300809: Hot hot linsesuppe

Noen av dere lurer sikkert p om jeg bare spiser raw food n? Det gjr jeg ikke, men jeg spiser nok en stor andel raw. Det varierer nok et sted mellom 60-80%. Men er jeg ute i sosiale sammenhenger spiser jeg stort sett det som blir servert (med moderasjoner). Og fr jeg lyst p kokt mat, s spiser jeg det. Jeg merker at n som hsten nrmer seg begynner jeg f litt mer behov for litt varm mat. S i dag ble det linsesuppe. Den ble laget uten oppskrift, p ren intuisjon utfra hvilke kryddere jeg liker akkurat n (asiatiske kryddere). Jeg prvde ogs unng at suppen ble kokt ihjel - s derfor gjorde jeg det p min mte for beholde mest mulig av nringsstoffene intakte og tilgjengelige. Her er min fremgangsmte, men du kan selvsagt forenkle prosessen ved koke alt sammen samtidig:
linser
* Forberedelser: Jeg la en halv pose grnne linser i en stor bolle vann over natta. Da mykner linsene og enzymer frigjres. Nringsopptaket vil ke betraktelig. Alternativet er selvsagt koke linsene mre i suppen. Hadde jeg visst hvor god suppen ble ville jeg lagt hele posen i vann (smil).
* 1 lk kuttes og varmes forsiktig i olivenolje i en panne.
* Krydder: en god ss kumin + en stor ts koriander (krydder) * havsalt + orientalsk curry.
* Tilsett 1 kartong kologiske tomater fra ICA, evt 1 boks tomater eller ferske tomater delt i biter.
* Rr rundt og kok forsiktig opp noen minutter. Tilsett evt andre grnnsaker du mtte nske (finhakkede gulrot, paprika evt annet).
* Tilsett linsene og vann. Varm forsiktig opp.
* Skvis 1/4 lime oppi suppen.
* Her m du smake p suppen. Noe som mangler? Mer salt? Lime? Koriander? Kumin?


Her lot jeg pannen st og avkjle seg. La gjerne st i kjleskapet over natten. Krydderne vil godgjre seg og bare gjre suppen/gryten bedre og bedre....

Rett fr servering finhakket jeg en stor neve norsk grnnkl (supersunn!) og en stor neve fersk koriander og rrte inn i suppen. Et lite tips: Hvis du liker suppen/gryten anbefaler jeg deg lage en stor porsjon. Da har du til smretter og kanskje lunsj utover i uken. Ta med en boks med suppen/gryten til lunsj p jobben. Den smaker like godt varm som kald (synes jeg da).

13 kommentarer

Anne Olga

01.sep.2009 kl.17:24

Linsesuppe er godt, liker det bde med grnne og rde linser! Og sunt, enkelt og billig er det ogs. Hilsen linsesuppefan :-)

michi

01.sep.2009 kl.19:28

Og takk og lov. Jeg ble redd jeg aldri skulle kunne invitere deg p mat hjemme uten bli svett. Men jeg lrer masse, alts. St p!

Annema

01.sep.2009 kl.22:16

Anne Olga: Me tooMichi: Hehe. Jeg kommer uansett jeg.

Maja

02.sep.2009 kl.09:54

Mmmm... Ser godt ut! Dette m jeg prve.

Emelie

02.sep.2009 kl.11:52

Hei AnnemaFrst og fremst; takk for en flott og inspirerende blogg som du er flink til oppdatere ofte. Har fulgt deg siden Sense of Style ? bloggen, men m innrmme at jeg nok blir enda mer inspirert av denne bloggen.Har skrevet til deg fr ang melk og melkeprodukter, da jeg kuttet ut alt av melk og gikk over p Soya. Dessverre reagerte jeg sterkere p soyaproduktene enn kumelk, s n er ogs de kuttet ut. Fler jeg har havnet i en ?blindvei? nr det gjelder mat; aner ikke hva jeg skal spise, hva som fungerer eller ikke - og mat er rett og slett blitt kjedelig og et ork. Samtidig som jeg fortsatt har mye problemer med magen, er lite opplagt og har hyppig hodepine.Men for tiden har jeg verken mulighet, rd eller overskudd til gjre en s total forandring nr det gjelder kost, som du har gjort. Lurer derfor p om du har noen tips til en god, men litt enklere start? For eks hvilke tilskudd som er greie begynne med, noen enkle raw food ? retter som kan lages uten blender (heller ikke en investering jeg har rd med n ? men kanskje en stavmikser kan gjre noe av den samme nytten?) eller andre god tips til en nybegynner? Har fulgt bloggen din siden starten, som sagt, men akkurat n blir jeg litt forvirret av ulike tilskudd og oljer ? og vil ikke begynne i ?feil ende? heller. Quinoa bruker jeg, etter tips fra deg, fast som en erstatning for halvparten av risen, Cocosa skal innhandles neste gang jeg er p Smart Club og jeg skal klikke hjem boken om Raw Food du tipset om tidligere. Og nr kontoen tillater det skal jeg absolutt ta en York ? test, for finne ut hva jeg faktisk tler og ikke. I mellomtiden ville jeg satt stor pris p noen(motiverende) tips fra deg!

Emelie

02.sep.2009 kl.11:54

Uff da, s n at det ble noen rare tegn innimellom i kommentaren min. Hper det gir mening for det! :)

Strikkelaura

02.sep.2009 kl.18:13

Emelie: Jeg kan anbefale deg rismelk. Jeg har ftt forklart at soyamelk helst ikke skal brukes av de som "ikke" tler det det, fordi du da kan lett utvikle allergi/overfleshet ovenfor soya.Rismelk smaker ganske ok.

Kine Nygrd

02.sep.2009 kl.19:05

Hei AnneMa:-) Det meste her inne er for avansert for meg, men denne suppen lagde jeg til middag igr og hadde til lunch idag- KNALLGOOD:) Hihi. klem kine

Christina

02.sep.2009 kl.22:32

Hei Annema,det er ganske lenge siden jeg var innom her, og det er ikke lenge siden jeg klikket meg innom "sense of style" - i hp om f litt hsttips. Jeg syns du har laget en solid og spennede internetsite, og jeg hper du klarer inspirere mange andre til prve dine spennende matretter og tips. Linsesuppe fikk jeg lyst p og quinoa funker bra her i huset. Takk for tips! Hva er planene fremover? Skal du g fotoskole? Hilsen Christina fremdeles p kunstskolen

Annema

02.sep.2009 kl.22:39

Emelie: Soya er ikke noe godt alternativ, tvert i mot. Mitt barn reagerte like kraftig p soyaproteiner som p melkeproteiner da han var syk. Aller frst m jeg si at du er ndt til ta utgangspunkt i din egen kropp. Vi er alle sammen forskjellige. Det som fungerer fint for meg kan vre helt feil for deg, fordi kroppen din er flsom overfor andre ting enn min. Det kan vre et ork innimellom finne veien til balanse, men det er ndvendig - og det er kun du som kan finne den. Jeg skjnner dilemmaet ditt med utstyr. Det krever desverre en del utstyr for utnytte alle mulighetene som en raw food diett kan gi. Men, det er absolutt ikke et must for leve sunt. Derfor synes jeg du skal sende skuldrene, ikke stresse og ta utgangspunkt i der du er n og de mulighetene du har. Srg for endre n ting av gangen - og la endringene komme over tid. Begynn for eksempel med kutte ut melk og soya helt. Deretter kan du begynne med grnne tilskudd. Hvetegress er bra og billig via gojiking.co.uk. Bland ut 1 ts hver morgen - og etterhvert ogs ettermiddag - (utenom mltider) med vann (og litt eplejuice hvis gress-smaken blir for heftig). Dette vil bygge opp kroppen din gradvis. Et ekstremt innholdsrikt produkt! Inneholder proteiner, karbohydrater, klorofyll som renser blodet ditt og gir oksygen til cellene dine, masse antioksydanter, basedannende osv.osv). Cocosa er ogs bra. nsker du etterhvert komme i gang med smoothies og lage nttemelk vil jeg anbefale deg spare til den lille reiseblenderen som du finner hos UK Juicer. Den tror jeg du fr for under tusenlappen. N vet jeg ikke om du har familie, men den er i allefal fin til lage mindre porsjoner. Jeg har klart meg med min helt til n - og den er super (maler ntter og greier finmale det meste og lager myke smoothies, supper osv). Lag ofte salater med ulikt innhold (ntter, kylling, fisk, egg, gojibr, avocado osv). Og bruk stavmikseren din til lage gode supper. Kjp inn masse linser (billig) og lag supper og gryter eller begynn spire linser. Det er ikke s lett for meg gi deg rd nr jeg ikke kjenner din situasjon veldig godt. Men nsker deg uansett lykke til videre p din vei. Det gr opp og ned (for meg ogs!), men ikke mist motet! AnnemaStrikkelaura: Enig, s lenge hun kjper den uten sukker.Kine: S bra da. Fortsett med det. Hper den falt i smak hos din bedre halvdel ogs?

Emelie

02.sep.2009 kl.23:47

Tusen takk for veldig gode rd - s hyggelig at du tar deg tid til gi grundige svar! Du har helt rett i at man m ta utgangspunkt i egen kropp, men n fler jeg i hvertfall at jeg har et godt utgangspunkt. Nyttig lese om andres erfaringer, og kunne benytte meg av alle de fantastiske oppskriftene dine! Og jeg skal absolutt f kjpt meg den lille blenderen etter hvert. Takk igjen for en super blogg, jeg er helt sikker p at du bidrar til hjelpe (og motivere!) mange som meg! :)

cathrine

06.sep.2009 kl.16:35

Jeg lager en veldig lignende variant med rde linser.. som moser seg opp under koking, slik at hele greia blir tykk, smakfull og veldig mettende ;) God hstmat. har litt korianderblader p toppen, det ser fint ut og smaker deilig..

Eirin

23.sep.2009 kl.20:16

Mmm, knallgod! :) Takk for oppskriften! Laget 4 liter for mye, s den skal fryses ned og nyytes gjennom hsten ;)

Skriv en ny kommentar

ET LIV I BALANSE.

ET LIV I BALANSE.

45, Oslo

Velkommen til min mat- og livsstilsblogg. Her vil jeg fortsette dele med dere bruddstykker av min reise mot et bedre og mer balansert liv - p alle plan. Jeg er deltidsmamma til tre barn og lever og nder for god, mettende og balanserende mat. Helse er et stort interessefelt for meg, ved siden av fotografering. Jeg freelancer som fotograf og skribent.

Follow Sense Of Life

Kategorier

Arkiv

hits