300401: Kraftløs buljong

buljongI min forrige artikkel forteller en av dere lesere om sine reaksjoner på E621. Jeg kjente ikke igjen dette E-stoffet med det samme, men kom etterhvert på at jeg har lest en artikkel fra Mat & Helse (nr. 2/2005) om nettopp E621. Jeg har til og med printet den ut og tenkt å skrive om dette for å inspirere dere til å bruke noe annet enn de vanlige buljongterningene i maten. Problemet er at jeg ikke finner tilbake til denne artikkelen på nettet, men jeg prøve å gjengi noe av det mest relevante fra teksten:  

E621 er en "smaksforsterker" som kalles natriumglutamat, MSG eller "det tredje krydder". Den brukes som smaksforsterker i massevis av varer, blant annet buljonger, sauser og ferdigretter. Natriumglutamat smaker ikke så mye i seg selv, men fremhever smakene som allerede finnes i mat (fremhever eksempelvis kjøtt- og fiskesmak). Glutamat finnes naturlig i små konsentrasjoner i hjernen, men hvis nivået stiger utover det normale kan nervecellene våre begynne å oppføre seg unormalt. Glutamat kan faktisk stimulere nervecellene så kraftig at de dør. Noen produsenter har også andre tilsetningsstoffer i sine buljonger, som dinatriumguanylat (E627) og dinatriuminosinat (E631). Disse brytes ned til urinsyre, noe folk med nyre- og giktlidelser bør være klar over. Mange får faktisk allergiske reaksjoner av disse E-stoffene. Rådet er enkelt og greitt å spise minst mulig mat med glutamater og andre smaksforsterkere. Hyperaktive barn bør i hvertfall holde seg unna, siden stoffene kan forverre tilstanden. Rådet gjelder også små barn og gravide.

Begrepet "aroma" går også igjen i mange buljonger. Ikke så lett å vite hva dette betyr, siden produsentene ikke er pålagt å oppgi dette. Nokså tvilsom praksis, spør du meg. Aroma er en samlebetegnelse på mange ulike kjemiske forbindelser, og noen av disse er hemmelige. Vi vet heller ikke virkningene av disse på kroppen vår.


Hva skal man velge da? Jeg kastet all buljong fra skuffene mine etter å ha lest denne artikkelen. Jeg prøver i størst mulig grad å krydre maten med ferske eller tørkede urter. Jeg bruker sjeldnere buljong - og når jeg bruker det bruker jeg kun økologisk grønnsaksbuljong fra Natura (hos Ultra, helsekost osv) - uten gjær og tilsetningsstoffer, saltet med havsalt. Det finnes sikkert andre bra merker. Det viktigste er at de ikke inneholder noen av E-stoffene nevnt ovenfor, heller ikke gjær, aroma, vegetabilsk fett eller karamellfarger.  En siste ting: Det aller, aller, aller beste er å lage kraft selv slik mor og bestemor gjorde det. Hjemmelaget kraft har en rekke helsegevinster, men så var det denne tiden da.....

15 kommentarer

Mie

01.mai.2009 kl.11:45

Man lærer noe nytt hver dag, og jeg klikker "Save" i bloglovin som aldri før på innleggene dine. Fortsett å gi oss gode tips!

Annema

01.mai.2009 kl.12:20

Så bra, Mie. Var litt spent på om noen av dere ville bruke bloglovin. Hvis noen av dere som er der ute og er litt mer datakyndige enn meg - vil jeg gjerne ha tips om hva jeg kan gjøre for å øke trafikken på siden min osv. Annema

Cecilie

01.mai.2009 kl.14:48

Hei Annema,Jeg har både twitret om deg og tipset folk på Facebook - regner med at det hjelper :-)Google Adwords?Ha en super (endelig) maihelg!

Josefin

01.mai.2009 kl.17:52

heia - helt i begynnelsen da jeg bodde sammen med Alberto brukte vi ofte et slags krydder på maten som vi etterhvert fant ut at hadde alle de værste E i seg - syns det høres ut som noe lignende det du skriver om, men dette hadde smak altså! Savnet det veldig etterpå, men alt blir en vanesak!Og du - her nede lager jeg alltid kraft ( må inrømme at jeg har jukset litt NOEN GANGER etter at man får kjøpt ferdig kraft (flytende) i butikkene her, for 1 år siden - mannen mener bestemt at han reagerer på buljong terningene, men siden han ikke har reagert på disse har vi som sagt brukt det enkelte ganger!)En av grunnene til at jeg alltid lager kraft hjemme er at vi spiser veldig mye kylling her og siden det er uttrolig mye billigere å kjøpe hele kyllingen får vi massevis å lage kyllingkraft av! En annen grunn er at her bruker de trykk kokere noe som forkortet koketiden og jeg har en kjempe god kraft på under 1 time! Jeg hadde faktisk aldri hørt om trykk kokere før jeg kom hit jeg - men det skal vist ha vært "vanlig" i en periode i Norge også, men pga fare for at den skulle eksplodere sluttet det norske folk å bruke det! Nå har jo jeg hatt moderne trykk kokere og bruker den til uttrolig mye og lager veldig mye god mat oppi der. Uansett 1 time til å lage deilig hjemmelaget kraft - det blir en uttrolig god smak og en nydelig hvit farge når jeg har litt får oppi!!Ha en fin lang helg Annema

AIS

01.mai.2009 kl.18:35

HeiJeg har faktisk lurt litt på det med buljong siden jeg mente jeg hadde lest en artikkel om at dette var veldig usunt. Jeg har tenkt at jeg skulle spørre deg om det, men du kom meg altså i forkjøpet :-) Nå lurer jeg på om du bruker denne grønnsaksbuljongen når du lager blomkålsuppe og spinatsuppe og om suppen blir like god?

Annema

01.mai.2009 kl.21:32

Cecilie: Tusen takk for hjelpen! Josefin: Så bra. Hvis du leste artikkelen vil du se at du gjør mye bra ved å koke kraft selv.AIS: Ja, jeg bruker kun denne nå. Jeg smaker meg frem med mengden. Det er jo ikke helt samme smaken - men alt er jo en vanesak.

Elisabeth.. =)

02.mai.2009 kl.16:02

hei :) Vet at spørsmålet mitt ikke har noe med dette å gjøre men håper du vil svare fordeom :) Lurte bare på om fullkornsris er bedre enn vanlig ris? Skulle ha ris idag og så at uncle bens har en fullkornsris(som også er glutenfri), og lurer på om jeg skal bytte over til det?På forhånd takk for svar:-)

Malin

02.mai.2009 kl.19:48

Dette er virkelig skremmende. Tok en rask titt i kjøleksapet og sjekket diverse mat vi bruker mye av. Det meste av kjøttpålegg/leverposten inneholder også natriumglutamat. Dvs. at det mest sansynlig er store mengder av dette stoffet vi får i oss gjennom et "normalt" kosthold.Her trenger vi en revurdering.

Annema

02.mai.2009 kl.21:35

Elisabeth: Fullkornsris er absolutt bedre enn vanlig hvit ris. I fullkornsris er skallet beholdt - og det er her næringsstoffene ligger. Vanlig hvit ris er polert - og det meste av nærinsstoffende forsvunnet. Naturris krever lengre koketid og må skylles godt før den kokes. Malin: Ja, ikke sant. Det er trist hvor mye vi ikke vet om den maten som etterhvert har blitt vanlig hverdagskost for oss. I dag og i morgen er jeg på matkurs (Raw Food). Det er fantastisk å oppleve at det finnes en verden der ute full av nye muligheter. Jeg gleder meg til å utforske denne verden mer i fremtiden. Håper at det er ok at jeg deler litt av dette med dere etterhvert. annema

Siggi

02.mai.2009 kl.23:23

Hei. Siden jeg som nevnt tidligere reagerer på E621 så må jeg revurdere og gjøre om på gamle matvaner, og det er kanskje bra. Det er jo et tegn når kroppen sier i fra og reagerer på tilsetningsstoffet. Så spennende med Raw Food kurs. Det må du fortelle oss alt om. Dersom det er et bra kurs kunne jeg selv tenke meg å gå på det. Her mottas alle nye matideer med stor takk. :)

Karen

03.mai.2009 kl.23:39

Hei! Dette er interessant må jeg si:) Jeg gikk på "babymat-kurs" hos Grønn Hverdag da jeg nettopp hadde fått mitt første barn (som er 7 nå) og blant mange interessante temaer var varskuet mot natriumglutamat et av de store. Vi to voksne hadde igrunnen aldri brukt særlig buljong i maten (av flere grunner, vi har fått med oss hver vår bagasje fra barndomshjemmene våre, da. Min svigermor var ytterst forsiktig med salt til sine barn, og min mann har fortsatt en tunge som synes det meste smaker ramsalt der andre salter. Buljong er utenkelig for ham, nesten som spekemat:D. Og min mamma mente alltid at vitsen med å lage hjemmelaget mat var borte hvis vi skulle bruke buljong, som hun mente var selve symbolet på ferdigmat ...) MEN når nå vår lille baby skulle begynne med fast føde, var det greit å ha lært litt om å holde seg unna f.eks den evinnelige leverposteien som helsestasjonen ikke kunne få anbefalt varmt nok til de små. Fra før av hadde jeg vært veldig bevisst på sukker og andre raske karbohydrater i svangerskapet, så jeg husker det fortonet seg som et must å ha permisjon fra jobb for å finne fram i jungelen. Men det ble et trøblete forhold til mat for eldstemann etterhvert. Ikke vet jeg hva som gikk feil, og om det er alt dette "spesielle" som har skylden, men han er i dag meeget selektiv. Jeg prøvde selvsagt å ha alle gode erstatninger på bordet med et smil, men de senser jo det utroligste disse små. Bare det faktum at maten hjemme er det som virker "fremmedartet" i forhold til hva som serveres ute, er nok til å trigge noe i ham, tror jeg. Så jeg er kjempeglad for alle som er med på å dra dette lasset!! Kanskje det blir litt mindre rart å være ham etterhvert:)

Annema

04.mai.2009 kl.15:05

Siggi. Jeg skal prøve å legge ut en stemningsrapport fra kurset i kveld. Det var et dybdekurs i ernæring og superfoods innenfor raw food. Utrolig spennende. Jeg lærte så utrolig mye. Men det er jo et snevert område, krever mye å leve det fullt ut. Og veldig annerledes måte å tenke på i forhold til mat. Men, jeg ønsker å bli helt frisk - og da tror jeg det er veien å gå for min del. Karen: Smil. Da kan du kanskje tenke deg hvordan det er å være barn i dette huset? He-he. Men jeg tror uansett at det går inn. Om de er litt trassige i forhold til det som er annerledes nå - så vil de ta det med seg videre uansett. Vi kan jo ikke dytte sunne ting på barna våre. De må ta sine egne valg. Akkurat dette har jeg blitt mer avslappet i fohold til. De må selv gjøre sine erfaringer gjennom oppveksten. Men jeg tror at det å la de få muligheten til å velge sunne ting gjør noe med dem. Den dagen de kjenner forskjellen på kroppen vil de velge det du har lært dem opp gjennom oppveksten. Jeg kom hjem fra kurset i går med supersunt godteri laget av superfoods (mat med svært høyt næringsinnhold). Jeg syntes det var fantastisk godt! Men alle ungene sa urgh....og spyttet det ut. Men det betyr ikke at jeg kommer til å la vær å lage det. Jeg kommer til å lage det til meg selv og være et forbilde. Og jeg kommer til å takke nei til mye av det de spiser fremover. Så ikke gi opp. Smil fra meg

Karen

04.mai.2009 kl.22:35

He-he. Ja, det kan være en god leveregel, å lage det til seg selv i det minste, for å være et forbilde. Men jeg merker jo at dette krever mer arbeid (å lage flere alternative tilbud) og at jeg dermed må gi avkall på mye av den tiden som tidligere var reservert meg selv og å leve ut andre hobbyer. Jeg har blitt kjempekritisk til hva jeg bruker tiden min til, for det presser seg frem perioder med annen egenutvikling. (Har faktisk også prioritert tid på å gå litt i dybden i foto:))Tror nok ikke det er videre forskjell på å være barn under våre respektive tak når det gjelder dette, forresten ... Det måtte i så fall være at mine håpefulle ikke har vært med gjennom kostholds-paradigmeskiftet, ettersom det skjedde før de ble født. De har vært inne i det fra de startet med grøt, og enda "verre": gjennom innkjøring i barnehage og skole;) Men vi har alltid funnet løsninger, selv om barna ikke har kunnet unngå å få med seg at det var en løsning som skulle finnes ... Vel, jeg velger å adoptere din avslappede holdning. Selv om jeg vel også aksepterer et visst ansvar for eldstemanns litt trøblete forhold til måltidene akkurat nå.

Karen

04.mai.2009 kl.22:41

Må forte meg å legge til at jeg også velger linjen med å la barna velge, det skal ikke være tvang. Men det "rare" i situasjonen tror jeg kan ha oppstått hos gutten min den gangen han ennå var for liten til å bestemme hva han hadde med i matboksen. Selv om han slukte sine oliven og kjøttboller, har han kanskje sett et mønster fra tidlig alder av hva som var "vanlig" matpakkemat hos de andre. Nå spiser han brødskiver med banan og er lykkelig så lenge ingen tilbyr ham noe annet;)

Annema

04.mai.2009 kl.23:20

Smil. Ikke så lett å vite med disse barna alltid. De vil jo gjerne være litt i opposisjon til oss foreldre også. Og kresenheten går litt i faser synes jeg. Fortsett å sett frem sunn mat på bordet du. Lykke til, uansett. Annema

Skriv en ny kommentar

ET LIV I BALANSE.

ET LIV I BALANSE.

45, Oslo

Velkommen til min mat- og livsstilsblogg. Her vil jeg fortsette å dele med dere bruddstykker av min reise mot et bedre og mer balansert liv - på alle plan. Jeg er deltidsmamma til tre barn og lever og ånder for god, mettende og balanserende mat. Helse er et stort interessefelt for meg, ved siden av fotografering. Jeg freelancer som fotograf og skribent.

Follow Sense Of Life

Kategorier

Arkiv

hits