090909: Sjokoladesaus av rå kakao

Jeg merker allerde nå at dagene er mer travle. Det blir mindre tid til kos med mine små i hverdagen. Så da sørger jeg for å lage litt ekstra kos når vi først har tid. I går lagde jeg sjokoladesaus sammen med småjentene mine; rå kakao, agave, masse vaniljepulver og litt himalayasalt. Gjett om det var populært! Både det å lage godsakene, men ikke minst det å sloss om å få slikke mest mulig av sjokoladerestene i bollen. Resultatet ble både søtt og godt - og sunt - for rå kakao inneholder jo massevis av antioksydanter og gode næringsstoffer. Vi kjøpte inn en kurv med ferske bringebær og skar opp masse fersk ananas i biter. Så satte vi oss ut i ettermiddagssola og dippet godsakene oppi sjokoladesausen. Det ble en del sjokolademunner etter dette. Og nå har jeg lovt på tro og ære at det ikke blir så lenge til neste gang.....

Jeg har meldt meg på sjokoladekurset til Dønn Grønn i høst, så det blir nok enda mer sjokolade her i huset fremover.
kakao

Tykk og god sjokoladesaus. Kan sikkert tynnes ut litt, eksempelvis med litt nøttemelk.

kakao1

12 kommentarer

Angelida

09.sep.2009 kl.22:42

Så deilig:)

Benedicte

10.sep.2009 kl.00:22

Så vidunderlig ut! Du er virkelig flink som har tid til å lage så mye sunn og god mat samtidig som du jobber og har barn! Jeg er student med deltidsjobb, og merker at det virkelig tar mye (lese)tid å lage så mye mat fra bunnen av. Men det er jo en prioritering jeg gjerne gjør. Likefult, det er imponerende! :-)

Annema

10.sep.2009 kl.06:44

Takk, men jeg hadde nok ikke klart alt dette med full jobb. Jeg studerer og jobber med mindre prosjekter. Så det er nok ikke så imponerende. Annema

Linda

10.sep.2009 kl.08:39

Nammm, dette så rent lekkert ut da - tusen takk for at du er så snill og deler med oss :)

Strikkelaura

10.sep.2009 kl.11:12

Det så helt fantastisk ut, får vann i munn!!!

Jeg lurer litt på dette med søtingsstoff. Har akkurat lest Kjernesunn familie, og de anbefaler Bjørkesøt og at man skal holde seg unna agave. Jeg blir litt forvirra..selv sverger jeg til Sukerin.

Hvorfor "fraråder" Kjernesunn familie agave? Pga. blodsukkerøking som kommer fra agave?

En annen ting, kjenner du til Whole earth sin organiske cola? Den er naturlig og søtet med agave. Smakte den tilfeldig her en dag, smaker MYE bedre enn vanlig cola (det skal sies at jeg ikke er liker cola noe særlig da..).

http://www.wholeearthfoods.com/products/drinks/sparkling-drinks/organic-sparkling-cola/

Ellers er jeg enig med Benedicte, dette tar tid og ikke minste er det sinnsykt dyrt for en student lommebok.

Finja

10.sep.2009 kl.16:00

Hei! Takk for fine sider:-) Jeg håper jeg kan reklamere litt for den nystartede nettbutikken okosjokolade.no. Der får man tak i den av de råvarene som du bruker.

Annema

10.sep.2009 kl.23:56

Strikkelaura: Jeg vet ikke helt, men det er litt delte meninger om agave. Jeg vet at Yaconsirup skal ha lavere blodsukkerpåvirkning enn agave - så ideelt sett er den best av de to. Jeg bruker litt forskjellig, men skulle ønske jeg klarte å bruke stevia til litt mer. Mange av oppskriftene jeg bruker inneholder agave eller yaconsirup, så da det er det ofte at jeg velger enkleste vei. Jeg har prøvd Bjørkesøt, men synes ikke det smaker noe særlig. Jeg har ikke hørt om colaen du nevner, men jeg vet at i Japan er alle kunstige søtningsstoffer forbudt og der brukes Stevia som søtning i Coca Cola. Når det gjelder kostnader og mat er det jo hele veien lov å bruke modifikasjoner. Ingredienser kan legges til og trekkes fra og erstattes av andre rimeligere alternativer. Tenk heller på alle oppskriftene og innspillene som inspirasjon til å prøve noe nytt innimellom. Ha en super hel.

Finja: Flott med flere detaljer.

LittleMissSunshine

11.sep.2009 kl.04:58

Heisann!:) jeg må virkelig si at jeg liker bloggen din altså!

Jeg har forøvrig noen spørsmål jeg håper du kan hjelpe meg med!

Jeg har nettopp flyttet tilbake fra å ha bodd i England en god stund, og lurer på om du har tips til hvor man får kjøpt gode råvarer her i Norge? Jeg har brukt å handle på whole-foods, noe som har vært himmel! Men vi har jo så dårlig utvalg her i Norge, så forleden dag de hadde noe på kinsarvik fruktutsalg, men det må da finnes bedre alternativ?

Så lurer jeg på, har du et godt tips til en dehydrator? må kjøpe meg en ny siden min gamle ikke er kompatibel med strømuttakene her i Norge..

På forhånd, tusen takk!:)

Og ha en flott dag!

Annema

11.sep.2009 kl.09:32

Little Miss Sunshine: Mener du handling på nettet? Og hvilke råvarer er det du ønsker å kjøpe? Sanabona og Livingfoodsnorway selger dehydrator (exalibur). Den er veldig bra, har den selv. Annema

LittleMissSunshine

11.sep.2009 kl.11:30

Jeg tenkte mest på butikker! Jeg kjøper det meste av frø, nøtter, krydder og slikt på nettet, men tenker mer på ferske råvarer, ofte er ting som fennikkel, ferske rødbeter, bladspinat, sellerirot osv vanskelige å finne i dagligvaren.

Du har forresten en utrolig fin blogg!:)

Renate

14.sep.2009 kl.13:18

Hei! Er ei jente på 20 år som sliter litt med kropp og kosthold. Er ikke overvektig eller noe, men føler meg veldig oppblåst, slapp, lite energi, humørsvigninger, osv. Har veldig lyst til å kutte ut mel, pasta, brød, ris.. Problemet er bare at jeg ikke aner hva jeg skal bytte det ut med. Er student, så det må være rimelige matvarer for å si det sånn. Bruker f.eks å lage laks, agurksalat og stekte potetbåter til middag. Hva ville du hatt istedet for potetene? Kunne du kanskje laget et innlegg om dette?

Klem

Annema

14.sep.2009 kl.13:49

Renate: Hvis du blar gjennom bloggen min, så skriver jeg mye om akkurat dette. Jeg begynte min prosess med å unngå å blande karbohydrater (potet, ris, pasta osv) med proteiner (kjøtt, kylling, fisk, egg osv). Prøv å spise slik at kroppen din bruker minst mulig energi på fordøyelsen. Spis kylling, fisk osv sammen med en grønn salat eller lett wokede eller dampede grønnsaker eksempelvis. Skal du spise poteter eller ris, så spis det sammen med salat. Prøv å stek maten minst mulig. Varm opp i ovnen eller damp lett. Prøv å kutte ut sukker helt og holdent. Drikk vann gjennom hele dagen og kutt ut sukkerholdige drikker. Vær forsiktig med alkohol eller kutt det helt en periode. Vurder om du har råd til å kjøpe tarmbakterier på helsekosten og bland i vann hver dag. Dette er i allefall en fin begynnelse..... Hvis du klarer disse tingene vil du forhåpentligvis merke en forskjell og du kan ta neste steg. Du må prøve å lære kroppen din å kjenne, dvs at du etterhvert vil merke hva kroppen tåler og ikke tåler. Hvordan vi har det henger ofte sammen med den maten vi spiser og det livet vi lever. Det er i allefall min erfaring. Lykke til. Hilsen Annema

Skriv en ny kommentar

ET LIV I BALANSE.

ET LIV I BALANSE.

45, Oslo

Velkommen til min mat- og livsstilsblogg. Her vil jeg fortsette å dele med dere bruddstykker av min reise mot et bedre og mer balansert liv - på alle plan. Jeg er deltidsmamma til tre barn og lever og ånder for god, mettende og balanserende mat. Helse er et stort interessefelt for meg, ved siden av fotografering. Jeg freelancer som fotograf og skribent.

Follow Sense Of Life

Kategorier

Arkiv

hits