300809: Hot hot linsesuppe

Noen av dere lurer sikkert på om jeg bare spiser raw food nå? Det gjør jeg ikke, men jeg spiser nok en stor andel raw. Det varierer nok et sted mellom 60-80%. Men er jeg ute i sosiale sammenhenger spiser jeg stort sett det som blir servert (med moderasjoner). Og får jeg lyst på kokt mat, så spiser jeg det. Jeg merker at nå som høsten nærmer seg begynner jeg å få litt mer behov for litt varm mat. Så i dag ble det linsesuppe. Den ble laget uten oppskrift, på ren intuisjon utfra hvilke kryddere jeg liker akkurat nå (asiatiske kryddere). Jeg prøvde også å unngå at suppen ble kokt ihjel - så derfor gjorde jeg det på min måte for å beholde mest mulig av næringsstoffene intakte og tilgjengelige. Her er min fremgangsmåte, men du kan selvsagt forenkle prosessen ved å koke alt sammen samtidig:
linser
* Forberedelser: Jeg la en halv pose grønne linser i en stor bolle vann over natta. Da mykner linsene og enzymer frigjøres. Næringsopptaket vil øke betraktelig. Alternativet er selvsagt å koke linsene møre i suppen. Hadde jeg visst hvor god suppen ble ville jeg lagt hele posen i vann (smil).
* 1 løk kuttes og varmes forsiktig i olivenolje i en panne.
* Krydder: en god ss kumin + en stor ts koriander (krydder) * havsalt + orientalsk curry.
* Tilsett 1 kartong økologiske tomater fra ICA, evt 1 boks tomater eller ferske tomater delt i biter.
* Rør rundt og kok forsiktig opp noen minutter. Tilsett evt andre grønnsaker du måtte ønske (finhakkede gulrot, paprika evt annet).
* Tilsett linsene og vann. Varm forsiktig opp.
* Skvis 1/4 lime oppi suppen.
* Her må du smake på suppen. Noe som mangler? Mer salt? Lime? Koriander? Kumin?


Her lot jeg pannen stå og avkjøle seg. La gjerne stå i kjøleskapet over natten. Krydderne vil godgjøre seg og bare gjøre suppen/gryten bedre og bedre....

Rett før servering finhakket jeg en stor neve norsk grønnkål (supersunn!) og en stor neve fersk koriander og rørte inn i suppen. Et lite tips: Hvis du liker suppen/gryten anbefaler jeg deg å lage en stor porsjon. Da har du til småretter og kanskje lunsj utover i uken. Ta med en boks med suppen/gryten til lunsj på jobben. Den smaker like godt varm som kald (synes jeg da). 

13 kommentarer

Anne Olga

01.sep.2009 kl.17:24

Linsesuppe er godt, liker det både med grønne og røde linser! Og sunt, enkelt og billig er det også. Hilsen linsesuppefan :-)

michi

01.sep.2009 kl.19:28

Og takk og lov. Jeg ble redd jeg aldri skulle kunne invitere deg på mat hjemme uten å bli svett. Men jeg lærer masse, altså. Stå på!

Annema

01.sep.2009 kl.22:16

Anne Olga: Me tooMichi: Hehe. Jeg kommer uansett jeg.

Maja

02.sep.2009 kl.09:54

Mmmm... Ser godt ut! Dette må jeg prøve.

Emelie

02.sep.2009 kl.11:52

Hei AnnemaFørst og fremst; takk for en flott og inspirerende blogg som du er flink til å oppdatere ofte. Har fulgt deg siden Sense of Style ? bloggen, men må innrømme at jeg nok blir enda mer inspirert av denne bloggen.Har skrevet til deg før ang melk og melkeprodukter, da jeg kuttet ut alt av melk og gikk over på Soya. Dessverre reagerte jeg sterkere på soyaproduktene enn kumelk, så nå er også de kuttet ut. Føler jeg har havnet i en ?blindvei? når det gjelder mat; aner ikke hva jeg skal spise, hva som fungerer eller ikke - og mat er rett og slett blitt kjedelig og et ork. Samtidig som jeg fortsatt har mye problemer med magen, er lite opplagt og har hyppig hodepine.Men for tiden har jeg verken mulighet, råd eller overskudd til å gjøre en så total forandring når det gjelder kost, som du har gjort. Lurer derfor på om du har noen tips til en god, men litt enklere start? For eks hvilke tilskudd som er greie å begynne med, noen enkle raw food ? retter som kan lages uten blender (heller ikke en investering jeg har råd med nå ? men kanskje en stavmikser kan gjøre noe av den samme nytten?) eller andre god tips til en nybegynner? Har fulgt bloggen din siden starten, som sagt, men akkurat nå blir jeg litt forvirret av ulike tilskudd og oljer ? og vil ikke begynne i ?feil ende? heller. Quinoa bruker jeg, etter tips fra deg, fast som en erstatning for halvparten av risen, Cocosa skal innhandles neste gang jeg er på Smart Club og jeg skal klikke hjem boken om Raw Food du tipset om tidligere. Og når kontoen tillater det skal jeg absolutt ta en York ? test, for å finne ut hva jeg faktisk tåler og ikke. I mellomtiden ville jeg satt stor pris på noen(motiverende) tips fra deg!

Emelie

02.sep.2009 kl.11:54

Uff da, så nå at det ble noen rare tegn innimellom i kommentaren min. Håper det gir mening for det! :)

Strikkelaura

02.sep.2009 kl.18:13

Emelie: Jeg kan anbefale deg rismelk. Jeg har fått forklart at soyamelk helst ikke skal brukes av de som "ikke" tåler det det, fordi du da kan lett utvikle allergi/overføleshet ovenfor soya.Rismelk smaker ganske ok.

Kine Nygård

02.sep.2009 kl.19:05

Hei AnneMa:-) Det meste her inne er for avansert for meg, men denne suppen lagde jeg til middag igår og hadde til lunch idag- KNALLGOOD:) Hihi. klem kine

Christina

02.sep.2009 kl.22:32

Hei Annema,det er ganske lenge siden jeg var innom her, og det er ikke lenge siden jeg klikket meg innom "sense of style" - i håp om å få litt høsttips. Jeg syns du har laget en solid og spennede internetsite, og jeg håper du klarer å inspirere mange andre til å prøve dine spennende matretter og tips. Linsesuppe fikk jeg lyst på og quinoa funker bra her i huset. Takk for tips! Hva er planene fremover? Skal du gå fotoskole? Hilsen Christina fremdeles på kunstskolen

Annema

02.sep.2009 kl.22:39

Emelie: Soya er ikke noe godt alternativ, tvert i mot. Mitt barn reagerte like kraftig på soyaproteiner som på melkeproteiner da han var syk. Aller først må jeg si at du er nødt til å ta utgangspunkt i din egen kropp. Vi er alle sammen forskjellige. Det som fungerer fint for meg kan være helt feil for deg, fordi kroppen din er følsom overfor andre ting enn min. Det kan være et ork innimellom å finne veien til balanse, men det er nødvendig - og det er kun du som kan finne den. Jeg skjønner dilemmaet ditt med utstyr. Det krever desverre en del utstyr for å utnytte alle mulighetene som en raw food diett kan gi. Men, det er absolutt ikke et must for å leve sunt. Derfor synes jeg du skal sende skuldrene, ikke stresse og ta utgangspunkt i der du er nå og de mulighetene du har. Sørg for å endre èn ting av gangen - og la endringene komme over tid. Begynn for eksempel med å kutte ut melk og soya helt. Deretter kan du begynne med grønne tilskudd. Hvetegress er bra og billig via gojiking.co.uk. Bland ut 1 ts hver morgen - og etterhvert også ettermiddag - (utenom måltider) med vann (og litt eplejuice hvis gress-smaken blir for heftig). Dette vil bygge opp kroppen din gradvis. Et ekstremt innholdsrikt produkt! Inneholder proteiner, karbohydrater, klorofyll som renser blodet ditt og gir oksygen til cellene dine, masse antioksydanter, basedannende osv.osv). Cocosa er også bra. Ønsker du etterhvert å komme i gang med smoothies og å lage nøttemelk vil jeg anbefale deg å spare til den lille reiseblenderen som du finner hos UK Juicer. Den tror jeg du får for under tusenlappen. Nå vet jeg ikke om du har familie, men den er i allefal fin til å lage mindre porsjoner. Jeg har klart meg med min helt til nå - og den er super (maler nøtter og greier å finmale det meste og lager myke smoothies, supper osv). Lag ofte salater med ulikt innhold (nøtter, kylling, fisk, egg, gojibær, avocado osv). Og bruk stavmikseren din til å lage gode supper. Kjøp inn masse linser (billig) og lag supper og gryter eller begynn å spire linser. Det er ikke så lett for meg å gi deg råd når jeg ikke kjenner din situasjon veldig godt. Men ønsker deg uansett lykke til videre på din vei. Det går opp og ned (for meg også!), men ikke mist motet! AnnemaStrikkelaura: Enig, så lenge hun kjøper den uten sukker.Kine: Så bra da. Fortsett med det. Håper den falt i smak hos din bedre halvdel også?

Emelie

02.sep.2009 kl.23:47

Tusen takk for veldig gode råd - så hyggelig at du tar deg tid til å gi grundige svar! Du har helt rett i at man må ta utgangspunkt i egen kropp, men nå føler jeg i hvertfall at jeg har et godt utgangspunkt. Nyttig å lese om andres erfaringer, og å kunne benytte meg av alle de fantastiske oppskriftene dine! Og jeg skal absolutt få kjøpt meg den lille blenderen etter hvert. Takk igjen for en super blogg, jeg er helt sikker på at du bidrar til å hjelpe (og motivere!) mange som meg! :)

cathrine

06.sep.2009 kl.16:35

Jeg lager en veldig lignende variant med røde linser.. som moser seg opp under koking, slik at hele greia blir tykk, smakfull og veldig mettende ;) God høstmat. har litt korianderblader på toppen, det ser fint ut og smaker deilig..

Eirin

23.sep.2009 kl.20:16

Mmm, knallgod! :) Takk for oppskriften! Laget 4 liter for mye, så den skal fryses ned og nyytes gjennom høsten ;)

Skriv en ny kommentar

ET LIV I BALANSE.

ET LIV I BALANSE.

45, Oslo

Velkommen til min mat- og livsstilsblogg. Her vil jeg fortsette å dele med dere bruddstykker av min reise mot et bedre og mer balansert liv - på alle plan. Jeg er deltidsmamma til tre barn og lever og ånder for god, mettende og balanserende mat. Helse er et stort interessefelt for meg, ved siden av fotografering. Jeg freelancer som fotograf og skribent.

Follow Sense Of Life

Kategorier

Arkiv

hits