120509: Fiskemiddag

fiskI gr var det fisk til middag. Jeg valgte legge fisken p en seng av salat, mens de andre holder seg til sine gamle vaner; kokte poteter. Jeg velger fortsette min vei med holde stivelse (poteter, ris, pasta osv) borte fra proteinkildene (fisk, kjtt, kylling osv). Ved siden av hadde vi raspet gulrot og lett dampet broccoli. Ogs spirer da (selvsagt!). Noen drper smeltet usaltet smr klarte jeg ikke motst - ogs litt himalayasalt p toppen. Supergodt!






4 kommentarer

Karen

12.mai.2009 kl.21:24

Dette s bare nydelig ut;) Men hva er i veien med smeltet usaltet smr? Jeg har aldri vrt restriktiv med det (selv om jeg de siste rene har brukt det "klaret", dvs ikke det bunnfallet som faller ned nr det er smeltet). Men du unngr det kanskje med tanke p syre/base-verdier? For vrig et felt jeg ikke hadde hrt om fr du introduserte det, men dette hres s fornuftig ut at jeg har innfrt urbasepulver om kvelden og sitronvann om morgenen:) S takk for fin informasjon. Og med det samme: vet du noe om grnn te i den sammenhengen? Jeg pimper nok litt mye av det gjennom dagen, og lurer p om det er en snn base-ddare, kanskje ... Urbasepulveret skal inntas p fastende hjerte, og grnn-te-drikking er vel muligens ikke fasting?

Mona

12.mai.2009 kl.22:16

Hei! Jeg har et sprsml om quinoa som jeg hper du har tid til svare p=) Jeg har de siste ukene hrt folk som sier dette er super slankemat, men jeg lurer p hvorfor det er det? Er det pga alle nringsstoffene, eller fordi det ikke innekolder s mange kilokalorier? Eller er det bare fordi det ikke innholder s mye karbodydrater? Takk for en fantastisk blogg!

Annema

13.mai.2009 kl.10:07

Karen. Smil. Jeg tenkte at noen ville reagere nr jeg skrev dette. Eneste grunnen er at jeg har kuttet ut melkeprodukter helt en periode, men jeg er ikke s restriktiv som det kan hres ut i teksten. Nr man frst skal bruke smr er usaltet smr det aller beste og et godt supplement til kaldpressede virginoljer (olivenolje, kokosolje osv). Jeg har ogs tenkt begynne klare smret, men har ikke rukket det. legge om kostholdet er krevende i seg selv og det er mye tenke p. Jeg er snart ferdig med min frste boks med urbase og kommer til kjpe en til og fortsette noen mneder. Nr det gjelder urtete, s vil jeg tro at de er basiske. De fleste grnnsaker er jo basiske (i motsetning til frukt) - og det er supert drikke ordentlig urtete i lpet av dagen. Bare hold sukkeret unna. Nr det gjelder drikke, s er det en god regel ikke drikke til mltider. Det reduserer nringsopptaket og vanner ut enzymer i magen (som kroppen trenger til alle sine funksjoner i metabolismen). Det beste er drikke en stund fr og etter mltider og mellom mltider. Jeg vet det er vanskelig. Her er vi vant til drikke vann til de fleste mltider. Jeg stresser ikke med det, men prver jobbe med meg selv i frste omgang - dvs venne meg selv av med drikke vann til mltider. Hper dette ga deg litt svar...?Mona: Quinoa er ikke et korn, men et fr - men kan likevel brukes p samme som ris og som mel i bakst. Den er full av gode nringsstoffer og masse proteiner. Med andre ord ikke karbohydrater. I tillegg inneholder quinoa fettstoffer av den gode sorten. Og denne type fettstoffer ker faktisk forbrenningen vr. lage grt av quinoa til sm barn er veldig fint, for da fr barnet i seg bde gode fettstoffer, proteiner og andre gode nringsstoffer (fosfor, jern, magnesium, vitamin A, E og B).

Karen

14.mai.2009 kl.21:55

Ja, tusen takk, dette ga mer enn fine svar:) Glad for hre at teen min sannsynligvis er basisk. Skillet mellom frukt og grnnsaker har jeg hatt inne, men det var helt ukjent for meg at det er optimalt ikke drikke til mltidene. Men det gir jo mening, som du forklarer det. En annen sak er at det fr forbli teori for min del, tror jeg, det er en del passe p som det er;). En god 17. mai til deg og dine.

Skriv en ny kommentar

ET LIV I BALANSE.

ET LIV I BALANSE.

45, Oslo

Velkommen til min mat- og livsstilsblogg. Her vil jeg fortsette dele med dere bruddstykker av min reise mot et bedre og mer balansert liv - p alle plan. Jeg er deltidsmamma til tre barn og lever og nder for god, mettende og balanserende mat. Helse er et stort interessefelt for meg, ved siden av fotografering. Jeg freelancer som fotograf og skribent.

Follow Sense Of Life

Kategorier

Arkiv

hits