190609: Grønne taco-wraps!

Jeg har skrevet om sunnere tacovarianter før. Men nå vil jeg ta tacoen ett skritt videre. Tacokvelder kan gjøres både annerledes, mer variert og spennende. Og betydelig sunnere. Og det trenger ikke bety all verdens ekstra arbeid, spesielt ikke om du har en foodprocessor i huset. Et eksempel er å legge frem grønne blader på en tallerken som supplement til tacoshell og wraps. Grønne blader fra hjertesalat eller små blader fra romanosalat er godt egnet til "grønn taco". Lag guacomole fra bunnen av (avocado, tomat, hvitløk, salt), lag en liten skål med hakket koriander og sett frem spirer. Ønsker du å ta den "grønne tacoen" ett skritt videre kan du prøve det jeg har gjort på dette bildet. Nemlig å lage "tacokjøtt" på rawfoodmåten:

* 1 dl pistasjenøtter (gjerne bløtlagt i vann min.1 time, men ikke et must)
* 1 dl valnøtter (gjerne bløtlagt min. 1 time)
* 1 gulrot delt i biter
* 1 vårløk eller et stykke av en purreløk
* 2 ts tamari (eller soyasaus)
* Økologisk tacokrydder (prøv deg frem med hvor mye du trenger)


Kjør alle ingrediensene i foodprosessor (med S-blad) til blandingen er finkornet og litt kjøttdeigaktig. Du må nok stoppe maskinen et par ganger og ta bort det som samler seg opp langs kantene slik at blandingen blir jevn og fin. Bland inn så mye tacokrydder som nødvendig (smak deg frem). Legg "kjøttet" på et grønt blad. Ha på et godt lag med deilig guacomole, masse hakket koriander om du liker det -  og alfalfaspirer på toppen. Ønsker du andre typiske tacoingredienser på er det bare å prøve seg frem med det du liker.
taco
Grønn taco. Supergodt! Når vi har taco på fredagsskvelder kan jeg gjerne spise kun denne varianten. De andre spiser mer tradisjonell taco, men tar gjerne litt av denne varianten også (de minste barna er deimot mer skeptisk).
taco1
Tacokjøtt - the raw food way.

 

6 kommentarer

Camilla

20.jun.2009 kl.21:23

Jeg savner motebloggen din. Kommer du tilbake snart?;-)

Annema

21.jun.2009 kl.09:39

Camilla: Nei, det gjør jeg nok desverre ikke. Beklager. Livet går i faser - og fremover blir det fotografering, fotoutdanning og matblogging som blir mine fokusområder. Annema

Therese

21.jun.2009 kl.21:52

Æsj, så dumt da...! Savner den jeg og og joiner hylekoret ;-)

Sandra

21.jun.2009 kl.23:57

Jeg savner også inspirasjon/motebloggen. Matbloggen er fin den,- om enn litt ekstrem etter min smak. Blir til at jeg skumleser, men ikke involverer meg. Selv om jeg er opptatt av mat og helse har jeg i min travle hverdag ikke nubbesjangs til å henge med på dette. Men jeg ser at du hjelper flere og inspirerer så da er vel hensikten oppnådd;-)) Lykke til videre.

Annema

22.jun.2009 kl.10:21

Sandra: Takk for det. Jeg er nødt til å følge min vei og ikke andres. Motebloggen er et lukket kapittel for meg. Jeg har ved hjelp av mat fått et "nytt liv" med masse mer energi og livskraft - og da er det naturlig å formidle dette videre til andre som kan ha nytte av det samme. Jeg forstår veldig godt at det kan bli ekstremt for mange - og målgruppen blir dermed mye mer snever enn det var tidligere da jeg blogget om moter og trender. Livet handler om utvikling og det er det som er så spennende. Til høsten begynner jeg mitt nye liv med fotoutdanning. Det er først nå jeg er klar for det - og jeg gleder meg enormt til å utvikle andre og mer kreative sider i meg selv. Ha en super uke. Hilsen annema

Gina

22.nov.2009 kl.14:03

Nam!! Hadde dette til middag i går og det smakte helt fantastisk:):)

Tusen takk for flotte oppskrifter! Digger bloggen din!

Skriv en ny kommentar

ET LIV I BALANSE.

ET LIV I BALANSE.

45, Oslo

Velkommen til min mat- og livsstilsblogg. Her vil jeg fortsette å dele med dere bruddstykker av min reise mot et bedre og mer balansert liv - på alle plan. Jeg er deltidsmamma til tre barn og lever og ånder for god, mettende og balanserende mat. Helse er et stort interessefelt for meg, ved siden av fotografering. Jeg freelancer som fotograf og skribent.

Follow Sense Of Life

Kategorier

Arkiv

hits