180509: Digg blomkåls-"ris" med grønnsaker

Jeg har lovt å komme med litt raw-food-drypp innimellom. Jeg velger å gi dere de enkle tingene jeg lager - og sparer de litt mer avanserte til min neste blogg en gang i fremtiden. Nå har jeg komponert mitt aller første egenkomponerte raw-food-måltid. Og jeg er ganske fornøyd, for dette var faktisk en ganske så digg smaksopplevelse! Kanskje ikke det mest barnevennlige i verden, men supert å lage til seg selv og partneren - eller som et eget alternativ når de andre spiser ris. Det "hvite" på bildet ser ut som ris, men er absolutt ikke det. På det nederste bildet ser du hvordan jeg har laget mitt eget alternativ til ris: ca. 1 liter blomkål, 2 dl pinjekjerner, 2 ss linfrøolje (evt annen olje), 1 ss sesamolje (evt annen olje), 3 ss vårløk, 2 ss sorte (eller vanlige) sesamfrø, pepper og havsalt kjøres på pulsfunksjon på blenderen helt til du får "riskonsistens". Mengden er ca-mål og innholdet er ikke fast. Her er det bare å prøve seg frem til noe du synes smaker godt. "Risen" holder seg i kjøleskapet i lukket boks i opptil en uke. Da kan du lage flere måltider utover i uka hvor du varierer med ulikt tilbehør.

Så er det bare å legge på tallerkenen og dandere med de grønnsakene du liker best, krydder og extra virgin olivenolje. Du kan selvsagt også legge til kylling, kjøtt og fisk. Jeg har lagt på cherrytomater, masse grønne linsespirer, hakkede salatblader, sukkererter, vårløk (jeg elsker løksmak!) og havsalt. Det er sikkert godt også med avocado, masse ferske urter (eks. koriander og basilikum), hakkede nøtter osv.
ris
Ferdig måltid med "blomkålsris", grønnsaker og bønnespirer.
ris1
Her lages "risen" av blomkål, vårløk, pinjekjerner (eller erstattes med solsikkefrø), oljer, salt, pepper og sorte sesamfrø.

11 kommentarer

annette

18.mai.2009 kl.12:29

Hei, nå må jeg bare legge inn en komentar, du har en super blogg som er veldig inspirerende.Jeg leser den hver dag, og blir helt lykkelig av alle dine gode tips. Synes ikke alltid det er så lett å finne frem til den enkle sunne maten, den kan til tider være vanskelig å oppdrive. Men siden din holder virkelig motet oppe. En får følelsen av at det er mulig å leve sundt. Mange takk!!I dag blir det blomkål ris på meg.. Hvordan smakte 17.mai kaka forresten.Mvh Annette

Freja

18.mai.2009 kl.13:33

Så smart og for en morsom ide, takk for gode oppskrifter!

Annema

18.mai.2009 kl.13:48

Annette: Så hyggelig å høre da! Nå ble jeg glad. Bloggen min holder meg selv også i gang - og kommentarer fra dere driver meg videre. For meg er det ingen annen vei fremover enn den veien jeg har påbegynt. Håper "risen" faller i smak. Bruk dine egne smakløker når du lager maten. Da blir du mest fornøyd. Joda, kaken ble fin den. Barna likte den ikke (som forventet), men jeg likte den. Den er mektig, så det holder med et lite stykke. Det ble litt igjen etter gårsdagen, så jeg har mumset litt på den (med god samvittighet) i løpet av dagen i dag. Dette var min første raw-food-kake, men jeg skal prøve meg på flere etterhvert. Jeg skal få lagt ut oppskriften snart til dere.Freja: Bare hyggelig!

Cecilie

18.mai.2009 kl.14:20

Hei Annema,Har begynt å lage endel grønnsaksjuicer selv og synes det er utrolig godt. Bruker epler, gulrøtter, sitron, ingefær, stangselleri, agurk mm. Har også planer om å lure inn brokkoli. Jeg er bare usikker på dette med fiber - dette blir jo borte når man lager juice. Tror du dette er noe problem? Er det mye bedre å spise grønnsakene enn å drikke dem? Spiser ikke mye brød heller, finnes det andre gode fiberkilder?

Annema

18.mai.2009 kl.14:45

Cecilie: Å nei, absolutt ikke! Du er priviligert og skal prise deg lykkelig over at du har en juicer som kan gi deg så utrolig mye bra næringsstoffer rett i kroppen. Når du blender og juicer bryter du ned molekylene og fibrene i maten slik at den blir tilgjengeliggjort på en helt annen måte enn det som er mulig når vi spiser maten hel. Næringsstoffene er lett tilgjengelig og blir nærmest sugd opp i bloden/kroppen vår! Bare husk å "spise" den flytende maten din også - ikke la den gå rett ned i magen. Det er ikke uten grunn at smoothie anbefales å spises med skje. På denne måten aktiveres enzymene i munnen vår (slik de gjør når vi tygger) og det sendes signaler nedover i fordøyelsessystemet om hva som kommer. Dette gjelder også fast føde. Noe å tenke på når vi kaster i oss mat i forbifarten? Fordøyelsen begynner allerede i munnen og kroppen kan nyttiggjøre seg maten mye bedre dersom vi tygger godt før vi svelger. Kos deg med juicen din du. En juicer (som ikke varmer opp frukten og grønnsakene) er øverst på lista over kjøkkenutstyr jeg vil ha på plass her i huset. HIlsen annema

Annema

18.mai.2009 kl.14:50

....jeg tror ikke du skal være bekymret for fiberinntak hvis du spiser mye frukt og grønt. Pære inneholder mye fiber. Det samme gjelder havregryn, som du evt kan tilsette i smoothies. Havregryn kan også bløtlegges før de has oppi smoothies, da blir de helt myke. Lag din egen frokostblanding med hele korn, da får du i deg mye fiber. Bønner er en annen god fiberkilde.

Marit

19.mai.2009 kl.15:38

Jeg prøvde denne oppskriften nettopp og den ble nydelig!Jeg kan tenke meg at man kan gjøre det samme med kål, eller eventuelt blande inn kål hvis man bare har en halv blomkål. Jeg hadde ikke pinjekjerner og syns dessuten det er altfor dyrt, så jeg brukte solsikkekjerner fra "greenfood" i stedet.Har du noen god link til rawfood konseptet?

Annema

20.mai.2009 kl.08:55

Marit: Så gøy at du likte den. Kål går sikkert helt fint. Squash kan også finstrimles - og da blir det en slags pastaerstatning faktisk. Har ikke fått prøvd akkurat den ennå, men sett mange lekre bilder av det i ulike kokebøker. Jeg har ikke funnet mange sider på nettet, men her er noen du kan kikke på (du må bla deg litt nedover for å finne oppskrifter):http://kristensraw.blogspot.com/http://www.detoxyourworld.com/http://goneraw.com/

Alt godt

22.mai.2009 kl.00:20

Dei frøa du kallar svarte sesamfrø er ikkje det, men nigellafrø. Dei blir fine blomar viss du sår dei i hagen. ;-)

Amorine

23.mai.2009 kl.17:59

Lagde denne nettopp, kjempegodt!!!!!

Annema

24.mai.2009 kl.20:18

Alt Godt: De frøene jeg har brukt heter Sorte Sesamfrø og er fra Thailand (kjøpt i innvandrerbutikk). Kanskje det finnes andre frø (nigellafrø) som ligner?Amorine: Så bra!

Skriv en ny kommentar

ET LIV I BALANSE.

ET LIV I BALANSE.

45, Oslo

Velkommen til min mat- og livsstilsblogg. Her vil jeg fortsette å dele med dere bruddstykker av min reise mot et bedre og mer balansert liv - på alle plan. Jeg er deltidsmamma til tre barn og lever og ånder for god, mettende og balanserende mat. Helse er et stort interessefelt for meg, ved siden av fotografering. Jeg freelancer som fotograf og skribent.

Follow Sense Of Life

Kategorier

Arkiv

hits