120509: Fiskemiddag

fiskI går var det fisk til middag. Jeg valgte å legge fisken på en seng av salat, mens de andre holder seg til sine gamle vaner; kokte poteter. Jeg velger å fortsette min vei med å holde stivelse (poteter, ris, pasta osv) borte fra proteinkildene (fisk, kjøtt, kylling osv). Ved siden av hadde vi raspet gulrot og lett dampet broccoli. Også spirer da (selvsagt!). Noen dråper smeltet usaltet smør klarte jeg ikke å motstå - også litt himalayasalt på toppen. Supergodt!






4 kommentarer

Karen

12.mai.2009 kl.21:24

Dette så bare nydelig ut;) Men hva er i veien med smeltet usaltet smør? Jeg har aldri vært restriktiv med det (selv om jeg de siste årene har brukt det "klaret", dvs ikke det bunnfallet som faller ned når det er smeltet). Men du unngår det kanskje med tanke på syre/base-verdier? For øvrig et felt jeg ikke hadde hørt om før du introduserte det, men dette høres så fornuftig ut at jeg har innført urbasepulver om kvelden og sitronvann om morgenen:) Så takk for fin informasjon. Og med det samme: vet du noe om grønn te i den sammenhengen? Jeg pimper nok litt mye av det gjennom dagen, og lurer på om det er en sånn base-dødare, kanskje ... Urbasepulveret skal inntas på fastende hjerte, og grønn-te-drikking er vel muligens ikke fasting?

Mona

12.mai.2009 kl.22:16

Hei! Jeg har et spørsmål om quinoa som jeg håper du har tid til å svare på=) Jeg har de siste ukene hørt folk som sier dette er super slankemat, men jeg lurer på hvorfor det er det? Er det pga alle næringsstoffene, eller fordi det ikke innekolder så mange kilokalorier? Eller er det bare fordi det ikke innholder så mye karbodydrater? Takk for en fantastisk blogg!

Annema

13.mai.2009 kl.10:07

Karen. Smil. Jeg tenkte at noen ville reagere når jeg skrev dette. Eneste grunnen er at jeg har kuttet ut melkeprodukter helt en periode, men jeg er ikke så restriktiv som det kan høres ut i teksten. Når man først skal bruke smør er usaltet smør det aller beste og et godt supplement til kaldpressede virginoljer (olivenolje, kokosolje osv). Jeg har også tenkt å begynne å klare smøret, men har ikke rukket det. Å legge om kostholdet er krevende i seg selv og det er mye å tenke på. Jeg er snart ferdig med min første boks med urbase og kommer til å kjøpe en til og fortsette noen måneder. Når det gjelder urtete, så vil jeg tro at de er basiske. De fleste grønnsaker er jo basiske (i motsetning til frukt) - og det er supert å drikke ordentlig urtete i løpet av dagen. Bare hold sukkeret unna. Når det gjelder drikke, så er det en god regel å ikke drikke til måltider. Det reduserer næringsopptaket og vanner ut enzymer i magen (som kroppen trenger til alle sine funksjoner i metabolismen). Det beste er å drikke en stund før og etter måltider og mellom måltider. Jeg vet det er vanskelig. Her er vi vant til å drikke vann til de fleste måltider. Jeg stresser ikke med det, men prøver å jobbe med meg selv i første omgang - dvs venne meg selv av med å drikke vann til måltider. Håper dette ga deg litt svar...?Mona: Quinoa er ikke et korn, men et frø - men kan likevel brukes på samme som ris og som mel i bakst. Den er full av gode næringsstoffer og masse proteiner. Med andre ord ikke karbohydrater. I tillegg inneholder quinoa fettstoffer av den gode sorten. Og denne type fettstoffer øker faktisk forbrenningen vår. Å lage grøt av quinoa til små barn er veldig fint, for da får barnet i seg både gode fettstoffer, proteiner og andre gode næringsstoffer (fosfor, jern, magnesium, vitamin A, E og B).

Karen

14.mai.2009 kl.21:55

Ja, tusen takk, dette ga mer enn fine svar:) Glad for å høre at teen min sannsynligvis er basisk. Skillet mellom frukt og grønnsaker har jeg hatt inne, men det var helt ukjent for meg at det er optimalt å ikke drikke til måltidene. Men det gir jo mening, som du forklarer det. En annen sak er at det får forbli teori for min del, tror jeg, det er en del å passe på som det er;). En god 17. mai til deg og dine.

Skriv en ny kommentar

ET LIV I BALANSE.

ET LIV I BALANSE.

45, Oslo

Velkommen til min mat- og livsstilsblogg. Her vil jeg fortsette å dele med dere bruddstykker av min reise mot et bedre og mer balansert liv - på alle plan. Jeg er deltidsmamma til tre barn og lever og ånder for god, mettende og balanserende mat. Helse er et stort interessefelt for meg, ved siden av fotografering. Jeg freelancer som fotograf og skribent.

Follow Sense Of Life

Kategorier

Arkiv

hits