240309: Spis fullkornsprodukter!

Jeg har allerede snakket om sukker og hvor skadelig det kan være. Husk bare på at sukker er mer enn det hvite sukkeret du kan se i skuffen din. Sukker er også ALT det vi spiser som FUNGERER som sukker i kroppen vår. Eksempler på dette er raske karbohydrater/stivelse som hvitt brød, vanlig pasta, siktede melsorter (eks siktet hvetemel) og hvit ris. Da kan du tenke ut selv hvor mye "sukker" kroppen vår får i seg hver eneste dag - og det skal ikke mye tankevirksomhet til for å skjønne at dette må gå galt etterhvert? Denne type "raffinerte karbohydrater" spaltes raskt til sukker i tarmene våre, suser deretter rett inn i blodbanen vår og lager et sirkus uten like med insulinnivået vårt og forteller kroppen at den må lagre mer fett! Samtidig med at det lagres mer fett, øker risikoen for diabetes 2.

For mange som ikke har noen merkbare plager pga kostholdet (ennå!) er kanskje "den gyldne middelvei" å foretrekke i starten fremfor eksempelvis GI-diett eller steinalderdiett? Da kan følgende enkle råd være greie å forholde seg til:

*  Erstatt hvit ris og pasta med fullkornspasta og brun ris. Fullkornsprodukter inneholder mer næring, hele kornet er brukt og du vil få en langsommere spalting av maten i tarmen. Hos oss har vi spist brun ris i flere år - og det er ingen som klager over det hverken av barna eller gjester. Selv synes jeg den smaker mer. Favorittene er brun basmati/jasminris fra Urtekram (Fairtradeprodukter). 
* Forskyn deg mye mindre av ris og pasta - anse det som tilbehør. Gjør det til en vane å heller spise litt mer av det andre - kjøtt & grønnsaker.
* Kvitt deg med alle frokostblandinger som er tilsatt sukker. Kjøp heller sukkerfrie og mer balanserende varianter laget av hele korn, nøtter og frø (som denne) eller lag din egen (mer om det senere). Sistnevnte vil nok barna synes er kjempegøy!
* Når du først spiser sukker, nyt det og sørg for at det er av god kvalitet (rørsukker, Stevia osv).
* Hold deg langt unna lightprodukter og kunstig sukker (aspartam/nutrasweet/E951, sukralose m.m)
* Sørg for å få i deg nok av de gode fettstoffene hver eneste dag (eks linfrøolje, kokosolje, extra virgin olivenolje). Gjerne flere spiseskjeer om dagen. Det balanserer og øker forbrenningen.

Jeg tok en skikkelig rydderunde i skuffene mine i forrige uke, noe jeg har gledet meg lenge til å gjøre. Interessant og morsom prosess, egentlig. Mye forsvant ut og vil ikke komme tilbake heller. I neste runde tar jeg kjøleskapet! Mer om disse tingene senere. Kom gjerne med dine erfaringer.
pasta

6 kommentarer

Amorine

24.mar.2009 kl.17:06

Så flink du har vært!! Jeg har fortsatt både mye å lære og mye inspirasjon og selvdisiplin å hente.... :o)

Tine

25.mar.2009 kl.09:33

Kjempebra tips! Takk for god inspirasjon:-)

Unni

25.mar.2009 kl.15:13

Jeg vil bare understreke det du skriver om fullkorn. Gjelder også andre produkter av fullkorn, - f.eks. knekkebrød. Jeg ble veldig glad når jeg så bildet ditt av fullkorn pasta og brun ris. Når jeg kobler dette opp mot det du skriver om at du har ryddet i matskuffen, - skjønner jeg at dette er produkter som du har beholdt! BRA! Jeg jobber for det merket med rød logo (skjønner du.....) :-) Smil

Annema

25.mar.2009 kl.17:26

Unni! Smil. Jada. Disse produktene har jeg beholdt. Vi er en stor familie - og da kommer man ikke utenom pasta og ris. Men alltid fullkorn. Annema

Elisabeth.. =)

12.apr.2009 kl.17:23

har veldig lyst til å spise mer fullkornsprodukter, men går på glutenfri diett og da er det litt vanskeligere :p de lager liksom ikke f. eks ."glutenfri fullkorns spagetti". Håper kanskje at dette kommer snart :)

Annema

13.apr.2009 kl.00:06

Elisabeth: Jeg forstår hva du mener. Går man på glutenfri diett må man nesten legge om hele kostholdet og tenke nytt for å få få i seg mest mulig næring. Det er litt krevende i starten, men går bedre etterhvert. Erstatningsproduktene inneholder mye stivelse og er ikke gode nok, synes jeg. Håper du finner noen gode råd og tips på sidne min. Jeg lever så og si glutenfritt selv, siden jeg har et barn med cøliaki. Det fungerer best for oss, da slipper jeg å lage dobbelt opp. Hilsen Annema

Skriv en ny kommentar

ET LIV I BALANSE.

ET LIV I BALANSE.

45, Oslo

Velkommen til min mat- og livsstilsblogg. Her vil jeg fortsette å dele med dere bruddstykker av min reise mot et bedre og mer balansert liv - på alle plan. Jeg er deltidsmamma til tre barn og lever og ånder for god, mettende og balanserende mat. Helse er et stort interessefelt for meg, ved siden av fotografering. Jeg freelancer som fotograf og skribent.

Follow Sense Of Life

Kategorier

Arkiv

hits