110309: Kokosoljens fortreffelighet

Jeg må kanskje skynde meg å skrive om kokosoljen, siden jeg nevnte den i oppskriften fra i går. Fett er en nødvendig del av et sunt kosthold, men ikke hvilket som helst fett. Det er det sunne fettet vi må sørge for å få nok av - hver eneste dag. Det finner du blant annet i nøtter, frø, avokado, olivenolje, rapsolje og linfrøolje - og fra kokosfett. Kokosfettet har en vektreduserende effekt fordi den har den egenskapen at den ikke sirkulerer i kroppen. Den går rett til leveren hvor den forbrennes. Andre usunne fettkilder sirkulerer i kroppen og blir sugd opp av de sultne fettcellene våre (ugh ugh) - og der lagres de. Disse fettkildene er næringsfattige, harskner lett i blodårene våre og øker ubalansen mellom omega 3 og omega 6 i kroppen. Resultatet er økt fare for betennelser og flere frie radikaler osv.osv.

Det er ikke uten grunn at kokosplanten kalles "Livets Tre". Hele kokostreet blir tatt i bruk i tropiske land! I disse landene er fettinntaket faktisk nokså høyt og av dette utgjør kokosoljen en betydelig andel. Livsstilssykdommer er heller ikke spesielt utbredt i disse landene. Det er jo nokså interessant? Selv har jeg brukt kokosoljen periodevis, men det er først nå jeg virkelig har forstått hvordan jeg kan bruke den. Og nå bruker jeg den hele tiden. Jeg bruker den i smoothies, til baking og på brødskiva. Den tåler høyere temperaturer enn andre oljer og fett - og egner seg derfor ypperlig til steking. Så når jeg steker mat bruker jeg KUN kokosolje.  

Så, mitt råd til dere lesere er: Bytt ut bearbeidede og raffinerte stekeoljer og margarin med sunne fettkilder som øker fettforbrenningen og er helsebringende. Kokosoljen er blitt en fast del av mitt daglige kosthold. Den skal stå i romtemperatur, da holder oljen seg myk. Du får kjøpt den på helsekosten eller på nettet (blant annet her eller her). De er ganske dyre, men prisene varierer en del på nettet ser jeg. Men sånn er det jo. Det sunne er alltid dyrt (desverre)! Glasset til venstre - Extra virgin coconut Oil - består av kaldpresset, ferskt kokoskjøtt fra håndplukkede kokosnøtter med høyt nærings- og smaksinnhold. Og den har en mild smak av kokos. Denne bruker jeg til smoothies og i andre tilfeller hvor det er greitt med kokossmak.

Glasset til høyre - Pure Coconut Oil - er uten smak. Denne bruker jeg til steking, i baking og i smoothies når jeg ikke ønsker kokossmaken.

Kilder: Googlet
cocosaextravirginmedium cocosapuremedium Blogglisten

8 kommentarer

Cecilie

11.mar.2009 kl.13:35

For en fantastisk blogg! Er selv på vei mot et forhåpentligvis varig mye sunnere kosthold, og har allerede funnet masse inspirasjon her. Har begynt å lage masse supper selv fra bunnen, og kokosolje er jo genialt å ha i. Handles inn idag!Klem :-)

Annema

11.mar.2009 kl.14:06

Smil og tusen takk. Det er så utrolig mye jeg har lyst til å skrive om, men jeg må bremse meg selv litt. Så det kommer litt etter litt. Annema

Mandagsfnis

11.mar.2009 kl.19:09

Hei! Du har allerede inspirert med denne nye bloggen din - etter å ha lest litt har jeg funnet ut at det er på tide å ta tak i mitt eget liv også. Har faktisk startet ny blogg om dette jeg også :o)Alle holder seg unna fett, men som du sier, fett er jo faktisk nødvendig i et sunt kosthold. Selv har jeg lagt min elsk på rapsoljen, som er helt smakløst og kan brukes til det meste!

Annema

11.mar.2009 kl.22:50

Gratulerer Mandagsfnis, - med ny blogg! Og lykke til! Vi er alle forskjellige - og det gjelder også kroppene våre. Da jeg var tenåring syntes jeg selv at jeg var altfor tynn. Det viktigste er å akseptere at vi alle er forskjellige. Kaste ut badevekta, slutte å telle kalorier og heller sette seg litt inn i hva et sunt kosthold betyr - slik du gjør. Og sørge for å tilføre regelmessig mat og drikke som kroppen kan dra nytte av - og redusere på alt det andre som kroppen ikke trenger og som bare roter det til inni oss. Ha det fint. Hilsen Annema

Karen

11.mar.2009 kl.23:00

Rapsolje her i gården også. Med en sjuåring som tefter, og er skeptisk til, den minste fornemmelse av ekstrasmak, er rapsoljen uunnværlig i alt fra vafler og supper til brødskiva (under syltetøyet;)) Har også brukt mye klaret, økologisk smør til stekingen, det skal etter sigende ha mange gode egenskaper og også tåle oppvarmingen godt.

Annema

12.mar.2009 kl.11:06

Karen: Enig. Skal man først bruke noe annet enn olje er ekte smør det aller beste. Jeg kommer til å skrive litt om det også etterhvert. Lettproduktene bør man holde seg unna.

Silje Silje

21.apr.2010 kl.22:14

Så man kan ha kokosoljen i romtemperatur altså?? På boksen min med x-virging kokosolje står det at den bør oppbevares i kjøleskap. Men da blir den jo steinhard, og det er litt upraktisk. Den blir ikke harsk av romtemperatur da tror du?

ET LIV I BALANSE.

21.apr.2010 kl.22:54

Det går helt fint. Jeg har alltid min kokosolje stående i skapet på kjøkkenet. Dette er ikke den type olje som harskner, det er litt misforstått! Annema

Skriv en ny kommentar

ET LIV I BALANSE.

ET LIV I BALANSE.

45, Oslo

Velkommen til min mat- og livsstilsblogg. Her vil jeg fortsette å dele med dere bruddstykker av min reise mot et bedre og mer balansert liv - på alle plan. Jeg er deltidsmamma til tre barn og lever og ånder for god, mettende og balanserende mat. Helse er et stort interessefelt for meg, ved siden av fotografering. Jeg freelancer som fotograf og skribent.

Follow Sense Of Life

Kategorier

Arkiv

hits