030809: Salat med marinerte grønnsaker

matJeg har nevt for dere tidligere at jeg pleier å massere inn olje, salt og krydder i små broccolibuketter for å gjøre broccolien mykere og mer smakfull når jeg lager salater. Smaken minner om kokt mat. Jeg har prøvd det samme med blomkål og det fungerer fint, men blomkålen må nok stå litt lenger i marinaden for å bli mykere. På dette bildet har jeg gjort akkurat det samme med asparges og champingnon. Aspargesen delte jeg i fire strimpler på langs og blandet inn extra virgin olivenolje og havsalt. Champignonen delte jeg i skiver og blandet inn kun Tamari (glutenfri soyasaus). Jeg lot disse stå en stund (ca 30 minutter) mens jeg lagde resten av måltidet. Det ble utrolig godt - og smaker nesten som om de skulle vært kokt! Overraskende godt, faktisk! Salaten består ellers av romanosalat, masse spirer og salatløk som er i butikkene nå. Ser ut som vanlig løk, men er mye mildere i smak. Blir dette for lite mat for magen din kan du legge til en håndfull frø (gresskarfrø, solsikkefrø osv) eller nøtter naturell (cashewnøtter, hakkede valnøtter el.l).

Du kan bruke hvilken marinade du vil når du marinerer grønnsakene. Prøv deg frem med oljer, sitron, soyasaus, balsamico, kryddere osv. Bruker du lite marinade kan det lønne seg å bruke en pose når du blander den med grønnsakene. Blandingen bør stå i minimum 30 minutter, men kan gjerne stå over natten i kjøleskapet. Det går helt fint.

10 kommentarer

lizz ^^

04.aug.2009 kl.19:30

hei :)Jeg lurte på om du kunne hjulpet meg med en ting, jeg tenkte å kjøpe disse som jeg har lagt linken til, men lurer på om de er "trygge" å spise i hverdagen. Tenkte disse hadde vært greie å tatt med seg i vesken hvis jeg skulle ut på noe, eller etter trening.http://www.iherb.com/Organic-Food-Bar-Raw-Organic-Food-Bar-Chocolate-Coconut-12-Bars-1-76-oz-50-g-Each/16333?at=0På forhånd, takk for hjelp :D

Annema

04.aug.2009 kl.20:08

Hei.Ja, det er de. De er stort sett de eneste barene jeg spiser. De består av kun rå ingredienser og er sukkerfrie (men søtet med dadler, rosiner osv}. Jeg hadde med en del av disse da jeg var på ferie, som nødmat på reisen. Jeg kjøper de i vanlig helsekost eller hos Super-Nature. Liker spesielt den som heter Active Greens. Men de er fryktelig dyre.... Du kan også kjøpe de hos Supernature sin nettside (http://www.super-nature.no/) - men mulig det lønner seg å kjøpe fra utlandet?

lizz ^^

04.aug.2009 kl.20:30

Lønner seg nesten alltid å bestille fra utlandet, hehe. Jeg kommer til å bestille fra iherb.com. Der va det jo veldig billig, og det er jo 12 stk oppi en pakke. Trygt å bestille også(har sett på en annen blogg at den siden brukes):)

Angelida

04.aug.2009 kl.20:42

Hei Annema:)Jeg lurer på om du har en fin glutenfri brød oppskrift og dele med meg?Også lurer jeg på hvilke kosttilskudd du tar daglig?Takk:)-Angelida-

Eple

05.aug.2009 kl.00:52

ville bare si at du er en stor inspirasjon til å leve sunt og har en fantastisk blogg :) jeg lurte på om du kunne lage et innlegg om hvor du får tak i de forsellige (litt mer uvanlige kanskje) ingdediensene? og ev hva som kan brukes som erstatning i de flese tilfeller om man ikke får tak i de?

Annema

05.aug.2009 kl.11:23

Liz: TAkk for tips. Skal sjekke ut denne siden.Angelida: Jeg lagde en periode en variant av de glutenfrie brødene til Kjernesund Familie (står i kokebøkene deres). Sønnen min spiste litt av disse brødene, men var ikke overbegeistret. De var veldig kompakte og bløte. Jeg har planer om å prøve meg på Esekielbrød (glutenfri variant), men har ikke kommet meg så langt. Jeg lager brød av frø, nøtter og grønnsaker som jeg dehydrerer (i dehydrator) - men har ikke kommet så langt at jeg har skrevet om de her. Disse brødene betinger at man har en dehydrator (tørkemaskin for mat) - og det blir veldig snevert for mange. Men jeg kommer nok til å skrive om det etterhvert.Eple: Tusen tusen takk. Veldig hyggelig. Jeg kan gjerne skrive om de litt uvanlige ingrediensene også. Bruker en del av disse, men har hittil prøvd å holde de unna bloggen. Men det kommer med etterhvert det også!

Annema

05.aug.2009 kl.11:25

...skal også få laget en artikkel om kosttilskudd. Årsaken til at jeg ikke har skrevet om det er at jeg ikke føler jeg har endret mye på akkurat dette etter at kostholdet endret. Og jeg jobber fortsatt med å finne ut hvilken miks som fungerer best for meg. Men ja, det kommer det også. Smil fra meg.

Beate

05.aug.2009 kl.14:59

Heisann :)Kjempefin side med masse interessant! Jeg er selv i startgropen med hår/blodanalyse og omlegging av kosthold/livstil - og blir kjempeinspirert til matlaging av all den gode maten som blir presentert. Jeg har selv to små, og syns at det er flott at det også er tatt hensyn til de i en del av oppskriftene :)Jeg har akkurat begynt å lage meg en hjemmeside, som er litt uferdig på mange vis, litt sånn som meg selv :) Jeg har linket til siden din derifra, og håper du sier ifra dersom du ikke syns det er greit. Ønsker deg lykke til videre, jeg kommer til å se innom bloggen din fremover for inspirasjon :)

AQ

06.aug.2009 kl.01:33

Dette ser kjempegodt ut! Inspirerende blogg du har! Like mye inspirasjon som sense of style, bare på et litt annet felt :) Du kan det med å drive en meningsfull blogg, og er nå lagt til favorittlista mi :)

Annema

06.aug.2009 kl.12:07

Tusen takk. Utrolig koselig å høre. Dette brenner jeg for.

Skriv en ny kommentar

ET LIV I BALANSE.

ET LIV I BALANSE.

45, Oslo

Velkommen til min mat- og livsstilsblogg. Her vil jeg fortsette å dele med dere bruddstykker av min reise mot et bedre og mer balansert liv - på alle plan. Jeg er deltidsmamma til tre barn og lever og ånder for god, mettende og balanserende mat. Helse er et stort interessefelt for meg, ved siden av fotografering. Jeg freelancer som fotograf og skribent.

Follow Sense Of Life

Kategorier

Arkiv

hits