210809: Gazpacho med solsikkespirer

Solsikkespirene ble superfine, lange og veldig gode - bare se på bildene under. Supert tilbehør til salater, på pålegg, i supper og som pynt. Solsikkespirer inneholder mye proteiner og vitamin D, noe som er vanskelig å finne i andre grønnsaker. I tillegg inneholder den en del utrensende mineraler. Så var det suppen. Hva er oppi?

Ja, si det. Jeg tok i allefall min lille miniblender og la oppi følgende av det jeg hadde liggende: Tomater * Soltørket tomat * En bit rød paprika * Litt agurk * Vårløk * Litt olivenolje (extra virgin) * Hvitløk * Himalayasalt * Cayennepepper eller Chili (husker ikke) * Pepper * En bit avocado (gir tykkere og myk konsistens + gode fettsyrer). Mulighetene er mange, så det er bare å prøve seg frem. Jeg har begynt å forholde meg mer og mer til regelen om å finne en god balanse mellom fett, salt, søtt og surt når jeg lager mat - og det fungerer veldig fint. Ønsker du eksempelvis en søtere suppe og tomatene ikke er søte nok, er det bare å tilsette litt søtt - eksempelvis dadler eller agave. Ønsker du litt mer salt, tilsetter du noe som inneholder salt - eksempelvis litt selleristang, himalayasalt, litt tamari/soyasaus eller annet. Er det "noe" som mangler smaksmessig kan det hende det er en liten skvis med sitron som skal til. Eller kanskje litt mer avocado? Eller kanskje litt krydder fra vinduskarmen, som basilikum eller persille.
suppe

suppe1

5 kommentarer

lizz

21.aug.2009 kl.13:52

hei :)Fant en link på siden din, "kernesundfamilieshop.dk", og trykte inn der for å se hva som var. Jeg fant bl. a to produkter som jeg lurte på om du kunne hjulpet meg litt med, IGJEN:p hehe. De heter "Spaghetti af brune ris" og "Glutenfri pasta på boghvede og majs" kjenner du til disse? er dette et sunt alternativ? Er så gla i pasta i lunsjen, men har holdt meg unna det siden det ikke finnes noe sunne glutenfrie pastapakker i butikkene ^^ På forhånd, takk for svar!

lizz

21.aug.2009 kl.14:55

det var en voldsom dyrt frakt her forresten :/

Tina

22.aug.2009 kl.18:42

HeiTakk for en inspirerende blog:)Har nettopp lest boken til kjernesund familie og også fått en del a-ha opplevelser derfra.Som småbarnsmor til snart to små vil jeg gi den beste og mest næringsrike maten jeg kan lage til dem. Mitt spørsmål i tidsklemma er hvordan du får din tid til å rekke til med tre små? Nå vet ikke jeg om du jobber og eventuelt hvor mye men jeg ser at tiden blir knapp når man kommer hjem fra jobb og skal ha maten på bordet til sultne voksne og små. Har du noe triks angående handling, en gang i uken m storhandel, på nett, osv? Må du til mange forskjellige butikker for å få dine ingredienser?Jeg nekter å la Toro pakker få styre middagsmaten og mottar gjerne tips om en enklere sunnere hverdag.Igjen takk for all inspirasjon via bloggen.Hilsen Tina

Annema

24.aug.2009 kl.09:18

Lizz. Jeg har ikke prøvd disse, men de høres absolutt bra ut - og sikkert bedre enn mye annet. Jeg har kjøpt pasta av 100% bokhvete hos kinsarvik.no. Gutten min liker denne godt, men det er jo ikke sikkert du liker den. Men kanskje verdt å prøve? Det blir jo ganske dyrt å bestille fra utlandet ja. Prøv å blande pastaen i mye salat (mer salat enn pasta).Tina: Jeg er for øyeblikket student, i tillegg til at jeg har påtatt meg noen prosjekter fremover. Det betyr at jeg er ganske fleksibel - og det er jo en fordel med tanke på en så omfattende kostomlegging. Jeg har full forståelse for at det kan være nokså krevende og sikkert frustrerende dersom man har en veldig krevende jobb ved siden av familie. Jeg lager alltid en liste hver søndag. Ganske enkelt et A4-ark. Den består av hva vi skal ha til middaga hver dag utover i uka (kan endres litt underveis). Den består også av hvilke private gjøremål jeg må få gjort i løpet av uka - og på baksiden lager jeg handleliste. Jeg jobber med å bli flinkere til å handle færre ganger i løpet av uka, kan stadig bli bedre på det for å spare tid. Jeg prøver også å forholde meg til færrest mulig butikker. En gang i uka kjører jeg innom en stor innvandrerbutikk i nærheten - og da handler jeg inn ganske mye av det jeg trenger av frukt, grønt og nøtter utover i uka. Spesielle ingredienser (eks. superfoods) bestiller jeg gjerne på nettet, men det er ikke så ofte (kanskje en gang i måneden). Når det gjelder andre tips kan det kanskje noen ganger være greitt å gjøre en del forberedelser kvelden før. Eks koke broccolien til blomkålsuppa og blende den når du kommer hjem fra jobb dagen etter. Eller sette en gryte til putring kvelden før - da smaker den enda bedre dagen derpå. Eller koke en stor pakke brun ris, legge i en stor pose i kjøleskapet og lage ulike raske måltider utover uka med ris (kylling & ris, stekt ris m/egg og grønnsaker, salat m/ris, ris & curry, salat og mais i matboksen osv.osv. ). Jeg skjønner godt at du ikke vil bruke Toro. Vi kan ikke bruke Toro med en cøliakiker i huset - og jeg vil heller ikke. Håper du fortsetter å finne inspirasjon her fremover. Hilsen Annema

lizz

24.aug.2009 kl.12:18

okei. Jeg fant et lignenes produkt på iherb så tror jeg heller bestiller den pastaen fra der. Skal også prøve bokhvete pastaen, takk for tips :)

Skriv en ny kommentar

ET LIV I BALANSE.

ET LIV I BALANSE.

45, Oslo

Velkommen til min mat- og livsstilsblogg. Her vil jeg fortsette å dele med dere bruddstykker av min reise mot et bedre og mer balansert liv - på alle plan. Jeg er deltidsmamma til tre barn og lever og ånder for god, mettende og balanserende mat. Helse er et stort interessefelt for meg, ved siden av fotografering. Jeg freelancer som fotograf og skribent.

Follow Sense Of Life

Kategorier

Arkiv

hits