260609: Give me some more mango, please!

For de av dere som ikke har ftt med dere hvordan pakistansk mango ser ut - her er et bilde av den. Lp og kjp, sier jeg bare. Sesongen for pakistansk mango er slutt nr julimneden er slutt. Dytt den i smoothie, lag smoothie-is av den til barna, legg biter av den oppi salaten, lag min mango-/avocadosalat eller - spis den naturell - hver dag. Lukk igjen ynene og nyt! Den smaker himmelsk. Om litt fr du et morsomt forslag fra meg p hvordan du kan bruke denne fantastiske frukten..... At den har brune flekker p seg tyder bare p at den er moden og spiseklar. Enjoy it!
mango1

Mango inneholder forresten massevis av betakaroten, som er en viktig antioksydant som kan styrke immunappartet vrt. Regelmessig inntak av mango skal kunne redusere risiko bde for f virusinfeksjoner og kreftsykdommer. Mango inneholder ogs et annet viktig antioksydant, som kalles beta cryptoxanthin. En studie som omfattet over 15000 kvinner som ble fulgt over en periode p 15 r, viste at hye verdier av beta cryptoxanthin i blodet var forbundet med betydelig redusert risiko for kreft i livmorhalsen. Mye beta cryptoxanthin og mango i kostholdet kan beskytte mot denne og antagelig ogs andre former for kreft hos kvinner.

Mango er ogs en super jernkilde og har vrt et viktig middel mot jernmangel/anemi. Den store mengden betakaroten og C-vitaminer gjr ogs at jernopptaket fra frukten ker. En hel mango dekker ogs 30% av dagsbehovet for kalium. Ikke nok med det, men regelmessig inntak av mango kan bidra til redusert blodtrykk. I disse dager kjper jeg inn mango flere ganger i uken for f den ferskest mulig. M nytes n mens den er tilgjengelig....

4 kommentarer

monica

25.jun.2009 kl.22:36

takk for mange bra tips! kjpte pakistansk mango for litt siden og ble helt frelst. den er jo s mye bedre enn den "vanlige" nam!men en annen ting: fikk stevia i posten i dag. sj........det var ikke mye godt! si at det ikke er s ille i baking og matlaging a! jeg strdde litt p jordbrene mine ( noe som var totalt undvending, da de var gode som de var) og synes det smakte pyton!

Annema

25.jun.2009 kl.23:10

Monica. Smil. Du m ikke finne p smake p stevia naturell. Det er 100 ganger stere enn sukker, og da blir smaken ikke bra i det hele tatt (smaker stramt). Du m vre ytterst forsiktig nr du bruker Stevia. Prv deg frem, eksempelvis ved drysse bitte-bitte-bitte litt i teen - i smoothien eller annet. Det funker kjempefin, s ikke gi opp. Jeg har ikke prvd bake med Stevia, men vet at det er ganske vanskelig. Jordbrene er superste n, s der hadde jeg nok foretrukket brene naturell ja. Annema

Sigrun

26.jun.2009 kl.16:28

Kan du tipse om hvor i Oslo du kjper mango? Har en venn som skal oppover til oss p onsdag, og jeg holder p sette sammen en handleliste for ham. Jeg bare M ha mer tahini fra SuperNature - den var kjempegod!

Annema

26.jun.2009 kl.20:18

Sigrun: Mener du pakistansk mango? Jeg har sett det i alle innvandrerbutikkene jeg har vrt innom de siste ukene. Det vil si alle butikkene i Torggata (de ligger p rekke og rad), Guldens p Vindern og Rustal i Vkerveien. S supert at du likte Tahinien fra Monky. Jeg har bedt helsekostbutikken som er nrmest der jeg bor om ta den inn ogs. Hper mangoen faller i smak. Den er moden og spiseklar, s du br oppbevare den i kjleskapet. Annema

Skriv en ny kommentar

ET LIV I BALANSE.

ET LIV I BALANSE.

45, Oslo

Velkommen til min mat- og livsstilsblogg. Her vil jeg fortsette dele med dere bruddstykker av min reise mot et bedre og mer balansert liv - p alle plan. Jeg er deltidsmamma til tre barn og lever og nder for god, mettende og balanserende mat. Helse er et stort interessefelt for meg, ved siden av fotografering. Jeg freelancer som fotograf og skribent.

Follow Sense Of Life

Kategorier

Arkiv

hits