100309: Dagens middag: Blomkålsuppe

Siden jeg har et cøliakibarn i huset har det etterhvert blitt naturlig å lage maten fra bunnen av. Suppe er populært - og blomkålsuppe er blitt en av suppefavorittene. Uten sukker, mel og annen stivelse. Rett og slett kjernesunt! Jeg har ingen oppskrift, men det er bare å prøve seg frem. Du trenger en blender for å mose suppen myk og glatt. Her er hvordan jeg gjør det:

Til 4 personer:
* 2 blomkålhoder. Jeg tar bort bladene og den tykkeste delen av stilken helt nederst. Ellers beholder jeg resten.
* Bukettene kokes i vann med et par buljongterninger. Vannet skal dekke over alle bukettene. Jeg bruker Toro´s kyllingbuljong, den er glutenfri.
* Mens dette koker opp steker jeg en liten løk som jeg har skjært opp. Stekes i kokosolje (uten smak) fra helsekosten. Og den stekes myk og blank, ikke brun. Has oppi gryten og kokes med resten. Setter en deilig søtlig smak på suppen.
* Når blomkålhodene begynner å bli myke tar du av noen små buketter og legger til siden, dersom du liker det oppi suppen. Resten kokes videre til blomkålbukettene er møre.
* Har du travle dager kan du gjør denne jobben på kvelden og la kasserollen stå over natten og avkjøles og kjører alt i blenderen før middagen. Vi er mange som bor her i huset, så jeg må kjøre suppen over flere omganger i blenderen.
* Når suppen er kjørt i blender og er tilbake i kasserollen må du smake deg frem. Ha i litt mer salt (Maldonsalt) eller kanskje litt pepper eller en halv buljongterning ekstra?
* For å gjøre suppen litt mer mettende legges et par buketter og litt stekt løk (til de voksne) på tallerkenen - evt litt bacon eller små pølsebiter (stekt i kokosolje uten smak) - eksempelvis pølse fra den glade grisen fra Grøstad Gård. De inneholder mye kjøtt og er smakfulle.
* Jeg pleier også å ha en spiseskje med kokosolje (uten smak) oppi suppen rett før servering. Sunt fett med mange gode egenskaper!
* Kan evt serveres med litt grovt brød til. Vi spiser aldri med brød til, noe det ble slutt på da eldstemann fikk cøliaki. Suppen er mettende i seg selv slik den er. Sett maldonsalt og en pepperkvern på bordet. Og en stor mugge vann med sitronskiver! Sunt, rensende og godt!

Ungene elsker denne suppen. Til og med vår lille gjest fra barnehagen, som aldri hadde spist blomkålsuppe før, tømte tallerkenen sin på no time.

Blomkål er en god kilde til vitamin A, B6 og C, riboflavin, folsyre, kalsium og fiber!
suppe Blogglisten

10 kommentarer

Linn

10.mar.2009 kl.18:15

nam!

Tine

11.mar.2009 kl.07:48

Nam nam! Den skal jeg prøve! Har laget noe lign før, og jevnet den med blomkålen. Her har vi dilla på fiske suppe om dagen. Lages med kokosmelk den også;-)

Annema

11.mar.2009 kl.08:29

Lykke til. Bare husk at det er kokosolje uten smak jeg bruker i denne suppen, ikke kokosmelk. Kokosoljen sørger for tilførsel av veldig sunne fettstoffer! Men når det er sagt, kokosmelk bruker vi masse her i huset, spesielt til kyllingretter. Hilsen annema

Mari

01.apr.2009 kl.15:58

Har akkurat laget suppen og står og prøvesmaker før middag. Den er knallgod og vil absolut bli en favoritt her hos oss. Minstejenta kom også for å prøvesmake og den ble veldig godt mottatt. Anbefales!

Wenche

01.apr.2009 kl.16:39

Et tips er å bruke stavmikser rett i suppekjelen i stedet for å helle suppen i blender i flere omganger, det sparer både arbeide og oppvask!

Annema

01.apr.2009 kl.20:15

Mari: Så bra! Godt å høre at minsten også likte suppen. Wenche: Takk for praktisk tips! Blir fort mye søl med blender ja...

Mari

01.apr.2009 kl.22:10

Jeg elsker supper og er bevisst på å lage forskjellige varianter fra grunnen av. Jeg bruker alltid buljong-terninger i suppene og lurer på hvor sunt dette egentlig er? - Har hørt at de inneholder transfett og altfor mye salt, derfor er jeg usikker på om suppene blir så sunne som jeg ønsker og om det er noe annet jeg bør bruke i stedet (å bruke kraft blir for tidkrevende....) - er det noen som har noen synspunkter på det?

Annema

01.apr.2009 kl.22:57

Mari: Interessant at du spør om akkurat det. Jeg har et lite innlegg på trappene om akkurat det. Jeg har lest en del om dette i det siste - og du har rett. Ikke veldig sunt med buljongterninger, tvert i mot. Inneholder svært mye salt (vacuumsalt!!!), uheldige smaksforsterkere som natriumglutamat (E621), fargestoffer (karamellfarger), gjærekstrakt og "aroma" (samlebetegnelse på mange ulike kjemiske forbindelser som vi ikke vet virkningen av). Det anbefales å lage kraft fra bunnen av - fantastisk sunt. Jeg har tenkt å komme i gang med det, men har ikke kommet så langt ennå. Det er en prosess å endre kosten. I en test hos Mat&Helse kommer de økologiske buljongene best ut. De inneholder uraffinerte fettstoffer og et sunnere salt (havsalt) og i mindre mengder. Og de er også fri for skadelige tilsetningsstoffer. Jeg har gått over til økologisk buljongpulver fra Nutana og prøver å bruke mer krydder. Helios har også en variant. Hør med helsekosten og les etikettene. Jeg kommer etterhvert til å legge ut oppskrift på kjøtt- og fiskekraft som du kan fryse ned. Og det finner du sikkert andre steder på nettet også. Ikke få dårlig samvittighet for at du har brukt buljong. Det er umulig å ha oversikt over hva alt inneholder. Du gjør mye riktig allerede med å lage ting fra bunnen av. Og heldigvis finnes det gode alternativer når man begynner å sette seg inn i ting.Her er noen linker du kan lese:http://www.matoghelse.no/mat/2005/02/01/kraft-i-bein-og-armer.aspxhttp://www.matoghelse.no/mat/2005/02/01/slik-koker-du-din-egen-kraft.aspx

Annema

01.apr.2009 kl.22:58

Mari: Interessant at du spør om akkurat det. Jeg har et lite innlegg på trappene om akkurat det. Jeg har lest en del om dette i det siste - og du har rett. Ikke veldig sunt med buljongterninger, tvert i mot. Inneholder svært mye salt (vacuumsalt!!!), uheldige smaksforsterkere som natriumglutamat (E621), fargestoffer (karamellfarger), gjærekstrakt og "aroma" (samlebetegnelse på mange ulike kjemiske forbindelser som vi ikke vet virkningen av). Det anbefales å lage kraft fra bunnen av - fantastisk sunt. Jeg har tenkt å komme i gang med det, men har ikke kommet så langt ennå. Det er en prosess å endre kosten. I en test hos Mat&Helse kommer de økologiske buljongene best ut. De inneholder uraffinerte fettstoffer og et sunnere salt (havsalt) og i mindre mengder. Og de er også fri for skadelige tilsetningsstoffer. Jeg har gått over til økologisk buljongpulver fra Nutana og prøver å bruke mer krydder. Helios har også en variant. Hør med helsekosten og les etikettene. Jeg kommer etterhvert til å legge ut oppskrift på kjøtt- og fiskekraft som du kan fryse ned. Og det finner du sikkert andre steder på nettet også. Ikke få dårlig samvittighet for at du har brukt buljong. Det er umulig å ha oversikt over hva alt inneholder. Du gjør mye riktig allerede med å lage ting fra bunnen av. Og heldigvis finnes det gode alternativer når man begynner å sette seg inn i ting.Her er noen linker du kan lese:www.matoghelse.no/mat/2005/02/01/kraf...i-bein-og-armer.aspxwww.matoghelse.no/mat/2005/02/01/slik...-din-egen-kraft.aspx

Karin

21.apr.2010 kl.05:51

En god oppskrift på hjemmelaget buljong laget av grønnsaker og salt finnes på "101cookbooks.com"

Skriv en ny kommentar

ET LIV I BALANSE.

ET LIV I BALANSE.

45, Oslo

Velkommen til min mat- og livsstilsblogg. Her vil jeg fortsette å dele med dere bruddstykker av min reise mot et bedre og mer balansert liv - på alle plan. Jeg er deltidsmamma til tre barn og lever og ånder for god, mettende og balanserende mat. Helse er et stort interessefelt for meg, ved siden av fotografering. Jeg freelancer som fotograf og skribent.

Follow Sense Of Life

Kategorier

Arkiv

hits