.2009 kl.13:48

Herlig farge på smoothien :) Skal følge med på disse grønne smoothiene dine, synes det er utfordrende å lage grønnsakssmoothie uten at det smaker, kremt, sunt (og mindre godt). Gleder meg til å høre hva du putter oppi den barnevennlige grønne smoothien :) Vet du forresten hvor stor mengde knuste linfrø det er trygt å spise daglig? Har lest at linfrø kan være giftig på grunn av stoffer som omdannes til blåsyre, og da spesielt knuste linfrø (http://matportalen.no/artikler/2005/3/er_det_sant_at_linfro_inneholder_blaasyre). I følge linken er det trygt å spise 1-2 ss med hele linfrø om dagen for en voksen person, men det står ikke noe om knuste.

Annema

17.sep.2009 kl.14:17

Malin: Det går helt fint. Bruker litt tid på den - og den holder meg mett utrolig lenge.

Anne: Smil. Jeg har fått den kommentaren før, om knuste linfrø. Husker ikke helt hva vi konkludertemed i den diskusjonen, men jeg spiser nok ikke mer enn 1-2 ss hver dag - og knapt det. Du kan jo også bruke linfrøolje. Hele linfrø gjør vel ikke så veldig mye nytte, så fremt de ikke er bløtlagt på forhånd? De går vel bare rett gjennom systemet? Annema

Birgit

17.sep.2009 kl.16:05

Tusen takk for tipset. Har lett lenge etter en oppskrift på en grønn smothie. Drikker daglig smoothien fra Thorbjørg Hafsteinsdottir, men bra å ha noe å variere med. Takk nok en gang :)

Strikkelaura

17.sep.2009 kl.17:55

Dette innlegget traff meg. Siden jeg drikker smoothie hver morgen før jeg drar ut. I morges hadde jeg dårlig tid, har leie bil om dagen. Det var noe galt med den, så jeg lovet å komme innom slik at de kunne få se på den. Jeg løp ut døra med smoothien i hånda i en termokopp i dag morges. Bilen hadde ingen koppeholder, hva skjer? Jodda, hele smoothien velter ut over gulvet i bilen jeg skulle levere. Hahaha!!

Så jeg må kjøpe med større kopp og med LOKK!

Skal prøve denne versjonen neste gang, ser veldig god ut.

Hvor mye hvetegress drikker du? Jeg leste at etter 5 dager kunne man ta 1 ts morgen og ettermiddag, etter 11 dager kunne man ta 2 ts morgen og ettermiddag. For meg er det vanskelig og ta de hver eneste ettermiddag siden jeg sjeldent er hjemme på den tiden.

Purly greens har jeg forresten ikke funnet på nett enda (fra pure planet).

Nå skal jeg lage sjokoladepudding (raw) ;-)

Amorine

17.sep.2009 kl.22:27

Du kan få kjøpt billig Purly greens av meg... ;)

Annema, hvor mye av dette putter du i en smoothie? Jeg har nå prøvd å lage grønn smoothie, med denne Purly Greens i to ganger. Begge gangene ble det en tjukk masse som smakte usj. Skjønner ikke hvordan du får det ned. Jeg skulle så gjerne ha fått i meg denne sunne drikken, men alt jeg får ned er en svelg eller to, resten går i vasken. Hva er trikset? Jeg har blandet med eplejuice og litt mango.

Strikkelaura

17.sep.2009 kl.22:35

Yes jeg kjøper med glede!! ;-) Glasset mitt er snart tomt, og jeg kjøpte det for litt over 1 uke siden...sukk.

Annema

18.sep.2009 kl.09:38

Birgit: Håper du liker den.

Strikkelaura: Ooops. Sånt er ufattelig kjedelig når det skjer. Men også en god historie i etterkant! Jeg har foreløpig kun tatt 1 ts hvetegresspulver av gangen. Jeg tar det forsiktig, siden jeg tar så mye annet. Prøver meg frem. Jeg tar det foreløpig kun en gang per dag, mest fordi ettermiddagene er så hektiske at jeg glemmer det. Håper sjokopuddingen ble god!

Amorine: Jeg pleier ikke ha Purely Greens i smoothie (ref. tidligere svar). Jeg blander bare ut 1 ts med greens eller hvetegress i et lite glass vann. Og heller på litt eplejuice eller eple/mangojuice til det smaker greitt. Ikke noe problem. Dropp i allefall å ha den i smoothie og prøv å lage deg en liten drikk med pulver, vann og juice. Hvis du synes det smaker usj så vil jeg anbefale deg å begynne med litt mindre grønt pulver i starten og øke på etterhvert som smakssansene dine blir vant til det.....

Strikkelaura

18.sep.2009 kl.13:59

Ville bare tipse om at Røtter har det store glasset (275g?) med greens fra PP til 399kr (500kr andre plasser).

God helg ;-)

(Muligens jeg er rar, synes hvetegress er godt. Og jeg drikker det rent...)

Annema

18.sep.2009 kl.18:48

Strikkelaura. Smil. Jeg var innom Røtter i dag. De har et fantastisk utvalg, må være byens beste. Og det er så fint at de har flere alternative merker - og prisforskjellene er store. Ikke alltid at de store kjente merkene er de billigste, tvert i mot. Jeg er nok også litt rar, begynner å like alt det grønne mer og mer. I dag lagde jeg smoothie av spinat, skogsbær og litt annen frukt. Supergodt. Annema

Tine

18.sep.2009 kl.21:29

Må man ha blender, eller kan man bare bruke stavmikser?

Mari

18.sep.2009 kl.22:13

Et lite spørsmål som du kanskje kan svare på...

Jeg var innom helsekosten da jeg ønsket å kjøpe noe rensende tilskudd av et eller annet slag. Ble da anbefalt Chlorella, og jeg kjøpte et slikt glass. Mitt spørsmål er da, har det noe for seg å "bare" ta dette tilskuddet? Ser jo du tar litt annet også. Og hvilken effekt vil jeg kunne forvente?

Veldig fin blogg!

19.sep.2009 kl.16:45

Hei! Jeg lurer på - kan du gi meg et tips om noe jeg kan bruke som et energi-kick innimellom. Jeg er fulltidsjobbende med fulltidsstudier ved siden av + mann/barn, hjem, ulike verv, trening osv osv.... Noen ganger kjenner jeg at energien min er helt borte. Hva kan jeg gjøre da? For meg er det helt utelukket å legge om kostholdet slik du har gjort - både fordi jeg er alt for glad i et variert kosthold og fordi jeg bor slik til at det er umulig å få tak i råvarer. Så jeg trenger noe som man enkelt kan lage av ingredienser fra vanlige dagligvarebutikker. Har du et tips??

Tias

26.sep.2009 kl.22:16

Så spennende ut, jeg pleier også å starte dagen med en smoothie, men jeg blir så fort sulten igjen. Kanskje linfrø ikke var så dumt! Men, hva er cluet med salt?

Annema

28.sep.2009 kl.21:44

Cluet er å bruke bittebittelitt salt for å få en god smaksbalanse, men det er ikke nødvendig. Dessuten bruker jeg kun himalayasalt som er et mineralsalt med gode mineraler. Kan ikke sammenlignes med vanlig salt, men skal selvsagt brukes med måte.... Annema

Tias

29.sep.2009 kl.23:44

Nemlig. Okay, takk for svar :-)

Edle Nyborg-Christensen

03.apr.2012 kl.00:34

Skal prøve noen av smoothiene din

Skriv en ny kommentar

ET LIV I BALANSE.

ET LIV I BALANSE.

45, Oslo

Velkommen til min mat- og livsstilsblogg. Her vil jeg dele det jeg kan av oppkrifter, råd og tips for å få et friskere, sunnere og mer balansert liv. På alle plan! Jeg er deltidsmamma til tre barn og lever og ånder for god, mettende og balanserende mat. Helse er et stort interessefelt for meg, ved siden av fotografering. Jeg freelancer som fotograf og skribent.

Follow Sense Of Life

Kategorier

Arkiv

hits