230509: Sunn rotfrukt-goodies

Min største "svakhet" har alltid vært salt chips og ikke så mye sjokolade. Derfor er jeg stadig på jakt etter alternativer som erstatte suget etter salt snacks. Her har jeg skåret løvtynne skiver av STORE rotfrukter fra rødbete og søtpotet. Jo større jo bedre. I neste runde skal jeg teste ut gulrøtter og pastinakk. For å skjære tynne skiver brukte jeg en gammel "mandolin" som jeg har hatt liggende på kjøkkenet mitt i årevis. Du kan sikkert bruke ostehøvel eller andre redskaper for å gjøre jobben. Men mandolin går superraskt. Så har jeg dyppet rotfruktskivene i en blanding av extra virgin olivenolje iblandet himalayasalt, litt agavesirup og cayennepepper (her kan man variere utfra hva man selv liker). Så har jeg lagt dem på en rist i ovnen med viften på og med stekeovnsdøra på gløtt. Temperaturen velger du selv. Jeg kjører på lav varme (40-50 grader) for å beholde mest mulig enzymer og næringsstoffer i rotfruktene. Dette er i tråd med raw food-tankegangen. Men du kan selvsagt bruke høyere temperatur. Bruker du så lav varme som jeg tar det veldig lang tid før rotfruktene er crispy nok. Rødbetene ble aldri crispy hos meg. Vet ikke helt hvorfor. Men godt smakte det likevel. De får en svak sødme og en god spicy kryddersmak.

rot
Rotfrukter fra venstre: Søtpotet, pastinakk og rødbeter. Jo større frukter jo bedre.
rotfrukter
Ferdig resultat. Crispy søtpotet og spicy rødbetesnacks.
rotfrukter1
Sørlandschips har kommet med tre forskjellige snackstyper laget av nettopp rotfrukter. Men jeg tipper de er stekt under en del høyere temperatur enn mine rotfrukter. Men de er ifølge baksiden av posen pannestekt over tid med skallet på, i små porsjoner og kun tilsatt havsalt og solsikkeolje. I allefall et mye bedre alternativ enn potetgull.

7 kommentarer

Torunn

23.mai.2009 kl.13:07

Prøv med jordskokk eller blåpotet. Jordskokk-snack til en god suppe er fortreffelig!

Annette

23.mai.2009 kl.17:00

Enda en fantastisk idé. Jeg må dessuten si at blomkålrisen din var topp, likeså jyttemel pannekakene, som alternativ til kun bokhveten. Jeg takker igjen for at du deler denne kunnskapen.Svært nyttig informasjon om sundt og godt brød også, jeg har bruk for alt sammen og suger det til meg. Skal jaggu prøve chipsen også.

Annema

24.mai.2009 kl.10:22

Torunn: Takk for tips.Annette: Tusen takk. Det er så hyggelig når dere blir fornøyd. Lykke til med chips.

Ragna

24.mai.2009 kl.21:41

Den sørlandschipsen der har jeg nettopp smakt og den var fantastisk farlig god :-) Har en mistanke om at det kan bli en del sånn fremover. Men den er vel ikke akkurat noe bra alternativ til chips da, den er jo like salt i hvertfall...? Men utrolig god er den! Nam :-)

Annema

24.mai.2009 kl.22:37

Ragna. Det har du sikkert rett i, selv om jeg tror det er bedre med andre rotgrønnsaker enn poteter. Jeg holder meg til mine egne rotchips jeg tror jeg..... Så får chipsposene inngå i utskeielsene fremover. Annema

Chi

28.mai.2009 kl.00:34

Utrolig bra blogg! Denne burde definitivt være på topplista :)

Annema

28.mai.2009 kl.10:20

Chi: Åh, tusen takk. Så hyggelig. Håper flere oppdager siden etterhvert. Går sakte men sikkert oppover med besøkstallene. Smil fra meg

Skriv en ny kommentar

ET LIV I BALANSE.

ET LIV I BALANSE.

45, Oslo

Velkommen til min mat- og livsstilsblogg. Her vil jeg fortsette å dele med dere bruddstykker av min reise mot et bedre og mer balansert liv - på alle plan. Jeg er deltidsmamma til tre barn og lever og ånder for god, mettende og balanserende mat. Helse er et stort interessefelt for meg, ved siden av fotografering. Jeg freelancer som fotograf og skribent.

Follow Sense Of Life

Kategorier

Arkiv

hits