260509: Min nøtte- og fruktblanding

Det har begynt å bli en god vane for meg å ha med en fristende nøtteblanding på tur - og jeg har stort sett alltid en god blanding liggende i veska mi - som nødproviant hvis blodsukkeret faller og neste måltid er et stykke unna. En nøtteblanding trenger ikke være kjedelig. Den skal være variert - og den skal helst være rå/naturelle. Med andre ord prøv å unngå salte og ristede nøtteblandinger. Naturelle nøtter får man kjøpt i løs vekt hos de fleste innvandrerbutikker. Mye billigere enn eksempelvis Nøttefabrikken. På bildet har jeg laget følgende blanding som alle er naturlige og uten tilsatt salt eller sukker:

* Cashewnøtter * Mandler * Hasselnøtter * Gresskarkjernefrø * Solsikkefrø * Økologiske rosiner * Økologiske tørkede tranebær * Gojibær * Kakaonibs (knust kakaobønne * Soltørket og usukret papaya hakket i biter (Centra Mat, Høvik) * Soltørket og usøtet mango (Centra Mat, Høvik).
Kjøper du tørket frukt i butikken - så pass på at de ikke er tilsatt sukker eller konserveringsmidler. NB! Aprikos er ofte lagt i svovel for å beholde den gule fargen. Det er det ikke så mange som er klar over. Tørket aprikos skal nemlig være brun. Den har jeg hittil kun funnet på helsekostbutikker.
notter

2 kommentarer

Marit

26.mai.2009 kl.14:42

Legger du alle nøtter i bløt først?Jeg kan huske du skrev at nøtter helst skulle bløtlegges for optimalesere fordøyningen av det.

Annema

26.mai.2009 kl.15:55

Marit: Det mest optimale er å legge nøtter i bløt. Da frigjøres "de sovende kreftene" i nøttene. Næringsstoffene blir med andre ord mer tilgjengelig for kroppen vår og vi unngår at nøttene går rett gjennom systemet vårt. Men det er alltid like praktisk å få til - og bløtlagte nøtter holder seg ikke så lenge og bør stå kaldt. Så jeg bløtlegger mest ifm matlaging. Dette gjelder kun nøtter med brunt skall - og gjelder ikke cashewnøtter og macademinøtter eksempelvis. Annema

Skriv en ny kommentar

ET LIV I BALANSE.

ET LIV I BALANSE.

45, Oslo

Velkommen til min mat- og livsstilsblogg. Her vil jeg fortsette å dele med dere bruddstykker av min reise mot et bedre og mer balansert liv - på alle plan. Jeg er deltidsmamma til tre barn og lever og ånder for god, mettende og balanserende mat. Helse er et stort interessefelt for meg, ved siden av fotografering. Jeg freelancer som fotograf og skribent.

Follow Sense Of Life

Kategorier

Arkiv

hits