180609: Næringsrik jordbærshake uten melk

Denne "milkshake"-aktige drikken har blitt populær blant de små her i huset i det siste. Det var litt delte meninger om hvorvidt den smakte milkshake, youghurt eller is da de spiste den første gang. Men alle var enige om at det smakte supergodt! Og når det er supersunt i tillegg blir mor superglad. Det har blitt mange avslutninger og mye kaker og søtt i det siste. Jeg må bare lukke øynene og tenke at snart er det over (latter). Tøft for en mor som er opptatt av å gi det beste til de små kroppene.

Basen i jordbærshaken er "nøttemelk" laget av bløtlagte mandler. Med nøttemelk som utgangspunkt kan man lage utrolig mange gode drikker full av næring og energi. Her har jeg tilsatt frosne jordbær. Du kan også bruke friske bær. Eller rå kakao (himmelsk godt!). Da jeg lagde jordbærshaken første gang måtte jeg lage ny "ladning" med en gang, siden det gikk ned på høykant. Med andre ord går det nokså raskt å lage, selv om oppskriften kan virke nokså møysommelig. Se oppskrift lenger ned.
melk3

Oppskrift på mandelmelk:
* 2 1/2 dl mandler, gjerne bløtlagt i vann over natta - men ikke et must. Bløtleggingen aktiviserer de sovende kreftene (enzymene) i nøttene. I tillegg blir de lettere fordøyelig og kroppen kan lettere ta opp aminosyrene i nøttene.
* ca. 5 dl vann
* Kjøres i blender til mandlene er blitt til mel. Har du ikke en kraftig nok blender må du la blenderen gå litt lengre.
* Hell blandingen over i en nøttepose, et klede eller en fin sil. Du kan sikkert også bruke en finmasket vaskepose. Press ut melken med hendene. Dette er moro for barna å være med på.
* Kjør gjerne mandelrestene flere ganger i blenderen med litt vann og se om du kan få ut mer melk.
* Tilsett litt mer vann i melken, et par ferske dadler (uten stein) eller tørkede dadler bløtlagt en halv time i vann og bittelitt salt. Du kan også bruke annen søtning, f.eks honning eller rismalt. Kjør alt i blenderen (mandelrestene eller -kjøttet er ikke med i denne runden).
* Drikk "melken" som den er (smaker nyyyydelig) eller lag en bærshake: kjør mandelmelken på nytt i blender sammen med frosne eller friske bær.  Trenger du mer søtt, tilsett mer dadler, agavesirup eller bittelitt stevia. Tren deg opp til å bruke egne smakssanser. Det er eksempelvis veldig lite søtt som skal til før smaken i maten forandrer seg.
melk
Ingredienser til mandelmelken: Mandler, dadler, salt. Du kan også tilsette vanilje, men både barna og jeg liker jordbærshaken best uten.
melk1
Her skviser barna mine melk ut av nøtteposen. Morsomt for de små å se hvordan nøtter kan bli til melk! Du kan også lage "melk" av andre typer nøtter og frø (paranøtter, cashewnøtter, macademianøtter, sesamfrø, solsikkefrø osv). Trenger du mer info om hvordan du lager nøttemelk, se denne instruksjonsvideoen.

10 kommentarer

Balanse

18.jun.2009 kl.21:02

Jeg får ikke instruksjonsvideoen til å virke, 404-feil sier det...

Annema

18.jun.2009 kl.23:16

Sorry. Jeg hadde lagt inn feil link. Nå skal det fungere. Annema

Anita

20.jun.2009 kl.01:13

Åh. Jeg har ME (tror/trodde jeg og legene) men fikk i dag vite at jeg er laktoseintolerant (og litt diverse-intolerant) og har altfor lav PH i tillegg til candida. Tjohei. Jeg var kjempestressa når jeg kom hjem og forstod ikke helt hva jeg skulle spise for noe nå, helt til jeg kom over denne bloggen! Du har nok reddet en fortvilet sjel nå ja :)Kan man bruke havremelk eller lignende i stedet for mandelmelk til denne her tror du?

Annema

20.jun.2009 kl.08:25

Anita: Så bra! Da er det bare å sette i gang med å endre kosthold og jobbe deg mot en bedre helse. Mat er medisin, vet du. Jeg hadde nok også satt i gang med en urbasekur på 3 måneder for å regulere syrenivået i kroppen. Og evt begynt å drikke "greens" hver dag. Prøv gjerne å lage havremelk av havregryn, vann og litt salt i blender. Prøv evt å lage melk av sesamfrø eller solsikkefrø og finn ut hva du liker best. Havremelk er kanskje mest nøytralt som base til akkurat denne drikken. Kom gjerne med tilbakemeldinger hvis det fungerer for deg? Jeg har også nettopp gjort intoleransetest og reagerer på kumelk, egg, gjær, laks og ørret (!!) - så disse tingene er nå ute av mitt kosthold for en periode.

Emelie

20.jun.2009 kl.13:47

Hei Annema. Ble litt spent da jeg leste at du hadde gjort en intoleransetest. Er dette noe man får gjort hos vanlig fastlege? Jeg fikk beskjed av min lege at jeg hadde "matintoleranse" da jeg var 13 år gammel, men noe mer enn det kunne han ikke hjelpe meg. Siden det har jeg slitt MYE med mageproblemer, hodepine, slapphet osv, og gjør fortsatt det nå, 9 år senere. Vurderer å kutte ut melkeprodukter helt, men synes ofte jeg reagerer på forskjellige ting - melkeprodukter, pasta, potet, brød, osv. Vanskelig å vite hva man skal kutte ut og hva man skal beholde, så en intoleransetest ville jo vært supert!

Annema

20.jun.2009 kl.18:18

Emilie: Jeg har ikke rukket å skrive om intoleransetesten jeg har gjort. Den består av en blodprøve, som du gjerne kan ta hjemme selv. Jeg vil anbefale York-testen. Den er blant de aller beste og mest anerkjente. Da testes blodet ditt mot 116 ulike matvarer og du får vite hvilke produkter du reagerer på. Når du får vite dette kan du kutte ut disse helt over en lengre periode. Det er vanskelig for deg så lenge du ikke vet hva du reagerer på. Les mer om testen på yorktest.no. Ellers vil jeg anbefale Kilden Helse i Oslo, men da blir testen betydelig dyrere - mye fordi du betaler for konsultasjon før og etter prøvene. Bare spør meg hvis du lurer på noe. Mvh Annema

22.jun.2009 kl.20:51

Hei! Vil først og fremst takke for en super og inspirerende blogg, fint at du tar deg tid til å dele alt dette med oss! I forhold til et glass melk, hva ligger kaloriinnholdet på.. tror du?Stine:)

Annema

22.jun.2009 kl.21:24

Åh, det vet jeg faktisk ikke. Jeg teller ikke kalorier, så der må jeg melde pass. Men tenk så mye sunnere det er...og bedre... Smil fra meg

Gro

25.jun.2009 kl.14:28

Jeg tok York-testen for noen år siden, men resultatet var så nedslående at jeg rett og slett hadde fortrengt hele greien. Mener jeg slo ut maks på både melk, mel, egg, gjær og sukker iallefall. Og siden jeg stort sett er veldig frisk og energisk fikk jeg det liksom ikke helt til å stemme at jeg virkelig kan være intolerant mot alle dette som jeg spiser daglig. Kan man virkelig være så intolerant mot så mye og likevel ikke merke noe??

03.nov.2009 kl.17:49

Overhuset i Storbritannia har undersøkt matintoleransetestar, deriblant York-testen, og funne at denne er ubrukeleg til å fastslå matintoleranse: http://www.publications.parliament.uk/pa/ld200607/ldselect/ldsctech/166/16611.htm#a83

Marknadsføring av at York-testen er klinisk validert også underkjent i Storbritannia:

http://www.asa.org.uk/asa/adjudications/Public/TF_ADJ_43386.htm

Skriv en ny kommentar

ET LIV I BALANSE.

ET LIV I BALANSE.

45, Oslo

Velkommen til min mat- og livsstilsblogg. Her vil jeg fortsette å dele med dere bruddstykker av min reise mot et bedre og mer balansert liv - på alle plan. Jeg er deltidsmamma til tre barn og lever og ånder for god, mettende og balanserende mat. Helse er et stort interessefelt for meg, ved siden av fotografering. Jeg freelancer som fotograf og skribent.

Follow Sense Of Life

Kategorier

Arkiv

hits