150309: Helgekos

kosDet er jo gjerne på kveldene eller i helgene vi får lyst på litt ekstra kos, er det ikke? Jeg er den første til å innrømme at en av mine største svakheter har vært potetgullposen. Jeg tør derfor ikke si at jeg aldri kommer til å godte meg med det igjen, men den siste måneden har jeg klart å bytte ut nettopp potetgullposen med flere gode alternativer - og jeg savner den faktisk ikke. Nøkkelen er å legge litt innsats i andre og sunnere godsaker. Denne gangen tok jeg litt av det jeg fant i kjøleskapet etter at barna hadde lagt seg - og resultatet ble ikke så værst. Asparges er jo en delikatesse - en helsebringende delikatesse som vi spiser altfor lite av. Den er rik på A- og C-vitaminer og inneholder svært få kalorier. I tillegg smaker den fantastisk! Husk å skjære av den nederste "tre"-aktige delen. Bruk en potetskreller eller ostehøvel. Her har jeg stekt asparges passe mør i kokosolje (uten smak). I tillegg har jeg stekt et kyllingbryst saltet med Maldonsalt. Og prikken over i-en er å varme litt valnøtter forsiktig helt til slutt. Forsiktig med varmen, siden det gode fettet i nøtter blir ødelagt ved for høy varme. Valnøtter ligger i toppskiktet når det gjelder antioksydanter og er full av helsebringende stoffer. Les mer om valnøtter her. Asparges og valnøtter er forøvrig supergodt til salt skinke, spekeskinke og lignende. Og valnøtter kombinert med chevrè er som hånd i hanske.

Proteiner (kylling), vitaminer, antioksydanter (asparges) og sunt fett (kokosolje, valnøtter)- perfekt kominasjon. Glutenfritt og fritt for raske karbohydrater. Og ikke minst mettende. Det eneste man skal huske på dersom man ønsker å gå ned i vekt er å ikke overdrive nøttespisingen (mye kalorier).


Blogglisten

2 kommentarer

Amorine

16.mar.2009 kl.21:30

Nam, ser deilig ut!Lagde noe ganske tilsvarende for ikke lenge siden. Ikke riktig et måltid, men mer en liten forrett.... Jeg dampet en 3-4 asparges, akkurat så kort at de fortsatt var deilig sprø. Så surret jeg rundt et par skiver parmaskinke, og la det på en tallerken som jeg hadde påført en sirkel med balsamico sirup. Så drysset jeg over noen ristede pinjekjerner og litt raspet parmesan. Nam nam. Vet ikke om det er like sunt som ditt alternativ, men veeeldig godt :)

Annema

16.mar.2009 kl.22:38

Nam! Hørtes i allefall utrolig godt ut! Jeg unner meg alt det du beskriver, men er kanskje forsiktig med balsamicosirupen (mye sukker). Asparges er så godt og er ikke så dyrt akkurat nå. Ser stadig at det er på tilbud. Ha en fin kveld og kom gjerne med flere alternativer. Annema

Skriv en ny kommentar

ET LIV I BALANSE.

ET LIV I BALANSE.

45, Oslo

Velkommen til min mat- og livsstilsblogg. Her vil jeg fortsette å dele med dere bruddstykker av min reise mot et bedre og mer balansert liv - på alle plan. Jeg er deltidsmamma til tre barn og lever og ånder for god, mettende og balanserende mat. Helse er et stort interessefelt for meg, ved siden av fotografering. Jeg freelancer som fotograf og skribent.

Follow Sense Of Life

Kategorier

Arkiv

hits