290409: Hjemmelaget syltetøy

Jeg har for lenge siden gitt opp å finne godt syltetøy som ikke inneholder masse konserveringsmidler og sukker. Er det å oppdrive i det hele tatt? Vet at Nora hadde et syltetøy søtet med fruktjuice, men nå finner jeg ikke det heller. Fruktjuicen er består jo også av mye sukker, så jeg har vel funnet ut at det er best å lage selv. Utenfor sesong bruker jeg frosne bær, men til sommeren blir det ferske bær. Og det blir spist opp på null komma niks. Så noen konservering er sjelden nødvendig. Halvtinede bær kjøres i blender. Er ikke bærene søte nok i seg selv søter jeg med litt Stevia eller Agavenektar (på helsekosten eller her). Så drysser jeg oppi psylliumhusk til syltetøyet er tykt nok. Prøv deg forsiktig frem, for psylliumhusk ekspanderer voldsomt. Du kan også bruke Agar Agar (rødalge) som fortykningsmiddel (fås på helsekost). Jeg foretrekker psylliumhusk.

Syltetøyglassene på bildet synes jeg var ganske søte og praktiske. Jeg fant de på Jernia (italienske glass). De har skrulokk og kan brukes til konservering (bruksanvisning følger med).

Litt fakta om Psylliumhusk: Psylliumhusk (eller loppefrø) er et glutenfritt plantefiber. Siden jeg har et cøliakibarn i huset - har jeg etterhvert blitt vant til å tilsette psylliumhusk i maten for å sørge for at han får i seg nok fiber gjennom kosten. Jeg bruker psylliumhusk i alle brød og noen av kakene jeg baker. Og i syltetøy. Det er helt smaksnøytralt og påvirker ikke smaken på noen som helst måte. Psylliumfiberet har mange fordeler. Det er svært skånsom for mage- og tarmsystemet vårt og er gunstig for mange flere enn de som har cøliaki. Les mer om det her. Det har en rensende effekt i mage- og tarmsystemet, det ekspanderer i magen og gir en god metthetsfølelse.  Fås kjøpt på helsekost eller på nett.
sylte
sylte1

14 kommentarer

Natasja

29.apr.2009 kl.13:48

HERVIK syltetøy finner på på Ica, kun naturlige ingredienser. Men de har nok sukker i.

Annema

29.apr.2009 kl.14:51

Takk for tips. Har sjekket ut, men det er med sukker. Hjemmelaget funker helt fint.

Gro

29.apr.2009 kl.15:33

Smart Club har, riktig nok med sukker, Men, nå er ikke alle allergisk mot sukker da...http://lekkermunn.blogspot.com/2009/04/sa-godt-som-hjemmelaget.htmlJeg er litt for naturlig sukker, enn å proppe kroppen med masse kunstig. Nå liker jeg riktig nok ikke syltetøy da, annet enn på vafler. Og, det er jo ikke akkurat noe jeg spiser så ofte.

Annema

29.apr.2009 kl.20:39

Gro: Hvis du mener hvitt sukker (?), så er ikke det naturlig. Det er vel noe av det mest unaturlige vi utsetter kroppen vår for.http://www.aftenposten.no/helse/article760670.ece. Det finnes derimot mange naturlige søtningskilder som i ulik grad er bedre for kroppen vår, som honning - agavesirup (rå sirup presset fra agavekaktus) - fruktose - stevia (fra steviaurt) - yaconsirup (fra en asiatisk rot) osv.osv.

Amorine

29.apr.2009 kl.23:58

Syltetøy er populært her i huset, spesielt hos de minste selvfølgelig. Er veldig glad i den friske "nyrørte" smaken, og jeg har pleid å bruke Jam frysepulver og sukker... Vel, har jo skjønt at det finnes alternativer, og har kjøpt inn både Bjørkesøt og Stevia. Må nok prøve meg frem. Kjenner du til om både smak og konsistens blir tilsvarende søtt og seigt med psylliumskall og stevia el.l?Ellers må jeg fortelle at jeg nå endelig har fått den etterlengtede motivasjonen og selvdisiplinen! :) YES! Takk for masse god inspirasjon! :) Jeg har et spørsmål, kanskje litt dumt, men men. Da du begynte å legge om kostholdet, - tok du en slags "innvendig rens" av kroppen? Jeg har nemlig lest litt i En kjernesunn familie, og leser der om ulike måter å rense kroppen på. Ville det vært gunstig, for å starte på "scratch" før man gjør store endringer i kostholdet? Hører jo om noen som eksempelvis går på Nutrilett i en uke, og at man da har renset "systemet". Andre bruker en slags olje (klystèr..?)... Noen formening om dette temaet? Som sagt så er jeg igang med en moderat ny livsstil. Siden hverken jeg eller familien har noen store problemer med helse/kosthold, så greier jeg foreløpig ikke å kutte så mye som jeg kanskje burde. Men jeg har kuttet drastisk ned på både hvitt mel og sukker, og melk. Iallefall for min egen del :) Det går sakte og sikkert fremover, og jeg merker det både på mer overskudd og roligere tarmer! :o)

Annema

30.apr.2009 kl.10:49

Amorine: Jeg har foreløpig bare testet ut syltetøy med agavesirup og psylliumskall, og det fungerte greitt. Den tyknet sånn passe og ble søt nok. Jeg har tenkt å prøve med stevia neste gang, forteller hvordan det går. Bjørkesøt er jeg usikker på. Men du må prøve deg frem. Kom gjerne med dine erfaringer også. Når det gjelder utrensning, så er nok det riktig. Jeg var så dårlig da jeg begynte med å endre kostholdet at en av disse hurtigkurene ville vært en for stor belastning for kroppen min. Jeg har kun brukt Urbase og det har gått greitt for meg. Det har vært ubehagelig i perioder, men det må det nødvendigvis bli dersom syreoverskuddet skal ut av kroppen. Jeg merker veldig godt at kroppen blir renset. Jeg har mer energi og overskudd. Jeg føler meg "klarere". Jeg har mistet noen kilo over rumpe, lår, mage og overarmer - og cellullittene på rumpe og lår er blitt radikalt mindre! Cellullitter utvikles (ifølge Dr Young, ph-miraklet) som en følge av at syreoverskudd over tid blir lagret i vevet vårt. Jeg vet ikke om jeg kommer til å fortsette med Urbase etter den planlagte 3-måneders utrensningskuren. Det anbefales at man etter 3 måneder tar halv dose hver dag, men det tror det er for de som fortsatt spiser et vanlig norsk kosthold (med mye syredannende mat). Da er Urbase perfekt supplement for å holde kroppen i base. Jeg tror jeg heller kommer til å velge å gå i retning av å spise mer og mer levende og basedannende mat som grønnsaker, spirer, nøtter, frø - og da vil kroppen automatisk rense seg selv og holde seg basisk (men dette må jeg se an litt). I tillegg vil jeg supplere med tilskudd og grønne shakes. Jeg har bevisst ikke skrevet så mye om hvilke tilskudd jeg tar, siden jeg ikke vet helt hvor jeg kommer til å lande. Det er slettes ikke sikkert at jeg kommer til å spise/drikke de samme tilskuddene fremover som jeg har gjort de siste årene. Jeg lover å komme tilbake til dette snart. Vet ikke om dette var svar nok. Spør hvis noe er uklart. Hilsen meg

Karen

03.mai.2009 kl.22:56

Hei, og takk for masse gode tips! Jeg har også savnet Noras eplesøtede syltetøy. Vi har vært storkosumenter av blåbærsyltetøyet, og hamstret fra en litt mer avsidesliggede matbutikk da jeg skjønte hvilken vei det bar;). Men nå er lageret vårt snart tomt, og det er over på hjemmelaget her også. Så nå vurderer jeg agavenektar som neste søtningsalternativ på lista, etter dine anbefalinger. Men dette vet jeg ikke mye så om, kunne du si litt om hvordan denne er god? Tenker spesielt på den "sunne sjokoladen" du skrev om:) Er det mest fordi agavenektar inneholder fine næringsstoffer, eller gir den faktisk lite påvirkning på blodsukkeret?

vaarloek

05.mai.2009 kl.19:40

det er helt latterlig at nora erstatta den syltetøyserien med en med søtningsmiddel i. altså, kunstig. er det sukralose kanskje? smaker som kreft i alle fall.

Karen

05.mai.2009 kl.22:37

Enig med deg, vaarloek. Selv om akkurat syltetøy kanskje er noe som er ganske lettvint å erstatte med hjemmelaget, blir jeg litt bekymret med tanke på at de andre livredder-matvarene mine kan bli borte fra butikkhyllene. Tenk om Mana-jusen skulle forsvunnet, feks. Den klart største antioksidantkilden her i huset. Tror ikke den ville vært så enkel å erstatte med hjemmelaget. Den største matbutikken "min" hadde i lang tid et helt rent, økologisk eplesyltetøy også. Veldig lite fancy emballasje, og kostet lite. Jeg tenkte det var for godt til å vare, og det var det visst også. Er det vi forbrukere som ikke kjøper nok av sånt, eller er det produsentene som henger seg på sukkerbølgen sammen med alle de andre produsentene, fordi det blir billigere produksjon av det..?

BlueGirl

09.mai.2009 kl.00:03

Når man lager ordentelig hjemmelaget syltetøy så koker man vel bærene om jeg ikke husker feil. Oppskriften din minner meg mer om en bærsmoothie!? Men, går kanskje an å bruke det som pålegg også?

L :-)

04.aug.2009 kl.20:08

Har du sjekket om det inneholder E120- karmin.Det er et tilsetningstoff laget av knuste,gravide røde kaktuslus i syltetøy hvis du kjøper det noen ganger? E120 er veldig vanlig i rød mat som syltetøy,ferdigmat og godteri og kan også gi allergiske reaksjoner.

Annema

05.aug.2009 kl.11:19

Har lest om E120 før ja hos Mat & Helse. Ikke veldig hyggelig lesning....

Green-EcoMom

01.nov.2009 kl.09:38

Dette har jeg lyst å prøve. Har du laget det med stevia nå, eller ikke kommet så langt?

Kristin

09.aug.2011 kl.14:08

st.dalfour. Selges på Ica butikker i Sverige. Finnes sikkert i Norge,men jeg har ikke sjekket.

Skriv en ny kommentar

ET LIV I BALANSE.

ET LIV I BALANSE.

45, Oslo

Velkommen til min mat- og livsstilsblogg. Her vil jeg fortsette å dele med dere bruddstykker av min reise mot et bedre og mer balansert liv - på alle plan. Jeg er deltidsmamma til tre barn og lever og ånder for god, mettende og balanserende mat. Helse er et stort interessefelt for meg, ved siden av fotografering. Jeg freelancer som fotograf og skribent.

Follow Sense Of Life

Kategorier

Arkiv

hits