060809: Super-duper-blåbær-sjokoladesmoothie

smoothieJeg har vært altfor dårlig på smoothie i sommer. Vet ikke helt hvorfor, for mulighetene er jo så uendelig mange. Man trenger egentlig ingen spesielle oppskrifter når man lager smoothie. Det er bare å slenge oppi det man har av frukt, bær, superfoods og andre godsaker - så blir resultatet som oftest veldig bra. Kanskje min smoothietørke skyldes at vi har vært så mange sammen hele tiden i sommer? Det må jo lages ganske store mengder for å mette så mange munner - og da velger jeg å lage annen type mat. Men i dag fikk jeg veldig lyst på smoothie - og jeg fikk lyst til å lage en variant jeg ikke har prøvd før; Smoothie med masse superfoods. Og resultatet ble riktig så godt - og veldig mettende! Med denne smoothien kommer jeg også med en del ingredienser som sikkert er ukjent for mange (beklager det!), men da dekker jeg kanskje behovet for de av dere som ønsker å vite mer om de mer sjeldne ingrediensene jeg bruker. Og det finnes alltid alternativer - og noe kan utelukkes uten problemer.

Her er i allefall sånn ca oppskrift på 1 porsjon (1 stort glass):

SUPER-DUPER-SJOKOLADESMOOTHIE:
* 1 moden banan
* 1 ss hempfrø (masse proteiner og omega 3). Kjøpt via sanabona.no eller gojiking.co.uk. Alternativt kan du bruke rå cashewnøtter eller kjøtt fra kokosnøtt.
* Et par håndfuller frosne eller friske blåbær. Antioksydantbombe. Passer veldig godt sammen med kakao!
* 1 ts rå uprosessert kakaopulver eller mer hvis du ønsker sterkere sjokosmak. Jeg kjøper rå kakao via sanabona.no, gojiking.co.uk eller super-nature.no. Antioksydantbombe og svært mineralrik (blant annet mye magnesium). Får du ikke tak i rå kakao kan du bruke vanlig kakao.
* 1 ts carobpulver. Kjøpes i vanlig helsekost. Minner om kakaopulver, men mildere i smak og mer søtlig. Koffeinfri og lite kalorier.
* 1/2 ts mesquitepulver. "Nøttete smak", passer utrolig godt til sjokoladesmaken. Jeg kjøper hos gojiking.co.uk. Kan utelates.
* 1/2 ts lucumapulver. Passer også godt til sjokoladesmaken og jeg kjøper via gojiking. Kan også utelates.
* Noen gode dryss med kanel og litt cajennepepper til slutt.

Tilsett så mye vann at konsistensen blir slik du ønsker den. Ønsker du en søtere smak tilsetter du bittelitt Stevia eller honning. Husk at du kan bruke mange andre typer superfoods som er lettere tilgjengelig her i Norge, som for eksempel Gojibær eller pulver fra Acaibær (inneholder både antioksydanter, fiber, proteiner OG omega 3)!! Jeg ser at de fleste helsekostbutikker her i byen har begge disse typene inne nå.

Men som sagt: Mulighetene for smoothie er uendelige! Prøv deg frem med det du har tilgjengelig!

2 kommentarer

Cecilie

07.aug.2009 kl.09:34

Min morgenshake ligner veldig! Bruker en banan, et stort glass frosne blåbær, et lite dryss kakaonibs, hemppulver og gojibær, en spiseskje kokosolje, to spiseskjeer Udo´s choice og fyller opp med rismelk. Namnam og metter veldig godt!Fint å ha deg tilbake forresten :-)

Annema

07.aug.2009 kl.12:55

Namnam! Høres fantastisk ut. Og med masse masse næring! Ha en fin dag i solen! Annema

Skriv en ny kommentar

ET LIV I BALANSE.

ET LIV I BALANSE.

45, Oslo

Velkommen til min mat- og livsstilsblogg. Her vil jeg fortsette å dele med dere bruddstykker av min reise mot et bedre og mer balansert liv - på alle plan. Jeg er deltidsmamma til tre barn og lever og ånder for god, mettende og balanserende mat. Helse er et stort interessefelt for meg, ved siden av fotografering. Jeg freelancer som fotograf og skribent.

Follow Sense Of Life

Kategorier

Arkiv

hits