260609: Give me some more mango, please!

For de av dere som ikke har fått med dere hvordan pakistansk mango ser ut - her er et bilde av den. Løp og kjøp, sier jeg bare. Sesongen for pakistansk mango er slutt når julimåneden er slutt. Dytt den i smoothie, lag smoothie-is av den til barna, legg biter av den oppi salaten, lag min mango-/avocadosalat eller - spis den naturell - hver dag. Lukk igjen øynene og nyt! Den smaker himmelsk. Om litt får du et morsomt forslag fra meg på hvordan du kan bruke denne fantastiske frukten..... At den har brune flekker på seg tyder bare på at den er moden og spiseklar. Enjoy it!
mango1

Mango inneholder forresten massevis av betakaroten, som er en viktig antioksydant som kan styrke immunappartet vårt. Regelmessig inntak av mango skal kunne redusere risiko både for å få virusinfeksjoner og kreftsykdommer. Mango inneholder også et annet viktig antioksydant, som kalles beta cryptoxanthin. En studie som omfattet over 15000 kvinner som ble fulgt over en periode på 15 år, viste at høye verdier av beta cryptoxanthin i blodet var forbundet med betydelig redusert risiko for kreft i livmorhalsen. Mye beta cryptoxanthin og mango i kostholdet kan beskytte mot denne og antagelig også andre former for kreft hos kvinner.

Mango er også en super jernkilde og har vært et viktig middel mot jernmangel/anemi. Den store mengden betakaroten og C-vitaminer gjør også at jernopptaket fra frukten øker. En hel mango dekker også 30% av dagsbehovet for kalium. Ikke nok med det, men regelmessig inntak av mango kan bidra til redusert blodtrykk. I disse dager kjøper jeg inn mango flere ganger i uken for å få den ferskest  mulig. Må nytes nå mens den er tilgjengelig....

4 kommentarer

monica

25.jun.2009 kl.22:36

takk for mange bra tips! kjøpte pakistansk mango for litt siden og ble helt frelst. den er jo sååå mye bedre enn den "vanlige" nam!men en annen ting: fikk stevia i posten i dag. æsj........det var ikke mye godt! si at det ikke er så ille i baking og matlaging a! jeg strødde litt på jordbærene mine ( noe som var totalt unødvending, da de var gode som de var) og synes det smakte pyton!

Annema

25.jun.2009 kl.23:10

Monica. Smil. Du må ikke finne på å smake på stevia naturell. Det er 100 ganger søtere enn sukker, og da blir smaken ikke bra i det hele tatt (smaker stramt). Du må være ytterst forsiktig når du bruker Stevia. Prøv deg frem, eksempelvis ved å drysse bitte-bitte-bitte litt i teen - i smoothien eller annet. Det funker kjempefin, så ikke gi opp. Jeg har ikke prøvd å bake med Stevia, men vet at det er ganske vanskelig. Jordbærene er supersøte nå, så der hadde jeg nok foretrukket bærene naturell ja. Annema

Sigrun

26.jun.2009 kl.16:28

Kan du tipse om hvor i Oslo du kjøper mango? Har en venn som skal oppover til oss på onsdag, og jeg holder på å sette sammen en handleliste for ham. Jeg bare MÅ ha mer tahini fra SuperNature - den var kjempegod!

Annema

26.jun.2009 kl.20:18

Sigrun: Mener du pakistansk mango? Jeg har sett det i alle innvandrerbutikkene jeg har vært innom de siste ukene. Det vil si alle butikkene i Torggata (de ligger på rekke og rad), Guldens på Vindern og Rustal i Vækerøveien. Så supert at du likte Tahinien fra Monky. Jeg har bedt helsekostbutikken som er nærmest der jeg bor om å ta den inn også. Håper mangoen faller i smak. Den er moden og spiseklar, så du bør oppbevare den i kjøleskapet. Annema

Skriv en ny kommentar

ET LIV I BALANSE.

ET LIV I BALANSE.

45, Oslo

Velkommen til min mat- og livsstilsblogg. Her vil jeg fortsette å dele med dere bruddstykker av min reise mot et bedre og mer balansert liv - på alle plan. Jeg er deltidsmamma til tre barn og lever og ånder for god, mettende og balanserende mat. Helse er et stort interessefelt for meg, ved siden av fotografering. Jeg freelancer som fotograf og skribent.

Follow Sense Of Life

Kategorier

Arkiv

hits