050509: Begynn å spire!

Jeg har lovt dere å skrive litt om spiring. I dag får man kjøpt ferdige spirer i enkelte butikker (Ultra, Meny osv), men det sunneste og beste er å gjøre det selv. Spiring er en urgammel vitenskap, men ganske nytt og ikke så mye brukt i vesten. Hvorfor er spirede frø og korn så vanvittig sunt da? Jo, fordi under spiringen frigjøres ekstremt høye  konsentrasjoner av næringsstoffer og gjøres lett tilgjengelige. Det er som et lite mirakel! Næringskonsentrasjonen øker i tillegg under spiring - og er høyere enn i noe annet stadium av plantens liv. Spirer er alltid ferske når du spiser dem, og du kan sørge for å ha en konstant tilførsel av organisk supernæring. En annen vesentlig ting er at spirer gir en basisk reaksjon, mens uspiret korn fører til en syrereaksjon i kroppen vår. Spirer er lett for kroppen å fordøye fordi de er baby-planter og har svake cellevegger. Spirer er i tillegg et veldig godt alternativ som proteinkilde. Er du overbevist? Til og med NASA (den amerikanske romfartsorganisasjonen) bruker spiring på sine måneferder, for å gi astronautene friske grønnsaker!

spire2spire21spire

Skal du begynne å spire kan det lønne seg å begynne med de enkleste sortene først. For eksempel alfalfa eller mungbønner (bildet over). Du kan enten bruke en spirekasse fra helsekostbutikken eller enda enklere et glass eller norgesglass. Her kan du lese mer om hvordan du spirer de ulike typene bønner og frø. Men her er en enkel oppskrift på hvordan jeg spiret mungbønnene på bildet: Legg først en håndfull økologiske mungbønner (fra helsekosten) i vann i 12 timer. Hell ut vannet og sørg deretter for å vanne mungbønnene et par ganger om dagen (eksempelvis morgen og kveld). Jeg lar de stå på kjøkkenbenken. Legg gjerne et klede over, siden de blir enda bedre på smak om de står mørkt. Etter 2-5 dager er de spiseklare, avhengig av temperatur og frøkvalitet. Da legger du dem over i en tett boks eller glass og setter i kjøleskapet. Mungbønnene er ganske crispy, de lukter ingenting og har en litt søtlig smak. Super i salater, som dryss over taco og i wraps, som superenergi i smoothies og for å sette en ekstra piff oppå pålegg osv. Spis gjerne spirer hver dag - og sørg for å ikke spire for mye av gangen. Ikke spir mer enn det du klarer å spise på noen dager.

Du kan spire det meste av frø, bønner og korn: solsikkefrø, grønne linser, alf-alfa og alle typer hele korn. Bare sørg for å kjøpe frø og korn som kan spires. Det er ikke alt som er like lett å få til. Mungbønnene er de eneste jeg har prøvd ut selv, men jeg har planer om å prøve mer. For det er jo så godt! Jeg har planer om å kjøpe meg en spirekasse, så kanskje blir det litt mer moro etterhvert.

Det finnes forresten mange nettsteder hvor man kan lese om spiring og få kjøpt bra spirefrø og -korn, eksempelvis hos Sprout People . Du har kanskje lagt merke til at du får kjøpt brød av spirede korn i enkelte butikker? Blant annet fra Sunt & Godt?

8 kommentarer

Cecilie

05.mai.2009 kl.09:53

Spennende! Haha, akkurat da jeg begynte å føle meg supersunn ble denne bloggen enda mer "hardcore". Men fint å ha noe å strekke seg etter. Setter utrolig pris på alt du deler med oss og du har endel av æren for at jeg, da jeg leste KKs "gå ned til bikinisesongen"-artikkel tenkte "oj, jeg spiser faktisk enda sunnere enn dette!" Der går det jo i brød, pasta etc.Et spørsmål - bruker du loppefrø? I tilfelle hvordan? Er usikker på om de kan has direkte i f eks smoothie eller skal ligge i vann først.

Annema

05.mai.2009 kl.15:55

Cecilie: Uff, jeg håper ikke jeg skremmer dere bort. Jeg har ikke tenkt å strekke meg noe lengre enn jeg har gjort på denne bloggen. Da blir det for snevert. Jeg vil heller nå ut til mange her, så får jeg lage en egen hardcoreblogg for spesielt interesserte (smil). Ja, jeg bruker loppefrø (psylliumhusk). Jeg bruker det i brød, men må ha det i væske først siden de suger til seg masse veske (20 ganger sin egen vekt eller noe i den duren). Du kan ha dem direkte i smoothie, men prøv deg frem - for smoothien tykner jo av loppefrøene. Jeg bruker også loppefrø i syltetøy for å tykne det.Skrev om loppefrø i artikkelen om syltetøy under her. Lykke til! Annema

Amorine

05.mai.2009 kl.17:16

Ja, må stille meg bak Cecilie her. Har også følt meg superflink og sunn i det siste, men de to siste innleggene har gjort at jeg føler at "oi, jammen er det langt frem ja..." :) Men ikke misforstå, jeg har hentet masse inspirasjon og tips på bloggen din Annema, og er kjempeglad for at du tar deg tid og bry til å inspirere alle oss andre. Tusen takk! Quiona har blitt fast "inventar" her i huset, og jeg har testet ut både kyllingnuggets, hverdagseplekake og gulrotmuffins, og i dag lagde jeg spinatsuppe etter din oppskrift. Pizza Aspargi prøvde jeg på søndag, med kesam, nam! Jeg er blitt mye flinkere til å ha både frukt og grønnsaker i hus, men for å få med meg resten av familien på kostomleggingen, kan jeg nok ikke dra strikken for langt... ;) Men uansett så er det veldig god inspirasjon å hente her! Og jeg merker godt bedring på kroppen og overskuddet. Deilig! :o)

vaarloek

05.mai.2009 kl.19:37

spiring rawks. det er alt for lenge siden jeg har gjort det, altså. og har bare testa alfalfa. ganske utrolig, en halv kopp alfalfaspirer tilsvarer SEKS GLASS appelsinjuice i c-vitamininnhold. det første alternativet er helt klart det sunneste :)

Annema

05.mai.2009 kl.20:41

Amorine: Det ante meg at nest siste innlegg kunne bli litt i overkant. Men noen sjanser må man jo ta. Det har forøvrig vært lite spennende middager her i det siste pga alt for mye å gjøre og mange ettermiddagsaktiviteter. Mange gamle "kjenninger" med andre ord (blomkålsuppe, spinatsuppe osv). Men mer kommer fremover. Fint at du blir inspirert uansett. Vaarlek: Spiring er jo superenkelt og noe alle kan få til. Også så godt som det er. Barna synes forøvrig det er morsomt å se at ting gror.

Cecilie

06.mai.2009 kl.10:56

Blir IKKE skremt bort altså. Var positivt ment :-) Keep it coming! Bloggen din er den første jeg sjekker hver dag!

Annema

06.mai.2009 kl.11:36

Tusen takk Cecilie! Jeg har så mye på hjertet, kunne gjort dette på heltid. Smil fra meg

runar

21.mai.2009 kl.11:12

jeg blander mungbønner og grønne linser, de spirer veldig godt sammen :). kikerter anbefaler jeg ikke, lukter vondt og mugner veldig lett! alalfa og solsikke spirer er nam nam :). har fått anbefalt brokolispirer, men har ikke fått prøvd den enda.. :).. mange gjenstår å prøve ut..bra blogg :) spiring er god og sunn doping!

Skriv en ny kommentar

ET LIV I BALANSE.

ET LIV I BALANSE.

45, Oslo

Velkommen til min mat- og livsstilsblogg. Her vil jeg fortsette å dele med dere bruddstykker av min reise mot et bedre og mer balansert liv - på alle plan. Jeg er deltidsmamma til tre barn og lever og ånder for god, mettende og balanserende mat. Helse er et stort interessefelt for meg, ved siden av fotografering. Jeg freelancer som fotograf og skribent.

Follow Sense Of Life

Kategorier

Arkiv

hits