090809: Yoga for balanse mellom kropp og sinn

20080613madonnaekapadaJeg har skrevet mye om hvor viktig det har vrt for meg endre kostholdet for f en bedre helse og et bedre liv, men det er ogs andre faktorer som har bidratt til at jeg er der jeg er i dag. Blant annet yoga! Tidligere trente jeg ganske hardt og mye. Det gjr jeg fortsatt, men jeg tr pst at jeg likevel trener veldig annerledes og med et annet utgangspunkt og andre ml enn fr. Det siste halvret har jeg tatt opp yogaen igjen og nok en gang ftt erfare hvor fantastisk yoga kan vre for styrke forbindelsen mellom kropp og sjel.

Jeg prvde yoga for frste gang for mer enn ti r siden, ifm en slitsom og stressende periode med jobb og studier. Det var et positivt mte med noe som var helt nytt for meg den gangen. Jeg brukte ogs yoga og yogapust ifm mine graviditeter og fdsler. velsene i klassisk yoga har ogs vrt til stor hjelp hjemme p stuegulvet for f en kranglete rygg og stiv stressnakke til fungere. I andre perioder har jeg lagt yogaen helt bort. Men da jeg begynte p igjen denne gangen fikk jeg en smakebit p Ashtanga yoga (Elixia Energiyoga). Det var en helt annen opplevelse og har gitt meg et nske om fordype meg mye mer i yoga og meditasjon - p en helt annen mte enn fr. Det har rett og slett gitt meg et kick!

Ashtanga yoga er fysisk mye mer krevende enn andre yoga-grener. Pust, bevegelse og meditasjon glir inn i hverandre. Det er en fin dynamisk flyt mellom velsene og jeg kan love deg at man svetter myyye i lpet av en ordentlig Ashtanga-time. Jeg opplever at yogaen lser opp spenninger, gir styrke, energi og ikke minst et rolig sinn. I sommer har jeg droppet yogaen helt og lpt en del fine joggeturer i stedet. Det har vrt bde godt, moro og sosialt - men n som jeg er i gang igjen kjenner jeg hvor viktig det er for meg drive med yoga og ha det som en fast del av mitt liv.

Og bare for ha sagt det: Jeg er ikke i nrheten av den mykheten som Madonna viser p dette bildet (latter). Ikke i nrheten. Men det er jo lov hpe.....

4 kommentarer

Nina

09.aug.2009 kl.22:07

Takk for tipset om helgekurset, det s virkelig spennende ut. Jeg vil hre med deg hva du drikker og om du fler du m spise oftere enn fr. Hilsen Nina

Annema

09.aug.2009 kl.22:53

Jeg drikker for det meste vann, vann, vann. Vann med ph-drper, vann med sitron, vanlig vann, vann blandet med greens og litt juice (hver morgen), smoothie, urtete (p kvelden) osv.osv. Jeg har ikke begynt juice enn, men nr det skjer blir det mere juice av grnnsaker og litt frukt. Og ja, jeg spiser oftere enn fr. Har stort sett alltid med meg banan, ntter eller en bar i vesken nr jeg er p farten. Og vannflaske.Annema

Gro

11.aug.2009 kl.08:33

Dette har ingenting med yoga gjre, men hper du kan komme med et godt rd likevel! Jeg bruker jo etter anbefaling herfra Clear Action serien fra Nuskin. I tillegg bruker jeg Moisture Restore. Jeg har som nevnt tidligere hatt veldig gode resultater, og har ikke tenkt slutte med disse produktene med det frste. Problemet n er at huden blir s glinsende og fet i t-sonen, burde jeg bruke en annen krem enn Moisture Restore? Iallefall p dagen? Har du i s fall tips til en annen krem?

Annema

11.aug.2009 kl.22:50

Gro: Jeg skal forhre meg litt om det kan vre kremen. Det kan jo faktisk hende at huden din begynner normalisere seg og bli "mettet" og at det da kan vre lurt bytte til en lettere krem. Annema

Skriv en ny kommentar

ET LIV I BALANSE.

ET LIV I BALANSE.

45, Oslo

Velkommen til min mat- og livsstilsblogg. Her vil jeg fortsette dele med dere bruddstykker av min reise mot et bedre og mer balansert liv - p alle plan. Jeg er deltidsmamma til tre barn og lever og nder for god, mettende og balanserende mat. Helse er et stort interessefelt for meg, ved siden av fotografering. Jeg freelancer som fotograf og skribent.

Follow Sense Of Life

Kategorier

Arkiv

hits