240309: Spis fullkornsprodukter!

Jeg har allerede snakket om sukker og hvor skadelig det kan vre. Husk bare p at sukker er mer enn det hvite sukkeret du kan se i skuffen din. Sukker er ogs ALT det vi spiser som FUNGERER som sukker i kroppen vr. Eksempler p dette er raske karbohydrater/stivelse som hvitt brd, vanlig pasta, siktede melsorter (eks siktet hvetemel) og hvit ris. Da kan du tenke ut selv hvor mye "sukker" kroppen vr fr i seg hver eneste dag - og det skal ikke mye tankevirksomhet til for skjnne at dette m g galt etterhvert? Denne type "raffinerte karbohydrater" spaltes raskt til sukker i tarmene vre, suser deretter rett inn i blodbanen vr og lager et sirkus uten like med insulinnivet vrt og forteller kroppen at den m lagre mer fett! Samtidig med at det lagres mer fett, ker risikoen for diabetes 2.

For mange som ikke har noen merkbare plager pga kostholdet (enn!) er kanskje "den gyldne middelvei" foretrekke i starten fremfor eksempelvis GI-diett eller steinalderdiett? Da kan flgende enkle rd vre greie forholde seg til:

* Erstatt hvit ris og pasta med fullkornspasta og brun ris. Fullkornsprodukter inneholder mer nring, hele kornet er brukt og du vil f en langsommere spalting av maten i tarmen. Hos oss har vi spist brun ris i flere r - og det er ingen som klager over det hverken av barna eller gjester. Selv synes jeg den smaker mer. Favorittene er brun basmati/jasminris fra Urtekram (Fairtradeprodukter).
* Forskyn deg mye mindre av ris og pasta - anse det som tilbehr. Gjr det til en vane heller spise litt mer av det andre - kjtt & grnnsaker.
* Kvitt deg med alle frokostblandinger som er tilsatt sukker. Kjp heller sukkerfrie og mer balanserende varianter laget av hele korn, ntter og fr (som denne) eller lag din egen (mer om det senere). Sistnevnte vil nok barna synes er kjempegy!
* Nr du frst spiser sukker, nyt det og srg for at det er av god kvalitet (rrsukker, Stevia osv).
* Hold deg langt unna lightprodukter og kunstig sukker (aspartam/nutrasweet/E951, sukralose m.m)
* Srg for f i deg nok av de gode fettstoffene hver eneste dag (eks linfrolje, kokosolje, extra virgin olivenolje). Gjerne flere spiseskjeer om dagen. Det balanserer og ker forbrenningen.

Jeg tok en skikkelig rydderunde i skuffene mine i forrige uke, noe jeg har gledet meg lenge til gjre. Interessant og morsom prosess, egentlig. Mye forsvant ut og vil ikke komme tilbake heller. I neste runde tar jeg kjleskapet! Mer om disse tingene senere. Kom gjerne med dine erfaringer.
pasta

6 kommentarer

Amorine

24.mar.2009 kl.17:06

S flink du har vrt!! Jeg har fortsatt bde mye lre og mye inspirasjon og selvdisiplin hente.... :o)

Tine

25.mar.2009 kl.09:33

Kjempebra tips! Takk for god inspirasjon:-)

Unni

25.mar.2009 kl.15:13

Jeg vil bare understreke det du skriver om fullkorn. Gjelder ogs andre produkter av fullkorn, - f.eks. knekkebrd. Jeg ble veldig glad nr jeg s bildet ditt av fullkorn pasta og brun ris. Nr jeg kobler dette opp mot det du skriver om at du har ryddet i matskuffen, - skjnner jeg at dette er produkter som du har beholdt! BRA! Jeg jobber for det merket med rd logo (skjnner du.....) :-) Smil

Annema

25.mar.2009 kl.17:26

Unni! Smil. Jada. Disse produktene har jeg beholdt. Vi er en stor familie - og da kommer man ikke utenom pasta og ris. Men alltid fullkorn. Annema

Elisabeth.. =)

12.apr.2009 kl.17:23

har veldig lyst til spise mer fullkornsprodukter, men gr p glutenfri diett og da er det litt vanskeligere :p de lager liksom ikke f. eks ."glutenfri fullkorns spagetti". Hper kanskje at dette kommer snart :)

Annema

13.apr.2009 kl.00:06

Elisabeth: Jeg forstr hva du mener. Gr man p glutenfri diett m man nesten legge om hele kostholdet og tenke nytt for f f i seg mest mulig nring. Det er litt krevende i starten, men gr bedre etterhvert. Erstatningsproduktene inneholder mye stivelse og er ikke gode nok, synes jeg. Hper du finner noen gode rd og tips p sidne min. Jeg lever s og si glutenfritt selv, siden jeg har et barn med cliaki. Det fungerer best for oss, da slipper jeg lage dobbelt opp. Hilsen Annema

Skriv en ny kommentar

ET LIV I BALANSE.

ET LIV I BALANSE.

45, Oslo

Velkommen til min mat- og livsstilsblogg. Her vil jeg fortsette dele med dere bruddstykker av min reise mot et bedre og mer balansert liv - p alle plan. Jeg er deltidsmamma til tre barn og lever og nder for god, mettende og balanserende mat. Helse er et stort interessefelt for meg, ved siden av fotografering. Jeg freelancer som fotograf og skribent.

Follow Sense Of Life

Kategorier

Arkiv

hits