020609: Salat med rødkål, gojibær og pysalisbær

salatI dag lagde jeg en stor salat med kjempegod dressing til. Den mettet godt og lenge! Jeg gravde frem det jeg hadde av spennende saker i kjøleskap og skap - og det er alltid like morsomt å se og smake hvordan det endelige resultatet blir. Så satte jeg meg ut i hagen med avisen og nøt ettermiddagssolen. For hva skal man med syden når man bor i Norge? Varmen vil jo ingen ende ta! Da er det godt å ha gode salater å variere mellom. Det er i allefall det jeg har mest lyst til å spise nå om dagen. Her er en liten veiledning i hva jeg hadde i salaten:

* Romanosalat (eller annen salat, eks ruccola)
* Et stykke rødkål skåret opp i tynne skiver (jeg bruker mandolin, da blir skivene tynne og fine)
* Rødløk skåret i tynne skiver (med mandolin)
* 1-2 stangselleristenger skåret i små biter
* En god neve gojibær - proteiner og masse antioksydanter (bærene hos Supernature.no eller sanabona.no er hittil de beste jeg har smakt. De er saftigere enn mange andre jeg har smakt).
* En neve rå gresskarkjerner (veldig næringsrike, god jernkilde)
* Pysalisbær


For oppskrift på dressing, se lengre ned.
salat1bsalat2
Så var det dressingen. Jeg har jo lenge lovt å komme med alternative dressinger. Det kan bli litt kjedelig i lengden med kun olivenolje og sitron, olivenolje og balsamico osv. Her har jeg laget en dressing som kan minne om cæsardressing i både smak og konsistens. Jeg likte den kjempegodt - og det gjør jo heller ingenting at den er sunn. Mengdene blir veldig ca-mål, så her må du prøve deg litt frem:

Ca 1 dl extra virgin olivenolje
1-2 hvitløksbåter
1 selleristilk, delt i biter.
1 ss hvit miso (kjøpes på helsekost, men har du ikke denne kan du bare bruke mer tamari eller soyasaus)
Saft fra 1/2 sitron.
ca 1 dl vann
1-2 ferske dadler uten stein
Noen gode "klunker" tamari (glutenfri soyasaus) eller soyasaus
Noen dryss med himalayasalt.


Kjør alt sammen i blender. Jeg bruker min lille kraftige blender for å få denne massen til å bli myk og uten klumper. Hell over dressingen når du har forsynt deg! Nyyyt - og ikke glem å tygge maten godt. Viktig for fordøyelsen. Godnatt fra meg.

2 kommentarer

Mette

02.jul.2009 kl.15:00

nam.. nydelig!! Jeg var så heldig at jeg fikk smake denne salaten i går og jeg ble spesielt begeistret for dressingen. Den skal prøves her i huset i dag :-)

cathrine

02.aug.2009 kl.09:57

Hei, så fin blogg du har! Er ny i denne "sunnere kosthold" verden og ute etter inspirasjon og lære nye ting. Her finner jeg mye ;) Ha en flott søndag!

Skriv en ny kommentar

ET LIV I BALANSE.

ET LIV I BALANSE.

45, Oslo

Velkommen til min mat- og livsstilsblogg. Her vil jeg fortsette å dele med dere bruddstykker av min reise mot et bedre og mer balansert liv - på alle plan. Jeg er deltidsmamma til tre barn og lever og ånder for god, mettende og balanserende mat. Helse er et stort interessefelt for meg, ved siden av fotografering. Jeg freelancer som fotograf og skribent.

Follow Sense Of Life

Kategorier

Arkiv

hits